RARP?? Hoe zoek ik een IP bij een MAC?

Pagina: 1
Acties:
  • 431 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een printer-servertje gekregen :), helaas is het IP-adres onbekend. Het MAC-adres staat netjes met een sticker onderop. De grote vraag is nu dus.... hoe krijg via arp/rarp o.i.d. het juiste ip-adres erbij? Met arp kun je bij het ip-adres wel het MAC-adres krijgen maar ik wil dus de andere kant op.

Iemand enig idee?

Als iemand info heeft over een chase io-print: graag, op internet is alleen over de nieuwere versie zo snel iets te vinden.

Verwijderd

'netstat -n' of 'net view'. Ik zeg ook maar wat :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je kunt met "arp -s <IP-adres> <MAC-adres>" het lokale systeem "voor de gek houden", d.w.z. een entry in de ARP-tabel forceren.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lijkt me niet dat je een printer-server koopt die een vast IP adres ingeprogd heeft.
Die deel je zelf in dmv DHCP bijvoorbeeld.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:47
meestal kan je die printservertjes zelf instellen met een tooltje. Zoek even bij de fabrikant naar dat tooltje, en geef hem het juiste IP-adres.
Dat ding weet anders ook niet in welk subnet hij moet komen.

• Questor
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-03-2024

Questor

Er staat iets op m'n voet

Op vrijdag 24 augustus 2001 10:23 schreef teigetjuh het volgende:
Ik heb een printer-servertje gekregen :), helaas is het IP-adres onbekend. Het MAC-adres staat netjes met een sticker onderop. De grote vraag is nu dus.... hoe krijg via arp/rarp o.i.d. het juiste ip-adres erbij? Met arp kun je bij het ip-adres wel het MAC-adres krijgen maar ik wil dus de andere kant op.
Als je niet in hetzelfde subnet zit als de printer heeft het weinig zin normaal (r)arp te gebruiken aangezien het gebroadcast wordt op een ander subnetje. Wel zou je ping-of-live kunnen overwegen, moet dan ding er wel mee kunnen omgaan. En idd, zoals gezegd.. DHCP/BOOTP zal wel ondersteund worden op dat ding.

Hier stond een hele oude sig.

• Questor

Questor

Op vrijdag 24 augustus 2001 10:30 schreef mvdejong het volgende:
Je kunt met "arp -s <IP-adres> <MAC-adres>" het lokale systeem "voor de gek houden", d.w.z. een entry in de ARP-tabel forceren.
Ja, en dan vervolgens ping <IP-adres>, hmmm maar ja, moet dat ding het wel leuk vinden.

Verwijderd

Wat is het merk van het servertje?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 20:14

DarkSide

theres no place like ::1

Weet niet wat voor soort printservertje je bedoeld.
Maar de meeste hebben een testknop.
Hiermee wordt een testpagina vanuit de printserver naar de printer gestuurd met een hoop info daarop. En daar staat ook het IP adres. Bij interne kaartjes is een test print vanuit de printer meestal al voldoende om achter de gewenste info te komen.
Verder denk ik dat je met DHCP een einde komt, maak bv een reservering aan op het MAC adres van de kaart.
Reset de printserver anders, ben je ook de data kwijt.
Verder zijn de configuratie tools die bij printservers horen erg handig, ga daar eens naar op zoek.

Suc6

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

regelpanelen en dan tcp/ip !! en daar staan ze

• Questor

Questor

Op vrijdag 24 augustus 2001 10:49 schreef Tijn_3d het volgende:
Zo, jij ruikt wat voor printserver het is door je kabel heen? Wow.... :P

• fulgore
  • Laatst online: 22-05 12:29

fulgore

goud

Zoals als gezegd hierboven, printserver aan een printer hangen, op de testknop drukken (of een andere knop als er uberhaupt een knop op zit maar dat lijkt me wel). Dan krijg je de huidige configuratie van de printservertje en kun je mbv bijv. telnet de configuratie wijzigen. Zo heb ik het althans gedaan met mijn Jetdirect EX Plus. Die 'kreeg' B-) ik ook ergens vandaan en wist ook niet wat de configuratie was.

Xbox One GamerTag 'QuarterCask'

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
niet alle printservertjes hebben testknoppen. Sterker nog, niet alle printservertjes ondersteunen TCP/IP :)

Dat had ik dus ook, toen ik van Novell (IPX/SPX) overging op NT (NIET vrijwillig!)...kon ik een andere printserver kopen.

