Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 PV panelen aan elkaar gekoppeld zonder omvormer, defect?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-11 20:08
hoi,

ik heb in 2018 pv panelen laten leggen. werkte keurig maar ik moest wat verplaatsen aan de panelen.
tijdens het afhalen van de panelen merkte ik dat de laatste 2 panelen in de string, niet in de string zaten gekoppeld, maar aan elkaar. foutje van de installateur. (loopt nog een compensatievraagstuk voor).

Dus male A naar female B, en male B naar female A, tussen de 2 panelen. de rest van de string zat gewoon zoals t hoort en werkte gewoon goed.

echter wil ik de panelen op het dakkapel neerleggen, maar ik wilde even zeker weten of de panelen nog goed werken. nogal een klus om ze erop te krijgen, en wil er dan niet achter komen dat er 2 het niet doen...

is het schadelijk voor pv panelen om op deze manier gekoppeld te hebben gezeten? ze maken wel een stroomkring mi, en ze wekken ook stroom op denk ik, maar dat kan nergens heen.

ik heb weinig verstand van stroom en iedereen die ik ken met meer kennis ervan, wist dit ook niet.

weet iemand hier misschien of dit schadelijk is?

ik ben erg benieuwd!

andere optie is doormeten met multimeter, maar die moet ik weer lenen en is best weer een klusje. (dit is gewoon op beide kabel zetten en dan moet er 30 volt oid op staan toch?)

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Alle reacties

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:31
Je installateur bellen, aangeven dat hij het snel komt herstellen en een compensatie verwacht voor de opbrenstverliezen.

Maar de installateur zal straks aangeven.. "je hebt zelf lopen prutsen" dus die trekt zijn handen ervan af.

• Baapje327
jantje112 schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:56:
Je installateur bellen, aangeven dat hij het snel komt herstellen en een compensatie verwacht voor de opbrenstverliezen.

Maar de installateur zal straks aangeven.. "je hebt zelf lopen prutsen" dus die trekt zijn handen ervan af.
dank, maar hij hoeft t niet te herstellen. ze moeten op een andere plek gelegd worden, dat gaat ie toch niet doen. het compensatieverhaal voor gemiste stroom loopt al.
ik kwam erachter toen ik ze eraf haalden, en ik kan bewijzen dat ze t niet gedaan hebben met een screenshot van de app van de omvormer, het wattage is lager dan de andere string, terwijl er hetzelfde aantal panelen op zit.

gaat mij meer om of de panelen wel of niet kapot zijn. zo wel, dan wil ik er neit achter komen als ik alles netjes geinstalleerd heb op t dakkapel. moet een hoogwerker voor komen etc, en kan er niet zo lekker bij, dus niet echt leuk om alles er weer af te moeten halen als er 1 of 2 het niet doen....

daar verstand van toevallig?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:31
Baapje327 schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:00:
[...]

dank, maar hij hoeft t niet te herstellen. ze moeten op een andere plek gelegd worden, dat gaat ie toch niet doen. het compensatieverhaal voor gemiste stroom loopt al.
ik kwam erachter toen ik ze eraf haalden, en ik kan bewijzen dat ze t niet gedaan hebben met een screenshot van de app van de omvormer, het wattage is lager dan de andere string, terwijl er hetzelfde aantal panelen op zit.

gaat mij meer om of de panelen wel of niet kapot zijn. zo wel, dan wil ik er neit achter komen als ik alles netjes geinstalleerd heb op t dakkapel. moet een hoogwerker voor komen etc, en kan er niet zo lekker bij, dus niet echt leuk om alles er weer af te moeten halen als er 1 of 2 het niet doen....

daar verstand van toevallig?
Multimeter erop en even kijken of de VOC nog klopt. Kortsluitstroom meten is waarschijnlijk einde van je multimeter, maar als er geen sluiting in het paneel zit zal de werking nog wel ok zijn.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Meestal is er niets aan de hand maar na 3 jaar weet ik het ook niet, wat je kan doen is een aantal in de tuin leggen en ook deze 2 in de string, aansluiten op de omvormer en kijken naar het wattage, dek dan die 2 1 voor 1 voor de helft af en vergelijk de daling van wattage met het afdekken van een andere.

Dan krijg je wel een idee denk ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Baapje327
dank, alleen is aansluiten op de omvormer erg lastig.
vermoeden is dus dat ze gewoon nog werken?

de panelen is niks geks mee gebeurt, alleen de aansluiting was verkeerd.

ga ik eens kijken wat er gebeurt met een multimeter. wat is de VOC? voltage meten?

in mn vorige post zei ik overigens Wattage (in het verschil per string) maar bedoelde voltage.

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-11 21:54
Baapje327 schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:24:
(...)
wat is de VOC? voltage meten?
Open Circuit Voltage, dus het voltage tussen de stekkers als er verder niks is aangesloten. De waarde die je (ongeveer) kan verwachten staat in het datasheet van je paneel, en zal rond de 40V liggen per paneel

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• Baapje327
kevineppo schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:30:
[...]

Open Circuit Voltage, dus het voltage tussen de stekkers als er verder niks is aangesloten. De waarde die je (ongeveer) kan verwachten staat in het datasheet van je paneel, en zal rond de 40V liggen per paneel
ok top, 31 volt staat er geloof ik op de achterkant, maar dat moet te doen zijn!

Pagina: 1