Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• 94Melons
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-04-2022
Beste tweakers,

Binnenkort worden mijn vriendin en ik de trotse eigenaar van ons eerste eigen koophuis (bouwjaar 1980). Nou zijn wij gezegend met een CV ketel die direct aan vervanging toe is en dus willen we tijdens onze algehele verbouwing ook het een en ander mee nemen voor verduurzaming. Zonder aanpassingen heeft het energielabel C. Hieronder de resultaten van het rapport en wat onze plannen voor nu zijn:

Spouwmuurisolatie van 5 tot 8 cm met glaswol aanwezig --> ons is aangeraden dit niet verder te isoleren om koude bruggen te voorkomen

Dakisolatie van 5 tot 8 cm aan de buitenzijde --> extra dakisolatie aan binnenkant aanbrengen totdat deze tenminste een RC waarde van 4 heeft

Vloerisolatie van isolatieplaten van 5 tot 8 cm --> matige isolatie maar zonder toegang kruipruimte (deze is dichtgemetseld) niet te vervangen zonder de vloer te slopen. Laten voor wat het is

Verwarming HR combiketel --> moet gezien de leeftijd sowieso vervangen worden, onduidelijk wat we gaan doen. Advies is hybride warmtepomp icm vloerverwarming maar dan moet alsnog de vloer er uit.

Veel oud dubbel- en soms enkelglas --> in het kader van kostenbesparing alles vervangen door HR++ glas ipv tripple glass

Zonnepanelen niet aanwezig --> dichtpannen dakraam en 14 (aldus quickscan) zonnepanelen op schuin en plat dak georiënteerd op het zuid oosten

Mechanische ventilatie --> advies is om dit te vervangen door balansventilatie. Echter twijfelen we hier over omdat de investeringskosten €5000 zijn en de besparing per jaar ligt, naar wat we kunnen vinden, tussen de €50 en de €500 euro. Een terugverdientijd tussen de 10 en de 100 jaar is me wat onvoorspelbaar.

Bij het opstellen van het rapport werd uitgegaan van een gemiddeld verbruik van 1500m3 gas en 4200kWh elektriciteit op jaarbasis.

Mijn vriendin had het idee om een lucht/lucht warmtepomp aan te schaffen met 1 buitenunit en een binnenunit in de slaapkamer aan zonzijde (airco al aanwezig dus lijkt me een duidelijke hint van de vorige bewoners) en in de woonkamer (~40 m2). Op internet lees je van alles en niets over de capaciteiten van deze warmtepompen dus we gingen er van uit dat we bij verwarming nodig kunnen hebben. Hier voor bedacht mijn vriendin dat we elektrische verwarmingspanelen aan kunnen schaffen en dat onze besparing dan zit in het verwarmen per kamer in plaats van per huis. Voor mij is volstrekt onduidelijk of dit financieel rendabel is. Wel zat ik zelf te denken aan een hybride warmtepomp in combinatie met lage temperatuurverwarming en dan in de vorm van een radiator aan de muur maar ook hier van weet ik niet of dit mogelijk is met de isolatie die we uiteindelijk zullen hebben.

Het huis zelf is zo'n 126m2 met 3 slaapkamers, een zolder (waar we een dakkapel op willen zetten dus eigenlijk slaapkamer #4), wat extra kamertjes zoals een bijkeuken en een vrij grote open woon/kook ruimte op de begane grond (dat is die ~40m2).

Verduurzamen doen we zeker voor het milieu maar zolang we niet Jeff Bezos geld hebben willen we het wel zo efficiënt mogelijk aanpakken. Eigenlijk heb ik dus de volgende vragen:
- wat zijn de meningen over de keuzes die we maken met het oog op verduurzaming/isoleren?
- wat zijn de mogelijkheden met betrekking tot het verwarmen van de kamers in het huis
- wat zijn dingen waar ik misschien niet aan denk met betrekking tot het energiehuishouden (bijvoorbeeld het toepassen van domotica en dergelijken)

Bonus vraag:
We hebben ook een enigszins afgeragde convectorput en we zijn er eigenlijk zeker van dat we deze leeg zullen halen en dicht zullen maken. Dit omdat we 2 honden hebben die verharen alsof ze er voor betaald worden en zo'n convectorput verzamelt dat en pompt een heerlijke wolk honden huidschilvers de kamer door. Ons vermoeden is dat deze honden aerosol zo'n dichtheid zal hebben dat na 2 maanden tijd elke vorm van niet-bacterieel leven niet meer denkbaar is in de woonkamer. Is dit overdreven? Op de kleine kans dat dit zo is: wat zijn de mogelijkheden die zo'n put bieden?

