Abonnement voor reparatiewerk aan huurhuis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 15:28
even een vraag voor mensen die via de sociale huur een woning huren.

Mn schoonvader heeft een huurwoning via de woningbouw.
Nu zijn ze vorig jaar begonnen met een abonnement van 5 euro per maand voor reparaties.
Wanneer je dat abonnement hebt komen ze kostenloos herstel werk doen aan het huis.
Ben je niet lid moet je voorrijkosten betalen en mogelijk herstel werk betalen.

beetje vreemd aangezien het een huurwoning is lijkt me.

Nu heeft hij bijvoorbeeld een schanier van een binnendeur die los is gekomen van het kozijn.
Iets wat mij lijkt als een onderdeel van de woning wat zij dus zouden moeten herstellen zonder discussie.

Nu is de reactie aangezien hij niet het abonnement heeft genomen,
Ja dat kan. Kosten ongeveer 70 euro. 8)7

Of nu abonnement nemen en we komen dan voor niks langs.

Het voelt heel erg als geldklopperij eigenlijk.
Kennen mensen dit?

Is dit wel legitiem?
gaat om sociale huur, Dus geen vrije sector.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-05 18:29
Als huurder ben je verantwoordelijk voor klein onderhoud. Met zo'n abonnement koop je als het ware (een deel van) het klein onderhoud uit. Als het goed is heeft jouw verhuurder een brochure waarin staat wat er wel en niet onder valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 18:36
Lekker duidelijk...
Scharnieren, sloten, kranen etc.
Zegt dat vernieuwing hievan bij de verhuurder ligt..
Onderdelen en bestanddelen woning

Vernieuwing van:

hang-en-sluitwerk
Geeft weer aan dat vernieuwing van hang-en-sluitewerk (dus ook weer scharnieren) bij de huurder ligt :D

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
een scharnier van de deur die lost komt schade voor de verhuurder? zou mooi zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-05 13:58
Het is niet zo dat je als huurder helemaal niks meer aan je woning hoeft te doen.

Waar de verhuurder verantwoordelijk is voor grote issues en groot onderhoud, ben je als huurder gewoon verantwoordelijk voor kleine klusjes. Denk aan een druppelende kraan ofzoiets.

Veel verhuurders bieden een extra dienst aan voor een klein maandbedrag waarbij ze een aantal van dat soort klusjes wel voor je willen doen.

De vraag is of een scharnier wat los is gekomen van het kozijn een klus is voor huurder, of voor verhuurder. Als de klus voor de huurder is, dan zal je het zelf moeten doen of dus dat abonnement afnemen.

Ik neig er inderdaad naar dat dit een klus is voor verhuurder, ook zonder abonnement. Maar persoonlijk zou ik voor 5 euro wellicht wel dat mannetje laten komen, dat is geen geld - een ritje naar de bouwmarkt en wat nieuwe schroeven kosten je net zoveel. Wanneer kan je het weer opzeggen? :P
gasemans schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:27:
gaat om sociale huur, Dus geen vrije sector.
Hoewel service binnen sociale huur inderdaad soms beter/netter is, zijn de regels voor beide situaties hetzelfde.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 04-04-2022 10:38 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verhuurder is zeker niet verantwoordelijk voor al het kleine onderhoud aan de woning. Dat onderhoudsabonnement is dus voor die kleine dingetjes waar je zelf voor verantwoordelijk bent.

Edit: Zie de link hierboven dus voor het onderhoud waar je zelf als huurder voor verantwoordelijk bent.

[ Voor 22% gewijzigd door naitsoezn op 04-04-2022 10:37 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 15:28
vreemde hierin vind ik dat het om een senioren woning gaat.
En dit soort dingen tot een jaar geleden zonder discussie of kosten geregeld werd door de woningbouw zelf.

tot dat ze met dit abonnement kwamen.

Maar duidelijk.
Altijd gedacht dat dit soort dingen bij de verhuurder zouden liggen.

Dank allen.

Als hij nou zelf zo lomp was en het gesloopt had.
Dan had ik het begrepen.
maar dat is nou net niet het geval.
Is ook een deur die hij zo goed als niet gebruikt... :P

[ Voor 21% gewijzigd door gasemans op 04-04-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWaffle
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 00:07

BlueWaffle

baba booey~

Toen ik hier kwam wonen heb ik zo'n dergelijk abonnement ook eens bekeken, ongeveer dezelfde prijs ook. Er zitten wat haken en ogen aan namelijk want niet alles valt eronder (zie het papierwerk ervan) en dus komen ze niet zomaar van alles fixen.
Het abonnement bevat veel kleine reparaties die je anders zelf ook moet doen en dan kom je vaak niet tot de prijs die ze per jaar vragen.
In mijn geval heb ik zelfs een vreemde situatie:
Ik heb een ouderwetste maar kapotte deurbel waar 3 probleem mogelijkheden zitten en waarvan bij 1 de verhuurder verantwoordelijk is. Voordat je de oorzaak hebt gevonden maak je al kosten (nieuwe onderdelen kopen) en de verhuurder wou het liefst dat ik zo'n abonnement aanschafte met als nadeel: als de oorzaak hun verantwoordelijkheid is (zoals een kabelbreuk) dan zit jij nog altijd aan die dienst vast.
Uiteindelijk was een losse moderne deurbel de beste optie, die oude hang ik er wel aan als ik hier vertrek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:41
Puc van S. schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:34:
[...]

Lekker duidelijk...

[...]

Zegt dat vernieuwing hievan bij de verhuurder ligt..

[...]

Geeft weer aan dat vernieuwing van hang-en-sluitewerk (dus ook weer scharnieren) bij de huurder ligt :D
Zo ambigu vind ik de lijst eigenlijk niet.

Een scharnier van een binnendeur reken je typisch niet onder hang en sluitwerk, zeker niet als die al apart benoemd is.

M.i. is de huurder hier bv verantwoordelijk als hij het op kan lossen met het aandraaien van een schroef om het scharnier weer vast te zetten. Dat valt in de categorie smeren, etc.

Al het ergere komt voor rekening van de verhuurder.
Pagina: 1