Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerszvidx
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-09 13:29
Beste tweakers,

Wij hebben op dit moment 1500 per maand over, met als doel een huis te kopen wanneer dit spaarbedrag relevant genoeg is om te gaan kijken voor een huis. Dit zal op een termijn van een jaar tot 2 jaar zijn op dit tempo. Is het verstandiger om dit voor zolang het duurt in indexfondsen te beleggen, of dit laten staan op de rekening. De redenatie hierachter dat het net zo goed in waarde kan dalen, en beleggen meer voor een veel langere looptijd is.

Ik wilde hier graag wat meningen over horen of misschien zelfs andere tips, want het is ook niet heel nuttig om er niks mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Als je de experts moeten geloven zitten we in een opmars naar een crash; corona faillissementen, de oorlog in oekraine, massa inflatie etc. Maar die hebben het wel vaker mis.

Doorgaans kun je beleggingen binnen een dag verkopen en het geld weer op de rekening hebben. De vraag is dus of je het in deze tijden aandurft.

Je zou ook kunnen overwegen om de helft in een index fonds te stoppen en de andere helft op de rekening te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:41
Op de lange termijn (>10 jaar) is beleggen eigenlijk altijd beter.
Er roepen al jaren mensen dat de beurs gaat instorten. En dat zou kunnen. Dan ben je misschien de helft kwijt. Maar als je het kan laten staan komt het eigenlijk altijd wel weer terug.
En in zo'n crisis kun je misschien om andere redenen toch geen huis kopen.

Aan de andere kant is de spaarrente nu 0,001% bij de meeste banken en de inflatie is 12%. Dus als je je geld op de bank laat staan raak je 12% kwijt als de inflatie op dit niveau blijft.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Je beleggingshorizon is 2 jaar, want over 2 jaar wil je al het geld in je huis steken zeg je.
Dat is veel te kort voor beleggen en de risico's te groot.

Beleggen is dan verstandiger als je een veel langere termijn hebt en met geld doet dat je niet binnenkort nodig hebt. Binnen 2 jaar is echt te (binnen)kort.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

EWK schreef op maandag 4 april 2022 @ 00:17:
Je beleggingshorizon is 2 jaar, want over 2 jaar wil je al het geld in je huis steken zeg je.
Dat is veel te kort voor beleggen en de risico's te groot.

Beleggen is dan verstandiger als je een veel langere termijn hebt en met geld doet dat je niet binnenkort nodig hebt. Binnen 2 jaar is echt te (binnen)kort.
Ik denk dat Topicstarter hier nog onzekerder wordt :(
@EWK zegt dat beleggen niet verstandig is;
@RocketKoen zegt dat sparen niet verstandig is;
en allebei hebben ze gelijk >:)
maar uiteindelijk blijft sparen over, want dat is het minst risicovol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:29
Ik ben geen expert maar gebruik mijn boerenverstand.

Je wilt het geld beschikbaar hebben om iets te kopen, je bent dus aan het sparen. En nog voor iets fundamenteels ook, namelijk woonruimte. Ik kan dit geld dan ook moeilijk kwalificeren als geld wat ‘over’ is om mee te speculeren. Want met twee jaar beleggingstijd voelt dat zo.

Je kunt overwegen om een deel van het geld te beleggen en als dit over twee jaar in de plus staat heb je een mooi extraatje. Ik zou nooit durven het volledige bedrag weg te zetten in beleggingen en vervolgens niet een huis te kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
je denkt er dus over om te gaan beleggen met geld dat je wél nodig hebt, waar de algemene consensus is dat je moet beleggen met geld 'dat je kan missen'.
als je al je ingelegde geld direct op 1 moment nodig hebt over 2 jaar, dan is beleggen op zo'n korte horizon risicovol. Het risico is namelijk dat je een deel van je inleg niet beschikbaar hebt op je opnamemoment omdat de beurs 't op dat moment slecht doet, en alleen "time in the market" kan dat gat weer vullen.

