Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svendirkjan34
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-05-2022
Goedeavond mensen.

Even wat achtergrond informatie,

24j, MBO Applicatie ontwikkeling gedaan & HBO Informatica (bijna klaar). Tussendoor parttime bijbaantjes gehad als software developer (blijven hangen bij stages). 2 jaar parttime/bijbaan ervaring.

Over twee weken ben ik officiel klaar met mijn HBO Informatica opleiding (scriptie fase) en begint het arbeidsleven voor mij.
Ik heb inmiddels gesolliciteerd bij 5 grote werkgevers voor junior posities (Developer). Uit die gesprekken ben ik tot de conclusie gekomen dat er vanuit het bedrijfsleven veel interesse is in junioren die al iets meer kunnen dan de gemiddelde starter/junior.

Dit komt voornamelijk omdat ik in mijne vrije tijd veel met "software" bezig was, maar ook door de goede begeleiding en opzet van mijn begeleiders, stage's en parttime baantjes. Ik heb ook het vermoeden dat ik op soft skills niveau sterk ontwikkeld ben voor een junior als ik de "indirecte" positieve feedback zo terugbekijk uit de gesprekken.

Daarnaast is er ook sterke interesse vanuit mijn bedrijf waar ik op dit moment mijn scriptie uitvoer.

Maar waar ik op dit moment persoonlijk mee zit, is dat ik twijfel over het maken van deze keuze. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen uitschieter er tussen zie. De werkzaamheden zijn best vergelijkbaar en specifieke technologieën heb ik geen voorkeur voor.

Ik heb natuurlijk ook de gerichte vragen gesteld om achter het team, de omgeving en het bedrijf te komen. Maar dat is ook meestal speculatie "vooraf" en je merkt het pas echt mee als je daar voor een tijdje werkt.

Het enige wat ik nu zou kunnen bedenken is dat ik veel profit heb aan ontwikkeling bij mijn huidige scriptiebedrijf. Omdat ik daar nu 5 maanden heb gelopen en onderhand wel de touwtjes en knopjes ken, t.o.v de andere 5 bedrijven waar ik horde's had van 3 of 4 gesprekken met als resultaat een "grove/geschetst" beeld over deze bedrijven.

TL;DR: Wat zou jullie advies zijn aan een "gewilde" junior developer die een potentiële werkgever moet vinden? Frisse overwegingen om voor bedrijf a of b te kiezen zijn ook welkom!

Persoonlijke anekdote's/ervaringen zijn ook welkom :*) Pm is ook mogelijk indien het prive gerelateerd is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Begin ergens waar je je goed bij voelt, waar je goed begeleid wordt. Na 2-3 jaar maak je de balans op, vaak is het verstandig om dan met net wat meer werkervaring op zak een volgende stap te maken.
Dit was ik ook van plan maar werk inmiddels 13 jaar voor dezelfde werkgever ;) wel veel functies doorlopen en flinke salarisverhogingen gehad, maar achteraf had ik zeker meer kunnen verdienen door meer over te stappen. Werkplezier en zekerheid van een vaste baan zijn ook wat waard voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svendirkjan34
CyBeRSPiN schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:58:
Begin ergens waar je je goed bij voelt, waar je goed begeleid wordt. Na 2-3 jaar maak je de balans op, vaak is het verstandig om dan met net wat meer werkervaring op zak een volgende stap te maken.
Dit was ik ook van plan maar werk inmiddels 13 jaar voor dezelfde werkgever ;) wel veel functies doorlopen en flinke salarisverhogingen gehad, maar achteraf had ik zeker meer kunnen verdienen door meer over te stappen. Werkplezier en zekerheid van een vaste baan zijn ook wat waard voor mij.
Goed begeleidt worden vind ik zeker belangrijk, enkel merk je dit pas als je gaat werken toch? Of is dit al iets wat je tijdens sollicitatie al kunt bespreken? Ik had het als ik me wel herinner rondom dit onderwerp vragen gesteld maar je krijgt dan de vaste onzin als: 'begeleidt worden door een senior', informatiedeling sessies, 'trainingen/certificeringen' 'trainingcentrum' etc

