Vraag over aansluiten fornuisgroep op 5x2,5mm2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-04-2022
Dag allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn vraagstuk. Ik heb een hager groepenkast, 3-fase, met een fornuisgroep (2x230v). De kabel die vanaf de meterkast getrokken is, is een 5*2,5mm2 met 5 verschillende kleuren draden en is nog niet aangesloten op de forrnuisgroep

Er is een 16 ampère perilex stopcontact en volgens de keukenboer heeft de kookplaat een 2fase perilex aansluiting nodig.

Ik ben aan het onderzoeken hoe dit allemaal op elkaar aangesloten moet worden. Het stopcontact kom ik wel uit. Maar waar ik tegenaan loop is dat die 5x2,5mm2 draad met verschillende kleuren alleen maar wordt genoemd in combinatie met een 3-fase kookgroep.

Er van uitgaande dat deze bekabeling geen probleem is voor de 2fase kookplaat, denk ik dat mijn vraag is:
Ligt er nu verkeerde bekabeling of kan deze draad ook op de fornuisgroep worden aangesloten. En zo ja hoe dan?

Alvast dank voor het meedenken
Gr. Famke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JF5Xjx684RmzwNJBSbIDuPfmrg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVKL5kVfORoRroCMYkItpjq0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rt8keik4GZOtf5PFkRYGF-0cCvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPWs4JELEkzqbdMrU3vpdRPG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wx7-LMXIkDXPfHpgdd5ucx9Pxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7TFOv7f2Bh7EXogevob4ty1.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Famke op 03-04-2022 14:53)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er zitten nu kleuren in volgens een 3-fasen aansluiting. Daarbij is L1 bruin, L2 zwart, L3 grijs, nul blauw en aarde groen/geel. Wanneer je een kookgroep hebt die gebruik maakt van 2 fasen moet je de fasen bruin hebben en de nullen blauw.

Wat je wel gebeurt maar officieel niet mag is dat je het zichtbare stuk van de draad omwikkelt met tape in de juiste kleur. Dat betekent dat je de zwarte draad omwikkelt met blauwe elektratape om er een nul van te maken en dat je grijs omwikkelt met bruin. Zo creëer je 2 fasen en 2 nullen. Die kun je aansluiten in een perilex om te voldoen aan de eisen van je kookplaat.

Let wel op dat je het tapen aan beide zichtbare kanten van de draad doet, dus niet enkel bij de kookplaat maar ook in de groepenkast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:32
De bekabeling is prima, je moet alleen een krachtgroep ipv een kookgroep hebben. Dat gaat alleen niet passen dus zou je een extra kast(je) er naast moeten plaatsen met een krachtgroep.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Er zitten nu kleuren in volgens een 3-fasen aansluiting. Daarbij is L1 bruin, L2 zwart, L3 grijs, nul blauw en aarde groen/geel. Wanneer je een kookgroep hebt die gebruik maakt van 2 fasen moet je de fasen bruin hebben en de nullen blauw.

Wat je wel gebeurt maar officieel niet mag is dat je het zichtbare stuk van de draad omwikkelt met tape in de juiste kleur. Dat betekent dat je de zwarte draad omwikkelt met blauwe elektratape om er een nul van te maken en dat je grijs omwikkelt met bruin. Zo creëer je 2 fasen en 2 nullen. Die kun je aansluiten in een perilex om te voldoen aan de eisen van je kookplaat.

Let wel op dat je het tapen aan beide zichtbare kanten van de draad doet, dus niet enkel bij de kookplaat maar ook in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 12:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welk type kookplaat heb je? Je lijkt nu een kookgroep te hebben die vanaf één fase komt, wat er voor zorgt dat je eigenlijk een dubbele nulleider moet hebben (2x blauw). Netter is een fatsoenlike krachtgroep in je meterkast.. (maar dat moet je kookplaat dan wel ondersteunen)...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famke
Wow, supersnelle reacties. Dank!
Type kookplaat is er een met een aansluitwaarde tot 7,4 kw inclusief downdraft, waarvan de keukenboer dus op de installatietekening (zie foto) aangeeft 2-F Perilex. Daar leid ik de twee fasen uit af. De oplossing van Sypie lijkt me de meest praktische (en goedkope) oplossing voor de time being. Die krachtgroep kan dan altijd nog.

