Tweede groepenkast met kleine afstand tot eerste

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert58
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-11-2024
Beste mensen,

In verband met de installatie van twee warmtepompen moet de groepenkast worden uitgebreid met een tweede. Helaas is de meterkast erg klein, waardoor de nieuwe kast niet naast/onder/boven de bestaande geplaatst kan worden. Wel kan de nieuwe kast tegen de zijwand worden geplaatst (onder ca 45 graden). Er is dus een stukje ongezekerde verbinding nodig tussen de twee groepenkasten.
Hoe kan ik de nieuwe kast het beste verbinden de oude? Graag zodanig dat dit bij een eventuele keuring goedgekeurd wordt.
Veel dank alvast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Past ook geen nieuwe kast die 110mm hoger is? Heb je foto van nu?

Een 2e op een andere plek kan met een kabel en beveiliging in kast 1 maar daar heb je geen ruimte zeg je, dan werkt dat plan dus niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert58
Het is voor in het huis van mijn dochter zodat ik nu niet zo snel een foto heb. Het is een huis uit 1965, waar een kleine meterkast is gemaakt naast de voordeur. In de loop van de tijd is er een dikke afvoerbuis door de mteterkast gemaakt waardoor de plaats nog meer beperkt is dan het al was. Momenteel hangt er een twee-rails kast die helemaal vol zit en plaats om iets vast tegen de groepenkast te maken is er niet. Ook geen smalle of lage kast.
De benodigde uitbreiding is substantieel vanwege 'van het gas af'. Dus ook de gaskookplaat gaat er uit. En voor de toekomst met elektrisch rijden en tweede omvormer voor zonnepanelen is ook plaats nodig, zodat een klein kastje niet volstaat.
Enige optie die ik zie is een groepenkast schuin naast de bestaande een dus een kort 10/15 cm ongezekerde verbinding tussen de twee kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
Hubert58 schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:49:
Er is dus een stukje ongezekerde verbinding nodig tussen de twee groepenkasten.
...
Er is altijd de 35A hoofdzekering. Volgens mij zijn de kabels van de meter zelf 6mm2, dus daarmee kan je ook verder. Als je kabel kies wellicht 8 of 10 mm2 gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 04-04-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGlkpei7-iVI4E9tacPOcAIoixk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAOZ3CJ9MWhqSPke5A4lKxT5.jpg?f=fotoalbum_large

Goede 6mm2 draden tussen de klemmen onderin de kast, harde kern of met eindhulzen. Goede isolatie met trekontlasting ertussen.

Dan komt dat wel goed.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-05 09:58
Waar is je hoofdschakelaar in je linker hoofd kast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gieliovd520 schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:01:
[Afbeelding]

Goede 6mm2 draden tussen de klemmen onderin de kast, harde kern of met eindhulzen. Goede isolatie met trekontlasting ertussen.

Dan komt dat wel goed.
Ik vindt deze oplossing nogal discutabel. Kortsluit stromen kunnen hoger zijn dan die 50a die je 6mm2 aankan.

Is dit al eens gekeurd?

en je rechterkant moet NA de hoofdschakelaar van je linkerkast.

Alles moet namelijk met 1 hoofdschakelaar afgeschakeld worden in de woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:35
Hubert58 schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:28:

Enige optie die ik zie is een groepenkast schuin naast de bestaande een dus een kort 10/15 cm ongezekerde verbinding tussen de twee kasten.
Daar is, in principe, niets mis mee. Kabel uiteraard wel afstemmen op de waarde van de hoofdzekering.

En houd het bij 1 hoofdschakelaar voor alles, in de bestaande kast.

Heb je een foto van de bestaande kast? Je schrijft over een tweede omvormer, wat is het vermogen van beide PV installaties? Houd je er dan rekening mee dat de kasten als de zon schijnt zwaarder belast kunnen worden dan de maximale stroom door de hoofdzekeringen?

[ Voor 23% gewijzigd door Xander op 04-04-2022 10:25 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Heb er ook even over na zitten denken. Technisch is er geen bezwaar om een tweede kast met een korte verbinding aan te sluiten, of de bedrading nou door een doorvoerschot gaat of een stukje buis is om het ander. Wel dient inderdaad de draaddikte voldoende te zijn, dus 6mm2 en dan kom je op het volgende probleem: de diameter van je buis. 1 fase 6mm2 zou nog wel mogen in een 19mm buis, maar het wordt een ander verhaal bij 3 fasen 6mm2. Je zit met de maximale vullingsgraad van een E buis. Ergo een stuk Ymvk pakken.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Vorkie schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:17:
[...]

Ik vindt deze oplossing nogal discutabel. Kortsluit stromen kunnen hoger zijn dan die 50a die je 6mm2 aankan.

Is dit al eens gekeurd?

en je rechterkant moet NA de hoofdschakelaar van je linkerkast.

Alles moet namelijk met 1 hoofdschakelaar afgeschakeld worden in de woning.
Meedenken wordt gewaardeerd! Discutabel zal wel meevallen. Over 6mm² kan een bak stroom voordat er iets gebeurd. Zeker zo'n kort stuk. Onder de hoofdzekeringen zit ook 6mm² en daar is de kortsluitstroom nog een stuk hoger mocht het fout gaan. Er gaat van de inkomende voeding op de rail een extra inkomende voeding met dezelfde diameter naar de andere kasten, weer op de rail.

Enige wat ik inderdaad nog even moet aanpassen is de hoofdschakelaar. De bestaande kast had geen hoofdschakelaar, heb hem in de nieuwe kast wel toegevoegd. Nu werkt het onterecht de indruk alles daarmee af te schakelen terwijl het alleen de rechter kasten doet.

Zolang ik hier woon is het minimaal net zo veilig als voordat ik de nieuwe kasten ophing, zonder hoofdschakelaar.

Installaties keuren in Nederland, goed plan. Maar wordt never nooit gedaan.

Ik kom nog wel eens ergens over de vloer bij mensen om wat in de groepenkast te doen en wat ik daar tegenkom, dan is mijn eigen kast een toonbeeld van perfectie :+

[ Voor 10% gewijzigd door Gieliovd520 op 04-04-2022 11:45 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert58
Onderstaand een foto van de bestaande situatie. De Emat-automaat op de bovenste rij rechts is van huidige zonnepanelen, 1 fase 3000 Watt, geïnstalleerd door de leverancier van de panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56UGHwqzdDh6IG_26jUh0mzDrR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtqVIvTiIoCPa66NeyrgR5tQ.jpg?f=fotoalbum_large
Uitbreiding van de zonnepanelen kan nog met twee omvormers, beide max 15A en elk op één van de twee fasen waar momenteel nog geen omvormer op zit. Daarmee blijft de maximale stroomsterkte beperkt tot 40A en daarmee voldoet dat aan de maximaal toegelaten stroomsterkte voor dit soort groepenkasten.
Het moment van uitbreiding van de zonnepanelen installatie is overigens nog niet concreet.

Aan deze bestaande situatie heb ik zelf nooit gewerkt, ander zag het er anders uit. Maar het voldoet denk ik.

Boven de huidige groepenkast lijkt nog plaats te zijn, maar dan kom je in de knoop met de kabels/buizen die er al lopen. En nog erger: het wordt te hoog en dan kom je achter de voorwand van de meterkast, waardoor het erg moeilijk werken wordt en ook de bedienbaarheid komt in het geding.
Links naast de bestaande groepenkast zijn nog maar een paar centimeter plaats voordat aan die kant het schuine wandje begint. En aan die kant loopt een dikke afvoerbuis (niet op foto), die sowieso verhindert dat daar nog iets aangebracht kan worden.

De rechterkant is ook niet blanco, maar daar is nog wel wat te herschikken. Tegen het schuine wandje komt een multiplexplaat en daar komt de nieuwe groepenkast tegenaan.

Gelet op de reacties denk ik dat ik het beste een soepele kabel met adereindhulzen kan gebruiken om de nieuwe kast op de oude aan te sluiten. Hiervoor denk ik het poortje aan de linkerkant onder de hoofdschakelaar te gebruiken, daar een kabelwartel in te monteren en dan met die kabel tussen de meter en oude groepenkast door naar de nieuwe groepenkast rechts te gaan. Uiteraard met de nodige trekontasting.
Is de neopreeenkabel zoals op navolgende foto hiervoor geschikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y96WDHH8BVcUmuu8JuKVFWfwuUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8by1Jq4OMIChBazsChlSazFV.jpg?f=fotoalbum_large

Fijn dat al zo snel meerdere mensen hebben gereageerd. Dank u wel.
Pagina: 1