Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenbrug
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-09-2023
Mijn vraag
...
Zie beeldmateriaal.
Soort schaduw linker onderhoek.
Van de ene dag op de andere.
Iemand ervaring of die me kan op weg helpen met dit fenomeen?
Probleem is op elke bron.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Factory reset.
Pixel refresher.
Stroomonderbreking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unNVmWdh32j2GMKK1M5i2g-BwyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xU5gdCFDMiy41UshG80OrdA4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0N5ygMVXbFrS3gIUCMyycbP1Ixw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHOjDat6BOCNYHMHGiBDS4OT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwkzc39Hj9Cc5jamR1OgzEf5JSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9ABKWByUBKOdRcYdE3OXumh.jpg?f=fotoalbum_large

Zucht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:21
Ik zie geen probleem... Weet je zeker dat de reflectie van je woonkamer niet het probleem is?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
zou dit even afspelen kijken of je het dan ook ziet YouTube: Oled Burn-in Checker/ Color Test| Ep.709

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-07 08:14

Major_ton

Shoot!

Lijkt het effect van zonlicht te zijn. Op een OLED paneel mag geen direct zonlicht komen.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:35
kwaliteit van de foto is te klaag om wat goed te kunnen zien.

Wat hierboven staat is een belangrijke, direct zonlicht,dat beschadigt een OLED scherm
Aangezien er een hele grote ramen partij zit aan 1 kant van de kamer ook precies aan die kant.

[ Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 03-04-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenbrug
Bedankt voor de antwoorden.

In de handleiding staat idd geen direct zonlicht, omwille van brandgevaar.. niet dat dat je oledpaneel naar de kloten helpt. Daarbij, kan dat dan ook wanneer bij uitstaat? Tis enkel smorgens een paar uur wanneer er niet naar tv gekeken wordt.
In het onderdeeltje burnin staat er niets over direct zonlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Haal je de stroom van de tv af als je hem uitzet? Dat is sowieso funest voor een oled en pixel refresh.

Ik zie alleen iets op de laatste foto (driehoek linksonder, hoewel dat ook reflectie kan zien) Ik heb dit ook gehad en is weer opgelost na pixelrefresh.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:49
koenbrug schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:27:

In de handleiding staat idd geen direct zonlicht, omwille van brandgevaar.. niet dat dat je oledpaneel naar de kloten helpt. Daarbij, kan dat dan ook wanneer bij uitstaat? Tis enkel smorgens een paar uur wanneer er niet naar tv gekeken wordt.
Ja zeker ook als hij uit staat. Doe maar eens een google search op dat onderwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:24
koenbrug schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:27:

Dit is 100% direct zonlicht. 1 scherpe lijn, niet horizontaal of verticaal. Kijkende naar je ramen ziet dat er ook uit alsof de zon deels op je scherm valt.

Ik heb exact hetzelfde gehad. Zorg ervoor dat de OLED geen direct zonlicht krijgt en dan trekt het zo weg. Bij mij is het helemaal weggegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenbrug
Na een pixelrefresh deze nacht is het weg.
Hopelijk komt het niet terug of wat denken jullie?
Niet dat er veel zon komt in de komende week. Maar ik heb de karton van het scherm ervoor gezet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zonlicht mag nooit rechtstreeks op een OLED-scherm schijnen, ze kunnen er niet tegen. Als dat in jouw situatie gebeurt, moet direct je tegenmaatregelen nemen zoals zonwering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-07 08:14

Major_ton

Shoot!

Als de zon er weer op schijnt komt het terug. 100%. Ik zie vaak in reacties over zonlicht dat het 'alleen een paar maanden per jaar' of 'alleen een paar uurtjes per dag' voor komt. Of iets in de strekking 'ik laat de vitrages wel dicht', maar geheid dat dit een keer vergeten wordt. Zag laatst ook een foto van een paneel met allemaal strepen er op in een soort waaier vorm. De oorzaak? Lamellen voor het raam waar de zon door hele kleine kiertjes scheen op het paneel. Wil je dit soort dingen voorkomen? Dan mag er gewoon géén zonlicht op het paneel schijnen. Soms is het kennelijk heel lastig te begrijpen dat geen zonlicht ook echt geen zonlicht betekend en niet een klein beetje of af en toe.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:37
Jammer, door dit soort beelden ben ik toch weer wat genezen van mijn OLED craving.

Bij ons zou het ook idd maar op bepaalde momenten gebeuren.
Vervelende is alleen dat ik nog geen tv kan vinden die beste dingen combineert haha.