Twee jaar geleden met het verbouwen was ik eigenlijk van plan om op het gas te blijven, nu ik eindelijk genoeg geld voor een nieuwe keuken had gespaard, toch gezwicht in de winkel (en dat is inmiddels ook wel fijn :)). Bij het aanleggen van die kabel was dat eigenlijk meer voor toekomstige bewoners bedoeld…dus niet goed nagedacht over deze kabel icm fornuisgroep. Fijn dat er toch een werkbare, ietwat onorthodoxe, oplossing is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

Vrijwel alle inductieplaten ondersteunen een 3-fase configuratie. Bij onze Bora had de keukenboer ook een kookgroep ingetekend echter ondersteund de plaat gewoon 3-fase, dit toen op die manier laten aansluiten zonder problemen. Even de handleiding van de plaat checken dus, als het kan zou ik altijd 3-fase adviseren. Kookgroep is vooral voor 1-fase huis aansluitingen.

[ Voor 23% gewijzigd door Osxy op 03-04-2022 15:20 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Famke Wat je wel moet controleren is of beide schakelaars van de kookgroep, in de groepenkast, tegelijkertijd uitgaan. Dus wanneer de linker naar beneden gaat moet de rechter ook meekomen. Andersom net zo. Ik kan vanaf de foto niet opmaken of er een bruggetje op zit.

@Question Mark Ik ben benieuwd waaruit je opmaakt alsof het lijkt dat er een éénfase aansluiting op de kookgroep gemaakt is. Er is geen foto bijgevoegd van de binnenkant van de groepenkast waaruit blijkt dat de fasen zijn doorverbonden op de automaten. Uit de bedrading die uit de inbouwdooos komen is dat ook niet echt op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 12:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Fatsoenlijke krachtgroep is vierpolig, en een koogroep 2 polig. Ik zie geen vierpolige automaat in de groepenkast.
Een kookgroep bestaat altijd uit twee gekoppelde groepen. Dit zijn twee blokjes die aan elkaar vastzitten en samen één hendel hebben in de meterkast. Kies in dat geval voor een kookplaat die geschikt is voor twee fasen. Als u geen fornuisgroep heeft maar wel een Perilex stopcontact in de keuken (een stopcontact met vijf openingen in plaats van twee), dan heeft u krachtstroom. Dit herkent u aan een grote kookgroep bestaande uit vier gekoppelde groepen. De kookgroep heeft één gezamenlijke hendel. In de meterkast lijken het vier verschillende groepen met één gezamenlijke hendel. Zo herkent u krachtstroom. U kunt in dat geval zowel een 2- als 3-fasen elektrische kookplaat aansluiten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famke
@sypie De twee groepen bewegen simultaan. De kast is ook aangeschaft met de specifieke aanduiding ‘fornuisgroep’ (hager > VKG343L-FT). De aansluiting van de kabel op de groep moet nog plaatsvinden.

Beter maak ik hem niet open voor foto’s, dat laat ik maar aan meer onderlegde mensen over:). Voor nu ben ik heel blij dat ik het volgens mij begrijp en niet met spoed een kostbare ingreep hoef te organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

Famke schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:39:
@sypie De twee groepen bewegen simultaan. De kast is ook aangeschaft met de specifieke aanduiding ‘fornuisgroep’ (hager > VKG343L-FT). De aansluiting van de kabel op de groep moet nog plaatsvinden.

Beter maak ik hem niet open voor foto’s, dat laat ik maar aan meer onderlegde mensen over:). Voor nu ben ik heel blij dat ik het volgens mij begrijp en niet met spoed een kostbare ingreep hoef te organiseren.
Als je een 3x25A aansluiting hebt(wat zeer waarschijnlijk is) kan je je kookplaat niet volledig belasten, als het goed zit zitten beide groepen van de kookgroep op 1 fase. Dus maximaal op die fase 6kWh, de plaat kan alleen al 7.4kWh gaan trekken en dan weet ik niet wat je verder op die fase hebt maar je snapt dat dit toch een probleem kan gaan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famke
Osxy schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:43:
[...]

maar je snapt dat dit toch een probleem kan gaan opleveren.
Nee dat snap ik niet, daarom ben ik hier.

Mijn aansluiting is 2 jaar geleden door liander omgezet naar 3 fasen.
Mijn groepen kast is er een voor 3 fasen: https://mdhelektroshop.nl...mJrVCS7sfrYhoCA6YQAvD_BwE

Quote over dit product:
Deze Hager groepenkast met 4-polige hoofdschakelaar van 40 Ampere, 3 aardlekschakelaars 30 miliAmpere 10 installatieautomaten 16 Ampere schroef met B-karakteristiek, 1 fornuisgroep 2 x 1 fase 16 Ampere met B-karakteristiek en 1 beltransformator wordt compleet en bedraad geleverd. Inductie kookplaten tot 7,4kW kunnen op deze fornuisgroep worden aangesloten.

https://123groepenkast.nl/FornuisGroep
Deze site zegt:
Een 1 fase fornuisgroep zijn in feite 2 gekoppelde installatieautomaten, vaak 2x16A. Het maximale vermogen is dan 2 x 16 x 230 = 7,4 kVA. De fornuisgroep heeft dus 4 aansluitingen, 2 x een fase en 2 x een nul: 2P + 2N.