[ Voor 12% gewijzigd door svendirkjan34 op 03-04-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@svendirkjan34 ja dat is lastig inderdaad, heb je geen sollicitatiegesprekken gehad waarbij ook je directe toekomstige collega’s bij betrokken waren? Ken je niemand in je netwerk die er al werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
svendirkjan34 schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:54:
De werkzaamheden zijn best vergelijkbaar en specifieke technologieën heb ik geen voorkeur voor.
Alleen als je nog een vangnet vanuit huis hebt:
Deze periode zou ik persoonlijk gebruiken om toch even iets meer interesse in je toekomst te stoppen, ga eens kijken wat hip en cool is nu (graphql bijvoorbeeld). Anders zit je de komende 5 jaar in cobol code te kloppen op saaie projecten met saaie producten. Nu kan je kijken of er een startup is met coole producten waar jij achter staat bijvoorbeeld. Tenzij je dat wil natuurlijk.

Je hebt op deze leeftijd normaal gesproken de mogelijkheid om gewoon een paar maanden niet te hoeven werken en een bijbaan te hebben terwijl je onderzoekt wat je wilt. Niemand die je er nu nog op aankijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:08

BCC

Gezien de huidige krapte, zou ik inderdaad naar secundaire zaken kijken
- Maatschappelijk verantwoord product.
- Remote OK
- Leuke bedrijfscultuur.
- Geen "opleiding" van duizenden euros in de maag gesplitst krijgen voor een intern product.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

svendirkjan34 schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:01:
[...]

Goed begeleidt worden vind ik zeker belangrijk, enkel merk je dit pas als je gaat werken toch? Of is dit al iets wat je tijdens sollicitatie al kunt bespreken? Ik had het als ik me wel herinner rondom dit onderwerp vragen gesteld maar je krijgt dan de vaste onzin als: 'begeleidt worden door een senior', informatiedeling sessies, 'trainingen/certificeringen' 'trainingcentrum' etc
Je kunt prima concrete vragen stellen zoals: hoe ziet het leerpad er uit? En daarbij mag je prima vragen of het concreter kan dan "certificaten en informatiedelingsessies". Wat zien zij als doel om jou in 1 of 2 jaar te hebben aangeleerd en wat willen zij dat jij dan kan? Dat kun je dan matchen met wat jij zelf wilt.

Je geeft trouwens aan dat je bij grote werkgevers hebt gesolliciteerd. Die hebben vaak een standaard inwerktraject en programma voor junioren. Het voordeel is dat het allemaal voorbedacht is en ze er ervaring mee hebben. Het nadeel kan zijn dat het niet bij jou past en niet flexibel genoeg is. MKB heeft vaak minder ervaring met mensen opleiden en inwerken, maar zijn daardoor vaak ook flexibeler. Misschien ook goed om daar eens te buurten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05 23:18
Twee punten hoofdzakelijk naast elkaar leggen:

- Wat is het salaris (en andere secundaire perks)
- Hoe was je 'klik' met je manager, en de cultuur in het algemeen voor zover je hebt kunnen waarnemen.

Verder kun je nog kijken naar afstand naar je werk, hoe zit het met thuiswerken, wat voor projecten ga je aan werken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:13
Zoek een arbeidscultuur die bij je past, daar is geen eenduidig antwoord op te verzinnen.

De een zit in vast dienst verband bij overheid het beste op zijn plek, omdat alles processen zoals onboarding etc. normaliter al vast staan. Je groeipad staat wat meer vast, salaris vooruitzicht etc. Je vind daar dus ook vooral mensen die dat soort dingen waarderen.

De ander zit weer bij een kleine commerciële organisatie waar je moet knokken voor goed salaris (lees: goed kunnen beargumenteren), waar je je duidelijk moet onderscheiden qua kunde alleen daardoor ook sneller kunt groeien op alle vlakken.

Alles wat daartussen zit kan ook. Het is puur op gevoel gokken of de bedrijfscultuur bij je past. Bedenk wel dat verkeerd kiezen natuurlijk niet erg is!

Aan jou om dus niet bij alle grote te solliciteren (hetzelfde), maar vooral verschillende soorten bedrijven te spreken

[ Voor 7% gewijzigd door Furion2000 op 04-04-2022 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-05 21:52
Hou er rekening mee dat je over 2 jaar toch over moet stappen. Hoe sneu het ook is en wat voor een verhaal ze ook ophangen naar je, de beloning blijft altijd achter bij je ontwikkeling. Dit zit gewoon ingebakken in de aard van managers/het bedrijfsleven.

Een werkgever zal altijd noemen dat ze flink in je moeten investeren (wat ook waar is) en wil zo die investering op redelijke termijn terugverdienen omdat ze anders het risico lopen dat je voortijdig de deur uitloopt en ze verlies op je maken. Op die manier wordt het een selffulfilling prophecy. Er zullen vast uitzonderingen zijn en die zullen zich hieronder wel melden, maar de sterkste ontwikkeling qua kennis en salaris maak je door iedere 1-3 jaar over te stappen.

De tip die ik je dus mee wil geven; kijk niet teveel naar startsalaris en secundaire voorwaarden, maar vooral naar de manager en collega's die jou begeleiden en de mogelijkheden die het bedrijf je kan geven. Zoeken ze handjes, of heeft de werkgever een scala aan projecten waar jij een bijdrage aan kunt leveren? Heb je een all-you-can-eat wat betreft trainingsmogelijkheden, of is er een eigenaar die jouw trainingen uit eigen zak betaald en je dus ook liever declarabel ziet als dat je geld kost (bij kleinere organisaties zul je zien dat er anders tegen training en opleiding aangekeken dan bij de grote jongens).

Hetgene wat ik zelf als meest waardevol ervaar is werken aan een klantproject in een klein team (3-5) van ervaren mede-consultants. De klant/project vorm maakt het resultaat gericht en het nauw samenwerken in de praktijk zorgt voor een gedeelde mogelijkheid/incentive van collega's om écht tijd in jouw ontwikkeling te investeren. Trainingen/certificeringen/opleidingen zijn leuk tot het punt dat je in de praktijk begint en er achter komt dat alles anders werkt.

Verder; overschat je eigen kunnen niet. Tevens; onderschat je eigen waarde niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 04-04-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik counter toch even het verhaal over overstappen. Mijn ervaring was ook dat extra loon niet mogelijk was, en ik moest inderdaad de switch maken. Echter weet ik van 2 vrienden dat ze gewoon hebben gezegd dat ze ontevreden waren en wist dat hij elders meer kon verdienen. Die kregen vervolgens wel een salaris wat (naar mijn idee) eerlijk was. Ligt dus maar net aan het bedrijf. Ik zou er in ieder geval niet op rekenen dat je gelijk 5 jaar bij de 1e werkgever zit. Als je eenmaal werkt ervaar je wat je wel en niet bevalt. Met die ervaring op zak en een sterke onderhandelingspositie kan je over een paar jaar veel gerichter solliciteren.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44

Yucon

*broem*

Let ook een beetje op de naam van het bedrijf in de markt. Het gaat dan niet perse erom dat je een heel erg prestigieus bedrijf moet uitzoeken. Dat moet iedereen zelf weten, maar het is wel verstandig als je wegblijft bij een urenfabriek met zesjescultuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svendirkjan34
CyBeRSPiN schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:22:
@svendirkjan34 ja dat is lastig inderdaad, heb je geen sollicitatiegesprekken gehad waarbij ook je directe toekomstige collega’s bij betrokken waren? Ken je niemand in je netwerk die er al werkt?
Toekomstige collega's wel betrokken bij de gesprekken, achteraf moest ik iets gerichter vragen aan hun stellen. Les voor een volgende keer :P. Netwerk helaas niet, heb nog niet een grote kring aan netwerken/mensen opgebouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svendirkjan34
Gropah schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:43:
[...]

