Aardlek tript door kabel Micro-omvormer PV?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 22:25
Ik heb op de schuur 2 zonnepanelen liggen, gekoppeld aan een micro omvormer (APS YC500).
De micro omvormer zit met een kabel die meegeleverd is, via een eigen automaat en kwh teller via een lasdoos verbonden aan de groep van de schuur.

Gisteren na de sneeuwbui om 9:46 viel de koelkast uit. Wat bleek, de aardlek was afgeschakeld.
Dit is eerder gebeurd, maar toen bleek de micro omvormer defect. Ik ging dus direct naar de schuur, zet de automaat om en schakel de aardlek weer in.

Vervolgens heb ik de omvormer losgekoppeld en de automaat in de schuur weer ingeschakeld. De aardlek knalde er direct weer uit. Apart, want vorige keer gebeurde dit niet. Vervolgens heb ik de kabel tussen de automaat en omvormer geheel verwijderd en na het inschakelen van de automaat en de aardlekschakelaar blijft nu dus wel alles werken.

Dit doet mij dus vermoeden dat de kabel/connector defect is, doordat er met de plotselinge kou misschien vocht in de connector is gekomen. De plastic lipjes die de kabel strak dicht houden zijn ook afgebroken, dus ik vermoed dat de connector dus niet helemaal goed gesloten was.

Als ik de kabel (2M lang) doormeet met m'n eenvoudige multimeter, meet ik:
Blauw - 0,2-0,3 ohm
Geel/groen (G/G) - 0,2-0,3 ohm
Bruin - 0,2-0,3 ohm

Echter als ik de weerstand tussen de draden meet krijg ik:
Blauw-G/G: 500 Kohm en loopt op
Blauw-Bruin: 400 Kohm en loopt op
Bruin-G/G: 80 Kohm en loopt op

Nu weet ik niet of er nog elektronica zit in onderstaande connector van de AC kabel en of dit normaal is. Dit type kabel kan ook met meerdere connectoren worden voorzien als er b.v. 2 of meer micro omvormers aan elkaar worden verbonden. Maar mijn instinct zegt dat er uberhaubt geen verbinding zou moeten zijn tussen blauw-bruin-G/G, dus dat de weerstand dan 0 zou moeten zijn. Of kan het zijn dat ik een diode meet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZ-uM6ol1IJz4hjRVAanJ5yfzb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egxcZKHcl6jNxOJvlk3NLQ19.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpqHk9uqOD1QDCQOND1W5hGg2tE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUQNO9GOsszLxc2zG5mme4rM.jpg?f=fotoalbum_large

Final thought: Als er tussen blauw, bruin en G/G een weerstand zit, zal daar dus ook een stroomverschil ontstaan (denk ik?) en daarmee de aardlek trippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:07
Dit soort dingen kun je niet goed met een normale multimeter meten. Het zegt niks. Dat je de weerstand ziet oplopen duidt misschien op dat er een condensator in de kabel verwerkt zit (de meetstroom van de multimeter doet de condensator opladen, waardoor de multimeter een steeds hogere weerstand gaat weergeven) of gewoon parasitaire capacitantie.
Door een weerstand van 80k kan niet genoeg stroom lopen om een aardlek te doen afslaan, maar om de isolatie van een kabel te testen moet je een "megger" gebruiken. Een soort multimeter die test met een hogere spanning.

Als de aardlek wel afslaat als je de kabel aansluit en niet afslaat als je de kabel loskoppelt dan zit het probleem in de kabel. Dat lijkt me simpel. Je kan dit experiment nog even herhalen om te zien of het probleem zich nog steeds voordoet (misschien is de kabel inmiddels opgedroogd?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Daarnaast zou ik een hoogspanningskabel waarvan clipjes zijn afgebroken gewoon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 19:10
Als het echt alleen een kabel is hoor je zeker met een ohm-meter niets te meten tussen de draden.
Niet '0', want dat is een doorverbinding, maar oneindig.