Volgens mij blijft het verhaal van @sypie staan…..of bedoel je iets anders @Osxy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Uit die omschrijving blijkt dat het inderdaad om een 2 fasen kookgroep gaat, dus niet 2 keer aangesloten op dezelfde fase.

Daar kom je uiteindelijk maar op één manier achter: door de installateur straks even laten controleren of dat ook daadwerkelijk het geval is. Per definitie gaat de installateur even in de groepenkast sleutelen om de bedrading aan te sluiten die je naar de keuken hebt gelegd. Mocht die bedrading al aangesloten zijn dan zal die controleren wat de betreffende kleuren voor functie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

Famke schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:02:
[...]

Nee dat snap ik niet, daarom ben ik hier.

Mijn aansluiting is 2 jaar geleden door liander omgezet naar 3 fasen.
Mijn groepen kast is er een voor 3 fasen: https://mdhelektroshop.nl...mJrVCS7sfrYhoCA6YQAvD_BwE

Quote over dit product:
Deze Hager groepenkast met 4-polige hoofdschakelaar van 40 Ampere, 3 aardlekschakelaars 30 miliAmpere 10 installatieautomaten 16 Ampere schroef met B-karakteristiek, 1 fornuisgroep 2 x 1 fase 16 Ampere met B-karakteristiek en 1 beltransformator wordt compleet en bedraad geleverd. Inductie kookplaten tot 7,4kW kunnen op deze fornuisgroep worden aangesloten.

https://123groepenkast.nl/FornuisGroep
Deze site zegt:
Een 1 fase fornuisgroep zijn in feite 2 gekoppelde installatieautomaten, vaak 2x16A. Het maximale vermogen is dan 2 x 16 x 230 = 7,4 kVA. De fornuisgroep heeft dus 4 aansluitingen, 2 x een fase en 2 x een nul: 2P + 2N.

Volgens mij blijft het verhaal van @sypie staan…..of bedoel je iets anders @Osxy?
Klopt de kookgroep kan 7,4kWh aan echter als deze beide groepen op dezelfde fase van je huisaansluiting zitten zijn ze beperkt door deze zekering die waarschijnlijk 25A is (6kWh).

Voorzover mij bekend MOETEN beide groepen van de kookgroep op dezelfde aardlekzekering zitten en daarmee dus op dezelfde groep. De beste optie bij een 3-fase huisaansluiting is de kookplaat op een 3-fase groep te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 13:48
@Famke kun je in de handleiding zien of de kookplaat ook op drie fase aan te sluiten is? Meestal een plaatje van een aansluitschema met 3F of 3P+1N erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-05 11:04
Osxy schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:13:
[...]

7,4kWh

[...]

Voorzover mij bekend MOETEN beide groepen van de kookgroep op dezelfde aardlekzekering zitten en daarmee dus op dezelfde groep.

[...]
Als het geen contactdoos voor algemeen gebruik hoeft hij niet achter een aardlek. Verder hoeft hij geen voeding te krijgen van dezelfde fase. In geschetst geval met 25A hoofdzekering is dit onpraktisch en kan men beter kiezen voor twee verschillende fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Joost075 schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:19:
[...]

Als het geen contactdoos voor algemeen gebruik hoeft hij niet achter een aardlek. Verder hoeft hij geen voeding te krijgen van dezelfde fase. In geschetst geval met 25A hoofdzekering is dit onpraktisch en kan men beter kiezen voor twee verschillende fases.
Of gewoon niet beunen en een krachtgroep plaatsen.

Geen aardlek, vereist of niet moet je toch gewoon niet willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-05 13:23
Joost075 schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:19:
[...]

Volgens mij veranderen die normen steeds, volgens mij moet tegenwoordig alles achter een aardlek.
Zover ik het kan zien met de afschermkap erop lijkt de hele kookgroep achter de Q3 aardlek te zitten op 1 fase.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 11:24
Je kunt de kookgroep achter een driefase aardlekschakelaar laten plaatsen maar dan past het niet meer in deze kast, er zal dan een kastje bij moeten. Is daar plek voor?

