Foto's deels corrupt na kopiëren Telefoon -> PC -> 10GB size

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-07 11:08
Ik heb een aantal files via USB gekopiëerd van mijn telefoon naar mijn PC, het ging een om een paar GB aan files.

Wat mij opviel is dat redelijk wat files corrupt zijn en een grootte hebben van ~10.8GB en een size on disk van 4KB voor jpeg's en 8KB voor mp4's.

Ik vond dit vreemd en ging op onderzoek of deze files echt corrupt zijn, het gaat hier niet omdata loss maar om wat hier nu mis gaat.

Het lijkt mij dat de headers van de files corrupt zijn maar als ik een file kopiëer naar een andere locatie wordt er daadwerkelijk ~10,8GB gekopiëerd. Het repareren van de files/headers lijkt geen oplossing te bieden.
...
  • Android Telefoon
  • Windows 10 PC et NTFS
  • Files gekopiëerd via USB
  • Deels corrupt, anderen in orde
...

Ik heb verscheidene recovery software geprobeerd en ben er achter gekomen dat de meeste falen op 98,9(9)%, het lijkt verder soepeltjes te verlopen. Ook referentiefiles welke exact dezelfde zijn vanuit een backup bieden geen soelaas en een dergelijk corrupt bestand kan niet gerecoverd wordt.

Voor de zekerheid heb ik een chkdsk gedraaid om te kijken of dit helpt na verscheidene topics gelezen te hebben, dit biedt ook geen oplossing

Hoe kan dit gebeuren, het verbaast me echt enorm en ik wil onderzoeken wat dit kan zijn uit nieuwgierigheid en kijken wat er met de bestanden mis is gegaan en wat er eventueel mee op te lossen valt.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:28

nelizmastr

Goed wies kapot

Staan deze brstanden op een losse SD kaart of de interne opslag?
SD kaartjes gaan nog wel eens stuk en geven dan dut soort corruptie.
Of de SD kaart is nep en zijn de files corrupt door overschrijving van de sectoren.
Bijv. een aliexpress sd kaart van 256GB voor een tientje.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 17:39

Croga

The Unreasonable Man

Zijn de fotos en films nog wel te bekijken op de telefoon?

Zo ja dan ligt het probleem in de USB verbinding. De fotos delen via een online storage of versturen via EMail zou dan je beste keuze zijn.
Zo nee dan is de opslag niet meer in orde en refereer ik graag aan de post van @nelizmastr hier boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
nelizmastr schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:40:
Staan deze brstanden op een losse SD kaart of de interne opslag?
SD kaartjes gaan nog wel eens stuk en geven dan dut soort corruptie.
Of de SD kaart is nep en zijn de files corrupt door overschrijving van de sectoren.
Bijv. een aliexpress sd kaart van 256GB voor een tientje.
Nee ik heb ze inmiddels verwijderd omdat ik ruimte nodig had. Het was het interne geheugen dus corruptie lijkt me onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
Croga schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:46:
Zijn de fotos en films nog wel te bekijken op de telefoon?

Zo ja dan ligt het probleem in de USB verbinding. De fotos delen via een online storage of versturen via EMail zou dan je beste keuze zijn.
Zo nee dan is de opslag niet meer in orde en refereer ik graag aan de post van @nelizmastr hier boven.
Nee, ik heb ze inmiddels verwijderd. Interne opslag werkt verder prima, dus dat lijkt me niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 17:39

Croga

The Unreasonable Man

Tivoler schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:14:
Nee, ik heb ze inmiddels verwijderd.
Tsja, dan is het ook niet meer te achterhalen wat er nu mis gegaan is.
Interne opslag werkt verder prima, dus dat lijkt me niet.
Je hebt er meer vertrouwen in dan de feiten ondersteunen.

Bottom line: Je had corruptie, je hebt alle mogelijkheden om dat te onderzoeken onmogelijk gemaakt. De kans dat er in de toekomst weer corruptie optreedt is aardig aanwezig en je hebt geen enkele mogelijkheid om te onderzoeken waar het vandaan kwam om te voorkomen dat het weer gebeurt.
Dan houdt het aardig op, of niet?

Post gerust weer wanneer de corruptie weer terug is. En zorg dan dat je de mogelijkheden om de oorzaak te onderzoeken níet meteen verwijdert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
Croga schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:41:
[...]

Tsja, dan is het ook niet meer te achterhalen wat er nu mis gegaan is.
Het is niet te zeggen of er uberhaubt te bepalen viel wat er mis ging, het valt eigenlijk niet te loggen. Wat mij intereseert it waarom de bestanden denken 10GB te zijn maar dit eigenlijk niet zijn.
[...]

Je hebt er meer vertrouwen in dan de feiten ondersteunen.
Jij probeert iets aan de kaak te stellen wat je zelf niet kunt onderbouwen, en band loopt ook leeg terwijl hij niet lek is, het kan dus vanalles geweest zijn.

Ik heb zeker vertrouwen omdat ik al meerdere kopiën heb gemaakt hierna zonder problemen, nu jij weer; spijkers zoeken op laag water.
Bottom line: Je had corruptie, je hebt alle mogelijkheden om dat te onderzoeken onmogelijk gemaakt. De kans dat er in de toekomst weer corruptie optreedt is aardig aanwezig en je hebt geen enkele mogelijkheid om te onderzoeken waar het vandaan kwam om te voorkomen dat het weer gebeurt.
Dan houdt het aardig op, of niet?
Dat is niet waar, ik heb namelijk bronbestanden welke goed zijn en corrupte varianten hiervan, deze zou je moeten kunnen vergelijken maar dat blijkt te falen... dat is interessant. Er is dus zeker onderzoek mogelijk, het lijkt erop dat je zelf niet weet wat/hoe te onderzoeken met de huidige data, daar gaat het me om.
Post gerust weer wanneer de corruptie weer terug is. En zorg dan dat je de mogelijkheden om de oorzaak te onderzoeken níet meteen verwijdert.
Kom gerust met een duidelijker antwoord aan de hand van de huidige beschikbare data zodra je daar weet hoe dit te vergelijken. De corruptie "waarom" is niet interessant, dit kan vanalles zijn, de vraag is waarom de corruptie niet uit te vinden valt aan de hand van een goed bestand en een corrupte welke exact hetzelfde zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-07 21:42
Ik heb ook een foto/filmpjes map (80gb) die ik wel eens heen en weer kopieer tussen mijn nas (netgear rn102) en telefoon. Waarom ik dat deed, van de 10k foto's waren er een paar waar gedeeltes kapot gingen. Sommigen waren niet meer leesbaar, en sommige hadden groene strepen, of paarse vlakken.

Ik heb lange tijd de NAS ervan verdacht, dat te lang daar op staan ze bestanden liet "rotten" Ik heb in mijn zoektocht naar een oplossing gevonden dat ik sowieso de nas maandelijks moest laten defragmenteren/opschonen en balanseren.

Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat de mapjes die ik vaker kopierde meer beschadigingen hadden, dan de oudste mappen die ik juist altijd op de nas liet staan. Ik gebruikte soms gewoon de usb-c kabel aan de computer, en soms via cx file explorer over de wifi.

Het zal niet aan het interne flash geheugen van de telefoon liggen. Maar zowel het kopieren via wifi en een bestandsexplorer als via een usb verbinding. Het lijkt erop dat daar 0 error correctie in zit, en dus regelmatig dingen beschadigd raken.

Ik heb overigens een Oneplus Nord 2.
Pagina: 1