En de seal van dit ding zal alleen goed werken als de connector bij elkaar gehouden wordt inderdaad.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
pagani schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:22:
Daarnaast zou ik een hoogspanningskabel waarvan clipjes zijn afgebroken gewoon vervangen.
Nou ja hoogspanning is wat meer dan 240V :p. Ik mag hopen dat er niet >1000V uit de omvormer komt :P

Maar mijn intentie is sowieso om de kabel te vervangen. Probeer alleen te achterhalen of het werkelijk de kabel kan zijn en waarom. In het ergste geval geeft ik €30 uit (denk ik, kan de exacte kabel niet vinden, omdat dit type omvormer niet meer verkocht wordt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
FunFair schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:47:
[...]

Nou ja hoogspanning is wat meer dan 240V :p. Ik mag hopen dat er niet >1000V uit de omvormer komt :P

Maar mijn intentie is sowieso om de kabel te vervangen. Probeer alleen te achterhalen of het werkelijk de kabel kan zijn en waarom. In het ergste geval geeft ik €30 uit (denk ik, kan de exacte kabel niet vinden, omdat dit type omvormer niet meer verkocht wordt.)
Ah, ik had even verkeerd gelezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:36

SA007

Moderator Tweaking
Move naar DEI, past beter in dat subforum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:37
Succes met vinden kabel, bij mij hebben ze met een lasdoos een YC600 ertussen gezet toen de YC500 begaf. Zal ergens een restpartij moeten vinden. Maar als na droger de waardes beter worden is het duidelijk vocht.
80kOhm op een multimeter 9V is met een megger 500V, echt wel de grens, waar een aardlek op kan uitgaan. En mogelijk is zelfs toen de oorzaak verdampt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:43
Ik heb zelf 6 panelen op de schuur met 3 APS YC500 omvormers.
Deze zijn ook onderling doorverbonden met die speciale kabel. Ik heb deze ook al stuk gehad. Als ik alle omvormers afkoppelde had ik geen weerstand fase en nul, dus kortsluiting. Van de leverancier toen een nieuwe kabel gekregen.

Leverancier gaf aan dat deze kabels sledht tegen water kunnen. Sindsdien de kabel vastgedrukt onder de rand van de panelen en met tiewraps vast gezet zodat er geen water bij kan komen.

Lun jij je APS YC500 eens afkoppelen en dan weerstand tussen fase, null en aarde meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Flappie schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:56:
Ik heb zelf 6 panelen op de schuur met 3 APS YC500 omvormers.
Deze zijn ook onderling doorverbonden met die speciale kabel. Ik heb deze ook al stuk gehad. Als ik alle omvormers afkoppelde had ik geen weerstand fase en nul, dus kortsluiting. Van de leverancier toen een nieuwe kabel gekregen.

Leverancier gaf aan dat deze kabels sledht tegen water kunnen. Sindsdien de kabel vastgedrukt onder de rand van de panelen en met tiewraps vast gezet zodat er geen water bij kan komen.

Lun jij je APS YC500 eens afkoppelen en dan weerstand tussen fase, null en aarde meten?
Bedoel je van de kabel? Of van de omvormer?

Als ik de kabel nu meet tussen de fasen dan begint hij op ca. 300 KOhm en loopt hij langzaam op. Met DC spanning meten, meet ik ook 1,2V oid. Dus lijkt erop dat er een condensator in de connector zit.
Die 80KOhm die ik eerder gemeten heb begint nu op 90 en loopt ook op.

Probeer straks de kabel nog eens aan te sluiten (zonder omvormer) om te kijken wat er gebeurd. Als die er dan nog steeds uit klapt moet dat het wel zijn denk ik.

Heb wel een webshop gevonden die de kabel nog verkoopt, maar is niet heel duidelijk of ik dan nog een end-cap nodig heb of niet. Lijkt erop alsof het een kabel is voor meerdere yc500 omvormers en je moet specificeren hoeveel connectoren je nodig hebt. De info op alle sites die ik kan vinden is echter zo mager hierover. De kabel die ik nu heb, met maar 1 connector kan ik nergens vinden.

https://www.winkelman-zon...pe-2m-tbv-yc500i-per.html

Als het uiteindelijk echt aan de kabel lag. Dan haal ik m'n huidige uit elkaar om te kijken wat erin zit.

