Beste Tweakers,
Lang lang geleden zat ik ooit als pc-builder op dit forum.
Nu heb ik na hele lange tijd weer eens een echt groot issue waar het hele internet vol over staat.
Mijn setup is een lange tijd stabiel geweest. Maar sinds ik het heb geupgrade naar een 5950x AMD Ryzen lijkt het lot dat games vastlopen.
Situatie:
Idle werkt de machine op hoge workloads geweldig, denk aan Hyper-V en of overige hoge CPU loads.
Start ik een game op, maakt niet uit of dit Civilization is of GTA5 , spellen lopen om de haverklap vast en krijg een groen scherm. En vervolgens reboot de machine.
Van alles geprobeerd,
Windows 10 en Windows 11 clean installs. Nieuwste bios, settings van het internet CPO, PBO , dram voltages, curve optimizer, xmp uit/aan. C-states uit
Geen succes
Omdat ik de spulletjes bij verschillende PC boeren heb gekocht weet ik niet wat nu de juiste keus of beslissing is.
Mijn setup:
AMD Ryzen 5950 x
Kingston Hyper-X Fury 128 GB khx3600c18d4/32gx 4 x
Gigabyte Aourus X570 Xtreme rev 1.0 (BIOS F36A)
MSI Gaming 5700xt Anniversary Edition
Gigabyte Aorus NVME 3 x 2 tb
Het heeft een jaar goed gedraaid toen ik begon met mijn setup op een 3950x en toen nog corsair memory van 128gb.
Vervolgens eigenlijk sinds upgrade april 2021 al problemen met gamen. Het kan een minuut goed gaan, maar ook 3 uur.
De melding in eventlog is:
Er is een onherstelbare hardwarefout opgetreden.
Gerapporteerd door onderdeel: Processorcore
Foutbron: Machine Check Exception
Fouttype: Cache Hierarchy Error
Processor-APIC-id: 18
Zie de detailweergave van deze vermelding voor aanvullende informatie.
Ik heb alle drivers al geupdated, clean installs van Windows 10 & 11 gedaan. Niets lijkt te werken met de combinatie.
Ik heb op reddit, amd en alle fora veel verschillende verhalen dus al uitgetest.
Meeste mensen zeggen 5950x swappen bij de winkel.
Of een Nvidia kaart gebruiken in plaats van de AMD 5700xt
Ik ben er nog niet zo zeker van dat AMD letterlijk alle kinderziektes verwijderd heeft uit de AMD AGESA bios.
Hoe is jullie ervaring?
Kunnen jullie mij een advies geven wat zouden jullie doen in mijn schoenen?
Oh ja nog kleine toevoeging. De machine werkte vroeger met de GPU in slot 1 met x16 in de tijd dat ik de 3950x had en een lagere BIOS.
Ik krijg dit alleen nog maar werkend in het X4 , laatste slot.
Lang lang geleden zat ik ooit als pc-builder op dit forum.
Nu heb ik na hele lange tijd weer eens een echt groot issue waar het hele internet vol over staat.
Mijn setup is een lange tijd stabiel geweest. Maar sinds ik het heb geupgrade naar een 5950x AMD Ryzen lijkt het lot dat games vastlopen.
Situatie:
Idle werkt de machine op hoge workloads geweldig, denk aan Hyper-V en of overige hoge CPU loads.
Start ik een game op, maakt niet uit of dit Civilization is of GTA5 , spellen lopen om de haverklap vast en krijg een groen scherm. En vervolgens reboot de machine.
Van alles geprobeerd,
Windows 10 en Windows 11 clean installs. Nieuwste bios, settings van het internet CPO, PBO , dram voltages, curve optimizer, xmp uit/aan. C-states uit
Geen succes
Omdat ik de spulletjes bij verschillende PC boeren heb gekocht weet ik niet wat nu de juiste keus of beslissing is.
Mijn setup:
AMD Ryzen 5950 x
Kingston Hyper-X Fury 128 GB khx3600c18d4/32gx 4 x
Gigabyte Aourus X570 Xtreme rev 1.0 (BIOS F36A)
MSI Gaming 5700xt Anniversary Edition
Gigabyte Aorus NVME 3 x 2 tb
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5950X Boxed | € 599,- | € 599,- |
1 | Moederborden | Gigabyte X570 Aorus XTREME | € 599,- | € 599,- |
1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X | € 0,- | € 0,- |
2 | Interne harde schijven | Seagate Exos X16 SATA (Standard model), 16TB | € 285,- | € 570,- |
1 | Waterkoeling | Enermax Liqfusion 360 | € 0,- | € 0,- |
4 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury HX424C15FBK4/32 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Enermax Triathlor ECO 1000W | € 0,- | € 0,- |
3 | Solid state drives | Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 2TB | € 253,- | € 759,- |
Totaal | € 2.527,- |
Het heeft een jaar goed gedraaid toen ik begon met mijn setup op een 3950x en toen nog corsair memory van 128gb.
Vervolgens eigenlijk sinds upgrade april 2021 al problemen met gamen. Het kan een minuut goed gaan, maar ook 3 uur.
De melding in eventlog is:
Er is een onherstelbare hardwarefout opgetreden.
Gerapporteerd door onderdeel: Processorcore
Foutbron: Machine Check Exception
Fouttype: Cache Hierarchy Error
Processor-APIC-id: 18
Zie de detailweergave van deze vermelding voor aanvullende informatie.
Ik heb alle drivers al geupdated, clean installs van Windows 10 & 11 gedaan. Niets lijkt te werken met de combinatie.
Ik heb op reddit, amd en alle fora veel verschillende verhalen dus al uitgetest.
Meeste mensen zeggen 5950x swappen bij de winkel.
Of een Nvidia kaart gebruiken in plaats van de AMD 5700xt
Ik ben er nog niet zo zeker van dat AMD letterlijk alle kinderziektes verwijderd heeft uit de AMD AGESA bios.
Hoe is jullie ervaring?
Kunnen jullie mij een advies geven wat zouden jullie doen in mijn schoenen?
Oh ja nog kleine toevoeging. De machine werkte vroeger met de GPU in slot 1 met x16 in de tijd dat ik de 3950x had en een lagere BIOS.
Ik krijg dit alleen nog maar werkend in het X4 , laatste slot.
[ Voor 45% gewijzigd door hives op 03-04-2022 01:05 ]
AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch