Verf van bakstenen verwijderen, negatieve consequencties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utlbrt
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:20
Beste forumleden,

In verband met het plaatsen van kunststof kozijnen/vervangen van huidige kozijnen wil ik de verf verwijderen waar (gedeeltelijk ik?) en (voornamelijk) de vorige bewoner de bakstenen mee heeft besmeurt.
Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden, hieronder het prachtige schilderwerk....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfxUNJKbJo72rBM4kbnY-jcVSe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IMAnRjylZap6faSeVLOVLhf.jpg?f=fotoalbum_large

Om te voorkomen dat dit nog steeds zichtbaar is als de nieuwe kunststof kozijnen geplaatst zijn, wil ik dit te lijf gaan met onderstaand gereedschap (dit lijkt ook goed te werken, zie resultaat, 3e plaatje).
De muur is iets lichter geworden, waarschijnlijk omdat de huidige bakstenen d'r al 40 jaar in zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFF_OUIl2vZa9KO1i_wxnfe6d64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CYaigkk4urr3CCQyu9kf0bm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2hU1JxD_h3Pzmcpd7WWPxH-5us=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipFKLFkEycfueOKm28LojYQW.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is dus eigenlijk, kan dit kwaad? Ik ga d'r vanuit van niet, baksteen is baksteen, en een dun laagje d'r afschuren zou geen probleem moeten zijn, zou je zeggen. Maar wat denken jullie?

PS: kan iemand die extra C uit de topic naam slopen ;)? Thanks

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Utlbrt op 04-04-2022 15:47)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Gewoon doen, stukjes voeg repareren is best te doen.
Hele huis voegen is takkewerk en besteed ik ook gewoon uit. :Y

Wise enough to play the fool

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:14
Mischien een hogedruk reiniger gebruiken om alle aanslag te verwijderen. ff proberen op een stukje ergens onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Toerq schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:48:
Mischien een hogedruk reiniger gebruiken om alle aanslag te verwijderen. ff proberen op een stukje ergens onderin.
Eventueel met een Karcher zandstraallanskit.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Utlbrt schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:30:
Mijn vraag is dus eigenlijk, kan dit kwaad? Ik ga d'r vanuit van niet, baksteen is baksteen, en een dun laagje d'r afschuren zou geen probleem moeten zijn, zou je zeggen. Maar wat denken jullie?
Nee kan geen kwaad. Bakstenen hebben geen beschermlaag aan de buitenkant oid, tenzij ze nabehandeld zijn.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utlbrt
Toerq schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:48:
Ik zou wel willen, echter zijn de voegen niet al te best meer, en zullen deze vervangen moeten worden (moet sowieso), maar als ik kijk naar de huidige staat, en ik zet d'r een hogedrukspuit op, dan ben ik mijn voegen kwijt. Als het kan wil ik die nog een paar jaar houden voordat ik ze vervang (het moet, maar moet even budget vinden ;))
PcDealer schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:50:
[...]

Eventueel met een Karcher zandstraallanskit.
Om extra snel m'n voegen kwijt te raken, i.c.m. de hogedrukspuit :). Ik zal het in ieder geval in het achterhoofd houden!

[ Voor 22% gewijzigd door Utlbrt op 03-04-2022 15:01 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Gewoon doen, stukjes voeg repareren is best te doen.
Hele huis voegen is takkewerk en besteed ik ook gewoon uit. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:14
Zou van een afstand proberen, als je de lans te dichtbij houdt ben je je voegen wel kwijt ja. tis puur om die aanslag te verwijderen en over een jaar zit er weer nieuwe op maar is dan wel weer egaal. je kan ook aanslagverwijderaar er op doen en ff in laten trekken voor dat je het eraf spuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Utlbrt

Ik zou er éérst (kort) wat verf-afbijtmiddel op smeren en er daarna pas lichtelijk met de hogedrukspuit overheen gaan.

Als je met een hogedrukspuit aan de slag gaat in zo'n situatie zet dan wel even een bril op, je wilt niet hebben dat terugkomend water in je ogen komt, ook niet als je géén afbijtmiddel gebruikt hebt. Kleine steentjes / gruis doen je ogen (ook) geen goed.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinnie_ki
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 20:54
Google eens op bakhuid en patina baksteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utlbrt
vinnie_ki schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:00:
Google eens op bakhuid en patina baksteen.
Blijkbaar is het flink oppassen dus als je gaat reinigen met een hogedrukspuit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnie_ki
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 20:54
Utlbrt schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:51:
[...]

Blijkbaar is het flink oppassen dus als je gaat reinigen met een hogedrukspuit!
Het belangrijkste is dat de bakhuid/patina van de baksteen niet beschadigt, anders wordt de steen poreuzer aan de buitenkant en zuigt hij meer regenwater op. Dat kan tot zoutuitbloeiingen en vorstschade aan het metselwerk leiden.

Wellicht is Sigma Peel Away een relatie veilige optie in dit geval om de verf te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:09

AMDFreak

Intel is zo..

Is een staalborstel niet een idee?

Hogedruk spuit zou ik lekker in de kast laten.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
Gewoon doen wat je nu doet, en het weer echt mooi spuiten lekker doen als je die voegen laat fixen over 2 jaar.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 23:08
Je zou er voor de bescherming de geschuurde stenen kunnen impregneren.
Pagina: 1