Je kunt prima concrete vragen stellen zoals: hoe ziet het leerpad er uit? En daarbij mag je prima vragen of het concreter kan dan "certificaten en informatiedelingsessies". Wat zien zij als doel om jou in 1 of 2 jaar te hebben aangeleerd en wat willen zij dat jij dan kan? Dat kun je dan matchen met wat jij zelf wilt.

Je geeft trouwens aan dat je bij grote werkgevers hebt gesolliciteerd. Die hebben vaak een standaard inwerktraject en programma voor junioren. Het voordeel is dat het allemaal voorbedacht is en ze er ervaring mee hebben. Het nadeel kan zijn dat het niet bij jou past en niet flexibel genoeg is. MKB heeft vaak minder ervaring met mensen opleiden en inwerken, maar zijn daardoor vaak ook flexibeler. Misschien ook goed om daar eens te buurten?
Goed punt andere bedrijven ga ik ook overwegen!

Ik heb de andere comments even gelezen en zet dit voor mezelf op een rijte.

1. Arbeidscultuur vinden die bij me past,
2. Werkrichting vinden aan werkzaamheden dat ik daadwerkelijk wil doen, bij sommige functies zit er best veel "you build it, you run it" cultuur. Dat vind ik leuker dan 100% op software.
3. Andere bedrijven ook proberen, MKB, Kleine bedrijven.
4. "Wat zien zij als doel om jou in 1 of 2 jaar te hebben aangeleerd en wat willen zij dat jij dan kan? " Deze vraag meenemen en ook stellen.

Ik heb aanbiedingen uit verschillende salarisbedragen gehad. De ene lager dan de ander. Voorbeeld: Bedrijf A biedt 2600, terwijl de andere bedrijven 10-15% hoger zitten. Valt hier iets in te bespreken/te regelen? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svendirkjan34
Yucon schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:07:
Let ook een beetje op de naam van het bedrijf in de markt. Het gaat dan niet perse erom dat je een heel erg prestigieus bedrijf moet uitzoeken. Dat moet iedereen zelf weten, maar het is wel verstandig als je wegblijft bij een urenfabriek met zesjescultuur.
Hoe spot je zulke "urenfabrieken met zesjesculturen"? Dan denk ik namelijk aan bedrijven die software schrijven voor klanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

svendirkjan34 schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:46:
[...]
Ik heb aanbiedingen uit verschillende salarisbedragen gehad. De ene lager dan de ander. Voorbeeld: Bedrijf A biedt 2600, terwijl de andere bedrijven 10-15% hoger zitten. Valt hier iets in te bespreken/te regelen? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Alles is bespreekbaar, maar ook hier is het vaak wel weer dat het bij grote bedrijven enigzins vast ligt (danwel een vast bedrag, danwel een range afhankelijk van ervaring) terwijl MKB vaak wat meer spelingsruimte heeft. Je moet er alleen wel zelf trek in hebben. Aan de andere kant, als je het niet probeert kun je het nooit zeker weten. En een bedrijf probeert natuurlijk zo goedkoop mogelijk iemand aan de slag te krijgen. En het hoeft niet moeilijk te zijn.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44

Yucon

*broem*

svendirkjan34 schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:47:
[...]

Hoe spot je zulke "urenfabrieken met zesjesculturen"? Dan denk ik namelijk aan bedrijven die software schrijven voor klanten
Google, forums, en site als glassdoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:40
svendirkjan34 schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:47:
[...]

