Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenneeee
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-05-2024
Ik ben nu al een jaar of 10 in het bezit van een Nikon D3200. Ik heb deze camera inmiddels versleten en het is wel tijd voor een nieuwe, ik merk dat de camera oud begint te worden en dat zie ik ook terug in de foto's. Nu fotografeer ik alleen hobby matig, denk hierbij aan familie, vakantie's, dieren van familie, dierentuin etc.

Ik twijfel heel erg tussen de D5600 en de D7500, ik ga sowieso al een flink stap vooruit vanaf de D3200 die ik nu gebruik. Maar ik twijfel ook of de D7500 niet te veel zal zijn voor het doel waarvoor ik hem gebruik.

De D7500 is ook een stuk prijziger dan de D5600, ik heb natuurljk al de lenzen van mijn D3200 die ik kan gebruiken op de nieuwe camera.
Ik heb de volgende lenzen
Nikon 18-55
Nikon 50 mm 1.8
Sigma 70-300

Wat zijn jullie ervaringen met beide camera's en wat zouden jullie aanraden voor iemand die hobbymatig zijn camera gebruikt maar er wel mooie foto's mee wil maken. Ik wil sowieso nog langs de winkel om ze beide ook te zien en zelf in mijn hand te voelen.

Canon stond ik ook wel voor open, maar dan moet ik alles nieuw aanschaffen en dat vind ik een beetje veel voor mijn portemonnee..
Of zijn er camera's die jullie aanraden als opvolger voor mijn D3200?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artemiev
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-07 00:36
Hoi Fenneee,

Hierbij wat overwegingen en dingen die te binnen schieten:

Wat bedoel je precies met de camera begint oud te worden en dat zie ik in de foto's?

De opties die je noemt liggen nogal uit elkaar. De D7500 kost €1028,- voor alleen de body. Dit is een full frame camera met een grotere spiegel. Het klinkt alsof de lenzen die je hebt daar niet (allemaal) geschikt voor zijn. De D5600 kost €649,- is een zeer beperkte upgrade ten opzichte van de D3200.

Misschien is het goed om eerst een stap terug te doen. Welke dingen mis je aan je oude camera die de nieuwe camera wel moet hebben? Bepaal je budget en kijk wat de mogelijkheden zijn.

Optie 1: Een nieuwe camera
De oude camera op marktplaats. Een splinter nieuwe camera en/of lenzen en aan de slag. Nadeel: erg duur. Het gaat tijd kosten om alle instellingen onder de knie te krijgen (al is dit ook wel leuk natuurlijk).

Optie 1b: Tweedehands markt
Bijvoorbeeld een D7100 of een D7200. Rond de €400-600 euro en alle oude lenzen passen er op. Minder geschikt voor filmen.

Optie 2: Goede mobiele telefoon.
Die heb je altijd bij je, filmt prima, er kunnen snel filters overheen en alles is snel klaar. Niet de hoogste kwaliteit maar handzaam en altijd mee. Nadeel: geen telelens.

Optie 3: Een fotocursus
Verdiepen in scholing, wat werkt, wat werkt niet. Jezelf uit laten dagen met opdrachten en geïnspireerd raken door anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-07 12:43
Artemiev schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:19:
Hoi Fenneee,

Hierbij wat overwegingen en dingen die te binnen schieten:

Wat bedoel je precies met de camera begint oud te worden en dat zie ik in de foto's?

De opties die je noemt liggen nogal uit elkaar. De D7500 kost €1028,- voor alleen de body. Dit is een full frame camera met een grotere spiegel. Het klinkt alsof de lenzen die je hebt daar niet (allemaal) geschikt voor zijn. De D5600 kost €649,- is een zeer beperkte upgrade ten opzichte van de D3200.

Misschien is het goed om eerst een stap terug te doen. Welke dingen mis je aan je oude camera die de nieuwe camera wel moet hebben? Bepaal je budget en kijk wat de mogelijkheden zijn.

Optie 1: Een nieuwe camera
De oude camera op marktplaats. Een splinter nieuwe camera en/of lenzen en aan de slag. Nadeel: erg duur. Het gaat tijd kosten om alle instellingen onder de knie te krijgen (al is dit ook wel leuk natuurlijk).

Optie 1b: Tweedehands markt
Bijvoorbeeld een D7100 of een D7200. Rond de €400-600 euro en alle oude lenzen passen er op. Minder geschikt voor filmen.

Optie 2: Goede mobiele telefoon.
Die heb je altijd bij je, filmt prima, er kunnen snel filters overheen en alles is snel klaar. Niet de hoogste kwaliteit maar handzaam en altijd mee. Nadeel: geen telelens.

