Essent API

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-01 12:48

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik wil een app maken waarbij ik het laden van mijn auto kan bijhouden. (ik weet dat er bestaande apps zijn, gewoon leuk om te doen :))

De data van mijn laadpunt krijg ik inmiddels binnen maar nu wil ik het actuele energietarief erbij koppelen. Normaal zou ik hier een API voor aanroepen maar van mijn energieleverancier Essent kan ik niets vinden.
Ik heb wel een python project gevonden (die verwijst naar api.essent.nl) waarbij misschien de geschikte API call zit maar het lukt me niet om met mijn eigen account daarbij in te loggen (sessie aanvraag).

Op de site van Essent kan ik ook niets vinden over een publieke API. Natuurlijk zou ik iets met screenscraping kunnen doen maar dit vind ik geen betrouwbare methode.

Iemand enig idee of Essent een publieke API heeft en hoe deze is te benaderen?
Programmeertaal maakt me niet uit :), het gaat me nu om de API en hoe toegang te krijgen.

Mvg, Marrik

Marrik

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04

OverloadOfRed

Bla, blabla

Ik ga er vanuit dat je deze gevonden had?
https://github.com/TheLastProject/PyEssent

Heb je dit dan ook gevonden?
https://github.com/home-assistant/core/issues/54170
Lijkt me dat je met de informatie hieruit wel wat kan terughalen hoe je een sessie kan opbouwen. Ik ga er niet vanuit dat dit weer extreem veranderd is sinds augustus vorig jaar.

Als je iets ondervindt hoop ik dat je het in dit topic even update, lijkt me een leuke toevoeging op Home assistant namelijk

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Ja klopt! ;)
Heb je dit dan ook gevonden?
https://github.com/home-assistant/core/issues/54170
Lijkt me dat je met de informatie hieruit wel wat kan terughalen hoe je een sessie kan opbouwen. Ik ga er niet vanuit dat dit weer extreem veranderd is sinds augustus vorig jaar.

Als je iets ondervindt hoop ik dat je het in dit topic even update, lijkt me een leuke toevoeging op Home assistant namelijk
Die had ik nog niet gevonden. Net bekeken maar dit helpt me helaas niet verder. Ik kan inderdaad zo'n token-achtig ID krijgen maar daarna kom ik niet verder. ;(

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoeveel denk je aan dat actuele tarief te hebben? Dat verschilt per leverancier en per klant, is namelijk contractafhankelijk.
Verder: als ik https://github.com/TheLas...ster/pyessent/pyessent.py zie dan verwacht ik dat je een aantal parameters bij de aanroep mee moet geven. Doe je dat?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:53:
Hoeveel denk je aan dat actuele tarief te hebben? Dat verschilt per leverancier en per klant, is namelijk contractafhankelijk.
Klopt, ik ben daar ook klant en kan in mijn Essent het actuele tarief ophalen. Dit wil ik dus ook doen via eenAPI.
Verder: als ik https://github.com/TheLas...ster/pyessent/pyessent.py zie dan verwacht ik dat je een aantal parameters bij de aanroep mee moet geven. Doe je dat?
Ja, net als bij pyessent.

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 21:29
En als je de vraag gewoon aan Essent stelt?

Daarnaast zou je wellicht met web-screen scraping kunnen werken door
te scripten dat je inlogt op MijnEssent en dan het tarief uit de HTML/pagina halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
kh65 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:03:
En als je de vraag gewoon aan Essent stelt?

Daarnaast zou je wellicht met web-screen scraping kunnen werken door
te scripten dat je inlogt op MijnEssent en dan het tarief uit de HTML/pagina halen...
Ja als ik het niet kan vinden doe ik dat. Screenscraping alleen als het echt niet anders kan. 😀

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik kan je met erg grote zekerheid zeggen dat Essent geen publieke API hiervoor heeft. Dat heeft er deels mee te maken dat energietarieven erg snel veranderen. De tarieven voor het contract dat jij hebt afgesloten zijn 1 maand later, soms zelf 1 week later, al weer veranderd. Dat maakt het dus ook dat je geen API nodig hebt om specifiek jou tarieven op te halen. Deze wijzigen enkel 2x per jaar als je een variabel contract hebt, of als je contract afloopt.

Het lastige van de API hergebruiken die momenteel op Mijn Essent gebruikt wordt, is dat de authenticatie flow niet is berust op lang levend een access_token o.i.d. Kopieer de cookie header maar eens, en doe je request in postman. In de 1e instantie werkt het, maar na een paar minuten krijg je alweer een HTTP 401 error omdat het token verlopen is. Je zult dus echt de authenticatie flow moeten proberen uit te pluizen.

[ Voor 9% gewijzigd door n9iels op 02-04-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-04 09:45
Het lastige van de API hergebruiken die momenteel op Mijn Essent gebruikt wordt, is dat de authenticatie flow niet is berust op lang levend een access_token o.i.d. Kopieer de cookie header maar eens, en doe je request in postman. In de 1e instantie werkt het, maar na een paar minuten krijg je alweer een HTTP 401 error omdat het token verlopen is. Je zult dus echt de authenticatie flow moeten proberen uit te pluizen.
Dat klinkt als een leuk Tweak-projectje, toch? Omdat het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
n9iels schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:03:
Ik kan je met erg grote zekerheid zeggen dat Essent geen publieke API hiervoor heeft. Dat heeft er deels mee te maken dat energietarieven erg snel veranderen. De tarieven voor het contract dat jij hebt afgesloten zijn 1 maand later, soms zelf 1 week later, al weer veranderd. Dat maakt het dus ook dat je geen API nodig hebt om specifiek jou tarieven op te halen. Deze wijzigen enkel 2x per jaar als je een variabel contract hebt, of als je contract afloopt.

Een uitdaging dus… :)

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Chielemans schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:11:
[...]

Dat klinkt als een leuk Tweak-projectje, toch? Omdat het kan :)
Ja precies. 👍😀

Marrik

Pagina: 1