voordelen Router ??

Pagina: 1
Acties:

• sebasel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 12:14

sebasel

Het doel : een PORSCHE993turbo

Topicstarter
hoi
ik ga voor het eerst internet delen
2 a 3 pc's

mijn vragen zijn (na vele posten gelezen te hebben ;)
een router met swichtes (4) verzorgd ook een netwerk intern ??? (neem aan van wel)
groot voordeel van router
een ip naar router (van provider) router regeld distibutie naar de pc's (toch) (niet veel instellen als bij software)
ik ga naar een kabel aansluiting (ADSL(nog)niet leverbaar :(

ik heb nog geen swicht of hub dus lijkt mij een goede router een goede keuze ipv een server opzetten :?
of zitten hier ander voor/na delen aan :?

wie weet wat de grote verschillen zijn tussen de NETGEAR RP114, FR314, RT314

ik weet niet waar precies naar te kijken :o

www.sebastiaanvanbaarsen.com

Verwijderd

voordelen server:
aanschaf goedkoper (mits je gebruik maakt van linux)
je kunt het voor vele meer dingen gebruiken:
filesharing webserver ftp server mp3 server
alles is instelbaar
een server kun je upgraden naar de nieuwste technieken router niet

nadelen:
moeilijker
meer tijd in onderheud
als je de server nergens anders voor gebruikt zijn de kosten uiteindelijk hoger (immers een pc verbruikt meer stroom dan een router)

de routers ken ik niet

• sebasel

sebasel

Topicstarter
nadelen zijn ook :? uptime sever (router altijd)
naast server (moet wel altijd aanstaan) (is dus niet meer te gerbruiken om te rommelen en wisselen ivm testen onderdelen)+ ook aan schaf swiths (wordt een router snelmider duur denk ik)

voor ftp kan ik altijd nog een extra pc neer zetten die gewoon aanblijft maar wel eens uit kan ivm "rommelen" met de pc ofzo je verbinding blijft gewoon intact

dit zijn toch wel voordelen voor de router ook las je de aanschafprijs meerekend (-kosten swiths)

Verwijderd

als je linux gebruikt hoef je hem nooit te restarten plus dat als je hem maar voor 3 pc gebruikt maakt 1 min ndowntime niet zoveel uit lijkt mij
als je je server eenmaal hebt geinstalleerd loopt hij eigenlijk noiot meer vast (bij mij in ieder geval niet)
/me verwacht hier weer een pittige discussie met veel offtopic rotzooi

Verwijderd

nee normaal ben ik geen voorstander van linux maar een ding is het wel en dat is Stabiel.
EXTREEM Stabiel.
Voor servers is het een super os

• sebasel

sebasel

Topicstarter
ja maar dan moet ik wel weer een extra pc hebben
neemt meer ruimte in en vebruikt meer enengrie (en dus meer warmte)
en moet ik ook nog een switch kopen !!!

en mijn kennis mbt linux = 0,000000

Verwijderd

i dat geval zou ik gewoon lekker een routertje kopen simpel en qua kosten net zoveel (uiteindelijk) tenzij je linux wil leren en behoeft hebt aan een server voor andere taken anders is het niet interesant

• sebasel

sebasel

Topicstarter
ik wil aleen nog eens een ftpserver bouwen maar die kan ik gewoon aan de router hangen volgens mij ;)
(ga ook nog wel eens leren wat allemaal te doen met win 2000 maar dat is pas later ik kan denk ik beter voor een stabiel netwerkje zorgen (router) en later een servertje achterhangen en het een en ander "klote" als het het mis gaat doet mijn internet op de andere pc het gewoon ;)

Verwijderd

maar als je ftp server toch aanstaat kun je hem net zogoed als router gebruiken scheelt weer 500,- en je hoeft maar 1 machine te securren en geen 2.

• sebasel

sebasel

Topicstarter
Op vrijdag 24 augustus 2001 13:22 schreef ultimate het volgende:
maar als je ftp server toch aanstaat kun je hem net zogoed als router gebruiken scheelt weer 500,- en je hoeft maar 1 machine te securren en geen 2.
ja maar ik heb nog geen server ga ik eens een keer rustig bouwen en hobbyen ;)
(en als hij dan weer eens niet werkt door invloeden van de gebruiker :P dan wordt mijn vriendin boos omdat ze niet kan internetten (ik zelf ook ;)

hoezo 1 machine securren ipv 2 als ik de ftp server achter de router hang is dat toch al gedaan ???