Optie 3: Een fotocursus
Verdiepen in scholing, wat werkt, wat werkt niet. Jezelf uit laten dagen met opdrachten en geïnspireerd raken door anderen.
toon volledige bericht
De d7500 is een DX camera, geen FX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artemiev
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-07 00:36
MoiZie schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:22:
[...]

De d7500 is een DX camera, geen FX.
Dan ben ik aan het hallucineren. Een nul gemist ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-07 11:17
Het grootste verschil (voor mij) tussen een D5xxx of een D7xxx camera zit in de ergonomie.
De duurdere Nikon modellen hebben immers meer fysieke knoppen (en scrollwiel aan de voorkant), en dat vind ik prettiger werken.
Het geeft ook veel meer gemak bij het snel aanpassen van bijvoorbeeld de ISO waarde of je diafragma. Plus je hoeft niet continu op het beeldscherm aan de achterkant te kijken naar je instellingen, want het meeste staat op de LCD bovenop.

Dus wil je wat bewuster bezig zijn met de instellingen, of per foto aanpassen, dan zou ik een tweedehands D7100 of D7200 kopen. Maar gaat het vooral om fotokwaliteit (bijv. bij weinig licht) dan is een D5600 wellicht beter dan een ouder model uit de D7xxx serie. Of als je een touchscreen prettig vindt werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisje7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:54
Ik heb precies 2 jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan maar dan vanaf de D5000.

Ik ben voor de D7500 gegaan en geen seconde spijt van. Zoals dj1981 al zei: 2 scrollwielen en (verlicht) schermpje met instellingen bovenop de camera mocht je dicht bij de grond willen fotograferen. Daarbij heeft de D7500 een ingebouwde scherpstelmotor voor oudere objectieven, maar ook de twee functieknoppen aan de voorkant zijn handig om te hebben. De D7500 heeft ook een optie om AF fijnafstelling te gebruiken om het scherpstellen per lens aan te passen.

Enige nadeel vind ik dat het scherm alleen naar boven of naar beneden gekanteld kan worden. Bij de D5600 is het ook mogelijk om deze te draaien.

Mocht je voor de D7500 gaan adviseer ik goed de Sigma lens te testen, met name het scherpstellen in de Live View modus. Waar ik tegen aan liep met mijn Tamron 18-200 lens was dat het scherpstellen vanuit de Live View niet werkt(e). Ik heb geen idee of dit met de D5600 wel werkt, want kwam hier pas achter nadat ik de D7500 had gekocht. Volgens mij heeft Sigma wel een service dat je de firmware van de 70-300 kunt laten updaten mocht deze niet scherpstellen in de Live View modus. Ik heb het toen opgelost door de 18-200 van Nikon aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-07 14:52
Ik heb zelf een D7500 en ben daar redelijk tevreden over. De pluspunten ten opzichte van de D5600 zouden voor mij vooral het top-display zijn, de mogelijkheid om veel instellingen te veranderen zonder het menu in te hoeven, en de de 4K video. Als het je vooral om de foto's te doen is zou ik je eerder een tweedehands D7200 adviseren. Deze mist de 4K en het kantelbare scherm, maar heeft wel de knoppen en het top-display. Eerlijk gezegd spraken de foto's uit de D7200 mij ook meer aan dan die van de D7500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:07

bobcom

Dedicated dabbler

Voor een indicatie over wat er voor je budget kan helpt een blik hier nog wel eens: een van de grotere tweedehandshuizen, geeft je een redelijk beeld van wat je voor je geld kan krijgen.
Probleem is dat er vooral oudere DSLR's uit het lagere segment binnen je budget worden aangeboden: D3xxx en 5xxx. De versere modellen van de 7xxx-serie blijven lekker bij hun baasjes, en de exemplaren die die eruit gaan zijn te duur. Dus veel meer dan een D5500 of een D7200 zal er niet in zitten, Zeker een degelijke stap vooruit, maar of het de verhoopte reuzensprong is?
Wat misschien ook te overwegen is, is een overstap naar een D600 of D700. Dat kan net binnen budget liggen, omdat nogal wat eigenaren de sprong naar een (mirrorless) fullframe doen. Daardoorkomen er met name oudere (maar vaak nog goede) full frames in de aanbieding.
Met je huidige glas kun je dan (bijna) vooruit, je hebt alleen een andere walkaround lens nodig. Maar de 24-120 3.5-5.6 is noch erg slecht noch erg onbetaalbaar.
En het maakt een eventueel groeipad richting spiegelloos wat begaanbaarder.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:25
ik was destijds ook naar een (nieuwe) instap nikon aan het kijken, maar heb toen in plaats van een nieuwe D3xxx of D5xxx een tweedehands D7000 voor minder geld gekocht.