Inderdaad met name in het lagere segment aan "IT-Dienstverleners" vind je dit. Dan moet je denken aan bedrijven als TCS, InfoSys, Kyndryl, Peak-IT etc. Doet me ook denken aan eentje op een billboard langs de A7 laatst met "Software Developers voor 30 euro per uur" dan weet je al dat je fout zit.

@svendirkjan34 wat ik nog mee zou nemen is of je solliceert op een in-house functie of bij een dienstverlener cq. detacheerder. Bij een in-house functie is al bekend wat jouw plek wordt, bij welk team en voor welk product. Bij een dienstverlener is dit niet aan de orde. Daar wordt je dus of op een intern project geplaatst of uitgeleend voor een extern project. Zeker bij de grotere dienstverleners is daar weinig flexibiliteit of keuze in. Dus in die zin heb jij je dagelijkse werkzaamheden een stuk minder in de hand. Hier zou ik dus wel goed op letten.

Verder is de regio erg van belang. In regio's Amsterdam, Utrecht of Eindhoven zijn er in-house functies bij start-ups/scale-ups genoeg en dit lijkt mij een erg toffe plek om je carriere te beginnen. In het zuiden of oosten van het land zijn die er een stuk minder.

Daarnaast is het ook prima om nog 2 jaar bij de afstudeerbedrijf te blijven hangen. Dat heb ik ook gedaan toen ik mijn carriere begon. Zij hadden mij al 6 maanden aan het werk gezien en kreeg een hoger startsalaris geboden omdat ze niet meer iemand hoeven te vinden via recruitment. Dus als jouw stagebedrijf een tof product heeft waar je graag aan zou werken zie ik geen reden om dat niet te doen. Mits ze een redelijk aanbod doen want mijn insziens voor een HBO starter met relevante ervaring en 6 maanden binnen dat bedrijf toch wel in de 2900-3000 euro bruto range mag liggen tegenwoordig. :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-05 15:46
Ik weet een leuke om te zeggen: "Dat het salaris genoeg moet zijn om een huis te kunnen kopen" (in die regio dan)

En als salaris minder belangrijk voor je is, dan een startup doen waar je met mensen van je eigen leeftijd werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05 17:07
kijk niet naar geld want het verschil tussen bedrijven kwa junior posities is bijna niets. nr 1 prio is een bedrijf vinden waar je veel begeleiding krijgt van ervaren seniors en leads en waar je echt kan groeien en waar je een mentor hebt en waar een gezonde bedrijfscultuur heerst

Het geld komt vanzelf wel als je jezelf ontwikkeld en groeit een het is het niet waard om voor 100 euro in een verkeerde omgeving te starten. Het gaat om de lange termijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-05 20:48
PainkillA schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:06:
kijk niet naar geld want het verschil tussen bedrijven kwa junior posities is bijna niets. nr 1 prio is een bedrijf vinden waar je veel begeleiding krijgt van ervaren seniors en leads en waar je echt kan groeien en waar je een mentor hebt en waar een gezonde bedrijfscultuur heerst

Het geld komt vanzelf wel als je jezelf ontwikkeld en groeit een het is het niet waard om voor 100 euro in een verkeerde omgeving te starten. Het gaat om de lange termijn
Vooral dit ja, zorg dat je een omgeving krijgt waar je in kan groeien. Salaris is leuk voor nu, maar die ervaring heb je later echt veel meer aan.

Dit houdt niet in dat je bij een leuke werkgever niet gaat onderhandelen over je salaris natuurlijk, maar ik zou dat niet tot het uiterste drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Mijn advies: Laat je vooral niet verleiden door hippe marketingtermen.

Je kan veel beter in een groot bedrijf terechtkomen waar echt veel kennis in huis is waar jij van kan leren, dan een bedrijf dat alleen met de nieuwste populaire frameworks werkt waarbij je zelf weinig meer hoeft te doen.

Dingen als salaris zijn nu nog niet super belangrijk, maar een goede basis leggen voor je toekomst wel.
Pagina: 1