Hallo medeforumers, ik zit met een lastig probleem althans zo zie ik het. Heb 8 zonnepanelen met een omvormer aangeschaft. Op dag van levering komt de beste man mij de spullen brengen maar ipv een Growatt omvormer wordt een Conergy omvormer geleverd. Beetje overrompeld ga ik akkoord. Nu ben ik de specs aan het bekijken van panelen en omvormer, en met de kennis dier ik er van heb denk ik dat dit niet (goed) gaat werken. De omvormer is nieuw maar de fabrikant bestaat niet meer, ok is deze niet op afstand met een app uit te lezen. De panelen hebben een hoog amperage (17A), daarom was de growatt niet geschikt, deze gaat tot 11 of 12A.
Ik heb dus 8 Maysun 510 watt panelen, en een Conergy sid 4.6 s omvormer. Ik heb de specs van de panelen en de omvormer bijgevoegd, intussen heb ik een best heftige discussie met de leverancier, maar misschien heb ik het helemaal fout. De leverancier geeft aan dat ik twee strings moet maken, een van 5 panelen en een van 3.
Ik denk dat de panelen laat gaan starten, zeker de string met 3 panelen, en het voltage valt niet binnen het optimale bereik van de mppt, ook is de omvormer volgerns mij te zwaar voor dit max vermogen van 4080wp. Wat me nog opvalt aan de panelen is dat op het label 72H staat wat volgens mij 72 cellen per helft is, maar het paneel lijkt een 50H want ik tel 50 cellen per helft. Hoe werkt dat dan eigenlijk?
Ik hoop dat jullie hier iets over kunnen zeggen.....ook of ik deze omvormer wel moet gaan gebruiken. Heb foto's van de specs van panelen en omvormer bijgevoegd.
Ik ga dus geen leverancier oid noemen, ben in een goed gesprek met de man en dat wil ik graag zo houden, mogelijk leest hij ook op dit forum. Ik wil het gewoon voor mezelf duidelijk hebben en ga niemand zwart maken.:strip_exif()/f/image/a9d3kIARIzWorWUHwaxjHKGA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZcGKYQFjLebm6tx64m9BkyIo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z7l2dkwM009k7WBhhmDJ1hJH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vt73Somidwe8zMWmOTdWUVVD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/24GJyMBqSB3ay6tzazMJ4JHr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dus 8 Maysun 510 watt panelen, en een Conergy sid 4.6 s omvormer. Ik heb de specs van de panelen en de omvormer bijgevoegd, intussen heb ik een best heftige discussie met de leverancier, maar misschien heb ik het helemaal fout. De leverancier geeft aan dat ik twee strings moet maken, een van 5 panelen en een van 3.
Ik denk dat de panelen laat gaan starten, zeker de string met 3 panelen, en het voltage valt niet binnen het optimale bereik van de mppt, ook is de omvormer volgerns mij te zwaar voor dit max vermogen van 4080wp. Wat me nog opvalt aan de panelen is dat op het label 72H staat wat volgens mij 72 cellen per helft is, maar het paneel lijkt een 50H want ik tel 50 cellen per helft. Hoe werkt dat dan eigenlijk?
Ik hoop dat jullie hier iets over kunnen zeggen.....ook of ik deze omvormer wel moet gaan gebruiken. Heb foto's van de specs van panelen en omvormer bijgevoegd.
Ik ga dus geen leverancier oid noemen, ben in een goed gesprek met de man en dat wil ik graag zo houden, mogelijk leest hij ook op dit forum. Ik wil het gewoon voor mezelf duidelijk hebben en ga niemand zwart maken.
:strip_exif()/f/image/a9d3kIARIzWorWUHwaxjHKGA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZcGKYQFjLebm6tx64m9BkyIo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z7l2dkwM009k7WBhhmDJ1hJH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vt73Somidwe8zMWmOTdWUVVD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/24GJyMBqSB3ay6tzazMJ4JHr.jpg?f=fotoalbum_large)
Donec eris felix, multos numerabis amicos