Maareh...doe eens wat info over merk en type enzo?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

ALs je beter gelezen had zou je weten dat Paul, Uhh.. Teigetjuh het over een chase io-print had. |:(
Ok, nu no geen type omschrijving paulus.. ;)

gr
CyberJ

• teigetjuh
  • Niet online
Tis dus een Chase printerservertje van het type IOPrint.
Het apparaatje is gebruikt heeft dus een vast ip (bedrijfsomgeving....) en ik weet dus niet welke.... Zit welk een test-knopje op, maar die test volgens mij alleen de verbindingen. Ik had um al aan een dhcp-server gehangen, maar daar deed ie dus niets mee.... Op het stickertje onderop staat trouwens wel dat het een tcp/ip servertje is...

O ja, 1 parallel, 2 serieel, 1 AUI en 1 UTP aansluiting

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Misschien dat je hem kan openen, en ergens resetten, dan staat hij weer default.
Zit misschien een rommetje in met batterij..
Misschien weet je uit welk bedrijf hij komt, en kan je navragen in welke IP range zij zitten, dan zet je je PC ook in die range, en ping je de hele range af.
ff klote werk, maar je komt er dan wel een keertje.

PC op 1.0.0.1, mask 8.0.0.0 en pingen maar >:)

(hmm.. kan misschien nog wel kleiner...)

suc6
CyberJ

• teigetjuh
  • Niet online
Op vrijdag 24 augustus 2001 13:41 schreef CyberJ het volgende:
Misschien dat je hem kan openen, en ergens resetten, dan staat hij weer default.
Zit misschien een rommetje in met batterij..
Misschien weet je uit welk bedrijf hij komt, en kan je navragen in welke IP range zij zitten, dan zet je je PC ook in die range, en ping je de hele range af.
ff klote werk, maar je komt er dan wel een keertje.

PC op 1.0.0.1, mask 8.0.0.0 en pingen maar >:)

(hmm.. kan misschien nog wel kleiner...)

suc6
CyberJ
Jij denkt dat ik me verveel? weet je hoeveel adressen er mogelijk zijn? probeer wel eens een reset oid....

• mvdejong

mvdejong

teigetjuh,

Ik lees niet of je mijn oplossing al geprobeerd hebt, maar die zou, als je die print-server tenminste niet via een router probeert te bereiken, moeten werken. Het is een standaard-manier om routers in te richten als je te lui bent om een terminal aan de console-poort te knopen.

De achtergrond is dat een IP-actie als volgt wordt uitgevoerd :
- Eerst wordt bepaald of er al dan niet moet worden gerouteerd. Zo ja, dan moet het pakketje naar de uitgepuzzelde router, anders direct naar het bedoelde systeem.
- Het IP-adres van het in de vorige stap bepaalde systeem wordt opgezocht in de ARP-tabel om het MAC-adres te bepalen.
- Als dat gevonden is wordt dat MAC-adres in het pakketje geplakt en het pakketje verstuurd. KLAAR.
- Als dat niet gevonden is wordt een ARP-broadcast het lokale net opgestuurd, waarop het gevraagde systeem geacht wordt te antwoorden met zijn MAC-adres. Dat MAC-adres wordt in het pakketje geplakt en het pakketje verstuurd.

De truc is dus dat je de ARP-tabel "fopt" door voor het "onechte" IP-adres van de print-server alvast een MAC-adres in de ARP-tabel te forceren, dus de print-server hoeft nooit op dat voor hem onbekende IP-adres te reageren.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 22:51

TeeDee

CQB 241

Op vrijdag 24 augustus 2001 10:49 schreef Tijn_3d het volgende:
hoe weet jij zo zeker dat ie op een mac zit?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• teigetjuh
  • Niet online
Op vrijdag 24 augustus 2001 13:47 schreef mvdejong het volgende:
teigetjuh,

Ik lees niet of je mijn oplossing al geprobeerd hebt, maar die zou, als je die print-server tenminste niet via een router probeert te bereiken, moeten werken. Het is een standaard-manier om routers in te richten als je te lui bent om een terminal aan de console-poort te knopen.

