Laptop kan geen batterij vinden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:39
Mijn vraag:
Mijn laptop ASUS F750LN T4118H blijft aangeven dat er geen batterij aanwezig is.
Het apparaat is lang niet gebruikt geweest en mijn aanname was dan ook dat de accu overleden is.
De laptop werkt gewoon op adapter maar zodra ik de stekker eruit trek valt de laptop uit. Het accu lampje knippert of brand na een nacht aan de lader continue.
Wie heeft de mogelijke oplossing?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
ASUS F750LN T4118H, Windows 10 Pro. Deze dus

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Na eindeloos zoeken op het WWW en talloze YouTube filmpjes gekeken te hebben heb ik het volgende geprobeerd:

- In apparaatbeheer accu verwijderd en laptop opnieuw opgestart.
- Nieuwe accu besteld en deze ingebouwd + SSD en Windows opnieuw geïnstalleerd.
- BIOS update uitgevoerd naar meest recente versie. Alleen al de juiste BIOS vinden was al een dingetje.
Updaten was een DING. Update werd niet uitgevoerd omdat er geen accu in zou zitten 8)7

Om een lang verhaal kort te maken, het is gelukt de BIOS te updaten 8) maar helaas....

Mogelijk weet iemand nog een andere mogelijke oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Waarom denk je dat de accu níet dood is bij een laptop van acht jaar oud?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
CodeCaster schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:54:
Waarom denk je dat de accu níet dood is bij een laptop van acht jaar oud?

heb je wel alles gelezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Toerq schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:55:
[...]

heb je wel alles gelezen
Alles, behalve die zin, excuus.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Nu online
kwam dit tegen zou je kunnen proberen.

Remove the battery (if it is a removable battery pack). Press and hold Power Button for 40 seconds to do EC reset. Re-install the AC adapter and battery, then power on the computer and check whether the problem is resolved or not.

of deze tips YouTube: Asus Laptop Battery Plugged in but not charging Issue [FIXED]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
Accu is ingebouwd. Heb hetzelfde geprobeerd voor, tijdens en na elke stap die ik in de topic start noem.
Het vreemde is dat in Windows aangegeven wordt dat de accu 100% vol is.

[ Voor 25% gewijzigd door Zatara op 03-04-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Nu online
zijn de kontakten schoon in de laptop, mischien door oude accu aangetast en maken geen goed kontakt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
De nieuwe en huidige accu is zoals hieronder weergegeven. Na verwijderen van oude accu heb ik wel met lucht het e.e.a schoongeblazen maar niet specifiek naar de stekkerverbinding gekeken. Geen losse draadjes gezien in ieder geval.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmYTU4kwtzFPj_nQb0DWKDi8V_0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/seGDd576nHHNewHDeVdrkAtK.png?f=user_large

Aangesloten aan de oplader valt de laptop niet meer uit. Dit was wel het geval met de oude accu.
De laptop kan ik nu wel gebruiken i.i.g.
Het lijkt me dat het een hardware probleem is maar mijn kennis gaat niet zover dat ik weet waar ik moet zoeken.

[ Voor 28% gewijzigd door Zatara op 03-04-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
Kleine aanvulling.

Als de laptop uit staat maar wel aan de lader gekoppeld is hoor ik een heel zacht piepend geluid dat ~2 seconden aanhoudt en daarna net zolang weg is. Vervolgens weer terugkomt etc.
Kan dit iets betekenen in relatie tot het "zien" van de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eens kijken / zoeken naar een "fuse" die tussen de accu en de rest van het moederbord zit. Deze zekering zit ergens op het moederbord gesoldeerd en ik verwacht dat die in de buurt van de connector zit. Volg dus de Vcc lijn van de connector en kijk wat je tegenkomt.

Mogelijk zijn er van deze laptop/moederbord ook wel schema's of tekeningen te vinden die je met ene boardviewer zou kunnen bekijken. Dat helpt in de zoektocht.
Pagina: 1