Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woxider33
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-04-2022
Ik werkte voor een bedrijf die jaren piraterij pleegde i.p.v. een legale software te gebruiken. Hoe kan ik deze klacht digitaal indienen aan de staat? Land is België.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
woxider33 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:15:
Ik werkte voor een bedrijf die jaren piraterij pleegde i.p.v. een legale software te gebruiken. Hoe kan ik deze klacht digitaal indienen aan de staat? Land is België.
Waarom zou je dat in vredesnaam over je oud werkgever willen doen? Is dat een stukje 'wraak'? Wees volwassen, gedraag je volwassen, laat het achter je en richt je op je huidige/toekomstige werk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
De softwareontwikkelaar.

Maar waarom wil je dat. Je werkte er, dat is een verledentijdsvorm.
Laat het los, laat het gaan ..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:21
Dien dan een TR in ipv te reageren.

[ Voor 123% gewijzigd door Ardana op 01-04-2022 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:24

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

De HK is een paar deuren verderop.

[ Voor 82% gewijzigd door Ardana op 01-04-2022 22:49 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:11
President schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:20:
[...]

Waarom zou je dat in vredesnaam over je oud werkgever willen doen? Is dat een stukje 'wraak'? Wees volwassen, gedraag je volwassen, laat het achter je en richt je op je huidige/toekomstige werk...
Zelf ben ik ‘slachtoffer’ geweest van een dergelijke wraakactie. Gevolg was enorm veel rompslomp en €150,- boete omdat op 1 desktop een OEM versie stond.

Deze partijen komen overigens ook alleen bij de wat grotere bedrijven die doorgaans niet wakker liggen / failliet gaan van een dergelijke boete.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Goede zaak om bedrijven die illegale software gebruiken aan te pakken.
Een mailtje naar de softwaremaker is vaak genoeg, zij pakken het verder op.
merauder schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:04:
[...]

Zelf ben ik ‘slachtoffer’ geweest van een dergelijke wraakactie. Gevolg was enorm veel rompslomp en €150,- boete omdat op 1 desktop een OEM versie stond.

Deze partijen komen overigens ook alleen bij de wat grotere bedrijven die doorgaans niet wakker liggen / failliet gaan van een dergelijke boete.
Als het om dit soort bedragen gaat is het inderdaad niet interessant.

Maar ik betaal 10k per jaar aan licentiekosten en als een concurrent dat niet doet kan hij gewoon goedkoper werken.

[ Voor 42% gewijzigd door Ernemmer op 01-04-2022 22:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 22:50
Je bedoeld dus, dat JIJ ook jaren lang strafbare feiten heb gepleegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
bangkirai schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:29:
[...]

Je bedoeld dus, dat JIJ ook jaren lang strafbare feiten heb gepleegd?
Die mag je uitleggen, tenzij TS mede-eigenaar is geweest en hoofdelijk aansprakelijk lijkt me dat niet namelijk.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Nu online
redfoxert schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:33:
[...]

Die mag je uitleggen, tenzij TS mede-eigenaar is geweest en hoofdelijk aansprakelijk lijkt me dat niet namelijk.
Terwijl hij daar werkte zal TS zich bewust zijn geweest van het feit dat het niet legale software was. Dat was toen geen probleem, maar nu hij er niet meer werkt wel..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:13
President schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:39:
[...]

Terwijl hij daar werkte zal TS zich bewust zijn geweest van het feit dat het niet legale software was. Dat was toen geen probleem, maar nu hij er niet meer werkt wel..
Wat een hoop aannames....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:24

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

President schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:39:
[...]

Een gemiddelde werknemer zal het zijn achterste roesten of de software waarmee hij werkt en die beschikbaar gesteld wordt illegaal is of legaal. Diegene die de pijn uiteindelijk zal voelen is de werkgever.

In 2006 heb ik ook stage gelopen bij een computerbedrijf waar een paar illegale Windows XP CD'tjes in de disc-box stonden. :+

Het was ook een k*tstage, maar ik heb echt nooit het idee gehad om wraak te nemen ofzo.

[ Voor 17% gewijzigd door AW_Bos op 01-04-2022 21:45 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 12:32

BLACKfm

o_O

Vele jaren geleden ooit eens iets voorbij zien komen van een bedrijf waar je flink de NSB-er kon uithangen met een soort 'meldingsloon'. Dus dan loonde het om je werkgever er bij te naaien.

Als ik op dat moment de problemen had die ik vele jaren later had zou ik daar echt geen moreel bezwaar tegen hebben. En daar werd wel voor vele 10-duizenden euro's aan illegale software gebruikt (CAD, Adobe). Later was daar wel meer toezicht op vanuit IT beheer.

Edit: de naam 'BSA' stond mij bij, na een google actie kwam ik dit tegen:
https://reporting-emea.bs.../add.aspx?ln=nl-nl&src=NL

https://www.computable.nl...en-softwarepiraterij.html

[ Voor 21% gewijzigd door BLACKfm op 01-04-2022 21:54 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
GioStyle schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:25:
Ik wil een klacht indienen over het openen van deze topic. _O-

Gebruikers met minder dan 1000 posts niet toestaan om topics te openen zou al enorm helpen. :F
Kan gewoon via Karma. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

BLACKfm schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:49:
Vele jaren geleden ooit eens iets voorbij zien komen van een bedrijf waar je flink de NSB-er kon uithangen met een soort 'meldingsloon'. Dus dan loonde het om je werkgever er bij te naaien.

Als ik op dat moment de problemen had die ik vele jaren later had zou ik daar echt geen moreel bezwaar tegen hebben. En daar werd wel voor vele 10-duizenden euro's aan illegale software gebruikt (CAD, Adobe). Later was daar wel meer toezicht op vanuit IT beheer.

Edit: de naam 'BSA' stond mij bij, na een google actie kwam ik dit tegen:
https://reporting-emea.bs.../add.aspx?ln=nl-nl&src=NL

https://www.computable.nl...en-softwarepiraterij.html
Het was inderdaad de BSA. Je kreeg destijds 10% van de schadevergoeding met een maximum van €10.000 per tip. Twintig jaar geleden was dat een heel bedrag :+

Ik raad het af om dit aan te kaarten. Het levert je niks op maar kan wel behoorlijk tegen je werken. Denk aan een slechte referentie of een claim op basis van schending van een geheimhoudingsplicht of (post-contractueel) goed werknemerschap.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Ernemmer schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:17:
[...]

Goede zaak om bedrijven die illegale software gebruiken aan te pakken.
Een mailtje naar de softwaremaker is vaak genoeg, zij pakken het verder op.

[...]

Als het om dit soort bedragen gaat is het inderdaad niet interessant.

Maar ik betaal 10k per jaar aan licentiekosten en als een concurrent dat niet doet kan hij gewoon goedkoper werken.
Mijn antwoord zou zijn bij een partij die een jaar of 80 geleden is opgericht

Maar je opmerking over “oneerlijke concurrentie” snijdt best wel hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

fopjurist schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:22:
[...]

Het was inderdaad de BSA. Je kreeg destijds 10% van de schadevergoeding met een maximum van €10.000 per tip. Twintig jaar geleden was dat een heel bedrag :+

Ik raad het af om dit aan te kaarten. Het levert je niks op maar kan wel behoorlijk tegen je werken. Denk aan een slechte referentie of een claim op basis van schending van een geheimhoudingsplicht of (post-contractueel) goed werknemerschap.
Lol ik denk niet dat geheimhoudingsplicht standhoudt bij illegale praktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
mark-k schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:49:
[...]

Maar, je kan een intentie hebben om misstanden aan de kaak te stellen of de intentie om een bedrijf te beschadigen of kapot te maken omdat je bent ontslagen. Dat eerste juich ik toe, bij dat tweede hoop ik dat een melder toch ook wel kans loopt op juridische gevolgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

President schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:06:
[...]