kijk bij 2e hands wel naar het aantal clicks, volgens nikon gaat de sluiter tot ca 300k clicks mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenneeee
Bedankt voor jullie berichten ! De D5600 is inmiddels afgevallen. De D7500 is eigenlijk wat boven mijn budget, dus ik ben nu inderdaad aan het kijken voor een 2e hands D7200. Ik film eigenlijk nooit met mijn camera, dus die 4K filmen is voor mij ook niet belangrijk, ik heb nu ook geen touchscreen en kantelbaar scherm, dat ga ik denk ik ook niet missen.
Ik kon er 1 overkopen met 53000 clicks, maar vond dit eigenlijk net wat te veel. Onder de 20000 zou netjes zijn denk ik ? Mijn camera nu heeft er 34000. Ik hou marktplaats, Facebook etc goed in de gaten.

[ Voor 28% gewijzigd door Fenneeee op 07-04-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Kun je niet beter kijken naar een Nikon Z50? Met de D7200 heb je alsnog dezelfde plastic-fantastic camera als je huidige D3200 en ga je er eigenlijk weinig op vooruit. Ja het kost je misschien 900 euro, maar dan heb je wel een echte upgrade in plaats van een klein stapje vooruit.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenneeee
zzzzz schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:29:
Kun je niet beter kijken naar een Nikon Z50? Met de D7200 heb je alsnog dezelfde plastic-fantastic camera als je huidige D3200 en ga je er eigenlijk weinig op vooruit. Ja het kost je misschien 900 euro, maar dan heb je wel een echte upgrade in plaats van een klein stapje vooruit.
Maar passen alle lenzen die ik heb daarop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34
zzzzz schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:29:
... heb je alsnog dezelfde plastic-fantastic camera als je huidige D3200 ...
Je onderschat hiermee een beetje wat de 7xxx serie te bieden heeft. Dat is qua interface en opties echt wel een flinke stap vooruit hoor. De Z reeks is daarentegen een keuze voor een andere soort camera. Maar vergelijk gerust:
https://www.dpreview.com/...kon_z50&sortDir=ascending

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Fenneeee schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:45:
[...]
Maar passen alle lenzen die ik heb daarop?
Ja natuurlijk, met de FTZ adapter passen jouw DX F-mount lenzen zonder problemen.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:07

bobcom

Dedicated dabbler

@Fenneeee Als je vooral aan de foto's merkt dat je D3200 op jaren begint te komen heb je waarschijnlijk eerder behoefte aan een betere sensor, lijkt mij. Dan zou je op het "sensor ranking" lijstje van DXO kunnen kijken welke sensor de hoogste ogen gooit qua kleurdiiepte ("portrait"), dynamisch bereik ("landscape"), en capaciteiten bij weinig licht ("sports"). Is geen evangelie, maar kan wellicht een idee geven.
Daarnaast kun je je verschillende opties invullen in de "studio shot camparison" van DpReview. Ook dat geeft een idee van wat voor plaatjes je onder welke omstandigheden van de diverse camera's mag verwachten - als je heel goed glas hebt en niks onverwachts tegenkomt.

Ik ben zelf blijven steken bij de D7100 (daarna D600), en daar zou ik ook nu nog prima mee uit de voeten kunnen Dus met @Archer_VC10 vind ik de D7200 zeker een prima keus. De overstap naar spiegelloos is niet een keus voor een betere sensor, maar voor een andere manier van fotograferen. Niet de laatste innovatie sinds gesneden brood, maar wel lichter en compacter in vergelijking met een DSLR. Dat maakt het lastig om een spiegelloze aps-c camera een plaats te geven, dus de Z50 zal voorlopig wel enig kind blijven. En een FTZ-adapter kost meer dan de Nikkor 35mm 1.8 lens.

[ Voor 7% gewijzigd door bobcom op 07-04-2022 17:36 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenneeee
zzzzz schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:46:
[...]

Ja natuurlijk, met de FTZ adapter passen jouw DX F-mount lenzen zonder problemen.
Oke, ja ook deze zit eigenlijk wel iets boven mijn budget, en dan ook met de vraag voor een amateur zoals ik die het gewoon heel leuk vind om te fotograferen (en het op zich ook wel prima kan) is een z50 dan niet net iets te veel van het goede...
Pagina: 1