De achtergrond is dat een IP-actie als volgt wordt uitgevoerd :
- Eerst wordt bepaald of er al dan niet moet worden gerouteerd. Zo ja, dan moet het pakketje naar de uitgepuzzelde router, anders direct naar het bedoelde systeem.
- Het IP-adres van het in de vorige stap bepaalde systeem wordt opgezocht in de ARP-tabel om het MAC-adres te bepalen.
- Als dat gevonden is wordt dat MAC-adres in het pakketje geplakt en het pakketje verstuurd. KLAAR.
- Als dat niet gevonden is wordt een ARP-broadcast het lokale net opgestuurd, waarop het gevraagde systeem geacht wordt te antwoorden met zijn MAC-adres. Dat MAC-adres wordt in het pakketje geplakt en het pakketje verstuurd.

De truc is dus dat je de ARP-tabel "fopt" door voor het "onechte" IP-adres van de print-server alvast een MAC-adres in de ARP-tabel te forceren, dus de print-server hoeft nooit op dat voor hem onbekende IP-adres te reageren.
Ik wou het vanavond proberen, heb um namelijk thuis liggen en zit nu op mijn werk. Ik zit daar niet achter een router, maar gewoon op hetzelfde segment, dus dan zou het moeten werken... tnx voor de tip....

• teigetjuh
  • Niet online
Op vrijdag 24 augustus 2001 13:51 schreef TeeDee het volgende:

[..]

hoe weet jij zo zeker dat ie op een mac zit?
mac als in apple? bestaan die dan nog?

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 22:51

TeeDee

CQB 241

Op vrijdag 24 augustus 2001 13:56 schreef teigetjuh het volgende:

[..]

mac als in apple? bestaan die dan nog?
teigetjuh

ik bedoel dit:

Door Tijn_3d - vrijdag 24 augustus 2001 10:49

------------------------------------------------------------

Ik denk dat Tijn_3d niet helemaal doorheeft dat de topicstarter met MAC waarschijnlijk bedoelde zijn MAC-adres (toch :)) en Tijn_3d gooit er glijk wat Apple Macintosh kreten in :)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• teigetjuh
  • Niet online
Op vrijdag 24 augustus 2001 14:03 schreef TeeDee het volgende:

[..]

teigetjuh

ik bedoel dit:

Door Tijn_3d - vrijdag 24 augustus 2001 10:49

------------------------------------------------------------

Ik denk dat Tijn_3d niet helemaal doorheeft dat de topicstarter met MAC waarschijnlijk bedoelde zijn MAC-adres (toch :)) en Tijn_3d gooit er glijk wat Apple Macintosh kreten in :)
Dat kreeg ik van je mee. :) Maar bestaan er dan nog apple macintosh's? Dacht dat dat een uitstervend ras was.....

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op vrijdag 24 augustus 2001 10:54 schreef Questor het volgende:

[..]

Zo, jij ruikt wat voor printserver het is door je kabel heen? Wow.... :P
Hij had alleen de title gelezen. En hij heeft het over hoe je het IP bij een MACintosh kan zien.
En dan klopt zijn antwoord wel

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• serkoon
  • Niet online

serkoon

mekker.

Misschien kun je ook via seriele kabel wel connecten, kun je altijd proberen.

• MeatGrinder
  • Laatst online: 03-10-2025
Soms kan je het ip instellen door zoals mvdejong al zei:

"arp -s <IP-adres> <MAC-adres>" te doen.

En vervolgens ping je het IP address dat je zo net hebt toegekend aan de printerserver. De printerserver krijgt nu een ethernetframe dat aan hem gericht is met een IP adres erin wat hij niet kent. Vaak is het zo dat hij nu dit onbekende IP adres gaat gebruiken als eigen IP.

Met "arp -d <IP-adres>" kan je nu de statische arp entry verwijderen. Als je nu vervolgens weer "ping <IP-adres>" doet zou er nu een dynamische arp-entry voor de printerserver in de arp table moeten staan (doe "arp -a" om arp table zichtbaar te maken). Als dit inderdaad zo is moet je de printerserver nu via telnet of http kunnen instellen via <IP-adres>.

• igmar
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

[quote
[/quote]

ping -b 255.255.255.255

zorg wel dat alleen de printserver aangesloten is, anders verzuip je in de responses.

met arp kun je daarna het juiste IP bij net MAC zoeken als je het dan nog niet weet

• igmar
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

[quote]

En vervolgens ping je het IP address dat je zo net hebt toegekend aan de printerserver. De printerserver krijgt nu een ethernetframe dat aan hem gericht is met een IP adres erin wat hij niet kent. Vaak is het zo dat hij nu dit onbekende IP adres gaat gebruiken als eigen IP.
[quote]

Waarom zou dat ding dat doen ? Het is a) een security risk, en b) het staat nergens in een RFC zover ik weet.

Het werkt in ieder geval met geen van de prinservers / systemen die hier staat.

• mvdejong

mvdejong

[quote]
Op zaterdag 25 augustus 2001 16:56 schreef igmar het volgende:
[quote]

Waarom zou dat ding dat doen ? Het is a) een security risk, en b) het staat nergens in een RFC zover ik weet.

Het werkt in ieder geval met geen van de prinservers / systemen die hier staat.
Dat hij dat fake IP-adres gaat gebruiken geldt voor verschillende print-servers (ik geloof onder andere MicroPlex) en routers (ik dacht de Cisco 250*-serie).
Het werkt dan alleen als er nog geen IP-adres is geconfigureerd, en wordt gebruikt om het setup-proces te vergemakkelijken.
Zodra dat ding zijn eigenlijke IP-adres heeft gekegen, zal hij daar niet meer vanaf stappen als iemand met "arp -s" een volgende fake IP-adres aandraagt.
Omdat het een trucje is t.b.v. het setup-proces vind je het ook niet terug in een RFC.

• MeatGrinder
  • Laatst online: 03-10-2025
Het werkt ook met D-Link printservers en zal inderdaad alleen werken als er nog geen ip geconfigureerd is i.v.m. het security-risk wat igmar al vermeldde.

Staat er al een IP ingesteld dat is het misschien handig om het volgende te proberen:

1.Sluit printerserver met een crosscable direct op pc aan zodat je packetsniffer niet overbelast wordt met data op het netwerk.
2.Start een packetsniffer op.
3.Zet voeding op de printerserver.

Waarschijnlijk stuurt de printerserver nu wel een snmp trap of iets dergelijks het segment op en daaruit kan je het ip adres opmaken van de printerserver.

4.Pas je eigen IP en subnet aan zodat je kan communiceren met de printerserver.
5.Configureer de printerserver met de juiste IP instellingen
6.Zet de IP instellingen op je PC weer goed.
7.Sluit PC en printerserver weer op het netwerk aan.

• mvdejong

mvdejong

Toch eens wat rondgezocht.
Je kunt in ieder geval drivers vinden onder :
ftp://ftp.chaser.com/supported/ioprint/, daar zit misschien een tooltje bij dat direct op ethernet-niveau met dat ding praat, voor HP-tjes werkt dat wel zo, dan kun je daarmee dat ding benaderen en het IP-adres zetten. O.a. drivers voor 95-nt en een webadmin-tool.

Overigens is Chase Research tegenwoordig overgenomen door Perle, de chaser-website stuurt je door, maar de chaser-ftp-server doet't nog steeds.

• teigetjuh
  • Niet online
Okee, ik heb het IP-adres.... helaas op een niet al te logische manier.... Er zaten twee stikkers over elkaar en op de onderste had iemand met potlood het adres gezet, dus nauwelijks leesbaar meer....

Alleen is ie nu nog niet met telnet te benaderen, maar dat komt waarschijnlijk wel goed....

De andere manieren hadden helaas geen enkel effect....

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
met een crossover cable aansluiten op je pc (1 op 1) en dan met een network sniffer 'sniffen' . taaaadaaa!! dan zie je vanzelf wel mac adress ie heeft

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

je gaat er dus van uit dat het IP adres nog hetzelfde is als er op de sticker staat...

kijk eerst of ping mogelijk is. Zet in ieder geval je machine in hetzelfde subnet (lastig als je niet weet wat het subnet mask is), dus 1 hoger of lager dan het adres van de sticker. (voor maximum compatibility, 1 hoger als het een even nummer is op de printserver, 1 lager als het een oneven nummer is, dan zijn namelijk 31 bits van de 32 hetzelfde en passen bijna alle subnet masks. Pas alleen wel op dat je niet een adres eindigend op 0 of 255 gebruikt.)

als ping dan nog niet werkt, dan heeft ie dus een ander adres nu.

ping 255.255.255.255 is een goed idee, maar windows doet dat niet altijd correct helaas.

Een sniffer geeft je in ieder geval uitsluitsel wat er gebeurt als ie aangezet wordt (misschien staat tcp/ip wel uit bv.). Als je er nog geen hebt, dan is hier een gratis sniffer programma.

CC
Pagina: 1