Maar, je kan een intentie hebben om misstanden aan de kaak te stellen of de intentie om een bedrijf te beschadigen of kapot te maken omdat je bent ontslagen. Dat eerste juich ik toe, bij dat tweede hoop ik dat een melder toch ook wel kans loopt op juridische gevolgen...
Je intentie boeit geen kut, als iemand een crimineel verlinkt zodat hij geen concurrentie meer heeft maakt dat verder niks uit, vaak krijg je zelf dan vaak minder straf.

Grote kans dat genoeg mensen het niet vinden kunnen als hun bedrijf zich niet aan de regels houdt, maar als je het aankaart terwijl je er zelf zit ben je zelf waarschijnlijk erger de sjaak. Dus zoiets gebeurt vaak pas nadat je zelf toch al kiest om weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-09 12:07
mark-k schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:49:
[...]
Daarom ben jij waarschijnlijk geen jurist. Het melden bij bijvoorbeeld de BSA is toch echt een privaatrechtelijk geheel en daarbij is een geheimhoudingsplicht wel degelijk relevant. Het is in veel opzichten niet veel anders dan dat je achteraf naar klanten gaat en vertelt dat je oud-werkgever z'n werk niet volgens de bepaalde regels of afspraken deed.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:18
ben ik de enige die het belachelijk vindt dat een bedrijf illegale software bedrijfsmatig gebruikt?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

MikeN schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:56:
[...]

Daarom ben jij waarschijnlijk geen jurist. Het melden bij bijvoorbeeld de BSA is toch echt een privaatrechtelijk geheel en daarbij is een geheimhoudingsplicht wel degelijk relevant. Het is in veel opzichten niet veel anders dan dat je achteraf naar klanten gaat en vertelt dat je oud-werkgever z'n werk niet volgens de bepaalde regels of afspraken deed.
Dat is civiel, strafrechtelijk gaat dat echt wel boven je geheimhoudingsplicht.

Plus, iedereen is jurist, dat is namelijk een onbeschermde en tegenwoordig vrij loze term ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Bockelaar schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:04:
ben ik de enige die het belachelijk vindt dat een bedrijf illegale software bedrijfsmatig gebruikt?
Nee, daarom dat dit topic bestaat.

Overigens hangt het er wel van af wat de software is, is het een of ander niche ding dat nergens anders te krijgen is en tegenwoordig zo duur is dat het alleen voor multinationals te betalen is vind ik het een grijs gebied. Gelukkig komt dat tegenwoordig niet meer zo vaak voor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Bockelaar schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:04:
Helemaal mee eens, en dan ook nog mensen hier die het goedpraten. "Nee je moet ze niet reporten! Dat is NSB gedrag" etc etc.

Als bedrijven bewust de wet overtreden moeten daar gevolgen aan zitten, lijkt me niet een geheel lastig concept.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
corset schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:31:
[...]

Helemaal mee eens, en dan ook nog mensen hier die het goedpraten. "Nee je moet ze niet reporten! Dat is NSB gedrag" etc etc.

Als bedrijven bewust de wet overtreden moeten daar gevolgen aan zitten, lijkt me niet een geheel lastig concept.
Tja, er zit een verschil tussen iets legaal van een website downloaden en gratis gebruiken als bedrijf terwijl je eigenlijk zou moeten betalen en tussen op Piratebay iets downloaden en installeren .. en tussen een bedrijf met 3 computers waarop verschillende mensen dingen hebben geïnstalleerd en een bedrijf met 300 computers die centraal beheerd worden

[ Voor 12% gewijzigd door President op 02-04-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 12:32

BLACKfm

o_O

President schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:41:
[...]

