Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 08:32
Mijn LG 49UH610V begint een blauwe waas te vertonen die steeds erger word. Ik vermoed dat het op het scherm zelf zit en niet in de HDMI aansluitingen die ik gebruik, omdat het nagenoeg bij alle kanalen te zien is. Op de TV zijn 3 apparaten aangesloten:

1. Nintendo Switch
2. Raspberry Pi
3. Chromecast Utlra

Ik heb de TV al een keer teruggezet naar de fabriekinstellingen in de hoop dat het zou helpen. Helaas, dit hielp niet echt.

Oorsponkelijke specs: pricewatch: LG 49UH610V Zwart

Heeft iemand een tip wat ik hieraan kan doen? De televisie is ongeveer 5 jaar oud. Dit lijkt mij nog niet heel erg oud voor een dergelijk toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als je in het donker naar de achterkant van de TV kijkt, zie je dan ook ergens de backlight? Als deze paarsig ipv wit is, moet deze vervangen worden.

[ Voor 0% gewijzigd door michiel_ op 04-04-2022 10:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
michiel_ schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:44:
Als je in het donker naar de achterkant van de TV kijkt, zie je dan ook ergens de backlight? Als deze paarsig ipv wit is, moet deze vervangen worden.
Bedankt voor de tip! Wat is "de backlight" precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Niet online
Dat is de lichtbron van je televisie. Dit licht gaat door je LCD paneel heen, waardoor je het beeld ziet.
Als die lichtbron niet meer zuiver is, krijg je een verkleurd beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:08
Dit is helaas een bekend euvel met dat model en serie tv's van LG... heel toevallig heb ik 2 weken geleden bij iemand thuis naar exact dezelfde tv gekeken met dezelfde klacht, toen na wat gegoogle etc las ik hierover... genoeg over te vinden met termen als 'LG blue screen'.

De backlighting van die tv verkleurd naar blauw/paars na X aantal branduren en wordt steeds erger, dit kan niet worden opgelost zonder een reparatie.

5 jaar is inderdaad jong voor een televisie, maar ik schat je kansen heel erg klein in om dit nog via de winkel of fabrikant te kunnen verhalen... met andere woorden, je zal het toestel moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
MicGlou schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:59:
Dit is helaas een bekend euvel met dat model en serie tv's van LG... heel toevallig heb ik 2 weken geleden bij iemand thuis naar exact dezelfde tv gekeken met dezelfde klacht, toen na wat gegoogle etc las ik hierover... genoeg over te vinden met termen als 'LG blue screen'.

De backlighting van die tv verkleurd naar blauw/paars na X aantal branduren en wordt steeds erger, dit kan niet worden opgelost zonder een reparatie.

5 jaar is inderdaad jong voor een televisie, maar ik schat je kansen heel erg klein in om dit nog via de winkel of fabrikant te kunnen verhalen... met andere woorden, je zal het toestel moeten vervangen.
Als dit zo is, dan is dit de laatste keer dat ik een LG koop. TV was destijds echt niet goedkoop, dan verwacht je er toch langer mee te kunnen doen dan dit. Wat zijn nog "goede" merken tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Muncher schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:02:
[...]

Als dit zo is, dan is dit de laatste keer dat ik een LG koop. TV was destijds echt niet goedkoop, dan verwacht je er toch langer mee te kunnen doen dan dit. Wat zijn nog "goede" merken tegenwoordig?
Ik weet niet waar je die tv hebt gekocht, maar dat model had toentertijd een adviesprijs van €699,-, dat is op de markt in principe nog net een 'budget prijs', tegen de bovengrens aan weliswaar... Uiteraard kan ik niet in jouw portemonnee kijken en kan een dergelijke prijs flink voor je zijn, maar kijkende naar wat de tv markt te bieden heeft valt dit model niet in een 'kostbare' klasse.

Wat betreft of LG goed is of niet... tja, LG, Samsung en Sony zijn toch de toonaangevende merken op de Europese markt, sterker nog heel veel fabrikanten gebruiken panelen die bij LG uit de fabriek rollen. Je hebt gewoon een pech geval vanuit een serie die op de langere termijn een vervelend euvel toont, maar dit is niet toonaangevend voor de gemiddelde kwaliteit van LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 16:15

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Defecten aan de verlichting zijn schering en inslag bij LCD-televisies. Bij LG komen andere kwaaltjes voor dan bij Philips en Samsung, maar geen merk is op dit punt heilig. Een LCD-televisie kan een hoge leeftijd bereiken, maar ook na een paar jaar al een defecte lamp hebben. Dus ik kan op basis van dit niet een merk aan of afraden, wat je ook kiest, verlichtingsprobleempjes horen er gewoon bij.

Dit soort defecten zijn te repareren, maar het is vaak alleen economisch te verantwoorden als je zelf gaat schroeven, of wellicht een kind hebt wat wel zin heeft in een technisch klusje. Als je uitzoekt wat voor lamp erin zit is, is die meestal wel ergens goedkoop te krijgen, AliExpress is vaak een goede. Wat een groter probleem is, is dat een televisie echt helemaal van top tot teen uit elkaar gehaald moet worden om bij de verlichting te komen.

Dit is beslist een goedkope televisie en gegeven de leeftijd van 5 jaar en de (bij aankoop al) verouderde techniek zou ik persoonlijk opteren voor vervanging i.p.v. reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Bedankt voor de tips @dmantione, @michiel_ en @MicGlou ! Ik zie al een beetje welke kant dit opgaat...

