Vraag

• Ronald1302
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-06 12:52
Ik maak al enkele jaren prettig gebruik van de Onkyo LS5200, een 2.1 set met mooie kleine luidsprekers. Wat ik vooral fijn vind is dat ik met 1 druk op de knop de radio (Tune-in) kan starten, geen gedoe met afstandsbediening en/of mobiel). Ik mis helaas wel het surround geluid, en wil daarom graag upgraden naar een (minimaal) 5.1 surround set (ik heb al kabels gelegd bij het plaatsen van mijn nieuwe vloer).

Onkyo heeft wel een vergelijkbare 5.1 receiver, maar de luidsprekers lijken niet meer verkocht te worden. Daarom overweeg ik een aantal keuzes:
1. Volledig nieuw 5.1 systeem (Onkyo/Denon receiver met losse luidsprekers)
2. Een soundbar met losse subwoofer en surroundspeakers, eventueel gekoppeld aan mijn huidige Onkyo receiver

Ik zoek een?
Minimaal 5.1 oplossing met kleine luidsprekers, en eenvoudige radio-bediening.

Wat is je budget?
Maximaal €2000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Hoofdzakelijk films, muziek (rock) en radio (laatste heeft weinig eisen qua kwaliteit)

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn eerste optie was een 5.1 set van Onkyo, deze lijken alleen niet verkocht te worden.
Ik ben op zoek naar een goede 5.1 speakerset van relatief klein formaat (boekenkastplanken, geen speakers die op de grond staan), in combinatie met een Onkyo/Denon 5.1 receiver.

Ik keek laatst ook naar soundbar, hoofdzakelijk de Samsung HW-Q950A. Deze lijkt alleen geen radio te hebben. Mijn huidige idee is om deze via HDMI aan te sluiten op mijn huidige receiver, maar ik weet niet of een 2.1 receiver een 5.1 (of meer) signaal via HDMI kan doorsturen?
Ik heb ook naar de Philips B97 gekeken, maar ben geen fan van volledig draadloze surroundspeakers, ik wil ze plaatsen en verder niet meer naar omkijken.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb eigenlijk heel veel vragen (sorry voor de onduidelijke post):
1. Kan een 2.1 receiver een 5.1 of 11.1.4 audiosignaal doorsturen via HDMI naar een soundbar?
2. Is een soundbar met subwoofer en surroundspeakers of een losse 5.1 set een betere keuze?
3. Welke 5.1 sets met kleine luidsprekers raden jullie aan?

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Ronald1302 schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:54:MI kan doorsturen?
Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb eigenlijk heel veel vragen (sorry voor de onduidelijke post):
1. Kan een 2.1 receiver een 5.1 of 11.1.4 audiosignaal doorsturen via HDMI naar een soundbar?
2. Is een soundbar met subwoofer en surroundspeakers of een losse 5.1 set een betere keuze?
3. Welke 5.1 sets met kleine luidsprekers raden jullie aan?
1. Nee, dat gaat hem niet worden. Je gebruikt of een soundbar of een receiver.

2. Ligt aan je wensen/eisen. Een soundbar is vooral praktisch qua aansluiten maar beperkter qua mogelijkheden. Een receiver met speakers is veel flexibeler en biedt meer opties. Persoonlijk zou ik voor een receiver kiezen.

3. Is erg persoonlijk. Wat vindt jij “klein”? Is de kwaliteit van die kleine speaker voor jou acceptabel? Als je denkt aan kleine satellietspeakers, zijn die prima als surroundspeakers maar als fronts voor muziek niet echt geschikt.
Mijn advies zou zijn om een receiver te kopen die de mogelijkheden biedt die je nodig hebt. En dan een speakerset die jou qua sound en looks bevallen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Als je surround speakers gaat toevoegen, dan heb je toch niet meer zoveel profijt van een soundbar? Lijkt me dat het dan een hele dure centerspeaker is geworden.
Volgens mij,(ik ben me ook nog aan het inlezen) is de kracht van een goede soundbar juist dat deze (met de juiste input) surround geluid kan simuleren.

Of een soundbar de juiste keuze is om als een muziek-installatie te fungeren twijfel ik aan. Als daar het zwaartepunt ligt, ben je denk ik juist goed af met de huidige 2.1 set, of wil je surround niet alleen bij films maar ook muziek? Kan je eventueel een soundbar los bij de TV proberen en de 2.1 houden voor muziek.

[Voor 20% gewijzigd door bombadil op 04-04-2022 10:35]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24
Ik heb begrepen van Denon dat het niet de bedoeling is om een soundbar aan een receiver te koppelen. Het is dus of:
1- receiver + center + 4 surrounds en subwoofer of
2- soundbar met eArc en eventueel twee draadloze surrounds achter en draadloze subwoofer.

Ik had zelf optie 1: Denon + kef speakers 5.1, totaal 2.5k. Voordelen zijn beter geluid, altijd synchronisatie. Nadelen: veel snoeren en daardoor minder estetisch, ondanks dat deze grotendeels in muren waren verwerkt.
Ik heb nu optie 2: Denon soundbar + denon home 150 surround en subwoofer. Nadeel: soms synchronisatie-issues. Mijn tv kan geen Dts:x en dolby atmos doorgeven aan de soundbar, dus je bent meer afhankelijk van je tv qua ondersteuning dan bij receiver. Voordeel: app werkt vriendelijker, mijn vrouw zet sneller muziek/radio aan, het geluid vinden wij voldoende, qua uiterlijk is het er veel beter op geworden. Totaal zo'n 1.5k.