Tja, er zit een verschil tussen iets legaal van een website downloaden en gratis gebruiken als bedrijf terwijl je eigenlijk zou moeten betalen en tussen op Piratebay iets downloaden en installeren .. en tussen een bedrijf met 3 computers waarop verschillende mensen dingen hebben geïnstalleerd en een bedrijf met 300 computers die centraal beheerd worden
Er zit anders weinig verschil tussen 5km/h te hard rijden en 100km/h te hard rijden. Gestraft wordt je sowieso, alleen de boetedoening is wat hoger naarmate de overschrijding stijgt.

Dat je voor 5km/h te hard gelijkt denkt 'Ach, ga boeven vangen', maar ergens moet de grens liggen natuurlijk :).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:18
ok, dus een hamer bij de bouwmaat meenemen zonder te betalen met de intentie deze terug te brengen noem je "lenen" en mag je dan als timmerman gewoon gebruiken. Die hamer meenemen zonder betalen om hem niet terug te brengen is dan weer niet oke?
Of een gewone zaag betaal je, maar die mooie makita is te duur dus die "leen" ik wel want het is belachelijk dat alleen grote aannemers die kunnen betalen?

Bijzonder vreemd dat mensen het zakelijk gezien recht proberen te praten. Je werkt ermee, het levert je omzet op.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Bockelaar schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:40:
ok, dus een hamer bij de bouwmaat meenemen zonder te betalen met de intentie deze terug te brengen noem je "lenen" en mag je dan als timmerman gewoon gebruiken. Die hamer meenemen zonder betalen om hem niet terug te brengen is dan weer niet oke?
Of een gewone zaag betaal je, maar die mooie makita is te duur dus die "leen" ik wel want het is belachelijk dat alleen grote aannemers die kunnen betalen?

Bijzonder vreemd dat mensen het zakelijk gezien recht proberen te praten. Je werkt ermee, het levert je omzet op.
Als ik die hamer vanuit de bouwmarkt op mijn werk neer leg, dan zal niemand weten dat die gesloten is en zal die ook gewoon gebruikt worden...

Eenzelfde casus kan ook hier het geval zijn, de werkgever weet misschien niet eens dat er software op een niet-legale manier wordt gebruikt. Dus er mist veel informatie om de werkgever af te zeiken.

Los daarvan gaat het als ex -werknemer eigenlijk vooral om wraak nemen, wat betekent dat je er emotioneel teveel mee bezig bent. Dan moet je echt leren om het af te sluiten en door te gaan met je leven, net als dat je een ex-vriendin nog bij de politie erbij wil lappen omdat ze ten tijde van jullie relatie stiekem de Ziggo verbinding van de buren gebruikte ipv een eigen verbinding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
corset schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:31:
[...]

Klopt, ik vind t alleen hypocriet om daar wat mee te doen als je niet meer voor je inkomen afhankelijk bent van t bedrijf.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als het om wraak gaat, so what? Wraak kan zoet en bevredigend zijn en helpen met verwerking. Niks mis mee.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-09 12:07
mark-k schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:29:
[...]

Dat is civiel, strafrechtelijk gaat dat echt wel boven je geheimhoudingsplicht.
Tsjah, alleen heeft een BSA of wat voor organisatie dan ook weinig met het strafrecht te maken. Het staat je vrij om aangifte te doen, het OM zal er alleen niets mee doen verder. Geen idee hoe de situatie in België is, waarschijnlijk vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-09 01:29
Meld maar bij de fabrikant van die software. Vooral als het een bedrijf is die recent is begonnen zou ik het heel laag vinden. Startups hebben het al moeilijk genoeg en technologische bedrijven komen in Europa nauwelijks van de grond. Het is allemaal Adobe, Microsoft, Apple, Meta en Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-09 16:49

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic krijgt een slotje. Denk dat iedereen wel weet waarom. Enige dat ik nog expliciet wil opmerken is opmerkingen als NSB-er en dat soort zaken, kom op mensen. Dit kan echt niet. We praten hier gewoon normaal met elkaar en discussiëren normaal met elkaar. Dat soms dingen hoog kunnen oplopen, check. Dit soort gedrag echter, dat tolereren we hier niet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.