Keramische tuintegels met betonnen onderlaag stabiliseren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-06 10:34

FJ Cruiser

Sand Ladder

Topicstarter
In de tuin van ons nieuwbouwhuis komen 4 cm dikke keramische tegels van 1x1m met een betonnen onderlaag.
De tuinman geeft aan dat er stabimix door het zandbed moet omdat er toch altijd wat verzakking plaatsvindt en dan de tegelvoegen knappen.
De producent zegt: niet nodig bij deze tegels, ze zijn dusdanig zwaar dat ze zichzelf stabiliseren.
Enkele leveranciers zeggen: producent zegt niet nodig maar zou het toch wel doen
Andere leveranciers zeggen: niet nodig, gewoon in goed gewaterd en getrild zandbed.
Wat is jullie ervaring?
...

"Some people eat to live, others live to eat"

Beste antwoord (via FJ Cruiser op 06-04-2022 10:12)

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik lees hier af en toe 'tuinman'... :N Het is natuurlijk hovenier en in dit geval stratenmaker. (ga ik even vanuit)

Keramische tegels met een betonnen onderdeel hoeft niet in een gestabiliseerd zandbed gelegd te worden. Tegels zonder ondertegels dienen wel in een gestabiliseerd zandbed gelegd te worden.

Bovendien zal in een nieuwbouw de tuin altijd nazakken. Al is het maar een paar cm. Hoeveel het na gaat zakken is van meerdere factoren afhankelijk, hoeveel grond is er aangebracht en over wat voor grond hebben we het? Ook valt en staat de kwaliteit van het straatwerk door het grondwerk. Een straatlaag van ca 20 cm is daarom ook wel aan te raden.

Veel mensen kiezen er in nieuwbouwwijken er ook voor om het eerst een tijd te laten rusten of laten de boel niet afvoegen. Zodat het gemakkelijk weer geherstraat kan worden. Natuurlijk kan het nooit kwaad om Portland te gebruiken maar zeker bij zulke grote tegels niet nodig. De kans dat tegels gaan breken is echter wel groter na verloop van tijd al acht ik die kans heel klein.

Overigens kunnen keramische tegels met vorst breken. Dit kan in alle situaties ontstaan. Dit komt doordat er vocht tussen de onder- en boventegel. En valt dus eigenlijk onder productiefout.

[ Voor 8% gewijzigd door pjot1 op 06-04-2022 05:54 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
  • Laatst online: 21-12-2023
Zelf geen ervaring mee, maar in zo'n gevallen moet je je afvragen wie je garantie afhandelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:33
De betonlaag zit er onder om ze te kunnen leggen als normale tegels. Dus normaal zandbed..

Maar je gaat de tuinman bellen als t verzakt dus zou t hem lekker op zijn manier laten doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 08:32
Bij ons hebben ze de tegels volledig in de vezelversterkte stabilisé gedrukt. Fabrikant gaf aan niet nodig, tuinman had daar duidelijk een andere mening over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 16:45

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een dergelijke tegel weegt circa 100 kg per stuk. Wat je ook kiest, mocht het verzakken dan zul je er sowieso een tuinman bij moeten halen

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:45

ErA

Wij hebben dergelijke tegels (60x60) gelegd in onze tuin. Aangezien de hele wijk verzakt doet mijn tuin dat ook.
Dat gebeurd.

Over 3 jaartjes laten we het weer rechttrekken.

Dat voorkom je niet met stabimix of stabilisee of hoe dat ook heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:33
ErA schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:53:
Wij hebben dergelijke tegels (60x60) gelegd in onze tuin. Aangezien de hele wijk verzakt doet mijn tuin dat ook.
Dat gebeurd.

En als je t dan wel in gestabiliseerd zand hebt gelegd kan je alles er uit trekken of diep omspitten om t opnieuw te leggen, met normaal zand is dat veel makkelijker.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je in een gebied woont waar het verzakt zou ik om te beginnen er piepschuim blokken onder doen scheelt een berg met verzakken en daarmee bouw je eigenlijk meteen een stabiele basis om ze op te leggen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser

FJ Cruiser

Sand Ladder

Topicstarter
ErA schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:53:
Dat gebeurd.

Dus eigenlijk zeg je dat de stabimix weinig verschil zal maken, als de omstandigheden dusdanig zijn dat een zware tegel als deze verzakt had de stabimix er weinig aan kunnen redden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
DexterDee schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:34:
Een dergelijke tegel weegt circa 100 kg per stuk. Wat je ook kiest, mocht het verzakken dan zul je er sowieso een tuinman bij moeten halen
Ehm dan zouden ze voor geen tuinman meer te tillen zijn. Eerder tussen de 25/35kg per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Bakema schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:32:
[...]

Ehm dan zouden ze voor geen tuinman meer te tillen zijn. Eerder tussen de 25/35kg per stuk.
klopt die dingen zijn ook niet meer alleen te verwerken
100x100x4 weegt 90 kilo. Rot dingen zijn het. 2 personen en een zuigapparaat om ze te leggen.

Weet je wat nog erger is? 100x100x6.. bijna 150 kilo....dat is minikraantje en zuigapparaat om ze te kunnen leggen.

[ Voor 34% gewijzigd door jack zomer op 04-04-2022 18:45 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:26
Hier afgelopen november een terras gelegd met 90x90x3 keramische tegels. Mooi, maar wat een zware klote dingen. Zeker niet alleen te doen. Zelfs met twee was het een zware klus.

Wij hebben ze op verstevigd cement/beton gelegd. Dat was volgens onze tegelzetter de enige manier om te zorgen dat het niet gaat verzakken. Later rechtleggen klinkt leuk, maar is het niet met dit soort tegels. Beter in 1 keer goed. Denk ook aan je vorstwering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:45

ErA

FJ Cruiser schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:26:
[...]

Dus eigenlijk zeg je dat de stabimix weinig verschil zal maken, als de omstandigheden dusdanig zijn dat een zware tegel als deze verzakt had de stabimix er weinig aan kunnen redden?
Ja daar ben ik wel van overtuigd. Dat is hier het geval geweest.

Verzakking wordt niet alleen wordt veroorzaakt door het gewicht van een tegel. Zand kan weglopen onder de fundering, in een sinkhole of wegregenen. Als water over t algemeen meer 1 plek op zoekt zal t daar ook eerder verzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
jack zomer schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:41:
[...]
klopt die dingen zijn ook niet meer alleen te verwerken
100x100x4 weegt 90 kilo. Rot dingen zijn het. 2 personen en een zuigapparaat om ze te leggen.

Weet je wat nog erger is? 100x100x6.. bijna 150 kilo....dat is minikraantje en zuigapparaat om ze te kunnen leggen.
Ah sorry niet goed gelezen dacht dat het om 60x60 tegels ging…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser

FJ Cruiser

Sand Ladder

Topicstarter
Mythio schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:57:
Hier afgelopen november een terras gelegd met 90x90x3 keramische tegels. Mooi, maar wat een zware klote dingen. Zeker niet alleen te doen. Zelfs met twee was het een zware klus.

Wij hebben ze op verstevigd cement/beton gelegd. Dat was volgens onze tegelzetter de enige manier om te zorgen dat het niet gaat verzakken. Later rechtleggen klinkt leuk, maar is het niet met dit soort tegels. Beter in 1 keer goed. Denk ook aan je vorstwering!
Vorstwering zou hier niet aan de orde zijn vanwege de betonnen onderlaag, dus de tegels kunnen niet 'losvriezen'.
Dat dacht ik ook wel, van dat rechtleggen. Die van ons zijn 100x100x4 en het zijn ruim 120 stuks. Daar schuif je niet zomaar een beetje zand onder. Maar ik ben dus benieuwd in hoeverre we verzakkingen kunnen verwachten en hoeveel verschil de stabimix hierin gaat maken. Uiteindelijk scheelt het 3500 euro als we het niet doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Volgens mij kunnen tegels met een betonnen onderlaag nog steeds kapot vriezen als de vorst onder het terras kan komen. Wij hebben onder de tegels +-10CM beton liggen, met langs de hele rand +-30CM als vorstwering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mythio schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:18:
Volgens mij kunnen tegels met een betonnen onderlaag nog steeds kapot vriezen als de vorst onder het terras kan komen. Wij hebben onder de tegels +-10CM beton liggen, met langs de hele rand +-30CM als vorstwering.
Je terras is letterlijk als een huis gefundeerd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Dat valt wel mee. Een huis fundering is veel dieper en breder. Maar toegegeven, we zijn wel voor zekerheid gegaan. Als je toch bezig bent is dit heel weinig extra werk. Een tegel later moeten vervangen is vrijwel onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:17

Illusion

(the art of)

FJ Cruiser schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:34:
[...]