Een window van 20-30 jaar (zeg maar "beginnen met beleggen zodra je gaat werken, en opnemen rond de tijd dat je wil stoppen/ minder wil werken") geeft statistisch (en gebaseerd op resultaten uit het verleden) een zeer kleine kans dat je het met verlies gaat doen, onafhankelijk van je instapmoment (beurs hoog of laag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27

Lordy79

Vastberaden

* Lordy79 poetst glazen bol op....

Ja... ik zie het... Over 2 jaar zijn de gemiddelde beleggingen [UCHE-UCHE] waard dan nu ...

Niemand die het weet... Maar je weet wel dat je het over uiterlijk twee jaar wilt liquideren... Dus het is een gok.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:05
Maak een plan voor jezelf, 1500 per maand is een redelijk bedrag. Heb je over die 2 jaar, na 24 maanden die 24 * 1500 = 36.000 euro nodig? Heb je nu mogelijk ook al spaargeld om hier nog bij op te tellen?

Eén en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van de prijsklasse van koopwoningen waar je naar kijkt. Bereken ik momenteel de kosten koper voor een woning van 5 ton met verder de overige kosten op gemiddeld, via hypotheekshop.nl, kom je uit op een k.k. van 23.075 euro.

Dit dus hetgeen dat je in ieder geval op moet kunnen brengen. Ik weet niet hoe je zit met eventuele noodzaak tot het inhuren van een verhuisbedrijf, wat je wensen zijn tot direct klussen binnen een woning of dat je een redelijk instap klaar huis wilt kopen, etc. Dit alles zaken waar je zelf voor kunt begroten. Ook weet ik niet helemaal zeker wat je leeftijd is, dus ben ik er zekerheidshalve vanuit gegaan dat je 2% overdrachtsbelasting moet betalen op basis van leeftijd. Indien dit niet het geval is (er vanuit gaande dat dit wel je eerste koopwoning is), valt je k.k. voor een woning van 5 ton een stuk lager uit, zit je namelijk op 13.075 euro k.k.

Regio e.d. speelt verder natuurlijk nog mee voor wat betreft tot op wat voor een hoogte je een passende woning vind voor dit bedrag.

Plan daarin dan ook vooruit. Ga rekenen. Wat verwacht je qua kosten koper, verhuiskosten, verbouwingskosten en eventueel schilderwerk en vloeren. Laat nog een aantal duizend euro voor onvoorziene kosten over. Het overig kun je overwegen te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerszvidx
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-09 13:29
Ik zie dat mijn eerdere bericht via mobiel niet is doorgekomen. De dingen die ik voorbij zie komen is hetzelfde als waar ik mee zat. Het is alleen dat het op de spaarrekening laten staan veelal nutteloos is, maar het moet zoveel zijn als mogelijk op het moment dat we het geld nodig hebben. Het slimste is dan ook pas te gaan beleggen na een eigen woning de realiteit is. De hoogte is inderdaad nader te bepalen, maar het zal de eerste koopwoning zijn. We zijn beide 24. De maximale hypotheek is, gebaseerd op huidige salaris en verplichtingen, rond de 300k. Het is dus sparen tot we zeker weten dat we genoeg hebben voor een leuk huis dat we op dat moment tegen komen, met de kosten van dien.

Wat voor woning we willen en verwachten kunnen nog wel even over nadenken in de tussentijd, het is meer dat we niet weten wat slim is ondertussen, maar het verstandigste lijkt er niks mee te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door gamerszvidx op 04-04-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzaracing
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10-2024
RocketKoen schreef op maandag 4 april 2022 @ 00:09:
Op de lange termijn (>10 jaar) is beleggen eigenlijk altijd beter.
Er roepen al jaren mensen dat de beurs gaat instorten. En dat zou kunnen. Dan ben je misschien de helft kwijt. Maar als je het kan laten staan komt het eigenlijk altijd wel weer terug.
En in zo'n crisis kun je misschien om andere redenen toch geen huis kopen.

