Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fruitcake
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-04-2022
Goedemorgen!

Bij mij op het werk heeft iedereen met een vast contract vanaf 1 januari automatisch loonsverhoging gekregen. Mensen met tijdelijke contracten krijgen dit niet; die krijgen het pas na verlening van hun contract. Nu heb ik net in augustus 2021 weer voor een jaarcontract getekend, wat dus inhoudt dat ik pas vanaf augustus 2022 mijn loonsverhoging krijg. Ik krijg nu precies hetzelfde bedrag als in 2021. Daar baal ik natuurlijk wel van, wat het is niet alsof ik minder doe dan de mensen met een vast contract en mijn rekeningetjes zijn ook gewoon flink gestegen :-(

Mijn vraag, kan dat zomaar zonder geldige reden, zo'n verschil in tijdelijke en vaste contracten, op basis van helemaal niets? Ik vind het namelijk errug flauw.

Alle reacties

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-04 16:26
Jij hebt toch in augustus een kans gehad om over je salaris te onderhandelen? Dat hebben de mensen met een vast contract niet kunnen doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:34

D4NG3R

kiwi

:)

In augustus heb jij dus het contract getekend en eventueel ge(onder)handeld naar salaris / secundaire voorwaarden, hebben de collega's met een vast contract dat in augustus ook kunnen doen?

Niet alsof dat laatste wat uit maakt, jij bent destijds akkoord gegaan met het contract en het bijbehorende inkomen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruitcake
Jemig wat een agressieve antwoorden, doe eens aardig.

Ik weet niet anders dan dat elk jaar vanaf 1 januari alle cao-lonen omhoog gaan. Commentaar op mede-gebruikers hoort hier niet. Als je vindt dat iemand zich niet conform de richtlijnen of het beleid gedraagt, kun je een TR indienen.

[ Voor 33% gewijzigd door Ardana op 04-04-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-04 17:03
Dan zou je even je CAO moeten nalezen of je bij een tijdelijk contract ook recht hebt op de CAO verhogingen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dat een antwoord (of liever; vraag) je niet aanstaat betekend niet dat deze agressief bedoeld was. Buiten een eventueel CAO om, en die willen bij tijdelijke dienstverbanden soms al niet [in hun geheel] gelden, ben je in principe zelf verantwoordelijk voor de arbeidsovereenkomst.

De kans is groot dat jouw collega's niet in augustus hebben kunnen onderhandelen naar andere voorwaarden. Vind je dat ook oneerlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:10

Umbrah

The Incredible MapMan

Welke sector gaat het om, en is er een CAO? In mijn sector kan (angst voor verloop, retentie doelen) vaak tussendoor onderhandeld worden. Sowieso hebben tijdelijke contracten een vaste loop, en soms wel wát variabele zaken er in om te groeien. Staat dat er echter niet in, dan zit je redelijk vast nu. Persoonlijk had in in Augustus ook wel onderhandeld, de bui van energieprijzen/transportkosten zat er toen al aan te komen. Weet niet of je dingen als lease/ov van de zaak hebt, en hoe vatbaar je bent voor gestegen kosten, maar mocht je zelf transportkosten hebben, dan zou ik bijvoorbeeld beginnen te onderhandelen over de kilometerprijs. Zeg maar in het secundaire. Of juist dat soort zaken op basis van declaraties. Of, als je thuiswerkt zoals zoveel tegenwoordig, een thuiswerk vergoeding.

Vaak zijn dat soort dingen onder de noemer secundaire arbeidsvoorwaarden makkelijk 'achteraf' er even bij te fietsen dan gewoon een heel tijdelijk contract afsluiten. En tsja... beetje het (ondernemers) risico van tijdelijke contracten (dit is waarom ik ze niet doe): als in een bepaald seizoen de zaken veranderen (elk jaar rond april...), dan is het natuurlijk zonde om halverwege het jaar jezelf vast te zetten voor een heel jaar.

Ik zou het op het secundaire gooien (want je oppert niet direct het hele: "dit is oneerlijk" maar eerder "alles is duurder", dus: thuiswerkvergoeding + declaraties), want het primaire zit in tijdelijke contracten vast... en tsja... in veel aspecten is dit eigenlijk een leer ervaring.

[ Voor 31% gewijzigd door Umbrah op 04-04-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
https://www.rijksoverheid...ract-en-een-vast-contract
Als er een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) van toepassing is, kunnen hier afwijkende afspraken in staan. Deze afspraken mogen nooit nadeliger voor de werknemer zijn dan wat de wet voorschrijft. Behalve als de wet deze mogelijkheid zelf biedt.
Werknemers met een tijdelijk contract hebben recht op dezelfde arbeidsvoorwaarden als vaste medewerkers.
Kijk even in de cao. Salaris is per werknemer verschillende en zal mogelijk niet onder de arbeidsvoorwaarden vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Fruitcake schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:12:

Ik weet niet anders dan dat elk jaar vanaf 1 januari alle cao-lonen omhoog gaan. Mogen jullie best even normaal reageren.
Je kan altijd nog een evaluatie/functioneringsgesprek aangegaan met je leidinggevende met een goede onderbouwing waarom jij een salaris verhoging verdiend. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:36

Ik weet niet anders dan dat elk jaar vanaf 1 januari alle cao-lonen omhoog gaan. Mogen jullie best even normaal reageren.
Er mist een hoop info in je start topic.

Je geeft hier pas aan dat het dus om een CAO loon verhoging gaat.
Kijk je CAO na, en als hier dus een verhoging alleen voor vaste contracten gaat dan klopt het.

Staat hier niks over tijdelijk en vaste contracten met CAO verhoging, dan zal je in gesprek moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruitcake
D4NG3R schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:17:
Dat een antwoord (of liever; vraag) je niet aanstaat betekend niet dat deze agressief bedoeld was. Buiten een eventueel CAO om, en die willen bij tijdelijke dienstverbanden soms al niet [in hun geheel] gelden, ben je in principe zelf verantwoordelijk voor de arbeidsovereenkomst.

De kans is groot dat jouw collega's niet in augustus hebben kunnen onderhandelen naar andere voorwaarden. Vind je dat ook oneerlijk?
Commentaar op mede-gebruikers hoort hier niet. Als je vindt dat iemand zich niet conform de richtlijnen of het beleid gedraagt, kun je een Topic Report indienen.
corporalnl schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:20:
[...]

Er mist een hoop info in je start topic.

Je geeft hier pas aan dat het dus om een CAO loon verhoging gaat.
Kijk je CAO na, en als hier dus een verhoging alleen voor vaste contracten gaat dan klopt het.

Staat hier niks over tijdelijk en vaste contracten met CAO verhoging, dan zal je in gesprek moeten gaan.
Ik heb even nagezocht, maar volgens mij vallen we niet onder een cao.

Ik ben net een jaar bezig met m'n echte "grote mensenbaan" dus ik weet het nog allemaal niet zo goed. Ik stelde gewoon een vraag omdat ik het niet weet en het antwoord niet kan vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 04-04-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:36
Fruitcake schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:28:
[...]

<knip>

[...]

Ik ben net een jaar bezig met m'n echte "grote mensenbaan" dus ik weet het nog allemaal niet zo goed. Ik stelde gewoon een vraag omdat ik het niet weet en het antwoord niet kan vinden.
In welke sector bevind je werkgever? Wat staat er in de voorwaarden wat je getekend hebt? Of een werkgevers boekje etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 04-04-2022 20:05 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:49
<knip>

Ik zie alleen maar normale reacties.

Het loon van iedereen met een vast contract wordt 1x per jaar verhoogd per 1 januari, het loon van iedereen met een tijdelijk contact wordt 1x per jaar verhoogd per de contractdatum. Je krijgt evenveel verhogingen in het geval van een jaarcontract, alleen niet tegelijkertijd. Lijkt mij niet oneerlijk of onredelijk. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 04-04-2022 20:05 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Fruitcake schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:03:
Mijn vraag, kan dat zomaar zonder geldige reden, zo'n verschil in tijdelijke en vaste contracten, op basis van helemaal niets? Ik vind het namelijk errug flauw.
De basis is niet helemaal niets. Dat is dat jij een tijdelijk contract hebt met een bepaalde looptijd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je een CAO waarin omschreven staat hoe er omgegaan wordt met salarissen? (elk jaar een periodiek?).
Heb je een HR (P&O) afdeling waar je deze vraag neer kunt leggen?
Weet je zeker dat je in augustus 2021 (of januari 2022) niet ook een hoger salaris hebt ontvangen? al is 't maar twee tientjes erbij.

Ik zie dat je binnen 7 minuten twee inhoudelijke reacties krijgt, die je niet eens verwijten dat je zelf weinig hebt uitgezocht voordat je de vraag hier neergooit (met een account die op dezelfde dag is aangemaakt).
apart, misschien ook zelf even in de spiegel kijken voordat je moppert op 't internet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
en daar krijg je antwoorden op.. hoe jij de toon van die antwoorden interpreteert is aan jou.
en ja, dat is lastig inschatten via tekst zonder het aan de persoon te vragen.

wen er maar aan, het zal nog je hele professionele leven gebeuren dat iets niet over komt zoals je bedoelt via geschreven tekst.

