Tp link deco x60 en kpn eigen router glasvezel snelheid en i

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-09 18:22
Ik heb vanaf deze week 6x Deco x60 in huis. Eigenlijk heel tevreden tot nu toe. Mooi snel en stabiel internet overal.

Hiervoor hadden we de experia box die als router dienst deed en 6x een tp link c2600 als AP voor de wifi. (die zijn overbodig nu en staan op marktplaats ;) )

De nieuwe Deco's allemaal op een na bedraad aangesloten. Direct op de glasvezel media converter van KPN zonder de experia box. De main deco maakt met succes een ppoe verbinding met vlan 6 voor het internet. Echter haal ik zowel bedraad als draadloos de 1 gigabit snelheid niet. Het meeste wat ik gezien heb is 800 down 600 up. Ik kan hier mee leven maar de ITer in mij vind dit jammer.

Iemand een idee waar dit kan zitten. Moet ik dit bij KPN gaan zoeken of bij mijn eigen netwerk.

Ook kun je in de deco app aangeven welke poort op welke deco de itv gekoppeld moet worden. Hier heb ik dus de bedrade deco in de schuur voor gekozen op vlan 4. Maar krijg het niet werkende. Iemand hier meer geluk mee gehad?
Eigenlijk kijken we vooral tv via de Chromecast met Google tv via de KPN app en dat werkt prima. Maar de ene ontvanger die we nog in de schuur hebben werkt dus niet. Zou leuk zijn als ik die nog werkende krijg en anders koop ik maar een extra Chromecast met Google tv.

Situatie is nu zo: KPN glasvezel media converter > main deco in meterkast > 16 poort switch > 4 van de Deco's en bedrade apparatuur.
En dan nog een deco en verschillende telefoons en apparaten via WiFi.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:20
Je kunt overwegen de expetiabox terug te zetten en de deco in accesspoint mode te zetten

Dan zal iptv wel werken en wellicht ook hogere snelheid bedraad :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Werkt die switch ook netjes met IPTV? Als die het niet netjes kan afhandelen kan je Deco systeem dat wel netjes willen doen maar niet voor elkaar krijgen.

Kun je testen zonder de switch er tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
sypie schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:22:
Werkt die switch ook netjes met IPTV? Als die het niet netjes kan afhandelen kan je Deco systeem dat wel netjes willen doen maar niet voor elkaar krijgen.

Kun je testen zonder de switch er tussen?
Voorheen in de oude situatie met de experia box heeft de KPN ontvanger ook altijd op deze switch gezeten.

Ik ben ook eigenlijk blij van die Experia box af te zijn. En misschien is heel een makkelijkere optie om dir laatst ontvanger ook maar te vervangen voor een Chromecast. Zo vaak hebben we die ook niet meer in gebruik.

Daarnaast nog een ander probleem. Wat ik vergeten was te melden.
Mijn Xbox series x was voorheen altijd razend snel met downloaden. Nu haal ik zowel over wifi als bedraad maar 1.56 Mbit down en 300+ up. Heb zo nog niet kunnen vinden waarom.

[ Voor 16% gewijzigd door 1993jjohan op 03-04-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:35

nelizmastr

Goed wies kapot

IGMP snooping aan op de switch?
Ook op de overige deco’s?

Is voor je IPTV verkeer wel wenselijk. Kan zomaar een switch(poort) helemaal dichttrekken.

Betr. het niet halen van de hele gigabit zou het kunnen dat de Deco daar niet krachtig genoeg voor is. Dat volle bak routeren kost wel een stukje rekenkracht.

VLAN4 moet je overigens bekend maken op de switch om dat te laten werken, en toewijzen aan de poort waar de deco van de schuur op zit (tagged) en dan aan de ontvanger (untagged).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
nelizmastr schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:44:
IGMP snooping aan op de switch?
Ook op de overige deco’s?

Is voor je IPTV verkeer wel wenselijk. Kan zomaar een switch(poort) helemaal dichttrekken.

Betr. het niet halen van de hele gigabit zou het kunnen dat de Deco daar niet krachtig genoeg voor is. Dat volle bak routeren kost wel een stukje rekenkracht.

VLAN4 moet je overigens bekend maken op de switch om dat te laten werken, en toewijzen aan de poort waar de deco van de schuur op zit (tagged) en dan aan de ontvanger (untagged).
IGMP snooping staat aan ja. Het heeft voorheen ook via die switch gewerkt.
Ik heb besloten maar gewoon de tv op te te lossen met een Chromecast met Google tv zoals ik ook al in de woonkamer en slaapkamer gebruik. Dat is direct een upgrade voor daar. De reden dat we dat nog niet hadden gedaan was vooral omdat we daar niet vaak de tv aan hebben. Vooral als er een feest hebben.

Over de snelheid zal ik nogmaals eens testen met de experia box er aan en de laptop van de zaak bedraad dat is toch wel het nieuwste en snelste apparaat wat ik nu bezit.

Het raadsel van de Xbox die zowel bedraad als via wifi maar amper 2mbit down en wel 300+ up haalt vind ik nog wel een dingetje. Ik weet ook niet goed waar ik dit probleem moet gaan zoeken. Voorheen met de experia box ging het prima.

Als het me niet lukt om bovenstaande problemen op te lossen dan zal ik misschien toch maar een andere router moeten gaan gebruiken en de deco in AP modes zetten. Of van een andere deco de main maken. Misschien kan dat nog helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1993jjohan
Ik ben nog eens gaan prutsen. Toen ik IPv6 uit heb gezet. Deed de Xbox ineens weer normale snelheden van 800 down 600 up. Ook viel het me op dat de mtu op de Xbox eerst 1500 aangaf en nu op 1480 staat.

Hierna heb ik IPv6 weer aan gezet. De IPv6 is nu weer volledig functioneel en gestrest via verschillende test websites. De snelheid van de Xbox blijft nu ook met IPv6 goed en de mtu blijft op 1480 staan.

Conclusie. Alles lijkt nu opgelost met de Xbox. Misschien ging het de eerste keer niet helemaal lekker met instellen op de router.

Nu dat werkt kan ik even kijken of misschien nu wel leven in de KPN ontvanger kan krijgen.
Pagina: 1