Carpoolen voor pakketjes?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-04 22:45
Een tijdje geleden vond ik een website waarop je kon aangeven dat je binnenkort van A naar B reist en dat je wel iets (of iemand) kan meenemen. Maar ik kan de site niet meer vinden, of het bestaat niet meer (in die vorm).

Stel, ik wil een snowboard van Amsterdam naar Groningen krijgen. De kosten voor een traditionele (pakket)vervoerder overstijgen in dit geval soms zelfs de waarde van mijn tweedehands snowboard.

Het heeft echter geen haast, dit kan wel een maandje wachten. Er is vast wel iemand met een stationwagen die het tegen een kleine vergoeding voor mij die kant op kan brengen, zeker als ik dat ding naar diegene kom brengen of ik een kleine extra 'omrijdvergoeding' betaal.

Nu vond ik wel PickThisUp die met dit concept adverteert, maar de kosten daarvan zijn vanaf (!) 25 euro. Voor kleine pakketten zijn ze dus 4x duurder dan PostNL (niet eens een prijsvechter in de branche) en voor de grote pakketten (bijv. een snowboard) is het zelfs zo duur dat je beter een student kan inhuren die het met de trein voor je heenbrengt.

Er moet toch een manier zijn dat je echt tegen een kleine vergoeding (laten we zeggen, 5-20 euro) een pakketje voor iemand kan meenemen? Ik rijd zelf wel eens met een vrijwel lege kofferbak tussen Groningen en Amsterdam en zou dan graag iets voor iemand meenemen. En tegen een kleine extra vergoeding wil ik dan ook nog wel een klein stukje omrijden.

Mis ik iets? En als het er inderdaad niet is, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik kan bla bla car voor carpoolen en Nimber uit Noorwegen voor pakketjes (via Bjorn Nyland).

Misschien helpt dat je verder.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:00
Voor pak hem beet 13-15 euro(reken nog even 2 euro platformkosten mee anders gaat niemand dit hosten) vergoeding is het wel veel extra werk. Ik carpool wel eens met blablacar op langere afstanden en daar is het voor de bestuurders al enorm veel werk om iedereen op te pikken en af te zetten.
Dan zitten we bijv afgesproken om 5 uur ochtends in Düsseldorf, bestuurder en ik zijn op tijd en hebben afspraken in Amsterdam om 8 uur. Vervolgens is er dan een derde persoon die op het treinstation wilt worden opgepikt, de trein heeft vertraging enzovoort en uiteindelijk zijn we pas 40 minuten later dan gepland de stad uit. Dan is het niet zo gek dat de chauffeur op een gegeven moment er gewoon mee stopt

Voor weinig vergoeding, en vele risico's+extra moeite die de bestuurder moet inversteren kan je gewoon niet opboksen tegen commerciële koeriers en pakket bezorgers.

[ Voor 4% gewijzigd door vrilly op 03-04-2022 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Pickthisup is gewoon een gehypte courierdienst, die 'anders' zou werken dan normale couriers, dezelfde bestemmingen samenvoegen op minder ritjes zou allemaal leuk zijn... hoe denk je dat PostNL, DHL en GLS werken? Daar gaan vrachtwagens vol elke dag dezelfde route van bestemming :P

Denk in de jaren erna zijn er bergen gestart, gefaald en gestopt, altijd een leuk idee, maar in de praktische (lees commerciele) haalbaarheid valt alles om. Vlak voor corona heb ik nog op een facebookgroup gezeten van dacht packpooling (pakpooling? kan niet meer vinden, gebruik facebook niet meer) maar dat was 100% vrijwillig en meer een zoek-hulp-bied-aan principe, 0,0 rechten of veiligheid. Maar al snel werd dat een probleem zoals @vrilly noemt, omrijden, vertraging, niet op tijd, ik heb zelf een paar ritjes den haag gedaan en al na 2x was het zeker 20 minuten wachten want meneer 'was de tijd vergeten' of gezeur dat ik 'te laat ben', zoiets heet files....

Hele probleem is risico's, verantwoordelijkheid, tijd, kosten, zelfs als jij amsterdam groningen rijd kan dit rustig 10-15 km en zeker 30 minuten kosten aan welke kant van die 2 steden jij precies zit.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:44
En wat als ik een ongeluk krijg en je snowboard is kapot? Of als ik even ga tanken/laden en hij wordt gestolen? Ik ga dat risico echt niet lopen voor die paar euro, nog even los van het onvermijdelijke omrijden, wat me weer extra brandstof/stroom en tijd kost.

Het vervoeren van objecten is gewoon een kostbaar iets en we moeten maar accepteren dat dat niet altijd lukt voor 7 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:13

Honesty

kattenneus!

Ik kan me herinneren dat op Fok een topic over was, dat je elkaar kon helpen en ook niet alleen in de auto zit.
Trekt mij ook altijd, ik rij alleen zakelijk en kan niet omrijden ofzo maar zoals gisteren als er een trein storing en ik zal privé rijden zal ik altijd even langs het station rijden of ik iemand zou kunnen helpen.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
StephanVierkant schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:20:
Een tijdje geleden vond ik een website waarop je kon aangeven dat je binnenkort van A naar B reist en dat je wel iets (of iemand) kan meenemen. Maar ik kan de site niet meer vinden, of het bestaat niet meer (in die vorm).

