pc start niet "zo maar" op

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben Kort
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-06-2022
Mijn vrouw gebruikt een Medion pc (windows 8.1) en die functioneert normaal prima, maar eens in de zo veel tijd (2 maanden, 3 maanden of soms langer) wil hij niet meer opstarten. Hij blijft direct hangen op het Medion scherm.
Na veel puzzelen en proberen heb ik een oplossing die werkt, maar die ik niet snap.
Oplossing:
Ik haal de pc open en maak de aansluitingen aan de ssd los.
Vervolgens start ik op en kom in het instellingenscherm van de pc.
Daar kies ik voor save en exit. Zet de pc uit, sluit ssd weer aan en het werkt weer.
Loshalen en opnieuw aansluiten zonder tussendoor opstarten voldoet niet.
Ik kan leven met de oplossing zoals we die nu gebruiken, maar zou graag willen weten hoe dit kan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:53
Welke type medion is het, al een bios update geprobeerd?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:15

Nemesizz

Untouchable

Is in veel gevallen de voeding die niet meer een cold-boot wil doen. Vaak gezien bij die Medion machines. Als je het ding een tijdje aan laat staan, en de voeding wat opwarmt, dan wil die vaak wel weer starten, maar uiteindelijk word het probleem erger tot die helemaal niet meer wil starten.

Oplossing is vaak om de voeding te vervangen (ik heb in de loop der jaren meerdere Medion PC's onder handen gehad, en bijna allemaal hadden ze op een bepaald moment het probleem dat ze niet meer wilden opstarten tijdens een cold-boot).

Maar gezien de leeftijd (Windows 8.1), misschien een idee om de gehele PC te vervangen.
Windows 8.1 is al EOL (geen updates meer), Windows 10 duurt ook niet lang meer, en Windows 11 draait niet op dat systeem (ja zal wel draaien, maar geen support van Microsoft, dus geen security updates, dus niet aan te raden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben Kort
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-06-2022
Het is een Medion H81H3-EM2 en ik zal eens kijken naar een eventuele bios update.
Vreemd is dat hij het meestal gewoon wel doet. Slechts af en toe start hij niet op. (opstart 's ochtends en meestal gaat hij pas 's avonds weer uit.
Met een kwartiertje prutsen is het weer voor enkele maanden oké, dus nog niet echt van plan te vernieuwen, zeker niet vanwege het beperkte gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:04
Wel lastig testen/analyseren natuurlijk als het probleem zo sporadisch voorkomt.
Misschien eens proberen om de optie snel opstarten uit te zetten?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Die computer zou ik echt nog niet zomaar gaan vervangen, wel eens updaten naar Windows 10 misschien?