[Voor 9% gewijzigd door Burns op 04-04-2022 10:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06 21:55
Het is al eerder gezegd, maar laat ik het nogmaals herhalen. Je kiest voor of een soundbar, of een receiver.

Voordeel van een soundbar (vooral als er geen sub en satellites bij zitten): het heeft een hogere WAF.

Voordeel van een receiver met speakers: (veel) betere geluidskwaliteit!

Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat je er enorm op achteruitgaat als je je huidige receiver vervangt door een soundbar.

Maak voor jezelf de afweging of je echt surround geluid wil hebben of niet.

Ik heb een 5.1 set (Onkyo Dolby Atmos receiver plus 5 speakers plus subwoofer). Ik heb een soundbar overwogen (vrouw die dat bij anderen heeft gezien en hoopte dat onze receiver weg zou kunnen), maar heb dat tot nu toe gelukkig kunnen voorkomen.

Nu Ziggo FM van de kabel heeft gehaald, luister ik Spotify (via Connect) en TuneIn. En natuurlijk alle audio en video bronnen met fantastisch geluid.

• Ronald1302
Als ik dit zo lees kan ik inderdaad beter voor een dedicated 5.1 opstelling gaan. Omdat de kabels al liggen is dit niet heel complex.

Dan moet ik dus alleen nog even zoeken naar luidsprekers. Klein is uiteraard subjectief, maar in principe zoek ik speakers die niet al te veel groter zijn dan handformaat.

Bedankt voor alle hulp!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:57
Ik zou kiezen voor een losse receiver en de speakers die je nu gebruikt gewoon mee nemen?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:13
Ik wil ook even de aandacht vestigen op een combinatie van receiver met een 2.0 of 3.0 speakerset. Daarmee kan je het budget per speaker opkrikken waardoor je kort-door-de-bocht gewoon betere geluidskwaliteit krijgt. Plus je kan in de toekomst dan uitbreiden naar 5.1 of meer...

En die speakers waar je het over hebt "niet groter dan handformaat" worden vaak melkpakjes genoemd en zijn ook niet echt denderend qua geluidskwaliteit. Dus vraag is: gaat esthetiek boven geluidskwaliteit of is het toch andersom?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• D vd V
  • Niet online

D vd V

Hij zou inderdaad e.e.a. kunnen recyclen. De sub behouden en de huidige fronts als surround gebruiken. Eerst een receiver kopen met 2 nieuwe fronts en een center en kijken of dat bevalt.

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06 21:55
Ik heb een hele oude compacte 5.0 set van Mirage full range (vanaf 90 Hz) plus een subwoofer. En die klinken beter dan de "melkpakjes" van Bose. Ze zijn ook echt zwaar. Maar ze zijn ook niet zo compact als de melkpakjes van Bose.

Compact wil niet zeggen dat het slecht is, maar je moet wel goed zoeken. Laat kwaliteit de leidraad zijn en niet de grootte.

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:06
Volgens mij is het nog niet besproken hier maar ik lees ook goede verhalen over de Sennheiser Ambeo Soundbar. PW

Die kan je voor 2000 euro (wel refurbished) aanschaffen. Blijkt goed geluid te bieden zonder subwoofer.

• Ronald1302
Stomme vraag, maar in hoeverre passen verschillende speakers bij elkaar? Als ik mijn huidige 2 speakers inzet als surround speakers, en 2 nieuwe voor en 1 nieuwe center speaker haal, kan ik vrij combineren of is dit een dom idee? Ik kan helaas geen losse center vinden van Onkyo, dus aanvullen met mijn huidige setup gaat niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D vd V
  • Niet online

D vd V

Inzetten als surround is doorgaans geen probleem, ze zijn voornamelijk voor de effecten. Fronts en center uit dezelfde serie lijkt me belangrijker.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:39
Ronald1302 schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:04:
Stomme vraag, maar in hoeverre passen verschillende speakers bij elkaar? Als ik mijn huidige 2 speakers inzet als surround speakers, en 2 nieuwe voor en 1 nieuwe center speaker haal, kan ik vrij combineren of is dit een dom idee? Ik kan helaas geen losse center vinden van Onkyo, dus aanvullen met mijn huidige setup gaat niet.
Hangt af van je versterker en speakers.
Speakers van een bepaalt merk hebben een bepaalde warmte/klankkleur.
Dit wordt o.a. bepaald door de gebruikte materialen en de grote van de klankkast.

Ik heb een Denon receiver.
Deze heeft een Audyssey geluidsmetingsysteem.
Na installatie, meet de Denon (met een microfoon) alle speakers individueel met de volledige toonhoogte reeks.
Aan de hand van wat de microfoon oppakt, kan de Denon receiver rekening houden met de speakers EN de kamer waarin ze staan (reflecties van geluid op verschillende frequenties)
Zie het als een individuele "equaliser" setting per speaker.
Een "te kort" aan lage tonen van de surround speakers kunnen dan bijvoorbeeld worden gecorrigeerd door de frontspeakers.

Bij een losse receiver, zijn de frontspeakers het belangrijkst en daar wil je niet teveel op bezuinigen.
In mijn mening, heb je hier altijd van die grotere staande speakers nodig.
Center is optioneel (maar wel duidelijker in spraak bij films, bijvoorbeeld).
Surround speakers zijn leuk voor de film effecten.
Subwoofer is mooi voor de special effects en/of om de frontspeakers aan te vullen, als deze niet zo laag komen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee