Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• kc 103
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-05 21:03
Ben mij alvast aan het orienteren voor laten plaatsen van zonnepanelen.
Ik vraag mij of ik een juiste berekening maak.
Mijn jaarlijks verbruik aan elektra is tijdens normaaltarief 900 kwh en tijdens daltarief 1900 kwh.
Het dak waar de panelen op komen is oost-west.
Nu kwam ik al tegen dat er altijd wordt gerekend met factor 0.85 mbt tot de opbrengst van zonnepanelen.
Opbrengst van zp op een oost/west dak zou ook 15 % lager liggen dan een dak op zuiden.

Klopt het dan dat als ik uitga van totaal 2800kwh jaarlijks elektragebruik ik aan zonnepanelen zo'n 3900 Kwh per jaar nodig heb?

Moet ik in mijn geval nog rekening houden met dal/normaaltarief?

Alle reacties

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:05
Afhankelijk van de financiële mogelijkheden wordt hier meest geadviseerd zoveel als mogelijk het dak te vullen. In het hieronder gelinkte artikel wordt uiteengezet wat daarbij de overwegingen zijn.
https://www.solarmagazine...verbruik-verstandig-bezig

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Simuleer je potentiële opbrengst met iets als sunnydesignweb. Dan heb je een idee van wat je dak kan. Verder is het advies om je dak vol te leggen ivm de hoge terugleververgoeding van tegenwoordig. Mocht je dak erg groot zijn en je portemonnee niet dan heb je met oost/west het voordeel dat je eerst 1 dakvlak helemaal kunt vullen met een omvormer die berekend is op beide kanten vol (met schuindak is dat waarschijnlijk dezelfde capaciteit in beide gevallen) en dan het andere vlak wanneer je kan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:12
Je berekening klopt. Wat de exacte opbrengst zal zijn kun je inderdaad met een calculator proberen te berekenen.
Over het algemeen is het verstandiger wat extra's neer te leggen omdat de salderingsregeling nog actief is, het mooier is om in 1x het dak vol te leggen en j ekan eventueel een stijgend lektraverbruik daarmee opvangen.

Je hoeft geen rekening te houden en piek/daltarief. Zolang de salderingsregeling er nog is hoef je er helemaal geen zorgen om te maken want dat wordt gewoon tegen elkaar weggetreept.

Anders; al zou je er wel druk om maken, je kan er niet zoveel aan doen, anders dan de wasmachine in de toekomst midden op de dag te draaien ipv in het weekend nu. :-)

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:40
Bij mijn leverancier (budgetenergie) wordt niet gesaldeerd tussen het piek/dal tarief, dus opzich wel iets om rekening mee te houden, al kan je er je leverancier op uitzoeken. Ik los het op, door mijn auto zoveel mogelijk tegen normaal tarief op te landen; vaak door mijn eigen zonnestroom >:) . Momenteel heb ik een installatie die voornamelijk midden op de dag opwekt. Ik ga die nu uitbreiden zodat ik aan het eind van de dag meer opbrengst heb, maar als ik BTW teruggave wil, is dat een stuk lastiger dan de eerste keer. Dus dat laat ik nu ook maar zitten.

Advies zou dan ook zijn om dak vol te leggen en als het kan spreiden over de dag zodat je altijd zoveel mogelijk zelf verbruikt. En dus ook maar 1 keer de aanvraag van BTW teruggave te hoeven doen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gewoon dak vol leggen idd.
Pagina: 1