Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• bgwalraven
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-05-2022
Beste lezers,

Sind kort wordt mijn beneden vloerverwarming niet meer warm, terwijl boven staat te loeien. De installatie is ongeveer 4 jaar oud.

Er komt dus wel warm water uit de ketel, maar het lijkt te stoppen achter een soort bronskleurige klep met veer. (links op de foto). De temperatuur wijzer bij de pomp blijft steken op 18 graden. Het koude water lijkt wel te circuleren. Met de blauwe knoppen kan ik de doorstroomsnelheid regelen. Vermoedelijk stond deze eerste wel op 0, maar nadat ik aan de knoppen heb gedraaid.

Als ik de klep met veer indruk (de veer kan met redelijke kracht ingedrukt worden) gaat er heet water het circuit in richting de pomp en geeft de thermometer een hogere waarde. Als ik de veer weer los laat, wordt het weer koud in het systeem. Iemand enig idee?

Bedankt!
BartAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdAzqD1hASUmB_EmpNcg_guItGw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/quDfkvWADWetjl2iCSzFjkEU.gif?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:00
het was even 2 keer lezen en kijken. maar waar is je servo motor ? /de rest van je instalatie.
zie voorbeeld: https://www.warmteservice...TItlzpIaJKdAaAmbjEALw_wcB
dit hoort dus allemaal bij de klep met veer. (de zone klep/honnywell zone klep)

oja en nog een kamer thermostaat. voor de zone klep aan te sturen. on/of.

hoe hebben ze dit voor elkaar gekregen verkocht etc.
de service montuer moest nog komen zeker ? en is niet gekomen ?

oja en nog een dingetje hoe stuur je de cv ketel aan welke kamer thermostaat heb je etc ?

een gemidelde ketel heeft een modulerendt roundje/thermostaat in de woonkamer.
de on/of voor je vloerverwarming wordt dan zeg maar een domme thermostaat.
de thermostaat van je vloerverwarming kan dus niet je cv inschakelen.
de on/off alleen kopellen aan de zone klep en dus niet aan je cv ketel.
(kijk even of je dit verhaal kan volgen/begrijpt/in je huis wilt hebben)
andere opties zijn een zoneregeling honnywel is leuk maar niet alles.
of tado. schijnt wel iets beter te zijn maar heeft ook haken en ogen.

(ja 100% edit kom er maar in ik was wat vragen en informatie vergeten.)

[ Voor 57% gewijzigd door miciel op 02-04-2022 21:04 ]

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Inderdaad. Tot een paar dagen geleden, toen het wel warm werd in huis, zat er blijkbaar een klepmotor op die afsluiter met veer.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:36
MarkS90 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:10:
Inderdaad. Tot een paar dagen geleden, toen het wel warm werd in huis, zat er blijkbaar een klepmotor op die afsluiter met veer.
Waar is die dan nu? Is die magisch verdwenen? Of is er een monteur geweest?

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Die vraag moet aan de topicstarter gesteld worden ...

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ligt die motor niet bovenop de verdeler bij de circulatiepomp? Door de schoonmaakster met stofzuigen eraf gestoten?

[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 02-04-2022 21:27 ]

A'dam PVOutput

• miciel
ericplan schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:25:
Ligt die motor niet bovenop de verdeler? Door de schoonmaakster met stofzuigen eraf gestoten?
dat lijkt eerder een maximaal thermostaat. gezien het veertje om hem vast te zetten gebruikt is.
https://www.bol.com/nl/nl...HmHfRUEAsW94aAs0CEALw_wcB
aanleg thermostaat juiste merk maar zonder veertje:
https://www.wildkamp.nl/p...pe-aqualux-tc-n-ri/846696
oftewel er ligt een maximaal thermostaat bovenop de verdeler. maar wel fijn dat je meekijkt.
(5 mensen zien altijd meer dan 1. )

• bgwalraven
Hi allen,
bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog even een oude foto opgezocht, maar er heeft nooit een klepmotor opgezeten. Hij ligt ook nergens. Ik heb een Honeywell thermostaat beneden en boven.

ketel is een intergas prestige cw6.
Vloerverwarming heeft tot nu altijd voor nette temp gezorgd geregeld met Honeywell in de woonkamer (waar ook vloerverwarming zit).

er gaat ook een deel naar boven (badkamer). Weet eigenlijk niet hoe dat geregeld is. Ik denk dat het meeloopt met de beneden temp.

Geen idee wat er nu plotseling anders is en waarom het niet meer werkt.