Vorstwering zou hier niet aan de orde zijn vanwege de betonnen onderlaag, dus de tegels kunnen niet 'losvriezen'.
Dat dacht ik ook wel, van dat rechtleggen. Die van ons zijn 100x100x4 en het zijn ruim 120 stuks. Daar schuif je niet zomaar een beetje zand onder. Maar ik ben dus benieuwd in hoeverre we verzakkingen kunnen verwachten en hoeveel verschil de stabimix hierin gaat maken. Uiteindelijk scheelt het 3500 euro als we het niet doen....
Met €0,60/kg en 5 kg/m2 zou ik verwachten dat dat 120*5*0.6=€360,— aan materiaal is. (Verwerkingsvoorschrift hier: https://www.varistone.nl/...0342/groups/g+c+a+nr+view).
Denkt die tuinman 4
mandagen werk te hebben om dat er door te harken?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-06 11:36
Als de ondergrond niet stabiel is, dan helpt gestabiliseerd zand ook niet.
Dan moet je eerst een gewapend betonnen plaat storten en daar de tegels op leggen.
En op veel plaatsen in NL zou je zelfs moeten onderheien om geen verzakking te krijgen.
Kortom, leg er gewoon trottoir tegels in, dat is een stuk makkelijker om te herbestraten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@pjot1 kan er wellicht iets zinnigs over zeggen :).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ik lees hier af en toe 'tuinman'... :N Het is natuurlijk hovenier en in dit geval stratenmaker. (ga ik even vanuit)

Keramische tegels met een betonnen onderdeel hoeft niet in een gestabiliseerd zandbed gelegd te worden. Tegels zonder ondertegels dienen wel in een gestabiliseerd zandbed gelegd te worden.

Bovendien zal in een nieuwbouw de tuin altijd nazakken. Al is het maar een paar cm. Hoeveel het na gaat zakken is van meerdere factoren afhankelijk, hoeveel grond is er aangebracht en over wat voor grond hebben we het? Ook valt en staat de kwaliteit van het straatwerk door het grondwerk. Een straatlaag van ca 20 cm is daarom ook wel aan te raden.

Veel mensen kiezen er in nieuwbouwwijken er ook voor om het eerst een tijd te laten rusten of laten de boel niet afvoegen. Zodat het gemakkelijk weer geherstraat kan worden. Natuurlijk kan het nooit kwaad om Portland te gebruiken maar zeker bij zulke grote tegels niet nodig. De kans dat tegels gaan breken is echter wel groter na verloop van tijd al acht ik die kans heel klein.

Overigens kunnen keramische tegels met vorst breken. Dit kan in alle situaties ontstaan. Dit komt doordat er vocht tussen de onder- en boventegel. En valt dus eigenlijk onder productiefout.

[ Voor 8% gewijzigd door pjot1 op 06-04-2022 05:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser

FJ Cruiser

Sand Ladder

Topicstarter
pjot1 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 05:34:

bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik bedoel inderdaad de hovenier die de tuin ontworpen heeft en voor ons gaat aanleggen. De enige reden waarom de hovenier stabimix in het zandbed wil mengen is omdat de tegels gevoegd gaan worden, en bij verzakkingen de voegen kunnen knappen.
De grond is over het algemeen zware kleigrond. Onder al het straatwerk wordt 15 cm repac aangebracht wat wordt verdicht met een zware trilplaat. Daarop straatzand, eveneens verdicht. Alles omsloten met betonbanden.
Herstraten zal niet zo makkelijk gaan met deze tegels, maar misschien is het een goed idee om dan een jaartje te wachten met voegen. Nogmaals bedankt, we gaan in overleg met de hovenier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser

FJ Cruiser

Sand Ladder

Topicstarter
Illusion schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:58:
[...]

