Garagedeuropener Select-line Shelly 1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-07 15:32
Beste Tweakers,

Graag zou ik een Shelly 1 willen aansluiten op m'n garagedeuropener van Select-line.

Handleiding

Volgende leverancier kunnen er allerlei externe apparaten op aangesloten worden. Echter kan ik vanuit de handleiding niet opmaken hoe je dit dan moet doen. Nou is mijn kennis m.b.t. dit soort zaken nogal beperkt, vandaar mijn vraag hier :)

In de handleiding staat wel iets over een aantal aansluitingen die aan de buitenkant van de behuizing zitten, wellicht dat het zo eenvoudig is om daar een aantal draden te bevestigen vanuit de Shelly 1 maar ik heb echt geen idee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbHR7yGhablOBSsh95DQaOp8WYw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8E79LrluMWnbI139vDo53U3r.png?f=fotoalbum_large

Als ie iemand is die hier verstand van heeft en de moeite wil doen om er een eenvoudig plaatje van te maken hoe ik de Shelly 1 kan verbinden zal ik deze eeuwig dankbaar zijn :)

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via lunnie op 05-04-2022 17:54)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Afbeeldingslocatie: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2020/06/shelly1_wiring_ac.jpg
Draadje van PB naar 0 op de shelly en van GND naar 1 op de Shelly. Of andersom, dat maakt niks uit.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als ik het plaatje goed begrijp (afbeelding 15) activeer je de deur door 24V op die poort links te zetten. Die spanning wordt in hun voorbeeld onderbroken/doorgelaten met een drukknop, maar daar kun je ook een Shelly 1 voor inzetten.

Het is wel een raar plaatje, want plus en ground worden verbonden met de drukknop. Oftewel, kortsluiting :?
Het zou logischer zijn als alleen de + naar de poort gaat, want twee poorten naar rechts zit al de ground.

edit: oh wacht, afbeelding 15 is alleen dat bovenste plaatje natuurlijk.Dan gaat het erom dat de Shelly tussen de PB en GND komt te zitten. Een stuk logischer :z

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 04-04-2022 14:19 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunnie
Bedankt voor je antwoord, lijkt dus toch niet zo ingewikkeld?

Als ik dit zou moeten vertalen naar een Shelly, hoe ziet t tekeningetje er dan uit? :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Afbeeldingslocatie: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2020/06/shelly1_wiring_ac.jpg
Draadje van PB naar 0 op de shelly en van GND naar 1 op de Shelly. Of andersom, dat maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunnie
Ik ga het morgen proberen, thanks so far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunnie
Het werkt :) Bedankt voor de uitleg!

Was nog wel een behoorlijk gedoe om de shelly zelf in het netwerk te krijgen. De app discovered het apparaat (bij includen) wel, vervolgens voeg je hem toe aan je eigen netwerk, de app zegt succesvol toegevoegd maar geen shelly, en ondanks dat je het vinkje "disable device access point after succesfull include" uitgezet te hebben is de AP van het devices ook gone :)

Omdat er niet een hele eenvoudige reset mogelijkheid op zit moest ik dus eerst nog even een setup maken met een lamp en schakelaar om het apparaat te resetten.

Vervolgens verbonden met het AP SID van de device zelf en handmatig de WIFI gegevens in het device gezet. De shelly app ziet m nog steeds niet maar via de webinterface kan ik er gewoon bijkomen. Erg bijzonder.

Nog een klein vraagje.

Als ik de garagedeur nu open (lees shelly een 0/I geef) vanuit HomeAssistant moet ik 2x op het schuifje drukken voordat de garagedeur weer sluit. Is dat nog op te lossen op 1 of andere manier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/culAyTGxc_RwPuVrW3Mwb6VJOi4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cpfe0BTbR59MLhQ7OdgXBiyx.png?f=user_large

Vervolgens om de deur weer te openen ook weer 2x op het schuifje drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunnie
tweede probleem heeft zich aangemeld :)

Zoals het nu lijkt kan ik niet de RF afstandsbediening en de shelly tegelijk gebruiken, het is het 1 of het ander. Zodra ik de Shelly aansluit werken de RF bedieningen niet meer, zou dit nog een instelling in de motor kunnen zijn? Of wellicht andere manier van aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lunnie
Nog even een reactie. Alles is uiteindelijk gelukt met de Tamota firmware en het juist configureren van de button :) Daardoor kan ik de bestaande RF afstandsbediening blijven gebruiken en vanuit HA de shelly aansturen. Bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1