• bgwalraven
Ik begrijp er steeds minder van. Die afsluiter zonder afsluiter lijkt standaard dicht te zitten als ik de brochure begrijp...meer alleen via die weg gaat warmwater naar de pomp/vloer....hoe heeft dit ooit mijn vloer kunnen verwarmen?

• miciel
bgwalraven schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:54:
Hi allen,
bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog even een oude foto opgezocht, maar er heeft nooit een klepmotor opgezeten. Hij ligt ook nergens. Ik heb een Honeywell thermostaat beneden en boven.

ketel is een intergas prestige cw6.
Vloerverwarming heeft tot nu altijd voor nette temp gezorgd geregeld met Honeywell in de woonkamer (waar ook vloerverwarming zit).

er gaat ook een deel naar boven (badkamer). Weet eigenlijk niet hoe dat geregeld is. Ik denk dat het meeloopt met de beneden temp.

Geen idee wat er nu plotseling anders is en waarom het niet meer werkt.
wat voor thermostaten heb je benden en boven hangen ?
soms zit daar weleens een probleempje in niet alles kan bij elkaar.
hebben ze allebei een display en verlichting etc.
gaan ze allebei naar je cv ketel ? of is eentje een domme thermostaat ?
heb je ergens nog een zone klep zitten bijv.

badkamer heeft waarschijnlijk een eigen setje/verdeler. voorbeeldje:
https://www.cvkoopjes.nl/...6F7DX0z78n-kaAiRyEALw_wcB

wat er anders is is dat het nu vriest. ;) het echt koud is. ik vermoedt dat vloer nooit goed gewerkt heeft.
heb je wel het opstook protocol gevolgd en toen de boel was afgeleverd waren er toen geen problemen ?
als je systeem weer werkent hebt dan is het verstandig om ook nog het opstook protecol te volgen.

en ja ik heb je startpost gelezen dat het 4 jaar zonder problemen heeft gewerkt. en dat er nooit een klepmotor op heeft gezeten. heb ik inmiddels ook gelezen. toch ga ik eigenwijs zijn en zeggen dat het niet kan. ik hou het erop dat je vloer maar half heeft gewerkt. (zelf heb je inmiddels ook je twijfels aan het systeem)
bgwalraven schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:19:
Ik begrijp er steeds minder van. Die afsluiter zonder afsluiter lijkt standaard dicht te zitten als ik de brochure begrijp...meer alleen via die weg gaat warmwater naar de pomp/vloer....hoe heeft dit ooit mijn vloer kunnen verwarmen?
offtopic.
wha ik vergeet nooit dat andere topic. als ik tijd heb zal ik de link posten.
een hele vloerset en regeling waar wat mankeerde. geen doorschakeling etc.
geen goede instalatie. een ontluchter in de retour welke was vergeten etc.
hoofdoorzaak een cv ketel welke in kw waarde tever was terug geschroeft. :+
lang verhaal kort cv probleem kan heel veel oorzaken hebben. los er 1 op.
en meestal werkt het dan weer. (en soms moet je dus nog verder zoeken)

• bgwalraven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_N6JmmUUASKmWd4Pb83j0VSIjX4=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/nK25fGEWLXppG3skNE9w3DIt.gif?f=fotoalbum_large

Dit zitten boven en beneden. Ellende is al voor de vorst begonnen. Door plotseling heel warme badkamer. In de badkamer zelf zit geen thermostaat. Ik denk dat de thermostaat boven alleen is voor radiatoren op slaapkamers.

• bgwalraven
het lijkt nu alsof hij met de vloerverwarming in de badkamer de woonkamer probeert op te warmen.

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:54
Beetje pragmatische oplossing voor nu: zet een lijmklem op die string-afsluiter/zone klep zodat die open is.

Dan kun je op je gemak naar de oplossing zoeken maar krijg je het wel warm..

lijkt erop dat daarop de servo moet worden geplaatst en deze moet worden geregeld, hoe dat binnen jouw systeem zit kan ik van hieruit niet beoordelen.

2050vandaag, waarom wachten?