-edit-
De kabel doet het weer.... Installatie klapt er niet meer uit bij enkel kabel aangesloten en ook niet met de omvormer (zonder panelen) aangesloten.
Straks maar even kijken hoe het gaat met aangesloten panelen en als dat werkt voor tijdelijk iets verzinnen ivm de afgebroken gebroken clips. En dan zoeken naar een nieuwe betrouwbare kabel.

[ Voor 12% gewijzigd door FunFair op 03-04-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
En hij doet het weer.... Bizar
Vraag me af of mijn vorige omvormer wel defect was, of dat het toen ook aan de kabel lag.

Connector geeft mooie gaatjes om 2 tiwraps door heen te halen. Voorlopig maar zo even vastgezet en zo goed mogelijk onder het paneel vastgezet.

Ondertussen even notificatie programmeren in domoticz als de koelkast weer uitvalt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:43
FunFair schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:35:
[...]

Bedoel je van de kabel? Of van de omvormer?

Als ik de kabel nu meet tussen de fasen dan begint hij op ca. 300 KOhm en loopt hij langzaam op. Met DC spanning meten, meet ik ook 1,2V oid. Dus lijkt erop dat er een condensator in de connector zit.
Die 80KOhm die ik eerder gemeten heb begint nu op 90 en loopt ook op.

Probeer straks de kabel nog eens aan te sluiten (zonder omvormer) om te kijken wat er gebeurd. Als die er dan nog steeds uit klapt moet dat het wel zijn denk ik.

Heb wel een webshop gevonden die de kabel nog verkoopt, maar is niet heel duidelijk of ik dan nog een end-cap nodig heb of niet. Lijkt erop alsof het een kabel is voor meerdere yc500 omvormers en je moet specificeren hoeveel connectoren je nodig hebt. De info op alle sites die ik kan vinden is echter zo mager hierover. De kabel die ik nu heb, met maar 1 connector kan ik nergens vinden.

https://www.winkelman-zon...pe-2m-tbv-yc500i-per.html

Als het uiteindelijk echt aan de kabel lag. Dan haal ik m'n huidige uit elkaar om te kijken wat erin zit.

-edit-
De kabel doet het weer.... Installatie klapt er niet meer uit bij enkel kabel aangesloten en ook niet met de omvormer (zonder panelen) aangesloten.
Straks maar even kijken hoe het gaat met aangesloten panelen en als dat werkt voor tijdelijk iets verzinnen ivm de afgebroken gebroken clips. En dan zoeken naar een nieuwe betrouwbare kabel.
toon volledige bericht
Ik had al mijn omvormers afgekoppeld en de kabel losgehaald van het net. Op dat moment was er geen weerstand tussen aarde, fase en nul dus zat er ergens kortsluiting in 1 van de connecoren.

De eindkap heb ik ook op mijn kabel. Dit is niks anders dan een plastic dop waar je de aders indrukt zodat ze van elkaar gescheiden zijn en vervolgens draai je deze dicht en zou deze water dicht moeten zijn. Je zou ook gewoon een Attema IP65 doos kunnen pakken, daar de kabel indrukken en de aders even afklemmen met een wago klem.

Mocht je de kabel niet meer kunnen krijgen, kun je altijd nog de connector van de YC500 eraf knippen en daar ook een Attema ip65 doos aan kunnen hangen. Vanaf daar dan verder met een Ymvk kabel. Of wellicht kun je een andere waterdicht stekkersysteem vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhd
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 21:47

dhd

Had hetzelfde voor. Er zat een minuscule barst in de connector waardoor water kon insijpelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhd
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 21:47

dhd

Een jaar later nog kabels met barsten

Kostenloos vervangen door APS, moet dus een Quality issue zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ww9-Ru7igR3wOFs4feI-osTYLeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8alcNdyTP3brfZbPfH4ust7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBnjFA9cpPN6qz1VWWR2_Er4aqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cDTtWJHqxb1iTAhNe9sOdfC.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1