Stel, ik wil een snowboard van Amsterdam naar Groningen krijgen. De kosten voor een traditionele (pakket)vervoerder overstijgen in dit geval soms zelfs de waarde van mijn tweedehands snowboard.
Nu ben ik geen snowboarder, maar ik kijk net even op PostNL, en die gaan tot 176cm. En als ik snel Google, komen snowboards meestal niet boven de 170cm uit. Dus dat moet toch passen? Of heb je een heel lang board? Dan kost het je €13

Tenzij dat te duur is, maar wie gaat dat significant goedkoper doen? Voor €20 zie ik mensen zoiets nog wel doen hoor. Maar voor <€10? Waarbij je stuk moet omrijden om op te halen en af te leveren? Misschien één van beide kanten kan bij jou thuis, maar dan zit je weer thuis te wachten om te kijken wanneer die persoon daadwerkelijk komt opdagen. Waarbij er altijd weer wat tussen komt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:21

Yucon

*broem*

Lijkt me ideaal. Koeriers betalen voor het afleveren van een kilootje bruin is vaak ook nogal wat gedoe, plus dat ze met wat pech gaan praten. En het zijn vaak nogal rare types.. voor je het weet gaan ze er met m'n kilootje vandoor.

Dus als ik dat door een brave kantoorpik met z'n astra kan laten regelen lijkt me dat win-win! B-) :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 13:35

Managelorian

“This is the workflow.”

Als particulier is het moeilijk om een groot pakket te versturen, maar er zijn bedrijven die hun PostNL zakelijk account tegen een fee laten gebruiken en het daarmee mogelijk maken om grote pakketten via PostNL Zakelijk te versturen. Je kunt dan voor bijv. €13 een pakket met een max lengte van 170 cm versturen. Als je iets hebt wat langer is dan 170 cm kun je zelfs een omdoos met de maximale afmetingen nemen en je item hier diagonaal inzetten.

Via meeliften met iemand is dan toch gewoon rompslomp die je niet wil? Bovendien: risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Managelorian schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:58:
Als particulier is het moeilijk om een groot pakket te versturen, maar er zijn bedrijven die hun PostNL zakelijk account tegen een fee laten gebruiken en het daarmee mogelijk maken om grote pakketten via PostNL Zakelijk te versturen. Je kunt dan voor bijv. €13 een pakket met een max lengte van 170 cm versturen. Als je iets hebt wat langer is dan 170 cm kun je zelfs een omdoos met de maximale afmetingen nemen en je item hier diagonaal inzetten.

Via meeliften met iemand is dan toch gewoon rompslomp die je niet wil? Bovendien: risico.
Misschien was het vroeger anders, maar PostNL website biedt dat ook aan voor particulieren nu. Tot 176cm lengte (en inderdaad door diagonaal te doen kan je nog wat langer komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:54
En dan neem ik dat snowboard of ander pakketje mee en blijkt er niemand thuis te zijn bij de ontvanger omdat die persoon het vergeten is, dacht dat ik eerder/later zou komen, enz. Wat doe ik dan met een pakket dat ik niet kan afleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:52
Moet zeggen dat ik dit ook wel eens gedacht hebt, maar net als met blabla car waar ik wel eens op rondgekeken heb, heb ik het idee dat weinig er echt effectief gebruik van maken. Heb daar een tijd mijn ritten op gezet en 0 reacties gekregen, waren aardig wat ritten tussen grote steden. Is echter al wel weer even geleden en dus wellicht nu verbeterd.

Ander groot punt is ook nog, als je het voorbeeld van de topicstarter neemt. Veel pakketjes zullen toch om een koop van iets gaan, de koper wil vaak ook het product goed gezien/bekeken hebben voor aankoop.

Dan zul je situaties krijgen dat mensen boel aan de deur gaan weigeren en zit een onbekende tussenpersoon met het gedoe ervan. En inderdaad nog los van het risico voor de goederen voor de vervoerende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:38

Het heeft echter geen haast, dit kan wel een maandje wachten. Er is vast wel iemand met een stationwagen die het tegen een kleine vergoeding voor mij die kant op kan brengen, zeker als ik dat ding naar diegene kom brengen of ik een kleine extra 'omrijdvergoeding' betaal.

Nu vond ik wel PickThisUp die met dit concept adverteert, maar de kosten daarvan zijn vanaf (!) 25 euro. Voor kleine pakketten zijn ze dus 4x duurder dan PostNL (niet eens een prijsvechter in de branche) en voor de grote pakketten (bijv. een snowboard) is het zelfs zo duur dat je beter een student kan inhuren die het met de trein voor je heenbrengt.

