Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionTweak
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-04-2022
Goedemiddag,

Ik werk momenteel een fulltime baan van 40 uur per week, echter wil ik nog wat bijverdienen.
Ik zag een DHL avond bezorging voorbij komen wat me wel aantrekkelijk lijkt.

Helaas zal ik wel veel belasting moeten betalen over de tweede baan.
Mijn vraag dus, is het het waard om een 2e baan er bij te nemen om wat extra's te verdienen?

Ik ben 22 jaar, huidig jaarlijk inkomen ligt op 29K bruto
Bij DHL zou ik € 13,25 p/u verdienen, exclusief 8% vakantiegeld, en tussen de 12-16 uur werken.

Ik hoor graag jullie mening.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-07 09:57
Ik weet niet hoe inspannend jouw fulltime baan is, maar zie je het zitten om na een dag van 8 uur nog een uur of 3 te moeten werken? Een baan als bezorger is nou niet echt ontspannend...

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Je betaalt geen extra belasting over een tweede baan. In eerste instantie misschien, maar dat wordt met je jaaropgave gewoon rechtgetrokken tot 1 totaalinkomen.

Let wel op dat je niet in de knoei komt met eventuele werktijdenregelingen in je eerste baan. En zorg dat je voldoende tijd overhoudt om te ontspannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
FotW schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:09:
Ik weet niet hoe inspannend jouw fulltime baan is, maar zie je het zitten om na een dag van 8 uur nog een uur of 3 te moeten werken? Een baan als bezorger is nou niet echt ontspannend...
Verschilt per persoon, maar ik ben het met je eens. Naar mate je ouder wordt gaat die fysieke belasting je de kop kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-07 16:15
Lijkt me op je 22e prima. :) Heb je gelijk meer dan je workout te pakken op de fiets en je verdient wat bij.

Misschien een idee om wat extra uurtjes in het weekend te doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-07 08:45
Praktisch puntje, in de meeste contracten staat dat je andere banen moet overleggen voordat je er mee begint (je huidige 40 uur baan dus).
Dit om te voorkomen dat het concurrentie oplevert EN dat je niet zo moe bent dat werken on productief word.

Dat kan tegen je werken als je huidige werkgever van je af wil, ALS hij kan aantonen dat het een serieuze invloed heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:56
ga eens naar berekenhet.nl en doe daar eens een bruto-netto calculator. Je kunt dan makkelijk zien wat je extra netto overhoud van die 13 eur/uur. Ik kan je wel verklappen dat dat circa 7 of 8 eur/uur max wordt. Dus ja, wil jij daarvoor nog aan de slag savonds?

https://www.berekenhet.nl...xtra-inkomen.html#calctop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Pakketjes bezorgen is de moeite niet waard, tegenwoordig hou je na alle kosten al bijna niks meer over, laat staan met belasting erbij. Daarnaast krijg je zo weinig tijd voor ieder pakketje om je quotum te halen dat je ook nog goed gedwongen kan worden om hier en daar een verkeersboete op te lopen, en ontspannend is het zeker niet.

Vwb belasting; als je nu tegen de hoogste schaal zit dan hou je inderdaad niet veel extra over, maar uiteindelijk blijft het een berekening op basis van je totaalinkomen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• reb3lzrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-07 16:38
Al overwogen om je extra in te zetten voor je full-time baan waardoor je salaris omhoog gaat? Misschien wat cursusen volgen, overuren maken, etc..?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:50
Kun je niet beter rond kijken/activiteiten in de avond ondernemen waarmee je je normale inkomen van 40 uur per week kan verhogen. 29K bruto voor fulltime is inderdaad geen vetpot, maar je bent pas 22.

Ik zou je tijd gaan gaan steken in opleidingen/cursussen zodat je beschikbaar komt voor beter betaalde banen in plaats van nu door middel van twee banen een hoger inkomen proberen te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@DionTweak Als je geld belangrijk vind zou ik eerder mijn tijd investeren in een degelijke opleiding of wat certificaten.

Daar heb je op lange termijn veel meer aan dan die paar 100,- extra waar je het nu voor gaat doen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionTweak
FotW schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:09:
Erg rustig, kantoorbaan, en personeel waardoor werkdruk lager ligt, iets extra inspanning is misschien alleen maar beter.
Taghorn schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:14:
Praktisch puntje, in de meeste contracten staat dat je andere banen moet overleggen voordat je er mee begint (je huidige 40 uur baan dus).
Dit om te voorkomen dat het concurrentie oplevert EN dat je niet zo moe bent dat werken on productief word.