Aan de andere kant is de spaarrente nu 0,001% bij de meeste banken en de inflatie is 12%. Dus als je je geld op de bank laat staan raak je 12% kwijt als de inflatie op dit niveau blijft.
Belangrijke bemerking bij de huidige inflatiecijfers - het gaat niet over kwijt raken maar wat je al kwijt bent en dus niet meer moet meenemen in je beslissing. Je bent vandaag al 12% armer dan vorig jaar, dit zegt helemaal niks over de toekomst.

Beleggingshorizon van 24 maanden is voor mij te kort - zit in hetzelfde schuitje en laat het gewoon mooi staan. Daarnaast zijn aandelen geen goeie hedge tegen inflatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 21:56
Alleen beleggen met geld wat je niet direct nodig hebt.

Overigens kan het geen kwaad om nu langzaam te beginnen met een maandelijkse DCA aankoop (als je 1500 eu over hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
MagniArtistique schreef op maandag 4 april 2022 @ 00:02:
Als je de experts moeten geloven zitten we in een opmars naar een crash
Experts claimen altijd dat er een crash aankomt. Als ze het mishebben is iedereen blij en kraait er geen haan naar. Als ze het bij het rechte eind hebben toevallig mogen ze bij BNR en RTL komen doen alsof ze de toekomst voorspeld hebben ;)

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:22

ZieMaar!

Moderator General Chat
Los van of er wel of geen crash komt, ook bij een ETF kan je zonder crash wel flink terugvallen. Dat herstelt vrij vlot, maar daar heb je geen reet aan als je net dat geld nodig hebt op de dalen. Heb je 10 jaar rente op rente dan zijn die dalen waarschijnlijk hoger dan je initiële inleg, bij 2 jaar is die kans kleiner. Het kan goed uitpakken, maar je zou je geld maar in maart 2020 of februari 2022 nodig gehad hebben…

Ga je alles kwijt zijn? Onwaarschijnlijk. Is er een kans dat je pech hebt met het moment van opnemen? Misschien. Kan het zijn dat je gewoon een redelijk rendement pakt in die 2 jaar? Wellicht. Hou je niet van dit soort vage termen -> sparen. Zijn er dingen die je al kan kopen -> doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 14:32

CaDje

Framedrops for life

Het is natuurlijk niet nodig om alles direct te beleggen, je kunt ook een deel beleggen en een deel op de rekening houden. Als je gaat beleggen is het goed om een niet al te harde deadline te hebben, een beurs kan redelijk snel herstellen na een klap, maar dan moet je natuurlijk niet net in de dip je geld nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Niet beleggen als je het geld niet kan missen. Psychologisch kan je dan namelijk ook geen rationele keuzes maken als je verlies gaat lijden in dit proces. Op de spaarrekening blijft het gewoon het geldbedrag al wordt de waarde wel minder.

Ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Je moet sparen voor het kopen van een huis. Maar in die tijd worden de huizen duurder en je geld minder waard. Ik heb er wel voor gekozen te beleggen maar ik heb mijzelf ook geen verwachting opgelegd wanneer ik een huis wil kopen. Ik ben nog thuiswonend in een groot huis en heb eigenlijk niets te klagen.

Ikzelf beleg overigens ook in lender en spender. Nadeel is, je bent het geld voor langere periode kwijt gezien het vast staat. Je kan het er wel vervroegd uithalen maar dan moet je een boete betalen.Ik heb zelf geen ervaring met vervroegd eraf halen maar mogelijk kan je naar zulke oplossingen kijken. Laag risico laag rendement. Op dit moment zo'n 3.8% per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:26
Gouden regel, beleggen met geld wat je kan missen.
Dus wil je 't risico nemen dat beleggen tegen valt en daardoor over 2j niet over voldoende geld beschikt, dan kan je 't overwegen. Aan de andere kant als de beurs klapt, dan klapt de huizenmarkt misschien wel even hard mee. Dat zou in je voordeel kunnen werken.
Pagina: 1