[ Voor 32% gewijzigd door Ardana op 04-04-2022 20:05 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Quote en reactie verwijderd. Beiden waren niet vriendelijk of hulpvaardig.

[ Voor 88% gewijzigd door Ardana op 04-04-2022 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Quote en reactie verwijderd. Beiden waren niet vriendelijk of hulpvaardig.

[ Voor 78% gewijzigd door Ardana op 04-04-2022 20:06 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:36

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Als iemand die meermaals bij zijn volle bewustzijn is benadeeld (vooral omdat ik jong en naïef was, wel prima zat en terecht vond dat ik nog veel kon leren) kan ik je zeggen: salarisonderhandelingen als onderdeel van een functioneringsgesprek met een ervaren manager zijn voor een beginnend werknemer ook errug flauw.
Zeker wanneer je terugkijkt (20/20) en bedenkt dat je er meer uit had moeten willen halen.

Je weet het al wel maar toch herhaal ik het toch: die manager van jou kan vriendelijk en popiejopie doen, maar hij is niet je vriend, vriend. Evenmin mensen die je hier van advies voorzien. ;)

Trek er lering uit. :) Vooral: zorg dat je richting het einde van je huidige contract in ieder geval 'gepraat' hebt met andere bedrijven/recruiters, om te weten wat je écht waard bent.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Quote en reactie verwijderd.

ontopic: mijn gok is dat dit een minimumloon baan is? er is vanuit de rijksoverheid aangestuurd op een hoger minimum loon. hier hebben je collega's ook niet over onderhandeld, maar resultaat is wel dat ze met z'n allen omhoog gaan. (en mijn aanname is dat jij net iets meer krijgt).

gangbaar is dat je jaarlijks omhoog gaat / de kans hebt om omhoog te gaan. ik zou het redelijk vinden als je hier in de aanloop naar je volgende contract in augustus de kans voor krijgt/neemt.
alternatief is de stoute schoenen aan en naar je baas, gebruik dan een argumentatie waarom jouw bijdrage meer beloning waard is, het argument dat je rekeningen hoger zijn is flauwekul daar kan niemand iets mee. (jouw baas zal waarschijnlijk ook iemand moeten overtuigen waarom jij speciaal bent, maak 't hem/haar makkelijk met goede voorbeelden: meer verantwoordelijkheden, beter/sneller werk, nauwkeurigheid, besparingen, extra inspanningen etc.)

[ Voor 13% gewijzigd door Ardana op 04-04-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:53

Grannd

da Granndest

Direct antwoord op je vraag: Ja het kan.

Behalve als er in je contract/cao/personeelshandboek iets anders staat, maar op basis van je andere antwoorden denk ik dat dat er bij jouw bedrijf niet telt.

Als je verder blij bent met je baan zou ik nu alvast voorsorteren op het tekenen/verlengen van je contract in de zomer, dat is over een paar maanden al en ik raad je aan het gesprek op tijd aan te gaan en pas te tekenen voor verlenging of een vast contract als je werkgever én jij blij zijn met wat je nieuwe salaris wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Goedemorgen!

Bij mij op het werk heeft iedereen met een vast contract vanaf 1 januari automatisch loonsverhoging gekregen. Mensen met tijdelijke contracten krijgen dit niet; die krijgen het pas na verlening van hun contract. Nu heb ik net in augustus 2021 weer voor een jaarcontract getekend, wat dus inhoudt dat ik pas vanaf augustus 2022 mijn loonsverhoging krijg. Ik krijg nu precies hetzelfde bedrag als in 2021. Daar baal ik natuurlijk wel van, wat het is niet alsof ik minder doe dan de mensen met een vast contract en mijn rekeningetjes zijn ook gewoon flink gestegen :-(

Je kan het ook positief bekijken. Je bent de eerste die straks met inflatiecijfers van >10% het gesprek over loon mag aangaan met je werkgever. Stel dat je 10% er meer bij krijgt, dan ben je de eerste die daar van profiteert.

Succes met de onderhandelingen.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-04 22:26
Goedemorgen!

Heb jij in augustus 2021 ook salarisverhoging gekregen? Zo nee, heb je wel de kans gegrepen daar over te onderhandelen?