Dat kan tegen je werken als je huidige werkgever van je af wil, ALS hij kan aantonen dat het een serieuze invloed heeft
Zal dit even nalezen!
reb3lzrr schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:18:
Al overwogen om je extra in te zetten voor je full-time baan waardoor je salaris omhoog gaat? Misschien wat cursusen volgen, overuren maken, etc..?
Zeker gedaan, en komen nog cursussen aan, dus is in ontwikkeling. Overuren helaas niet toegestaan en zijn ook geen weekenddiensten o.i.d.
perspectivebass schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:19:
Kun je niet beter rond kijken/activiteiten in de avond ondernemen waarmee je je normale inkomen van 40 uur per week kan verhogen. 29K bruto voor fulltime is inderdaad geen vetpot, maar je bent pas 22.

Ik zou je tijd gaan gaan steken in opleidingen/cursussen zodat je beschikbaar komt voor beter betaalde banen in plaats van nu door middel van twee banen een hoger inkomen proberen te krijgen.
Heb je zeker een punt, maar verdien het nu nog erg "makkelijk", leuke collegas, goede sfeer, prima werk dus een vertrek zit ik nog niet perse op te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maduropa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-05 17:02
Controleer vooraf of je in je huidige contract geen beperking hebt staan voor nevenactiviteiten, als zoiets er in staat dan kun je het het beste eerst overleggen met je werkgever, als die akkoord is (zwart op wit) dan is dat geen probleem.
nevenactiviteiten uitvoeren kan voor een werkgever betekenen dat je de kennis en materiaal van zijn bedrijf 'misbruikt' maar kan ook beteken dat de werknemer erg moe zal zijn en niet meer 100% inzetbaarheid zal tonen,

Verder heb je slechts bij 1 baan recht op een belastingvrij deel, arbeidskorting (oid), bij de andere heb je dat niet, betekend dat je uiteindelijk wat minder overhoudt van het loon, weet dus wat je bruto verdient en laat je niet voorrekenen wat het netto is, zij geven een netto-berekening alsof het je enige baan is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:01
Vroeger toen ik bij DHL in de avonden werkte had je een hoop collega's die dit naast een fulltime baan deden. Dat ging gewoon goed aangezien het dom werk is wat voornamelijk lichamelijke inspanning vraagt.

Een deel ervan wilde meer verdienen, een ander deel moest extra werken vanwege alimentatie, en het overige deel deed dit omdat hun andere baan uitzendwerk zou zijn wat niet stabiel was. Dit was ook rond de tijd van de economische crisis in 2008.

Ik werkte doordeweeks ieder avond van 17:30 t/m 20:30 gedurende mijn MBO en HBO studie voor ongeveer 5 jaar. Toen was ik ook net zo oud als jij. Dan had ik er in het weekend vaak ook nog wat extra baantjes erbij.
Voordeel was dat ik goed aan mijn dagelijkse beweging kwam :P

Edit:
Wat betreft die belasting op je tweede baan. Dat is voornamelijk de loonheffingskorting die je op 1 werkgever hoort toe te passen. Hierdoor betaal je voor de tweede werkgever uit mijn hoofd 52% belasting. Echter bij je volgende belastingaangifte krijg je het teveel betaalde terug.

[ Voor 20% gewijzigd door com2,1ghz op 04-04-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionTweak
Aangezien ik op mijn fulltime baan loonheffingskorting heb, hoeveel belasting zal ik dan betalen op mijn 2e baan, zonder deze korting?

Hoeveel zou ik overhouden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Ongeveer 60% van je bruto loon. Precies net zoveel als je zou overhouden als je in je huidige baan meer zou gaan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionTweak
Anoniem: 677216 schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:40:
Ongeveer 60% van je bruto loon. Precies net zoveel als je zou overhouden als je in je huidige baan meer zou gaan verdienen.
Oke, maar ik zal niet meer belasting betalen op mijn huidige baan dan toch? Wat denk jij, is het 't waard?

