Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Denoes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-11-2024
Mijn huurbaas wil graag een wisselschakeling maken in het gedeelte wat onlangs is verbouwd. In het nieuwe gedeelte zijn een aantal spotjes geplaatst, die aangestuurd moeten worden door middel van een dimmer. Mijn huurbaas wil hier een wisselschakeling van maken, zodat de verlichting vanaf een verdieping lager aan en uit geschakeld kan worden.

De elektra is gedaan door een 'kennis' van de huurbaas en die zei dat het wel mogelijk was, maar laat inmiddels niks meer van zich horen. Hierdoor heb ik ook geen idee hoe alles is aangesloten. Ik ben alleen bang dat een wisselschakeling toch niet mogelijk is, alles wat ik tegen kom op het internet komt niet echt overeen met wat ik hier zie.
Op dit moment is de situatie zo dat de spotjes alleen aan en uit gezet kunnen worden door middel van een schakelaar op de verdieping beneden.

Plek waar dimmer zou moeten komen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLcyI2GRmnF9AffSiS2bX3t9llg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jb9iZtTrYOo0FMqjMgJe9sjz.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiting schakelaar beneden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jfivsyb8c2aarfE-P3qYc4vzlZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gB2gmr99s8j5uwHTTFn9ksHi.jpg?f=fotoalbum_large

De dimmer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WCbXoZuuU6G223ct18nJwOieyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xjxWFKi05kByT07vsgd5sXj.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie enig idee of/hoe dit goed aan te sluiten is?

Alle reacties

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:12
Om te beginnen, ik ben geen electricien.
Op afstand is het lastig oordelen
Vanuit het forum heb ik dit plaatje opgeduikeld.
Je hebt dus 2 schakelaars nodig die 1 invoer hebben en 2 schakeldraden, waarbij de schakelaar dus wisselt tussen de twee contacten. Dat betekend dat de (gecombineerde) schakelaar stekkerdoos op de foto 2 "uitgangen" moet hebben.
De kroonsteentjes in de inbouwdoos zijn verbonden met huishoud kabel (of hoe dat tegenwoordig ook heet) waar gaat dat heen?
Als ik zo snel even tel heb je (denk ik) een draad (mogelijk 2) te kort om de schakeling te kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/fb6fd314b664d8a8d65109dda7f3d68d499b7ff5/?url=http%3A%2F%2Fzomaakjehetzelf.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F10%2Fhotelschakeling.jpg

• strompel
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-11 08:07

strompel

PSN: jansoe13

Als die zwarte draad die los hangt waar je dimmer komt ook bij de schakelaar beneden zit moet die op het schroefje rechts onder (bij schakelaar beneden) die twee zwarte draden bij de dimmer moet je op 2 ingangen van de dimmer doen, en de draad naar de spots ( die met een kroonsteentje aan de zwarte schakeldraad zit. ) moet op de uitgang van de dimmer.

dat zeggende weet ik niet of de dimmer een wisselschakeling ondersteunt, maar dat kan je zelf googlen

ps pas op met die losse bruine achter je dimmer , daar zou eventueel stroom op kunnen staan , handiger om daar even een lasdopje op te doen.

[ Voor 13% gewijzigd door strompel op 03-04-2022 11:06 ]

PSN: jansoe13

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 21:31
Als ik zo snel even kijk is het niet mogelijk om in combinatie met deze dimmer een wissel/hotel schakeling te maken.
De aansluiting is eenmaal L1 (fase) "in" en twee maal schakel "uit".

P.s. het gebruiken van kroonsteentje getuigt niet van enige professionele kennis. Hiervoor heb je Wago klemmen.

• Denoes
tcw82 schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:54:
De kroonsteentjes in de inbouwdoos zijn verbonden met huishoud kabel (of hoe dat tegenwoordig ook heet) waar gaat dat heen?
Durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar aangezien het omhoog gaat denk ik dat die voor de spotjes is.
tcw82 schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:54:
Als ik zo snel even tel heb je (denk ik) een draad (mogelijk 2) te kort om de schakeling te kunnen maken.
Dit vermoeden had ik inderdaad zelf ook, volgens mij hoort er sowieso nog een extra zwarte draad van de schakelaar richting de dimmer te gaan.
strompel schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:05:
ps pas op met die losse bruine achter je dimmer , daar zou eventueel stroom op kunnen staan , handiger om daar even een lasdopje op te doen.
amiaima schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:17:
P.s. het gebruiken van kroonsteentje getuigt niet van enige professionele kennis. Hiervoor heb je Wago klemmen.
Ik ben hier ook totaal niet over te spreken, de verbouwing en elektra is gedaan door verschillende beunhazen. Mijn huurbaas vindt alles prima, en ik zit er mee |:(

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat je moet (laten) achterhalen:
* Op foto #1 komen 2 zwarte draden tevoorschijn. Waar komen die vandaan? Wanneer die van een wisselschakelaar komen kun je op die plek ook een wisselschakelaar plaatsen, desnoods gecombineerd met dimmer. Komen die niet bij een andere schakelaar vandaan dan zit die draad er alleen om je in de war te brengen.

* Op foto #2: Is dit een wisselschakelaar? Schakelt de schakelaar afwisselend tussen het bovenste schroefje en onderste schroefje aan de rechterkant? Even nameten (of laten doen) met een multimeter.

In het meest gunstige geval gaan de beide zwarte draden van foto #1 naar de schakelaar op foto #2 en is het een kwestie van 1 draad extra aansluiten.

Mocht de huurbaas écht deze dimmer willen gebruiken dan mag hij die in een inbouwdoos naast één van de twee schakelaars plaatsen om die in serie te zetten met de spots. Zo is alles toch te dimmen én te schakelen.

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-11 13:08
Ik denk dat je de verkeerde dimmer hebt, je hebt nu een dimmer met 2 uitgangen, je hebt er een nodig met 2 ingangen.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Uitvinden welke dimmer je hebt is vaak vrij simpel.

Een 'normale' dimmer heeft vaak een uit-stand als je hem volledig linksom draait. Om in en uit die uit-stand te komen voel je vaak een beetje weerstand en hoor je soms een zacht klikje. Deze dimmer kan nooit en te nimmer onderdeel van een hotel schakeling zijn.

Bij een dimmer met hotel-schakel functie heb je geen uit-stand en krijg je de minimale lichtsterkte als je de dimmer volledig linksom draait. Het uitschakelen van de lampen doe je dan door de knop in te drukken. Waarmee je eigenlijk onder water een wisselschakelaar bedient.

Maar gezien de twee poorten vermoed ik dat jouw dimmer geschikt is voor een wisselschakeling.
Serpz0r schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:57:
Ik denk dat je de verkeerde dimmer hebt, je hebt nu een dimmer met 2 uitgangen, je hebt er een nodig met 2 ingangen.
In een hotelschakeling maakt het niet uit of het in- of uitgangen zijn. Immers, bij 2 normale schakelaars sluit je de bruine draad aan op de 'ingang' van schakelaar A en heb je daar 2 uitgangen. Van die 2 uitgangen gaan er 2 zwarte draden naar de 2 ingangen van schakelaar B. De draad naar de lamp sluit je aan op de uitgang van schakelaar 2. En simpel gezegd, de beide schakelaars zijn hetzelfde dus de 'ingang' van schakelaar A is hetzelfde poortje als de 'uitgang' van schakelaar B.

[ Voor 3% gewijzigd door RiDo78 op 04-04-2022 13:14 ]

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-11 13:08
RiDo78 schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:09:

Een 'normale' dimmer heeft vaak een uit-stand als je hem volledig linksom draait. Om in en uit die uit-stand te komen voel je vaak een beetje weerstand en hoor je soms een zacht klikje. Deze dimmer kan nooit en te nimmer onderdeel van een hotel schakeling zijn.

Bij een dimmer met hotel-schakel functie heb je geen uit-stand en krijg je de minimale lichtsterkte als je de dimmer volledig linksom draait. Het uitschakelen van de lampen doe je dan door de knop in te drukken. Waarmee je eigenlijk onder water een wisselschakelaar bedient.

Maar gezien de twee poorten vermoed ik dat jouw dimmer geschikt is voor een wisselschakeling.

[...]

In een hotelschakeling maakt het niet uit of het in- of uitgangen zijn. Immers, bij 2 normale schakelaars sluit je de bruine draad aan op de 'ingang' van schakelaar A en heb je daar 2 uitgangen. Van die 2 uitgangen gaan er 2 zwarte draden naar de 2 ingangen van schakelaar B. De draad naar de lamp sluit je aan op de uitgang van schakelaar 2. En simpel gezegd, de beide schakelaars zijn hetzelfde dus de 'ingang' van schakelaar A is hetzelfde poortje als de 'uitgang' van schakelaar B.
Het zou kunnen dat dit werkt, alleen suggereert de afbeelding op de dimmer dit niet.
Onze vrienden van GIRA zetten dit zo op de dimmer, dan werkt het zeker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tK4pNgNNIfXLMRnVftmyzJtCmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WqfDdIPjKKGxtwkjCWH25gQY.jpg?f=fotoalbum_large

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Serpz0r schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:21:
[...]

Het zou kunnen dat dit werkt, alleen suggereert de afbeelding op de dimmer dit niet.
Onze vrienden van GIRA zetten dit zo op de dimmer, dan werkt het zeker:

[Afbeelding]
offtopic:
Als ik zou moeten kiezen voor een standaard, dan zou ik toch voor die met de beide dim-poorten gaan. Want 2x een L afbeelden is net zo min duidelijk. Dan zie ik mensen die L proberen doorlussen of die (in extreme gevallen) dat ding proberen op 2 fasen aan te sluiten.

Maar los daarvan, waarom zou je überhaupt 2 dim of L poorten op een dimmer zetten? Vaak kun je met 1 poort al 2 draden vast zetten en anders kun je wel aftakken met een lasdop. Dus als er 2 dezelfde poorten op zitten dan ga ik er eigenlijk toch vanuit dat ze beide een andere functie hebben.

En wat wel voor de dubbele L poort pleit, bij 2 dim-poorten zou je nog een fade-dimmer kunnen vermoeden waarbij 1 poort dus tegengesteld is op de andere. Dus als poort 1 op MIN staat dan staat poort 2 op MAX en omgekeerd.

• Denoes
sypie schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:33:
Wat je moet (laten) achterhalen:
* Op foto #1 komen 2 zwarte draden tevoorschijn. Waar komen die vandaan? Wanneer die van een wisselschakelaar komen kun je op die plek ook een wisselschakelaar plaatsen, desnoods gecombineerd met dimmer. Komen die niet bij een andere schakelaar vandaan dan zit die draad er alleen om je in de war te brengen.
Goede vraag, toen de boel open lag kan ik mij een verdeeldoos herinneren. Zou goed kunnen dat alles daar naar toe gaat, maar of daar alles (goed) is aangesloten :?
sypie schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:33:
* Op foto #2: Is dit een wisselschakelaar? Schakelt de schakelaar afwisselend tussen het bovenste schroefje en onderste schroefje aan de rechterkant? Even nameten (of laten doen) met een multimeter.
Hier had ik nog niet aan gedacht, dit ga ik even nameten!
RiDo78 schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:09:

Dimmer is inderdaad alleen uit en aan te schakelen door middel van een druk op de knop van de dimmer.
Pagina: 1