Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiss
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-04-2022
Excel is heel traag. Maak gebruik van queries (databases tussen 50.000 en 100.000 regels) en heb een verbinding met onedrive om de excelbestanden te benaderen (extern)?

Desktop is een Predator G3-605 i5 4460. 14GB RAM. Grafische kaart (onboard) Intel HD 4600. SSD 120 GB schijf en 3 extra harde schijven. Temperatuur getest met Speccie tussen 35 en 45 graden

Doel: rekensnelheid moet omhoog
Vraag: kan dat door componenten te vervangen of toch denken aan nieuwe desktop?
of ligt het aan werken op afstand?

Ik heb geen tehnische kennis.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:35
Hoe groot zijn de bestanden in MB/GB?

Wat is het cpu gebruik en geheugen gebruik? Dit kan je checken met HWinfo64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiss
De data bestanden zijn tussen 3 en 8 mb.
In andere excel bestanden worden middels filters niet alle data van die bestanden gelezen.
Hierop worden formules losgelaten

Hieronder zie je een stat van zo'n bestand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kL_CaLDOAurwSNiP_uf4xozobcU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hEUZhlHYe18ur0gjqoVG4Z4x.jpg?f=user_large

En dan de gegevens middels HWinfo64
Weet niet of dit is wat je zoekt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHsidR40qj4nQzP2IXQDFTvBE0Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pq9BRMLwPNkEtFPgpNVCYuF1.jpg?f=user_large

Hoe dan ook vast bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MachIV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-08 12:30
Misschien beter idee om contact op te nemen met je IT ondersteuning als dit voor je werk is.

Doe eens gek, lees de bijbehorende handleiding eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiss
Ben zzp' er en IT geeft hierdoor geen ondersteuning.
Heb het geprobeerd met een laptop van ze (asus vivobook i5 1135G7 met ssd 512 en 8 GB RAM). Zelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 23:22
Indien mogelijk, wat meer rekenarij aan de database over laten door de queries uit te breiden ipv in het excel te gaan doen (poor man's in memory "db") ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik herinner me uit mijn Excel tijd dat het oude binary format (xlsb) sneller was dan het xlm format (xlsx).

Ik heb geen idee wat het probleem is maar je zou dit kunnen proberen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:57
De CPU uit die laptop is ruim twee keer zo snel als jouw wat oudere CPU uit je PC, en ook de belasting uit je HWInfo screenshot is niet zodanig dat je systeem de bottleneck is. Ik denk dat je eens naar de logica in de spreadsheet moet gaan kijken, wellicht is er een betere oplossing voor wat je daarmee aan het doen bent, bijvoorbeeld een database/PowerBI oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:29

Croga

The Unreasonable Man

Eens met @martyw! Je bent dingen met Excel aan het doen waar het niet voor bedoelt is (heck; excel is tegenwoordig nagenoeg nooit meer de juiste oplossing).

Excel is redelijk goed in niet-complexe berekeningen.
Wil je data analyseren ga dan naar PowerBI
Wil je data bewerken doe dat dan in een database

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 09:44
Database in excel. Hmmm.

Anyway. Veelal wordt 32 bit Office geïnstalleerd. Probeer de x64 eens. Weet bijna zeker dat dit je wel gaat helpen. Bepaalde plug-ins werken dan helaas niet.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1