BIOS loop na plaatsen NVMe SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malskippetje
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08 12:33
Hi allemaal, zoals de titel al zegt wil mijn laptop niet meer opstarten na het plaatsen van een nieuwe M.2 NVMe SSD.

Ik heb recentelijk een GIGABYTE Aero 15 XD laptop aangeschaft. Het betreft: https://tweakers.net/pric...15-oled-xd-73ee644sp.html.

Nu heb ik uit mijn oude pc een m.2 NVMe SSD overgehouden, betreft: https://tweakers.net/pric...e-aorus-gen4-ssd-1tb.html.

Zowel de laptop als de SSD zijn van Gigabyte. Laptop draait Windows 10 vanuit de fabriek, en ik heb hem geupdate naar Windows 11.

De laptop heeft 2 M.2 sloten, waarvan eentje al bezet is. Wanneer ik mijn oude SSD in het 2e M.2 slot van de laptop plaats, wil deze niet meer naar Windows booten, en blijft hij maar de BIOS openen.

De nieuwe SSD en de vooraf geinstalleerde zijn beide te zien in de BIOS in het NVMe configuratie scherm. Bij de boot opties is alleen de oude te zien. Dit lijkt mij te kloppen? De oude SSD werd namelijk niet gebruikt om te booten bij mijn oude pc en bevat dus geen Windows o.i.d.

Als ik vervolgens de nieuwe SSD weer uit de laptop haal boot hij zonder problemen naar Windows.

De opties in het NVMe configuratie scherm in de BIOS zijn wat gelimiteerd. Verder zie ik geen relevante opties (betreffend booten o.i.d.).

Ik heb al (Windows?) recovery gebruikt om de laptop naar fabrieksinstellingen te zetten. Dit was beschikbaar door F9 te drukken tijdens het opstarten. Dit had echter geen effect. De laptop bootte nog steeds naar de BIOS, waar de situatie hetzelfde was betreffende de schijven en boot opties.

Wat kan hier het probleem zijn? De nieuwe SSD werkte zonder problemen in mijn oude pc. Hij is wel gebruikt en bevat dus wat data, kan dit het probleem zijn?

Kan iemand mij hier mee helpen, of zou ik beter contact op kunnen nemen met Gigabyte?

Alvast bedankt voor jullie hulp! Laat me maar weten als er nog informatie mist :)

Hier onder een aantal fotos van de BIOS opties, de GIGABYTE GP41TB schijf is de nieuwe SSD:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCwiIaqewZJZF0DobFwabWdtczo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrW3dPjMDERocdxdQhNcapY6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtCtXskAz3SAkjp5BpbOpHLJ_PA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uI0cyCfBGNojkbJDvgOuWfhy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Am_ec-mGvdPlM1f2nyjeY8gVLec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jz5aGOAidMCpv5wyIbr4vCW1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M61957UCvc7xwBZbC_sEezfIEoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUDva74gAbUwE1zvK2dAM7c9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74Fcps1MoELl5r2e7X5WT9H0JKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SORluIQVD4Yqrwm5ZBfnVkCr.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malskippetje
Update: ik heb inmiddels contact opgenomen met Gigabyte. Ze gaan er naar kijken. Ik zal de oplossing wel hier achter laten mocht iemand tegen hetzelfde probleem aanlopen.

[ Voor 5% gewijzigd door malskippetje op 07-04-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malskippetje
Update: inmiddels enig contact gehad met Gigabyte. Op hun aanraden heb ik de SSD geinstalleerd en vervolgens secure boot uitgeschakeld in de bios. De laptop bootte toen wel weer naar Windows, maar de nieuwe SSD was nergens te bekennen. Dit heb ik met hun gedeeld en ik wacht nog op reactie.

Vandaag kwam ik perongeluk bij een soort van oplossing om de SSD tevoorschijn te toveren in Windows. Als ik de laptop dichtklap terwijl hij aan staat, en hij gaat dus in slaapstand, verschijnt de SSD wel in Windows als ik hem weer uit slaapstand haal. Ik heb geen idee wat hier gebeurd, misschien dat er pas stroom naar de SSD gaat lopen nadat ik de laptop uit slaapstand haal?

Het support ticket systeem van Gigabyte is niet geweldig, ik moet wachten tot hun reageren om zelf te kunnen reageren. Zodra ze mij weer een bericht sturen zal ik dit rare gedrag met hun delen.

Tot nu toe dus geen permanente oplossing gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:58
Kijk eens in opslagbeheer of die daar wel zichtbaar is. Indien die niet in verkenner zichtbaar is.

Anders kan je ook nog kijken via DISKPART

SSD al wel kunnen formatteren,gebruiken?

[ Voor 13% gewijzigd door freaky35 op 07-04-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malskippetje
Hi, @freaky35 in schijfbeheer is de SSD wel zichtbaar, ook pas nadat de laptop in slaapstand is geweest. Na de slaapstand is de schijf ook in verkenner zichtbaar en gewoon als normaal te gebruiken.

Met DISKPART zie ik de schijf ook als online aangegeven met de correcte partities.

Er stond nog wat oude niet belangrijke data op de schijf (games en lokale versies van code dat al op repo's staat, bijvoorbeeld), dus ik heb de schijf geformatteerd. Ook na het formatteren verschijnt de SSD pas nadat de laptop in slaapstand is geweest.

Erg vreemd :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 14:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Heeft er ooit een OS geïnstalleerd op die SSD gestaan? Het kan zijn dat Secure Boot daarvan schrikt en dus niet zomaar door wil starten. In zo'n geval zou ik echt even met een goede partition manager kijken of er nog een bootsector aanwezig is.

Volgens mij kun je dat met Minitool Partition Wizard ook wel zien, en dat is gratis.

Formatteren van een partitie is namelijk niet hetzelfde als alle partities weg gooien en helemaal opnieuw beginnen.

[ Voor 15% gewijzigd door --MeAngry-- op 07-04-2022 21:28 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malskippetje
Hi, @--MeAngry-- nee, de SSD is in mijn oude pc gebruikt voor games en programma's, maar nooit voor een OS.

Ik zal eens kijken wat die Minitool Partition Wizard voor mij kan betekenen.

Zou ik ook kunnen proberen om de partitie te verwijderen en opnieuw formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Werkt het 2e slot wel als NVMe SSD
Niet Sata m.2 ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malskippetje
Hi, @Hackus jazeker het 2e slot (slot 1 in onderstaande afbeelding, standaard SSD zit in slot 2) ondersteund een NVMe PCIe gen 3 x4 & SATA, zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wT0UOBLP4rxYdM4oJyd0Hhk8InY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qEVIUhS9Nh8g5FlTVEjRnXeo.png?f=fotoalbum_large

Op https://www.gigabyte.com/...LED--Intel-11th-Gen/sp#sp (betreft XD model).

Ik las verder op internet dat PCIe gen 3 & 4 backwards en forwards compatible zijn, dit lijkt me niet het probleem te zijn.

E: verduidelijking van SSD slots van laptop

[ Voor 8% gewijzigd door malskippetje op 07-04-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malskippetje
@--MeAngry-- , ik heb inmiddels met die tool geprobeerd om het volume te verwijderen, opnieuw te formatteren en een nieuw volume aan te wijzen.

(Ik was vergeten om, of) Er werd geen letter aan het volume gewezen dus dit heb ik gedaan met Windows zelf in "Instellingen > Systeem > Opslag > Schijven en volumes". Vervolgens zag ik de schijf wel weer in verkenner. Laptop uitgeschakeld en weer opnieuw opgestart en hij was weer verdwenen. Dichtgeklapt en weer open gedaan (in en uit slaapstand), en ja hoor de schijf was er weer.

Ik krijg wanneer ik de laptop uit slaapstand haal een notificatie van Windows die iets in de zin van "Wat wilt u met verwisselbaar station doen?" zegt. Ziet Windows de SSD als een verwisselbaar station, die pas na slaapstand gezien wordt?

Ik log uit voor vandaag, ik verwacht morgen een bericht te krijgen van Gigabyte, ik zal het hier mede delen.

Alvast bedankt voor de hulp @--MeAngry-- , @freaky35 en @Hackus !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 14:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Heb je het BIOS van je laptop al bijgewerkt naar de laatste versie? Ik neem aan van wel, maar ik zie het nergens terug, dus voor de zekerheid. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Ik heb ook al rondgekeken,maar ik zie geen bios update op de site staan.
Daar dacht ik ook aan.

Je had dit probleem ook al in windows 10?
Anders zou ik denken ga terug naar 10,omdat 11 de nodige bugs heeft,nog steeds

En je hebt neem ik aan wel chipset drivers ect gëinstaleerd?

[ Voor 15% gewijzigd door freaky35 op 08-04-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malskippetje
@--MeAngry-- @freaky35 ik kon zelf ook geen bios update / file vinden.

Ik heb de laptop voor het installeren van de SSD al geupdate naar Windows 11, dus weet eigenlijk niet of het in Windows 10 wel zou werken. Als ik iets op de schijf wil plaatsen of aanmaken, krijg ik foutmelding: "0x0800701B1".

Ik heb inderdaad de chipset geupdate met het bestand wat op hun site stond.

Heb nog geen antwoord van Gigabyte.

[ Voor 10% gewijzigd door malskippetje op 08-04-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Ik vraag me serieus af of de SSD zelf nog in orde is.
Zeker als je op die foutmelding googled, kom je daar wel op uit vandaar.

Ik zie in de TS dat die wel in een ander pc werkt |:(
Of niet compatible is met de Laptop, wel maf als dat het geval zou zijn, omdat beide van hetzelfde merk is

[ Voor 52% gewijzigd door freaky35 op 08-04-2022 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• malskippetje
@freaky35 jep, ik zou ook zeggen dat het gewoon moet werken.

Ik zal van het weekend eens kijken of ik de SSD met een ander systeem kan testen. Dan weet ik in ieder geval dat het wel / niet de SSD is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• malskippetje
Excuses voor de late update.

Na enig contact met Gigabyte en Megekko, is de conclusie dat ik de laptop en de SSD ga RMA'en naar Megekko, welke het weer afhandelen met de fabrikant waar nodig.

Hopelijk heb ik dus binnenkort een werkend paar :D

Bedankt voor de hulp @freaky35 @--MeAngry-- @Hackus !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• malskippetje
Hi allemaal. Ik heb inmiddels een nieuwe exemplaar van de SSD ontvangen, en de laptop is bij de fabrikant geweest. Hier (of bij Megekko) zou een BIOS update gedaan zijn volgens de RMA factuur die ik van Megekko kreeg. Vervelend dat ik zelf niet een BIOS file o.i.d. kon vinden op de Gigabyte site.

Na het opnieuw plaatsen van de nieuwe SSD wordt deze gewoon herkent en werkt hij naar behoren!

Eind goed al goed dus :)
Pagina: 1