Zat te rekenen, met zo'n 50% belasting houd ik nog 350 euro over, is prima geld voor 12 uurtjes per week erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Doe nou maar niet.
Ik heb dat ook gedaan als jonger persoon.
Geef jezelf ook wat rust of zoek een hobby. Je gaat hier nogal snel aan onderdoor namelijk.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:44
Als je bij je 2e baan een arbeidsongevalletje hebt, waardoor je je hoofdbaan tijdelijk niet meer uit kunt voeren, zal je 1e werkgever niet blij zijn (zacht uitgedrukt), dat ie voor de kosten mag opdraaien.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-07 18:27
DionTweak schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:49:
[...]

Oke, maar ik zal niet meer belasting betalen op mijn huidige baan dan toch? Wat denk jij, is het 't waard?

Zat te rekenen, met zo'n 50% belasting houd ik nog 350 euro over, is prima geld voor 12 uurtjes per week erbij.
Alle voorgaande reacties samengevat:
Aan je huidige salaris verandert niets en daar blijft loonheffingskorting van kracht.
Bij een (gelijktijdig) 2e baan mag je deze niet toepassen.

In https://download.belastin..._nl_std_alg_20220101.xlsx vind je een combinatie van brutosalaris en de loonheffing dat eraf gaat.
Ter controle: pak je loonstrook en zoek je huidige brutomaandsalaris eens op in kolom A. Dan zou het bedrag dat in kolom C staat weer op je loonstrook moeten staan als loonheffing.

Voor een tweede baan wordt kolom B de loonheffing.
Dus heel kort door de bocht: 13.25/u, 12 uur per week, 4 weken per maand geeft 636 bruto. Daar gaat dan 233 vanaf aan loonheffing en krijg je dus 403 netto. (Toeslagen, vakantiegeld, pensioen en dergelijke allemaal wegversimpeld)

Daardoor ga je wel "teveel" loonheffing betalen. Bij de aangifte inkomstenbelasting krijg je dit overschot weer terug.

Maar, mening: met een loonsverhoging van 636 bruto per maand (4 euro per uur) op je fulltime baan heb je dezelfde bruto stijging te pakken. Netto blijft daar waarschijnlijk wat meer van over, meteen besteedbaar.

En inderdaad kijken of dit van je werkgever mag (nevenactiviteitenclausule), en je qua arbeidstijdenwet niet over de schreef gaat (maximaal aantal uur arbeid per week, en minimale rust tussen je werk)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:13

DataGhost

iPL dev

Maduropa schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:30:
Verder heb je slechts bij 1 baan recht op een belastingvrij deel, arbeidskorting (oid), bij de andere heb je dat niet, betekend dat je uiteindelijk wat minder overhoudt van het loon, weet dus wat je bruto verdient en laat je niet voorrekenen wat het netto is, zij geven een netto-berekening alsof het je enige baan is.
Je hebt het over loonheffingskorting en dat mag inderdaad maar bij 1 baan toegepast worden. Het enige wat dat doet is dat je werkgever de kortingen die je anders van de Belastingdienst krijgt over de eerste XX k van je salaris alvast toepast, zodat jij op het moment zelf netto meer in je handen krijgt, en je aangifte in de meeste gevallen gewoon op 0 euro uitkomt. Als deze korting niet wordt toegepast krijg je van de Belastingdienst geld terug na het doen van je aangifte, netto komt dat op exact hetzelfde neer. Van mij mag je de loonheffingskorting best bij meerdere werkgevers toepassen, alleen zullen die er allemaal vanuit gaan dat jij geen ander salaris ontvangt en dus in totaal teveel korting toepassen, waardoor jij bij je aangifte opeens een paar duizend euro neer mag leggen. Netto komt dat nog steeds op hetzelfde neer, maar mensen zijn vaak slecht met geld dus dat kan op dat moment een probleem vormen. Daarom wordt het in principe bij maximaal 1 werkgever toegepast waarbij de verwachting is dat je met het salaris daarvan al de volledige kortingen toegepast krijgt waardoor op het salaris van de andere werkgevers het toepassen van die kortingen sowieso geen zin heeft. Dan krijg je dus van die overige werkgevers netto minder op je rekening dan wanneer zij je enige werkgever zouden zijn. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat je belastingaanslag zo dicht mogelijk bij nul euro uitkomt zodat je daar in ieder geval geen problemen mee krijgt, of geld terug.