Alternatief is om een kastje in de keuken te laten zetten en daar drie fasen heen te leggen, de kabel is er duidelijk al voor aanwezig. Dan kan je daar de kookgroep in zetten.

De opzet die je nu hebt is beperkt in vermogen, ook dat kan je vaak instellen op een inductieplaat. Welke plaat heb je, of welk merk is het?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykerracing90
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-11-2023
Welke kookplaat krijg je? Heb je een typenr? Dan kan men meekijken in de aansluitschema's.

1) Fornuisgroep zoals deze (lijkt 2 groepen op dezelfde fase achter dezelfde aardlek) is onhandig in een 3-fase groepenkast. Het totaal vermogen dat de kookplaat kan trekken is hoger dan de afgezekerd vermogen van de hoofdzekering van die ene fase. Daarom beter naar 3 fasen, mits je ruimte hebt in de meterkast om dat bij te plaatsen en mits je kookplaat dat aan kan (meeste wel).

2) Ik heb op aanraden van mijn elektricien ook een 5 aderige kabel liggen naar de kookplaat (wel op 1x35A), en die is door mijn elektricien als volgt aangesloten op een kookgroep : Br = F1, Bl = N1 / Zw = F2, Gr = N2 / GrGl = PE. Dit zou volgens hem 'de standaard' zijn als je niet 2xBr + 2xBl + GrGl hebt liggen.

3) De inbouwdoos lijkt een standaard doos te zijn, ik geloof dat de perilex dozen wat groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famke
Dag allemaal,

Bedankt voor het meedenken en de verdiepende vragen te stellen. Het duizelt mij en ik ga er toch wat hulp bij zoeken. Het installatieschema heb ik ook opgevraagd bij de keukenboer (kookplaat type june is door hen ontwikkeld en online (door mij) niet te vinden (firma Kuchenwelt)).

@Spykerracing90 De inbouwdoos is specifiek voor een perilex stopcontact aangeschaft, namelijk deze https://www.elektramat.nl...hUEsVSEvscVhoCTawQAvD_BwE
Zelf gekocht en zelf in de muur gestopt :)

Dat verhaal van diezelfde fase achter dezelfde aardlek, en dat het eigenlijk verdeeld moet worden, maar dat dat dan officieel niet mag, gaat echt mijn pet te boven (ik heb alleen wiskunde A). Ik nam aan dat met de beschrijving van de groepenkast waar ze zeggen dat die fornuisgroep max 7,4kwh aansluitwaarde trekt, het echt wel goed zou komen. Maar jullie zijn het ook niet allemaal met elkaar eens, dus het is nog niet zo makkelijk hier een plan uit te trekken.

@Jiriki als ik je goed begrijp is het mogelijk een soort van ‘verlengsnoer’ op de bestaande groepenkast te plaatsen, het extra kastje waar je het over hebt? De huidige groepenkast heeft helaas net niet genoeg ruimte voor die krachtgroep. Kan dat ook inclusief een aardlek?

Nou voor het geval ik met deze vragen helemaal op het verkeerde pad zit: Vrijdag komt toevallig de cv-man de ketel de check up geven en die is ook elektricien, die trek ik meteen aan zijn jasje over dit onderwerp.

In het ergste geval moet er meer gebeuren, met meer kosten en blijf ik nog wat langer op ovenmaaltijden leven.

Als iemand nog een suggestie heeft voor de opvulringen die passen bij de perilex inbouwdoos….graag! Ik word helemaal gek, maar kan dus niet een ring met de juiste diameter vinden, waarvan ik er niet meteen 100 hoef aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykerracing90
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-11-2023
Dat een willekeurige keukenboer z'n eigen apparatuur ontwikkelt lijkt me sterk. Het is niet toevallig Juno (=Electrolux)? Staat dit niet gespecificeerd op de offerte/order?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famke
Er staat alleen ‘June Downdraft’. De artikelcode lijkt wel uit te komen op de juno.de site maar daar vind ik geen downdraft variant. (Aansluitwaarde 3.5kw gaat over de oven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuqZ6r584m83g4oA_6ASO6satpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmH9m9IdshshNypU5nwqKcd4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famke
Elektricien heeft onze ‘setup’ goedgekeurd en de montage is probleemloos verlopen en de plaat functioneert vooralsnog prima op de fornuisgroep.
Het blijkt overigens een senza nome te zijn en kan in de toekomst ook op krachtstroom. Bedankt voor jullie advies en tips!
Pagina: 1