Daarnaast, in augustus 2022 ben je haantje de voorste om de inflatiecorrectie toe te laten passen. Jij hoeft niet te wachten tot januari 2023, zoals de vaste contracten dat wel moeten.

Ander voordeel: jij kan bij elke verlenging een nieuw contract uitonderhandelen, voor vaste contracten is dat toch lastiger: die hebben géén moment waarop hun contract afloopt en er kan worden gesproken over de inhoud van het nieuwe contract, zij zijn overgeleverd aan de 'standaard' verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruitcake
Bedankt voor de antwoorden! Van de meesten. Ik zat inderdaad in de situatie van "ik kan vrij weinig van m'n master hier gebruiken, ik weet geen kut, halp en ik ben allang blij dat zij mij eindelijk een kans geven". Ik had erover na gedacht om iets meer te vragen, maar ik wist nog zo weinig, dus ik had niet onderhandeld want ik wist niet waarop ik dat had moeten onderbouwen. Inmiddels weet ik een stuk meer dus ik wil er de volgende keer meer bij.

Bij m'n vorige werkgevers kreeg ik altijd vanaf 1 januari een aardig bedragje bij m'n loon, dus ik ging ervan uit dat dat gewoon normaal was. Wel een geheel andere branche.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:15
Succes bij je aankomende onderhandeling :) Ik hoop dat je er wat moois bij krijgt. (Zelf kunnen onderhandelen zo halverwege het jaar is uiteindelijk vaak fijner dan tegelijk met alle anderen met vaste percentages omhoog.)

Pas wel op dat je je niet te snel aangevallen voelt bij die onderhandelingen, zou anders zonde zijn. En alsjeblieft, scratch voor je onderhandeling al die verkleinwoorden uit je woordenschat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fruitcake
Mijre schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:16:
Succes bij je aankomende onderhandeling :) Ik hoop dat je er wat moois bij krijgt. (Zelf kunnen onderhandelen zo halverwege het jaar is uiteindelijk vaak fijner dan tegelijk met alle anderen met vaste percentages omhoog.)

Pas wel op dat je je niet te snel aangevallen voelt bij die onderhandelingen, zou anders zonde zijn. En alsjeblieft, scratch voor je onderhandeling al die verkleinwoorden uit je woordenschat.
Geen zorgen, verkleinwoorden gebruik ik eigenlijk nooit, ik heb ze vandaag voor het jaar al opgebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
Nu heb ik net in augustus 2021 weer voor een jaarcontract getekend, wat dus inhoudt dat ik pas vanaf augustus 2022 mijn loonsverhoging krijg.
Het is al bijna weer augustus! _/-\o_
Elke cao heeft een eigen ingangsdatum en looptijd. Dus nee, die lopen niet allemaal synchroon :D En er bestaat ook een nullijn.
Fruitcake schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:28:
Dan snap ik je eerdere opmerking niet zo goed :+ En verder: je bent net gestart, dan wéét je toch wel of er in je pas getekende arbeidsovereenkomst een cao is genoemd?
Bijbaantjes bij de supermarkt hebben al een cao. En zelfs als je een bijbaan zonder cao had, weet je toch wat een cao is?

[ Voor 13% gewijzigd door wheel op 04-04-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:28

Mx. Alba

hen/die/zij

Dit is inderdaad hoe het werkt. Mensen met een tijdelijk contract kunnen bij elke verlenging onderhandelen over een hoger loon bij het volgende contract. Mensen met een vast contract krijgen steeds per 1 januari een loonsverhoging, die meestal tred houdt met de inflatie.

Dus als je straks gaat onderhandelen voor een eventueel volgend contract, hou dan vooral ook de enorme inflatie in de gaten waar we momenteel mee kampen - afgelopen maand tov dezelfde maand een jaar eerder zelfs 12%.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:28

Mx. Alba

hen/die/zij

Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door Mx. Alba op 06-04-2022 14:17 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:39
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Thanks beiden! @donleone83 @Mx. Alba

Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
Mx. Alba schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:19:
Dit is inderdaad hoe het werkt. Mensen met een tijdelijk contract kunnen bij elke verlenging onderhandelen over een hoger loon bij het volgende contract. Mensen met een vast contract krijgen steeds per 1 januari een loonsverhoging, die meestal tred houdt met de inflatie.
Welnee. Mensen met een vast contract kunnen (net als mensen met een tijdelijke overeenkomst) op elke willekeurige dag een gesprek over een loonsverhoging aangaan. Er zijn zat mensen waarbij de jaarlijkse cyclus ook niet aan 1-1 vast hangt.
Pagina: 1