Met €0,60/kg en 5 kg/m2 zou ik verwachten dat dat 120*5*0.6=€360,— aan materiaal is. (Verwerkingsvoorschrift hier: https://www.varistone.nl/...0342/groups/g+c+a+nr+view).
Denkt die tuinman 4
mandagen werk te hebben om dat er door te harken?
Heb eens goed in de offerte gekeken en de hovenier rekent 28 euro per m2 voor de stabimix (grondstof en aanbrengen). Wellicht omdat het straatzand nu niet meer direct gestort kan worden maar het eerst met de stabimix gemengd moet worden? Geen idee, maar het prijskaartje is dus wel de reden dat ik precies wil weten of het echt nodig is of niet. En met alle prijsstijgingen zijn we al aardig over ons budget heen, dus ik denk dat we de gok gaan nemen en de stabimix er fijn uit laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser

FJ Cruiser

Sand Ladder

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:47:
[...]

Je terras is letterlijk als een huis gefundeerd dus.
Het terras zelf is inderdaad op die manier gefundeerd en daar hoeft dus ook geen stabimix in het zandbed gemixt te worden. Maar de tegels liggen ook op andere plekken waar we een dergelijke fundering niet hebben. In plaats daarvan is de ondergrond 15 cm repac en 5-10 cm zand, getrild, en ingesloten met betonbanden. Zou toch genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser

FJ Cruiser

Sand Ladder

Topicstarter
JukeboxBill schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:09:
Als de ondergrond niet stabiel is, dan helpt gestabiliseerd zand ook niet.
Dan moet je eerst een gewapend betonnen plaat storten en daar de tegels op leggen.
En op veel plaatsen in NL zou je zelfs moeten onderheien om geen verzakking te krijgen.
Kortom, leg er gewoon trottoir tegels in, dat is een stuk makkelijker om te herbestraten.
Het is de achtertuin, geen schoolplein :)))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
FJ Cruiser schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:07:
[...]

bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik bedoel inderdaad de hovenier die de tuin ontworpen heeft en voor ons gaat aanleggen. De enige reden waarom de hovenier stabimix in het zandbed wil mengen is omdat de tegels gevoegd gaan worden, en bij verzakkingen de voegen kunnen knappen.
De grond is over het algemeen zware kleigrond. Onder al het straatwerk wordt 15 cm repac aangebracht wat wordt verdicht met een zware trilplaat. Daarop straatzand, eveneens verdicht. Alles omsloten met betonbanden.
Herstraten zal niet zo makkelijk gaan met deze tegels, maar misschien is het een goed idee om dan een jaartje te wachten met voegen. Nogmaals bedankt, we gaan in overleg met de hovenier.
Hier wil ik toch nog even op inhaken. Klinkt alsof je bij in de buurt woont. (N-H)

Voegen breken niet doordat het zand onder de voeg weg zakt maar omdat de tegels gaan 'zetten'. Ook wordt een voeg na verloop van tijd altijd donker en is het raadzaam om de voeg elke 5 a 10 jaar te vervangen afhankelijk van kleur en zakkingen.

15cm Repac, oftewel hydraulische (steen)korrel, is eigenlijk tekort. Je zou eigenlijk een laag van minimaal 20/25cm moeten hebben anders kan je net zo goed gewoon stopzand gebruiken. Ook moet je (wortel)doek onder de korrel verwerken. Op de korrel een straatlaag van 5cm zand voor het zetten van de tegels. Kortom er moet toch minimaal 35cm uitgegraven worden.

Goed dat je ook opsluitbanden gebruikt! Dit is ook echt nodig om de levensduur van het straatwerk te verlengen.

Herstraten kan altijd hè? Je kunt de tegels er ook weer uithalen met vacuüm maar daar gaan we natuurlijk niet vanuit! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-06 07:51
Hier zijn de vorige maand door de hovenier op 15cm puinstof gelegd, met daarop nog zo'n 5cm geel zand.
Pagina: 1