Voor de TS: hopelijk krijg je het snel weg met een pixel refresh en kun je iets doen tegen de zon. Lijkt mij vervelend als dit telkens te zien is.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
koenbrug schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:11:
Na een pixelrefresh deze nacht is het weg.
Hopelijk komt het niet terug of wat denken jullie?
Als ik lui ben laat ik mijn wasgoed nog wel eens aan de waslijn op zolder hangen, dan hangt het er totdat ik het nodig heb. Als ik dat evenwel in de zomer doe waarbij de zon er fel op schijnt, verkleurt het en kan ik het weggooien. Geen goed idee.

Het woord zegt het zelf, OLED's bestaan uit organisch materiaal en dat kan op dezelfde manier door invloed van zonlicht ontbinden.

Ik vermoed dat het organisch materiaal dan ook een bepaalde schade heeft opgelopen, maar de televisie tijdens de pixelrefresh de beschadiging heeft gemeten en er voor kan compenseren. Je bent er dan ook nu voorlopig even van af, maar de schade is er wel en als je scherm verder veroudert en er meer achteruitgang optreedt, komt er een moment dat de televisie er niet meer voor kan compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Ik wilde hier eigenlijk posten dat ik een 65" GX heb, met recht tegenover de TV alleen maar raampartij op het zuid/westen....en dat ik zelf geen probleem ervaar met schaduw/verkleuring van het paneel.

Maar toen realiseerde ik me dat ik warmtewerende folie op de ramen heb laten plaatsen, wat ook 90% van het UV tegenhoud.

Wellicht dat dat ermee te maken heeft ;).

Dat gezegd hebbende, ook LCD schermen/TV's mogen niet in direct zonlicht geplaatst worden. Dus laat een eventuele keuze tussen OLED/LCD daar vooral niet van afhangen. Schermen en direct zonlicht zijn geen vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:37
Tja,, als ik de glasboer moet geloven houdt HR+++ glas veel UV tegen.
Onze huidige tv uit 2015 heeft geen last van deze strepen o.i.d.

Even uitproberen voor 2k is toch wat anders.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenbrug
Ik had sinds 2017 tot 2021 een plasma staan op exact dezelfde plaats. Nooit problemen en speelt nog steeds vrij goed met enkel een zender logo burnin.

Snap niet waarom er geen laag aan de tv wordt gekleefd als dat zo gevoelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Het blijft voor een deel geluk hebben of niet ben ik bang.

Heb zelfde soort indeling als jij (en vergeet vaak genoeg vitrage dicht te doen op zonnige dagen). Eerst 5 jaar een plasma zonder problemen; nu alweer 2 jaar een LG OLED. Geen enkel probleem met het scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:31
Kuhr89 schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:10:
Tja,, als ik de glasboer moet geloven houdt HR+++ glas veel UV tegen.
Onze huidige tv uit 2015 heeft geen last van deze strepen o.i.d.

Even uitproberen voor 2k is toch wat anders.
Het is niet alleen UV licht. ( dat veroorzaakt verkleuring )

Het gaat voornamelijk de hitte die veroorzaakt wordt door de zon op het scherm. Dat vinden OLED schermen niet zo leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
corporalnl schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:32:
[...]

Het is niet alleen UV licht. ( dat veroorzaakt verkleuring )

Het gaat voornamelijk de hitte die veroorzaakt wordt door de zon op het scherm. Dat vinden OLED schermen niet zo leuk.
En LCD schermen ook niet....
Does direct sunlight damage LCD screens?
LCD TVs must be protected from strong direct sunlight. The heat from the sun can physically damage LCD screens. Ultraviolet rays in direct sunlight can also cause the chemicals in the LCD to deteriorate, shortening the life of your screen.

[ Voor 30% gewijzigd door Devian op 04-04-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
koenbrug schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:22:
Ik had sinds 2017 tot 2021 een plasma staan op exact dezelfde plaats. Nooit problemen en speelt nog steeds vrij goed met enkel een zender logo burnin.
Een plasma televisie is geen oled dus die vergelijking is niet relevant. Overigens heb ik zelf een plasma hangen die volle bak de zon pakt. En dat is precies de reden waarom ik geen oled koop. Het hele jaar de gordijnen dicht houden, vind ik persoonlijk geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mijn tv hangt al drie jaar op dezelfde plek. Ik heb het ook gehad en daarna nooit meer. Ik denk dat het gebeurt als de pixelrefresh tijdens zonlicht gebeurt ofzo.

Hier was het dus ook de dag erna weg en nooit meer terug gekomen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenbrug
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb weer wat geleerd.
Pagina: 1