Extra randisolatie betonvloer; sterk genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:16
Ik ben mijn garage aan het ombouwen naar verblijfsruimte en wil het daarom goed isoleren.

Nu ben ik bekend met standaard randisolatie, maar aangezien er geen spouw op het punt zit waar het beton de muur zal raken, wil ik extra isoleren. :)

Mijn idee is om een XPS strook van 40mm te plaatsen zoals in onderstaande tekening. Die snij ik dan op gelijke hoogte af met het beton na het storten. Daarop komen dan weer 40mm XPS platen.
Standaard randisolatie (van een rol) wordt ook toegepast om eventuele uitzetting en krimp op te vangen.

Uiteraard moet de dekvloer goed ondersteund worden om scheuren te voorkomen. Zal dat naar jullie inzicht zo voldoende zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PorC9fss7MGGehWzUjJ-Q8G9T4g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/II7bI4NMfzZPWBr3InQEDF1U.png?f=user_large

Beste antwoord (via MWDKing op 02-04-2022 14:25)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 17:36

TheBorg

Resistance is futile.

Als je vloerverwarming op netten zit dan lijkt het me geen probleem. 4cm is ook helemaal niet zo veel om te overbruggen.

Voor deze opbouw zou ik zelf ook kiezen en niet aan twijfelen. Geeft een snelle opwarming van de vloer, er is een hoge belasting mogelijk en de isolatie is goed.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:56

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik zou de pir en het beton omdraaien.

Dus beton op het zand en dan uw isolatie. Ook beter voor uw vloerverwarming imo.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Jellabie schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:24:

Dus beton op het zand en dan uw isolatie. Ook beter voor uw vloerverwarming imo.
Bedankt voor je advies. PIR ligt er al en de vloeropbouw is bepaald door een bouwkundige. Heeft zo zijn redenen. Maar de vraag gaat over de randisolatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:56

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

MWDKing schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:35:
[...]

Bedankt voor je advies. PIR ligt er al en de vloeropbouw is bepaald door een bouwkundige. Heeft zo zijn redenen. Maar de vraag gaat over de randisolatie ;)
Als het er nog niet zou liggen had je geen randisolatie nodig, omdat de isolatie op het beton alles zou afsluiten, maar... Alles ligt er dus al wat ik bij mijn eerste reactie niet wist ;)

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Jellabie schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:24:

De Belgische manier. In Nederland wordt het meestal andersom gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:57
@MWDKing Wat ik altijd geleerd heb is dat betonvloeren altijd schuren. Je moet daarom vooral bepalen waar de scheur gaat komen. Vandaar een mooi dilatatievoeg of andere manier om de scheur op de vooraf bepaalde plek te laten ontstaan. Zal bij een dekvloer ook prima kunnen.
Dus zou eerder zorgen dat je een mooie snede maakt waar de scheur kan optreden. Deze eventueel vullen met een flexibele kit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 17:36

TheBorg

Resistance is futile.

Als je vloerverwarming op netten zit dan lijkt het me geen probleem. 4cm is ook helemaal niet zo veel om te overbruggen.

Voor deze opbouw zou ik zelf ook kiezen en niet aan twijfelen. Geeft een snelle opwarming van de vloer, er is een hoge belasting mogelijk en de isolatie is goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-05 08:46

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Zelfde hier maar dan met 2 cm EPS voor de rand. Werkt prima, geen issues met t zandcement gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Een zo geschiedde :P Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVkD2kcp9M6Z93Wwu7VHEEVxgqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcUhD48zuWrP7PWWZSOIzL4M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenzin
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04-2022
Hoi, ik zou binnenkort met een gelijkaardig project moeten beginnen. En heb enkele vraagjes hierover.
Ik vermoed dat je eerst uw xps platen tegen de muur heb bevestigd, en dat later uw PE bouwfolie hierover komt? En hoe worden de platen het best tegen de muur bevestigd, lijmen of gebruik maken van isolatiepluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
geenzin schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:38:
Hoi, ik zou binnenkort met een gelijkaardig project moeten beginnen. En heb enkele vraagjes hierover.
Ik vermoed dat je eerst uw xps platen tegen de muur heb bevestigd, en dat later uw PE bouwfolie hierover komt? En hoe worden de platen het best tegen de muur bevestigd, lijmen of gebruik maken van isolatiepluggen?
Ik heb XPS tussen PIR en de muur geklemd. Geen lijm of schroeven, maar dat kwam bij mij toevallig zo uit. Na storten beton blijft dat natuurlijk op zijn plek.
Daar tegenaan randstrook gezet voor uitzetting en krimp.
En die randstrook had een folieflap die ik aan de andere folie heb geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-05 08:46

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Dotje high tack werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing