Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoeky
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-05 12:21
Beste Lezer,

Wij zijn opzoek naar een andere camera voor onze vakantie.
Wij hebben nu de Sony WX200, een klein handzaam apparaat.

Nu willen wij graag een upgrade maken naar een iets groter, maar nog steeds handzaam apparaat.
een kleine systeem camera of een compact camera.

De Sony A6000 was opgevallen door de grote sensor.

Maar zijn er nog andere modellen die ik op de short list moet zetten?

Budget €300 tot €400,- nieuw of netjes gebruikte is helemaal goed.

We horen het graag.

Groeten,

Ruud

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-06 10:47
Ik kan alleen maar de a6000 beamen. Zelf geen ervaring met andere camera's, maar kan wel zeggen dat de a6000 nog steeds een leuke, compacte en goede camera is. Zeker als je in de toekomst nog wilt uitbreiden heb je de mogelijkheid om je lenzen te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:18
wat zijn de eisen? we weten:

- compact.
- 300 a 400 euro.

Let wel, een A6000 of elke andere systeemcamera met een 50-230 telelens (of zoiets) is niet meer handzaam.

Wat wil je er verder mee bereiken? Veel zoom, goede beeldkwaliteit? Wil je meerdere lenzen er op kunnen zetten? of juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:40
@snoeky: Kun je wat meer info geven over je wensen en eisen? Wat wil je gaan fotograferen, onder welke omstandigheden, thuis of op vakantie enz.

Daarnaast heb ik je topic even verplaatst naar het Aankoopadvies-subforum :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoeky
Beste lezer,

Dank voor jullie reactie.
Wij willen op vakantie naar zuid Amerika, dus mooie natuur foto's met wijd uitzicht. Maar ook foto's in de steden.

Meerdere lenzen niet verplicht, ik heb respect voor fotografen met grote tassen en meerdere lezen op vakantie. Maar mijn niveau is stukken lager.

Groetjes

Ruud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik kijken naar een pro compact camera deze hebben een grotere sensor en goede lichtsterke lens. Zoals de Sony RX-100 of Panasonic LX-100 deze zijn er in oudere nieuwere varianten, maar ze zijn allemaal goed of nog beter. Daarmee heb je meer kwaliteit in handen dan een A6000.
Kijk ook goed 2e hands zijn best te vinden let wel op welke type en of die de prijs waard is (leeftijd).
Deze hebben geen mega zoom optie maar door de grotere sensor en hele goede lens nog genoeg ruimte voor een cropp.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:43
Frogmen schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:46:
Persoonlijk zou ik kijken naar een pro compact camera deze hebben een grotere sensor en goede lichtsterke lens. Zoals de Sony RX-100 of Panasonic LX-100 deze zijn er in oudere nieuwere varianten, maar ze zijn allemaal goed of nog beter. Daarmee heb je meer kwaliteit in handen dan een A6000.
Ik ben het met je eens dat een RX-100 of LX100 goede camera's zijn, maar vooral als je nog compacter wil dan een systeemcamera.
Een A6000 heeft toch echt wel een betere beeldkwaliteit: https://www.dpreview.com/...58&y=-0.08455286713282632

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-06 11:14
wappiewappie schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:14:
[...]

Ik ben het met je eens dat een RX-100 of LX100 goede camera's zijn, maar vooral als je nog compacter wil dan een systeemcamera.
Een A6000 heeft toch echt wel een betere beeldkwaliteit: https://www.dpreview.com/...58&y=-0.08455286713282632
Bij de test van dpreview gebruikt men altijd voor systeemcamera's een zeer goede prime lens. In dit geval een FE 55mm F1.8 ZA primelens.
Als je een gelijkwaardige vergelijking van beide camera's wil doen dan zou je op de Sony A6000 een vergelijkbare zoomlens 24–200 mm F2.8–4.5 moeten plaatsen. Mijn ervaring is dat die superzoomlenzen niet echt beter zijn dan bijvoorbeeld de sony RX100m7 zoomlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:18
ik zou mijn budget iets verhogen en zoeken naar een gebruikte RX10. Deze is fors groter dan een RX100, maar omdat je aangaf dat een systeemcamera ook een optie is lijkt mij dit ook een goede kanshebber.

Ten slotte kun je ook kijken naar een Fuji X-T10 of X-T100 met de lenzen XC16-50 + XC 50-230. Altijd de 16-50 er op, en als je op safari gaat de telelens erop zetten. Met goed zoeken kun je dit voor rond de 500 euro aanschaffen. (Advies van een Fuji fan ;) )

gemaakt met de bovenstaande telelens:
https://onfotolife.com/sa...ure_min=0&aperture_max=32

[ Voor 16% gewijzigd door 107mb op 06-04-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:13
De opmerking voor een pro compact camera ga ik ook in mee. Systeemcamera voor jouw wensen kom je al gauw uit op 2 lenzen. Een wide en een tele.
Bij compact zit dit er meestal wel in.

Ik heb zelf een spiegelreflex gehad lange tijd, maar dat was best sjouwen. Mijn vrouw kocht een handzamer model en we hebben een compact camera er bij. Die laatste gaat eigenlijk altijd wel mee. Want, handzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 12:28
De Sony A6000 is best een leuk ding, waarom niet?
Je keuze baseren op de sensor is wel... heel beperkt. Je zou denken dat de sensor belangrijk is omdat hij het beeld vastlegt. In de praktijk blijkt het praktisch onmogelijk te zijn, zelfs voor professionele fotografen, om met zekerheid van een foto te kunnen zeggen met welke sensor hij gemaakt is.
Lenzen zijn echt veel belangrijker.

Binnen je budget kun je inderdaad een goede compact kopen. Twee nadelen van compacts:
- telefoons zijn ook heel goed
- wat je koopt is definitief. Geen uitbreiding, geen aanpassing.

Bij een verwisselbare lens camera koop je eigenlijk een systeem: Als de camera je niet meer bevalt koop je een andere body en neem je je lenzen mee; als je andere foto's wilt maken koop je een andere lens en blijf je de body gebruiken; als je een 2e body aanschaft heb je allebei een camera en kun je lenzen uitwisselen.

Goed dat je 2e hands kijkt! Daar haal je veel meer foto-power voor je geld.
Kijk ook even naar Olympus camera's, met name de M10.II en hoger. Je kunt daar nog wel eens een camera met 2 lenzen vinden, van wijd tot behoorlijk telebereik. De meest gebruikte entry-level lenzen zijn de 14-42 kitlens en de 40-150 telezoom. Die laatste kost €90 tweedehands en is een uitstekende lens.
Voordelen: Nog iets compacter systeem dan de Sony, héél erg veel lenzen beschikbaar, en ... in-body-image-stabilization. Werkt echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoeky
Beste Alle,

Bedankt voor alle informatie, ik ben er ontzettend blij mee.
Ik ga alle modellen even rustig na-kijken en een keuze maken.

Groetjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snoeky
Beste Alle,

Het is gelukt.
Een gebruikte Sony RX100 IV
Dank voor jullie ervaringen.

Met vriendelijke groet,

Ruud