Uiteindelijk worden alle inkomens van alle werkgevers gewoon bij elkaar op een hoop gegooid tot 1 totaalinkomen, waarop de relevante kortingen en schijven worden toegepast en daar komt een totaalbedrag uitrollen wat jij aan belasting moet betalen. Dus als je van werkgever 2 te weinig netto hebt gekregen omdat je nog wat kortingen niet opgebruikt had ofzo, krijg je dat van de Belastingdienst weer terug. Alleen gebeurt dat dus pas na je aangifte en niet elke maand bij het storten van je salaris. Een tweede baan wordt dus niet zwaarder belast, het lijkt misschien op je loonstrookje zo als je niet veel kaas hebt gegeten van hoe de belastingaangifte precies in elkaar zit. Ditzelfde geldt voor eventuele bonussen die je krijgt, die vaak gewoon tegen iets van 45% belast wordt op je strookje, of je die schijf nu al bereikt zou hebben of niet. Bij je aangifte wordt dit allemaal gewoon rechtgetrokken.

Waar je wel naar moet/kan/zouwillen kijken is je marginale belastingdruk, dus hoeveel belasting je betaalt over elke 1000 euro bovenop je huidige salaris. Door de afbouw van zorg- en huurtoeslag, wat wel eens rond de koers van 29k zou kunnen gebeuren (dat kan ook al gebeurd zijn), kan het zijn dat je effectief iets van 60% belasting betaalt over je extra inkomsten totdat deze volledig zijn afgebouwd. Maar goed, dat houd je altijd, ook met salarisverhogingen, moet je gewoon een keertje doorheen en dan gaat je marginale belastingdruk weer terug naar het percentage van de schijf waar je in zit. Je kan dan in ieder geval voor jezelf bepalen of je de investering van X uur voor Y bruto en Z netto het waard vindt. Wel is het handig om daar alvast rekening mee te houden zodat je de eventueel teveel ontvangen toeslag (wat nu nog adhv je huidige salaris is en nog niet je toekomstige totaalsalaris) opzij kan zetten want die moet je terug gaan betalen. Hoe deze getallen precies voor jou uitpakken weet jij eigenlijk alleen zelf omdat bijv. je huurtoeslag geen vast bedrag is wat puur van je inkomen afhankelijk is, maar ook van je huur. Ik heb er zelf een excelsheet voor gemaakt waarin ik elk jaar de percentages en bedragen aan moet passen en dan komt er met redelijke zekerheid uit wat ik netto overhoud. Zoiets zou je ook kunnen maken dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:25
Taghorn schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:14:

En waarschijnlijk ook om te zorgen dat je niet in een burnout terecht komt, waar waarschijnlijk werkgever nummer 1 deels voor kan gaan opdraaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:56
Hou je wel de arbeidstijdenwet in de gaten? Je mag over een periode van 16 weken gemiddeld niet meer dan 48 uur per week werken.

https://www.rijksoverheid...beidstijdenwet-nederlands
Een werknemer mag maximaal 12 uur per dienst werken. Per week mag maximaal 60 uur gewerkt worden.
Let op: een werknemer mag niet iedere week het maximaal aantal uren werken. Over een langere periode bekeken, zien de werkuren er zo uit:
• per week per 4 weken: gemiddeld 55 uur per week in een periode van vier weken lang; in een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen hierover afwijkende afspraken gemaakt zijn. Maar een werknemer mag nooit meer dan 60 uur per week werken.
• per week per 16 weken: gemiddeld 48 uur per week in een periode van 16 weken lang. Werknemer en werkgever maken samen afspraken hoe de werknemer de werktijd per dag en per week invult.
Rust na werktijd
• Na een werkdag mag een werknemer 11 uur aaneengesloten niet werken. Wel mag deze rustperiode eens in de 7 dagen ingekort worden tot 8 uur als de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden dit nodig maken.
• Bij een 5-daagse werkweek mag een werknemer na een werkweek 36 uur aaneengesloten niet werken.
Dit geldt ook bij meerdere werkgevers:
https://www.rijksoverheid...nwet-over-mijn-werktijden
Als u meerdere banen heeft, geldt de Arbeidstijdenwet op al uw werkzaamheden. Door de verschillende werktijden bij elkaar optellen, kunt u nagaan wat uw werktijden en rusttijden moeten zijn.
Structuureel 52-56 uur per week werken, mag dus helemaal niet. Als hier op wordt gecontroleerd, riskeert jouw werkgever een boete:
https://www.arag.nl/parti...ract/twee-banen-tegelijk/
Krijg ik een boete als ik teveel werk?
Als de inspectie SZW erachter komt dat u meer werkt dan in de Arbeidstijdenwet is toegestaan krijgt uw werkgever een boete. U krijgt geen boete. Let op: soms heeft een cao afwijkende regels.
Dit is één van de redenen waarom een werkgever vaak in het contract nevenactiviteiten verbiedt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:39
Waarom zoveel meer gaan werken? Je hebt kans dat je jezelf over de kop jaagt (stress, overspannen, burn-out) en als dat gebeurt ben je heel ver van huis. Waar hebben we het over? Van die 13 euro houd je misschien 8 over. Dit geld kan ook worden “verdiend” op een veel relaxtere manier: Maak van zuinigheid een sport en investeer daar wat tijd in, ga achter de koopjes aan, ga je uitgaven inzichtelijk maken en bespaar op alles dat je kan missen: zijn wel wat topics hier over dit thema.

