Vloerverwarming (stadsverwarming) wonining bouwjaar 2003

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-09 17:58
Beste tweakers

Vloerverwarming: ik heb nu een dilemma: welke vloer is beste ?

Van YouTube: Vloerverwarming - Is een parket, laminaat of PVC vloer geschikt? - F... leer ik dat PVC of tegel zijn de laagste in warmteweerstand, ik zie inderdaad dat in de woningen met warmtepomp + zonnepanel + vloerverwarming, zijn 95% met tegel en 5% met PVC laminaat.

De probleem
- Tegel is koud als ik de vloerverwarming soms uitzet, maar het constant aanzetten van vloerverwarming is duur
Mijn woning is nog met stadsverwarming, misschien pas over 3-5 jaar kan ik denken aan een warmtepomp, hybride (buiten + binnen unit) of bodem type.
- PVC is vaak van slecht gevoel (te "plastiek", of "te goedkoop" zou mijn vrouw zeggen), is er een goed oplossing ?

Bedankt,

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als ik in mijn woning de vloerverwarming aanzet is het vrij snel warm. Ik heb dan ook isolatie direct onder de leidingen dus geen grote massa die opwarmt. 's Morgens voelt de vloer dan ook warm aan. Later niet meer maar echt koud zijn de tegels ook niet. Koud zijn ze in het tussenseizoen wanneer de verwarming niet elke ochtend aanspringt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 09:13
Met vloerverwarming als hoofdverwarming is het beter om die niet uit te zetten maar op een lage stand door te laten verwarmen. Het opwarmen als ie flink koud is kost wel even wat energie maar dat haal je er later weer uit. Als de isolatie in orde is vallen de warmte verliezen flink mee.

Je gaat nieuwe vloerverwarming aanleggen dus meteen geschikt voor lage temperatuur met genoeg slangen leggen.

En voor het koud aanvoelen zijn sokken / pantoffels uitgevonden.

In principe zijn alle opties mogelijk. Tegels, Parket, PVC en Laminaat. Je moet alleen aangeven dat het voor gebruik icm vloerverwarming als hoofdverwarming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Dank jullie wel,
Ik weet niet of ik iets kan doen voor dat ik ga verhuizen.
Mijn gezondheid is niet goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 11:19
Als de onderkant van de vloer maar goed geïsoleerd is dan maakt het niet zoveel uit wat je erop legt. Het is de verhouding in warmteweerstand die bepaald hoeveel er aan de bovenkant uit komt en hoeveel er naar onder weglekt. Als die onderkant dus goed geïsoleerd is dan komt er vanzelf het gros aan de bovenkant uit.

(Met een warmtepomp geldt dit niet, maar met stadsverwarming wel, want voor stadsverwarming maakt het niet uit of je de vloer op 25C of 35C stookt, maar een warmtepomp wel.)

Wij hadden in het ouderlijk huis een stuk vloerverwarming met tapijt erop en dat was heerlijk. Warm tapijt is nog comfortabeler dan koud tapijt kan ik je verklappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ja, maar grote warmteweerstand vraagt ook grotte stook kosten.

Mijn woning is in 2003 gebouw, ik hoop dat het goed genoeg geïsoleerd van de bodem is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 11:19
Nee. Als je warmteweerstand naar boven 1% van de warmteweerstand naar beneden, dan gaat 99% van de warmte naar boven de ruimte in en 1% de grond in. Maakt nauwelijks uit wat die waardes zijn, maar de verhouding maakt uit. Als je vloer goed geïsoleerd is dan heb je het werkelijk over 1-5%.

2003 dan is de Rc waarschijnlijk 2,5m2K/W is. Niet slecht maar zeker voor vloerverwarming ook niet ruim.

[ Voor 11% gewijzigd door Paul C op 06-04-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Wat is RC, en wat betekent 2.5m2K/W ?
Pagina: 1