Ik vermoed dat er een nieuwe TV moet gaan komen. Ongeveer zelfde formaat, zal er wel iets meer aan uitgeven deze keer (max 1.500). Zijn er nog bepaalde zaken waar ik op moet letten/moet vermijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Belang nu is kiezen tussen OLED en LCD. Kies is je OLED, dan ben je van verlichtingskwaaltjes verlost, vraag is of je bang bent voor het inbrandspook. Kies je weer LCD dan moet je kiezen uit VA of IPS en of je net zoals nu randverlichting wilt of directe verlichting/FALD. Dat zijn globaal de belangrijkste keuzen om je oriëntatie mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Niet online
Ik weet niet hoe handig je bent, maar een setje vervangende LEDjes is niet zo duur (~30-70 euro), en het vervangen is niet super ingewikkeld: YouTube: How to Replace the LED Strips on LG TV No Backlights / No Picture - ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Let wel dat het in het filmpje om een exemplaar met directe verlichting gaat, terwijl de UH610 randverlichting gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
De meeste mensen die de LED vervanging aanraden, doen dat omdat ze geen beeld hebben. Dat is hier niet aan de orde. Ben ik wel naar het goede probleem aan het kijken?

Soortgelijke guide voor het vervangen van de strips, maar dan voor de 55 inch: https://www.ifixit.com/Gu...ht+LED+replacement/137457

Edit: denk dat het nog het lastigste word om te bepalen welke LED strips ik moet hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Muncher op 04-04-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ja, of er nu helemaal geen licht uit komt, of dat het licht niet langer wit is, in beide gevallen wil je de verlichting vervangen, dus op zich is het wel van toepassing. Het binnenwerk van een direct verlichte TV ziet er evenwel iets anders uit dan van een randverlichte te TV. Bij directe verlichting zitten de leds onder het paneel, bij randverlichting, zoals de naam als zegt, aan de rand van het paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Niet online
dmantione schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:31:
Let wel dat het in het filmpje om een exemplaar met directe verlichting gaat, terwijl de UH610 randverlichting gebruikt.
Volgens mij staat het verkeerd in de Tweakers pricewatch. Op de LG site staat dat het om direct-led gaat: https://www.lg.com/uk/tvs/lg-49UH610V (BLU Type: Direct).
Het filmpje komt dus wel overeen met het type backlight. (Het is wel een ander model natuurlijk, dus er zullen dingen wat anders zijn).
Muncher schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:38:
Edit: denk dat het nog het lastigste word om te bepalen welke LED strips ik moet hebben.
https://www.ebay.nl/sch/i...13&_nkw=49UH610V&_sacat=0
of https://www.plasma-lcd-le...2401-idem-agf79045601-lg/

[ Voor 28% gewijzigd door michiel_ op 04-04-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Muncher schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:05:
Bedankt voor de tips @dmantione, @michiel_ en @MicGlou ! Ik zie al een beetje welke kant dit opgaat...

Ik vermoed dat er een nieuwe TV moet gaan komen. Ongeveer zelfde formaat, zal er wel iets meer aan uitgeven deze keer (max 1.500). Zijn er nog bepaalde zaken waar ik op moet letten/moet vermijden?
De prijs van een TV zegt echt maar vrij weinig over of een apparaat snel mankementen gaat vertonen... ik "beheer" hier een hele hoop schermen/tv's/monitoren binnen de organisatie en kan je vertellen dat we hier "goedkope" schermen hebben hangen voor narrowcasting die al zeker 8 jaar zonder enige problemen dienst draaien, 8 jaar lang staan die 5 dagen in de week 9 uur per dag beeld te geven... en we hebben hele dure schermen hangen die al binnen 5 jaar vervangen moesten worden ondanks (veel) minder draaiuren.

Je hebt echt gewoon pech gehad dat je net een tv hebt aanschaft in een serie waar de backlighting op de lange termijn slecht blijkt te zijn... dat kan bij ieder merk in iedere prijsklasse gebeuren. LG maakt over het algemeen prima tv's, niet meer of minder van kwaliteit dan die van een ander A-merk.

Sowieso niet meer 'LG' willen kan nog een hele opgave worden, LG is de grootste fabrikant van tv panelen in de wereld... Sony, Samsung, Philips etc etc. hebben allemaal modellen waar panelen van LG inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Nu online
Een beetje een late reactie maar mogelijk toch van waarde.

Van een TV mag je verwachten dat deze minimaal 3 tot 7 jaar meegaat afhankelijk van de prijsklasse, doet ie dat niet dan kan je de fabrikant erop wijzen dat deze mag meebetalen aan de reparatie.

In de Uneto-VNI gebruiksduurlijst staat een verwachting van het aantal jaren dat televisie en andere elektronische producten gemiddeld gebruikt worden. Voor tv’s ziet dat er zo uit:

3 jaar voor tv’s tot €300
4 jaar voor tv’s van €300 tot €500
5 jaar voor tv’s van €500 tot €1000
6 jaar voor tv’s van meer dan €1000

Bij LG heeft het ermee te maken dat de led strips zijn gemaakt door de fabrikant Vestel en dat deze na verloop van tijd gaan "lekken" dit zou zelf te vervangen moeten zijn maar is niet voor de leek weggelegd.

Je kan het navragen bij de verkoper en er een garantie dingetje van maken.
Ik waag het er in ieder geval op om hem zelf te repareren, dat is ook weer een leuke ervaring en tegenwoordig staat er genoeg uitleg op Youtube.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De laatste activiteit in de Pricewatch voor dit model is van 2017... daar zit helaas geen garantie meer op.
Pagina: 1