Over geld dat je niet uitgeeft hoef je geen belasting te betalen en dan heb je fijn de avond voor jezelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
champion16 schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:24:
En waarschijnlijk ook om te zorgen dat je niet in een burnout terecht komt, waar waarschijnlijk werkgever nummer 1 deels voor kan gaan opdraaien.
aljooge schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:07:
Waarom zoveel meer gaan werken? Je hebt kans dat je jezelf over de kop jaagt (stress, overspannen, burn-out) en als dat gebeurt ben je heel ver van huis.
Ik snap al deze tegenwerpingen best hoor maar dit is toch ook wel heel erg situationeel. Naast een full-time baan een gezin draaiend houden of thuis klusjes doen kan precies zo belastend zijn. Je kan van 8 uur per week overspannend raken en het is mogelijk 70uur/week je leven lang vol te houden.

Stress is iets heel persoonlijks.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 04-04-2022 18:20 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:25
assje schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:18:
[...]

[...]

Ik snap al deze tegenwerpingen best hoor maar dit is toch ook wel heel erg situationeel. Naast een full-time baan een gezin draaiend houden of thuis klusjes doen kan precies zo belastend zijn. Je kan van 8 uur per week overspannend raken en het is mogelijk 70uur/week je leven lang vol te houden.

Natuurlijk snap ik ook wel dat je ook vermoeid kan raken van andere dingen dan werk.
Zolang je maar open bent naar werkgever 1 dat je naast fulltime werken je het waarschijnlijk toch 16 uur per week extra gaat werken. Wel zo eerlijk.

Daarnaast, aan dingen zoals een persoonlijke situatie kan je inderdaad weinig doen. Maar als je overspannen raakt van iets optioneels, omdat je wat bij wilt verdienen zou het zuur zijn voor werkgever 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:39
[...]

[...]

Hoe denk jij dat een werkdag er op deze manier uitziet? 40 uur per week, is 8 uur op een dag. Baan 2 3uur. maakt in totaal al 11 uur werken. Komt nog pauzetijd bij, reistijd. Je moet nog eten, een beetje opruimen. Dan hebben we het over een dag dat alles meezit. Als het tegenzit duurt het nog langer.

Dit is een ritme: slapen, opstaan, reizen, werken, reizen, eten, weer werken, reizen, opruimen en klaarmaken voor de volgende dag, slapen. Er zijn mensen die dit volhouden, ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou de extra tijd besteden aan een opleiding waarmee je een baan kan vinden die beter betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
DHL avond bezorging dat is toch werken tot dat uw camionette/bestelbus leeg is?
Verder zijn er regels voor werk en rust tijden?

Misschien iets rustiger zoals verkopen via Marktplaats of Ebay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-07 22:05
[...]

[...]

Sterker nog, aantal gewerkte uren op zich is in Nederland geen gebleken risicofactor voor burnout klachten. Zie ook bijvoorbeeld het volgende rapport hierover van het TNO:
https://wp.monitorarbeid....n-en-gevolgen-burnout.pdf

Hetgeen het meest bijdragend is is emotioneel zwaar werk, ontevredenheid over salaris en verzuimfrequentie binnen het afgelopen jaar.