Verwijderd

als je de ftp server achter je router hangt zul je je port 21 moeten forwarden naar die andere server op dat moment kunnen hackers via deze poort bij jouw pc komen en deze zal dus ook secure moeten zijn.
Verder als je weet waar je mee bezig bent (dus eerst lezen en dan pas doen) krojg je je server echt niet down door het installen van ftp vermoed je dat jij dat wel voor elkaar krijgt dan is een router inderdaad een verstandige optie maar laat linux dan maar helemaal zittten ;)
verder zie ik het zo:
of je geeft nu 500,- uit voor een router en over een half jaar 200,- voor een server
of je geeft nu 200,- uit voor een server.
ps. voor 500,- wil ik die server wel komen configgen ;)

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Voor mij waren de voordelen van een router duidelijk:

- stil
- sneller (ietsje)
- zuinig
- werkt altijd
- simpel (geen OS installeren etc.)
- geen warmteontwikkeling
- veiliger (hardware firewall)

Ik zou niet meer terug willen naar een complete PC met 2 NIC's.

Concrete Loop Watercooling

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:26

WouterG

Dit is geen ondertitel

Op vrijdag 24 augustus 2001 16:20 schreef FreeRider het volgende:
Voor mij waren de voordelen van een router duidelijk:

- stil
- sneller (ietsje)
- zuinig
- werkt altijd
- simpel (geen OS installeren etc.)
- geen warmteontwikkeling
- veiliger (hardware firewall)

Ik zou niet meer terug willen naar een complete PC met 2 NIC's.
Voor mij nog 3 supersterke pluspunten:

- Hij neemt zeer weinig ruimte in, hij is nog kleiner als mijn pennebak (RP114)
- Hij ziet er erg mooi uit, veel mooier als zo'n ouwe afgedankte computer. Mooie knipperlichtjes enzo :)
- Hij is stil. Je hoort echt niks. En aangezien ik niet zou weten waar een normale comprouter zou moeten staan zou hij richting mijn kamer vertrekken waar ik gek zou worden van het lawaai

• marcus22
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 23:45
Omdat ik toch een 486 had staan en toch eens een beetje aan linux moest beginnen heb ik hier in huis een systeemkast (platte desktop) in de gang staan. Alles is eraf, keyboard, muis, monitor e.d. zijn allemaal weg. Aan de computer dus alleen een tweede NIC (ISA dus 25,-) en een hub (8prts, 80,- toen nog) als kosten.

Hij geeft niet veel herrie en mooie LEDjes heb ik wel op mijn hub die erboven hangt. Persoonlijk ben ik blij met de vele instelmogelijkheden en uitbreidbaarheid (qua taken dan) van een software router.

Het verbuik is het enige nadeel in mijn geval. Gelukkig is de stroom inclusief hiero (jaja, student he?). Wat zou een 486/33 nou gebruiken aan vermogen? Ik heb uit eerdere topics begrepen dan de processorlast maximaal 10% is maar meestal 0%. Kan iemand daar eens schatting van maken? Ik heb namelijk geen zin om mijn multimeter eraan te gaan hangen (downtime en zo) :) .

There is no place like 127.0.0.1

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:55
Op vrijdag 24 augustus 2001 22:23 schreef marcus22 het volgende:
.....

Het verbuik is het enige nadeel in mijn geval. Gelukkig is de stroom inclusief hiero (jaja, student he?). Wat zou een 486/33 nou gebruiken aan vermogen? Ik heb uit eerdere topics begrepen dan de processorlast maximaal 10% is maar meestal 0%. Kan iemand daar eens schatting van maken? Ik heb namelijk geen zin om mijn multimeter eraan te gaan hangen (downtime en zo) :) .
Echte Die-Hard uptime freaks hebben een UPS, dus dan kan je er zo ff kabeltje uithalen en een meter tussen hangen >:)

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 12:04

magneet

Magnetic enhanced

486, 8mb floppy , 2 isa nic's www.freesco.org en je hebt er een, voedingfan op 7v, geen fan op cpu alleen koelblok en je hebt er een. Maar als j inderdaad niks hebt en ook niemand wete waar je der een van kan rippen kan je beter een router kopen

Magneet

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• marcus22
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 23:45
Op vrijdag 24 augustus 2001 23:31 schreef DJSmiley het volgende:
Echte Die-Hard uptime freaks hebben een UPS, dus dan kan je er zo ff kabeltje uithalen en een meter tussen hangen >:)
Ik ben geen die-hard uptime freak maar wel iemand met vier boze huisgenoten in m'n nek als ik dat soort zaken verkeerd time. :) (valt wel mee hoor)

UPS is tpch z'n spanningspiek filter en een acuutje? Dat alles nog een uurtje door blijft draaien? Jammer genoeg zit mijn kabelmodem op een anderegroep dan mijn Freesco router.

There is no place like 127.0.0.1

• sebasel

sebasel

Topicstarter
ik heb besloten het wordt een router
gewoon omdat het makkelijker is en de voordelen die hier genoemd zijn vind ik toch belangrijk ;)

[edit] typo's :(

Pagina: 1