Excel: cellen vullen uit tabblad met zelfde naam als cel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Goedemiddag,

Ik ben al een half uur aan het Googlen, en ik kom er niet uit.

Ik heb een overzichtsblad in excel. En tabbladen waar data in staat.

Nu wil ik dat bijvoorbeeld uit tabblad "contract1" alle kolommen in tabblad "overzicht" gevuld worden.

Normaal kan je verwijzen naar =contract1!B2 voor deze cel en zo verder met B3, B4 etc. Alleen, ik heb zo'n 30 contacten die ik allemaal een apart tabblad wil geven.

Ik zoek een functie die ipv =contract1! De naam van de eerste cel invoegt. Dus "naam cel a1"!B2. Zodat alleen de eerste kolom ingevoerd hoeft te worden en dat dan de gegevens uit het juiste tabblad worden gehaald.

Een soort van "som.als"maar dan met tekst.. Met een zoekbereik, voorwaarde en het ingeven van een waarde van een andere cel.

Het werkt niet om 'A1'!B2 te doen. Of "A1"!B2.

Ik heb dus A1 tm A30, waar ik in kolommen B tm G wil verwijzen naar waarden uit het tabblad met de naam van A1 tm A30.

Dus hoe kan ik dit makkelijk maken?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

Reinier

\o/

Met INDIRECT kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Kan je me misschien uitleggen hoe? En hoe ik dan de naam van het tabblad krijg? Want die lijkt in de formule nu niet te pikken dat ik daar een verwijzing inzet..

Als ik Google snap ik er echt helemaal niks van hoe ik dit op een tabblad kan toepassen.

[ Voor 13% gewijzigd door Hsb-3 op 04-04-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

Reinier

\o/

Ik heb een werkblad contract1 gemaakt, met de waarde 42 in cel A1.

En zoals je in mijn plaatje ziet kan ik daar met INDIRECT() naar verwijzen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLGe7loFSLgStXnRGZS2MzcS3eg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TvajNyr61I247DO6fpUjZ3dz.png?f=user_large

Edit: en dan een typo maken 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Reinier op 04-04-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Oké, dit kan ik reproduceren, bedankt!
Maar ik wil die extra kolommen niet in mijn overzicht..
Heb een stuk of 10 kolommen in mijn overzicht en om nou voor iedere kolom 2 extra kolommen toe te voegen en alles te gaan verbergen, dat lijkt me niet de bedoeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:33

Reptile209

- gers -

Hsb-3 schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:10:
Oké, dit kan ik reproduceren, bedankt!
Maar ik wil die extra kolommen niet in mijn overzicht..
Heb een stuk of 10 kolommen in mijn overzicht en om nou voor iedere kolom 2 extra kolommen toe te voegen en alles te gaan verbergen, dat lijkt me niet de bedoeling?
Je kan het ook in één keer in de formule stoppen in plaats van in losse kolommen: INDIRECT(B2&"!A1") doet hetzelfde (met in B2 de contractnaam en A1 de cel die je daar wil hebben). Maar met de info in losse kolommen is het makkelijker troubleshooten en meerdere verschillende waarden bij elkaar zoeken. Net wat je smaak/voorkeur is.
Je kan die hulpkolommen ook ver weg (bijv. rechts) op je tab zetten, dat hoeft niet gelijk naast de plaats waar je de data gebruikt. Sterker nog: je kan een heel gebied in je werkblad maken waar je de relevante data ophaalt en daar dan verwijzingen naar maken op de plekken waar je het wil hergebruiken. Leef je uit :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@Reptile209, thanks, ga ik proberen!

Dit is overigens de enige manier om data uit een specifiek tabblad te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:33

Reptile209

- gers -

@Hsb-3 er zijn bijna altijd wel meerdere oplossingen mogelijk. Maar veel hangt af van hoe je data is opgebouwd en wat je er vervolgens mee wil doen. Het leven kan een stuk makkelijker zijn als je alle contacten op één tabblad kunt zetten (als een database-tabel). Dan heeft Excel namelijk allerlei filter- een zoekfuncties voor je. Maar of dat handig is voor jouw situatie hangt af van hoe je data er uit ziet en wat je er allemaal mee wil doen.

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1