Arboned heeft aanzienlijk minder gedetailleerd verder al eens laten zien dat in een grote survey binnen Nederland het aandeel verzuim wegens stressgerelateerde klachten het hoogst is onder parttime werkers:
https://www.arboned.nl/ni...stressgerelateerd-verzuim

Hetgeen natuurlijk in het geval van het laatste niet direct wil zeggen dat meer uren gaan maken binnen hetzelfde beroep plotseling ineens zoveel verbetering zal geven, is het wel zo dat we af moeten van de desillusie dat aantal uren een belangrijke factor zou zijn in burnout klachten binnen onze maatschappij.
aljooge schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:11:
[...]

Hoe denk jij dat een werkdag er op deze manier uitziet? 40 uur per week, is 8 uur op een dag. Baan 2 3uur. maakt in totaal al 11 uur werken. Komt nog pauzetijd bij, reistijd. Je moet nog eten, een beetje opruimen. Dan hebben we het over een dag dat alles meezit. Als het tegenzit duurt het nog langer.

Dit is een ritme: slapen, opstaan, reizen, werken, reizen, eten, weer werken, reizen, opruimen en klaarmaken voor de volgende dag, slapen. Er zijn mensen die dit volhouden, ik niet.
Maar aangezien jij het niet volhoudt, betekend dit natuurlijk nog niet dat dit ook geldt voor @DionTweak. @Xander heeft qua arbeidstijdenwet natuurlijk een terecht punt. Zelf behoor ik tot één van de uitgezonderde beroepsgroepen waar de arbeidstijdenwet niet voor geldt. Contractueel werk ik 48 uur in de week exclusief diensten, met diensten kom ik uit op circa 60 uur in de week op dit moment. Daarnaast spendeer ik nog circa 10 - 15 uur in de week aan nascholing en onderzoek daarbuiten.

Desondanks zou ik @DionTweak niet adviseren om de extra tijd te spenderen in een baan bij DHL. Maar zou ik meegaan in het advies van @perspectivebass en @Ernemmer, zorg er voor dat je je uurloon kunt doen verhogen om meer inkomsten te generen. Niet het werken van extra uren tegen een karig uurloon van 13,25 per uur. Hetgeen je nu investeert in jezelf, loont zich op termijn dubbel en dwars terug. Sure, in plaats van dat het geld oplevert kost het je momenteel mogelijk wel geld. Maar extra scholing en inzet is uiteindelijk toch dat wat jou steeds meer onderscheidt van overige collega's binnen de eigen beroepsgroep wat doorgroei mogelijkheden bied, of mogelijkheden bied om een nieuw carrièrepad in te slaan met betere inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
psychodude schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:32:
Zelf behoor ik tot één van de uitgezonderde beroepsgroepen waar de arbeidstijdenwet niet voor geldt.
De arbeidstijdenwet geldt voor best wel wat mensen niet, namelijk iedereen die meer dan €67.069 verdient (3x minimumloon)

(Behalve als deze werknemers werken in nachtdiensten of risicovol werk doen. )

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:07
Ik heb dit vroeger ook gehad. Overdag fulltime bij het ministerie via uitzendbureau met €13,50 per uur 36 uur en s" avinds bij PostNL in het sorteercentrum. Ik werkte toen 13 uur per dag 8 uur overdag en 5 uurtjes bij PostNL. Ik heb toen wel PostNL opgegeven als mijn tweede baan en geen korting..je moet loonheffing doen waar je het meeste verdient. Ik kreeg een later bij mijn aangifte heel veel terug! Ik zat op ongeveer €50.000 bruto voor 1 mij zelf ik woonde bij mijn ouders (2008-2009)

Ik dacht ook ik ga sparen uiteindelijk niks van gekomen, een gedeelte maar

[ Voor 25% gewijzigd door Van der Berg op 04-04-2022 20:46 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:56
assje schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:39:
[...]