• miciel
wat beterft de badkamer: heb je een verdeler voor je badkamer zoals ik postte ?
(of een verdeler met een pompje op de boven verdieping)
je moet namelijk iets van een beveiling hebben tegen een te hete vloer.
boven de 50 graden kunnen je tegels en of voegen namelijk breken.
de oplopende tempartuur in je badkamer verdient zeker de aandacht.

vraagje beide thermostaten lopen door tot in je cv ketel en op welke contacten zijn ze aangesloten ?
ik vermoedt dat ze een zoneregeling hebben geïnstalleerd en de helft zijn vergeten.
zie ook figuur 9 in de handleiding oftewel 1 na laatste pagina.
https://www.gebruikershan...w-handleiding-842253.html

het kan zijn dat je bypass kapot is. of ze hebben deze geskipt en het via wat radiotoren laten lopen.
je hebt gok ik ongeveer de helft van wat er in de handleiding staat. (dat is niet heel handig zeg maar)

(en nog wat aan/uit regeling is wat onzuiniger. maar zo gek veel is het ook weer niet. valt wel mee te leven.
ketel wat begrenzen in zijn maximale cv vermogen. maximale temp wat begrenzen. radiatoren inregelen etc.
en af en toe even kijken waarop die staat zeg maar. probeer een beetje onder de 60 graden te blijven.

ik zou zeggen maak het systeem in orde via de handleiding of laat het doen.
het echte probleem is het ontbreken van een klep motor voor de vloerverwarming.
de tweede klep kan wel verbetering geven. dan kan je boven ook echt afsluiten.
nu loopt boven gewoon door als er een aanvraag komt van benden. kans op overwarmte.
(iets met een badkamer vloer die heet wordt ik heb zo ongeveer het idee wat er gaande is)

tweede klep hoeft niet perse je kan ook een beetje rommelen aanklooien etc.
een paar thermostaat kranen. paar handknoppen en een bypass ventiel .
dan heb je bij je radiatoren een langer tijdsvak dat er warm water beschikbaar is.

en plaats een badkamer verdeler. om te voorkomen dat je tegels/voegen barsten.
(als deze nog niet aanwezig is) keuze uit een rtl ventiel of verdeler met pomp.
het laatste is duurder maar technisch gezien wel beter. maar een rtl ventiel is ook prima.

en plaats natuurlijk gewoon de bypassventiel zoals dat in de handleiding staat.
(danfoss is technisch wel beter dan pentect want danfoss heeft een klein gaatje.)
blijft de druk gelijk slaat je ketel niet in storing etc. geleend uit een ander topic.

een bypas ventiel is nodig als je alles kan afsluiten. dus zoals met 2 kleppen.
je ketel moet namelijk nog wel rondt kunnen pompen. bij storingen etc.
(hetzelfde verhaal geldt voor als je naar 1 klep en een paar thermostaat kranen gaat.)

en volg a u b het opstart protecol voor vloerverwarming. vooral voor benden.
en het liefste meerdere malen opwarmen en weer wat laten afkoelen.

modulerent systeem plaatsen zoals tado kan ook dat is zuiniger en wat exacter.
maar het kost een grof fortuin. tado setje compleet is zo 500-100 euro.
tado levert thermostaten en modulus .voor het aansturen van klepmotoren.
en thermostaat knoppen. je hebt dus nog steeds een klepmotor nodig.

en dan moet je nog steeds je badkamer voorzien van een eigen vloerunit.
een tweede klep hoeft weer niet bij de tado enkel een klep voor je vloer.
tado maakt namelijk gebruik van eigen afsluters. op de thermostaat kranen.
(hele technische brei aangaande de tado ik hoop dat je er wat aan hebt.)

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 03-04-2022 01:03 ]

• miciel
BjornHero schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:54:
Beetje pragmatische oplossing voor nu: zet een lijmklem op die string-afsluiter/zone klep zodat die open is.

Dan kun je op je gemak naar de oplossing zoeken maar krijg je het wel warm..

lijkt erop dat daarop de servo moet worden geplaatst en deze moet worden geregeld, hoe dat binnen jouw systeem zit kan ik van hieruit niet beoordelen.
dit is zeker een goed idee. kan je inderdaad even de tijd uitzingen. en gemakelijk alles uitzoeken.
wel rustig aan je vloer opwarmen. zie link voor het opstook protecol. https://www.kiwitz.nl/pro...k55fjFG1U_ZcaAvgsEALw_wcB

• bgwalraven
Boven zit ook een pompje op de verdeler. Zelfde constructie als beneden maar zonder de klep. Het lijkt erop dat de twee thermostaten het hele systeem aanzetten en boven altijd meeliep met beneden. Nu gaat beneden dus niet aan en blijft de beneden thermostaat de cv aanzetten waardoor boven blijft verwarmen

Ik denk dat het wel temp. begrensd is....

Nu nog uitzoeken waarom het eerst wel zo werkte. Op zich was ik tevreden met "eenvoudige aan/uit".

De rest van je verhaal moet ik nog even rustig lezen....
Bedankt voor de adviezen tot nu!
Pagina: 1