Er moet toch een manier zijn dat je echt tegen een kleine vergoeding (laten we zeggen, 5-20 euro) een pakketje voor iemand kan meenemen? Ik rijd zelf wel eens met een vrijwel lege kofferbak tussen Groningen en Amsterdam en zou dan graag iets voor iemand meenemen. En tegen een kleine extra vergoeding wil ik dan ook nog wel een klein stukje omrijden.

nee die manier is ee niet want je mist zo'n beetje alle genoemde dingen:

* je moet 2x afspreken met derden, 1x ophalen 1x afleveren. dat gaat geheid niet altijd goed en dan zit jij met een pakketje.

* risico van stelen/stuk/kwijt

* postnl is DE SHIT:8 werkt meestal buitengewoon goed, dat ga je nooooit evenaren met hobbymeuk

dus ja, praktische bezwaren zijn er zat. voordelen vrijwel niet, concurrentie is ook nog eens moordend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:42
Zitten de meeste kosten niet in de eerste en laatste twee kilometer?

Hoewel de kans dat zowel bij aankomst als vertrek de kans naar 1 stijgt dat het je buurman blijkt te zijn die naar de buren van het aankomst adres gaat,
.... als je maar lange genoeg wacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:43
@Fr33z somt denk ik alle nadelen al mooi op. Ik verwacht dat vrijwel niemand voor de besparing van 7-13 euro een service gaat gebruiken met zoveel haken en ogen en risico. De vraag is dan ook: wat zou hier de usecase zijn, met wat voor object zou iemand het als een uitkomst zien om deze service te gebruiken? Ik kan zelf eigenlijk niets verzinnen. Als iets écht zulke afmetingen of gewichten heeft dat het de 13 euro van PostNL overstijgt dan is het ook al een stuk meer gedoe om via iemand anders te laten brengen, want kennelijk extreem lang of zwaar. En als het heel breekbaar is of heel veel waard is dan geef je het ook niet graag mee aan een onbekende.

Anderzijds: mensen zijn ook bereid om voor een minimale besparing van enkele honderden euro's het allerbelangrijkste wat ze bezitten, namelijk hun lijf en leden, te laten vervoeren door een wildvreemde die 'toevallig de goede kant op gaat', zo bewijzen die lift-centrale-achtige websites. ;)

@The_Vice Volgens mij zitten kosten inderdaad vooral in de laatste kilometers. Bij postdiensten is 'the last mile' een onderdeel waar continu aan gewerkt wordt: hoe kan het efficiënter, goedkoper, sneller, etc. De eerste kilometer was misschien ooit ook een kostenpost maar wordt in praktijk denk ik geëlimineerd omdat iedereen zijn pakketje naar een verzend-punt brengt. Dat geeft natuurlijk een nieuwe 'eerste kilometer' voor de postservice, maar dat is er al wel meteen een met 'bulk' i.t.t. de huis-aan-huis bezorging aan het einde.

[ Voor 22% gewijzigd door Valorian op 05-04-2022 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:42
Valorian schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 00:20:
... De eerste kilometer was misschien ooit ook een kostenpost maar wordt in praktijk denk ik geëlimineerd omdat iedereen zijn pakketje naar een verzend-punt brengt. ...
Blijft dan een kostenpost, verplaatst van kosten van vervoerder naar tijd van de verzender.

Valt bij mij een beetje onder zaken gemakkelijker maken onder het mom van digitaal. Vroeger kreeg je een rekening op de mat. Nu moet je overal een account aanmaken, inloggen, o gegevens er weer bij zoeken, downloaden. Of zelfscan, supermarkt een paar cassiers minder, jij het werk erbij. Zijn de prijzen verlaagd?

niet heel veel per keer, maar per jaar opgeteld toch ook weer zonde van tijd of kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door The_Vice op 05-04-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:43
The_Vice schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:05:
[...]

Blijft dan een kostenpost, verplaatst van kosten van vervoerder naar tijd van de verzender.

Valt bij mij een beetje onder zaken gemakkelijker maken onder het mom van digitaal. Vroeger kreeg je een rekening op de mat. Nu moet je overal een account aanmaken, inloggen, o gegevens er weer bij zoeken, downloaden. Of zelfscan, supermarkt een paar cassiers minder, jij het werk erbij. Zijn de prijzen verlaagd?

niet heel veel per keer, maar per jaar opgeteld toch ook weer zonde van tijd of kosten.
Tsja.. maar aangezien je tegenwoordig een pakketje (in de randstad) vaak bij een lokale supermarkt gewoon op de bus kan doen denk ik dat verreweg de meeste verzender liever dát doen (dus bij postNL-punt pakket posten op weg bij de boodschappen) dan extra betalen voor het laten ophalen van het pakket. Maar eens, het is een kostenpost, alleen niet (meer) voor de postservice ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:58

~~~~

Ik heb deze website 2x gebruikt voor transport (1000km per rit) van een oldtimer auto en dat ging uitstekend.

https://clicktrans.com/

Soort marktplaats.nl maar dan om artikelen te vervoeren. En in plaats van dat men hoger biedt, bieden transporteurs juist per bod voor minder kosten.

edit... even een voorbeeld van een vervoer van een boot :P Als je naar onder scrolt zie je de transporteurs tegen bieden.

https://clicktrans.com/de...-trailer-1300-kgs,8457370

[ Voor 9% gewijzigd door wauskoek op 05-04-2022 21:27 ]

Pagina: 1