De arbeidstijdenwet geldt voor best wel wat mensen niet, namelijk iedereen die meer dan €67.069 verdient (3x minimumloon)
Loophole gevonden: iedereen mag 120u+ per week werken, want dan verdien je automatisch 3x minimumloon! :+

Ik neem aan dat het dan niet om de totale inkomsten gaat, maar dat je minimaal 3x het minimumuurloon moet verdienen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Xander schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:29:
Loophole gevonden: iedereen mag 120u+ per week werken, want dan verdien je automatisch 3x minimumloon! :+

Ik neem aan dat het dan niet om de totale inkomsten gaat, maar dat je minimaal 3x het minimumuurloon moet verdienen.
Ik denk dat je gelijk hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Als je meer wilt verdienen zou ik eerder kijken naar een andere fulltime baan, dan op deze manier bij verdienen. Niet is roofbouw op je lichaam plegen en in de huidige arbeidsmarkt is de kans best aanwezig dat je een betere baan vind als je op zoek gaat. Daarbij is het dan zo dat je niet alleen meer verdient, maar waarschijnlijk ook een stap in je carriere zet, waardoor je in de toekomst nog meer kan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:53
houd er wel rekening mee dat en hoger inkomen ook invloed heeft op eventuele toeslagen (zorg/huur) daar lever je ook een deel op in.

met €29k krijg je ca €35 per maand aan zorgtoeslag en als alleenstaande heb je boven €32k daar geen recht meer op.

[ Voor 32% gewijzigd door peter-rm op 05-04-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:57
Ik vraag me af of DHL het wel ziet zitten dat je ‘s avonds na een 8-urige werkdag nog een paar uur lang een busje gaat besturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:56
Is vrijwilliger bij de lokale brandweer niet wat? :)
Ondanks dat het vrijwilligers is (0 uurcontract) wordt het allemaal gewoon betaald.

Prima te doen naast een fulltime baan en dankbaar werk om te doen.

Daarnaast zijn de regelingen met je fulltime baan ook goed geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Koos Werkloos schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:18:
Ik vraag me af of DHL het wel ziet zitten dat je ‘s avonds na een 8-urige werkdag nog een paar uur lang een busje gaat besturen.
Voor vele is dit noodzakelijk om weer thuis te komen hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:43
De vraag is wel of dit op termijn de meest lucratieve strategie is. Je kan je uren en je energie maar 1x besteden.

Groeien in je huidige baan (door bv trainingen te doen) kan op lange termijn meer opleveren dan de niet-schaalbare oplossing van meer uren werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

DionTweak schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:49:
[...]

Oke, maar ik zal niet meer belasting betalen op mijn huidige baan dan toch?
Nou, eigenlijk wel. Dankzij de 'nivelleren is een feestje'-partij is de heffingskorting nu inkomens afhankelijk. Omdat je eerste baan geen rekening houdt met de inkomsten van je tweede baan zullen ze een te hoge heffingskorting toepassen.
ShitHappens schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:15:
Alle voorgaande reacties samengevat:
Aan je huidige salaris verandert niets en daar blijft loonheffingskorting van kracht.
Toch wel dus ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Janoz op 08-04-2022 16:28 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Janoz schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:27:
[...]

Nou, eigenlijk wel. Dankzij de 'nivelleren is een feestje'-partij is de heffingskorting nu inkomens afhankelijk. Omdat je eerste baan geen rekening houdt met de inkomsten van je tweede baan zullen ze een te hoge heffingskorting toepassen.
En zolang je de loonheffingskorting niet toepast bij je tweede baan betaal je daar naar waarschijnlijkheid te veel inkomstenbelasting. Bij de tweede werkgever krijg je derhalve te geen korting en betaal je een te hoog voorschot inkomstenbelasting.

Dus ja, je krijgt wellicht te veel korting bij de eerste werkgever maar bij de tweede werkgever krijg je geen korting en zou dat derhalve geen probleem moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:05
Wat betreft belasting: je betaalt belasting per jaar over je inkomen uit arbeid. Het maakt niet uit of dat 1, 2 of 3 banen zijn. Wel is het zo dat je werkgever vaak een voorheffing doet zodat je zo min mogelijk hoeft te verrekenen bij de jaarlijkse aangifte. Stel dat je €5.000 per jaar extra verdient met je bijbaan, dan wordt je inkomen dus €35.000, en daar betaal je belasting over. Het maakt niet uit of dat €30.000 + €5.000 is met 2 banen of €35.000 met 1 baan. Het gaat om het totaalbedrag.

Dan is de vraag: is dit slim? Je zou ook kunnen kijken om de tijd die je spendeert aan de bijbaan te besteden aan zelfstudie om zo diploma's te krijgen die je kunt gebruiken om een betere baan te vinden. Dat levert op de lange termijn meer op denk ik.
Pagina: 1