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
94Melons schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:14:
Beste tweakers,

Binnenkort worden mijn vriendin en ik de trotse eigenaar van ons eerste eigen koophuis (bouwjaar 1980). Nou zijn wij gezegend met een CV ketel die direct aan vervanging toe is en dus willen we tijdens onze algehele verbouwing ook het een en ander mee nemen voor verduurzaming. Zonder aanpassingen heeft het energielabel C. Hieronder de resultaten van het rapport en wat onze plannen voor nu zijn:

Spouwmuurisolatie van 5 tot 8 cm met glaswol aanwezig --> ons is aangeraden dit niet verder te isoleren om koude bruggen te voorkomen

Dakisolatie van 5 tot 8 cm aan de buitenzijde --> extra dakisolatie aan binnenkant aanbrengen totdat deze tenminste een RC waarde van 4 heeft

Vloerisolatie van isolatieplaten van 5 tot 8 cm --> matige isolatie maar zonder toegang kruipruimte (deze is dichtgemetseld) niet te vervangen zonder de vloer te slopen. Laten voor wat het is

Verwarming HR combiketel --> moet gezien de leeftijd sowieso vervangen worden, onduidelijk wat we gaan doen. Advies is hybride warmtepomp icm vloerverwarming maar dan moet alsnog de vloer er uit.

Veel oud dubbel- en soms enkelglas --> in het kader van kostenbesparing alles vervangen door HR++ glas ipv tripple glass

Zonnepanelen niet aanwezig --> dichtpannen dakraam en 14 (aldus quickscan) zonnepanelen op schuin en plat dak georiënteerd op het zuid oosten

Mechanische ventilatie --> advies is om dit te vervangen door balansventilatie. Echter twijfelen we hier over omdat de investeringskosten €5000 zijn en de besparing per jaar ligt, naar wat we kunnen vinden, tussen de €50 en de €500 euro. Een terugverdientijd tussen de 10 en de 100 jaar is me wat onvoorspelbaar.

Bij het opstellen van het rapport werd uitgegaan van een gemiddeld verbruik van 1500m3 gas en 4200kWh elektriciteit op jaarbasis.

Mijn vriendin had het idee om een lucht/lucht warmtepomp aan te schaffen met 1 buitenunit en een binnenunit in de slaapkamer aan zonzijde (airco al aanwezig dus lijkt me een duidelijke hint van de vorige bewoners) en in de woonkamer (~40 m2). Op internet lees je van alles en niets over de capaciteiten van deze warmtepompen dus we gingen er van uit dat we bij verwarming nodig kunnen hebben. Hier voor bedacht mijn vriendin dat we elektrische verwarmingspanelen aan kunnen schaffen en dat onze besparing dan zit in het verwarmen per kamer in plaats van per huis. Voor mij is volstrekt onduidelijk of dit financieel rendabel is. Wel zat ik zelf te denken aan een hybride warmtepomp in combinatie met lage temperatuurverwarming en dan in de vorm van een radiator aan de muur maar ook hier van weet ik niet of dit mogelijk is met de isolatie die we uiteindelijk zullen hebben.

Het huis zelf is zo'n 126m2 met 3 slaapkamers, een zolder (waar we een dakkapel op willen zetten dus eigenlijk slaapkamer #4), wat extra kamertjes zoals een bijkeuken en een vrij grote open woon/kook ruimte op de begane grond (dat is die ~40m2).

Verduurzamen doen we zeker voor het milieu maar zolang we niet Jeff Bezos geld hebben willen we het wel zo efficiënt mogelijk aanpakken. Eigenlijk heb ik dus de volgende vragen:
- wat zijn de meningen over de keuzes die we maken met het oog op verduurzaming/isoleren?
Eigenlijk moet ik zeggen, isoleren isoleren isoleren. het problem is dat dit financieel niet de handigste optie is naisoleren bespaard je helaas maar beperkt geld, doorgaans dus een bijna oneindige tvt de uitzondering is dingen zelf doen met bv B keuze PIr platen. maar eigenlijk wel isoleren isoleren isoleren dus. uiteindelijk is het de beste manier van verduurzamen.
Als je groot gaat verbouwen denk vooral aan full electric. anders maak je de laatste stapjes naar gasloos ondoenelijk duur. ik zou kijken naar een L/W warmtepomp. aangezien je toch de convectorput wil laten vervallen (groot gelijk) kan je wellicht ook even meteen kijken naar je afgifte.
persoonlijk zou ik de dakkapel laten vervallen en nu foccussen op debasis. als je die dakkapel ooit echt nodig hebt staat die er binnen een dag op, nu slokt hij vooral je budget op.
Een L/L warmtepomp is in mijn ogen de meest nuttige manier van hybride stoken ik zou dus zeker geen hybride systeem instaleren als je die route wil bewandelen.
vergeet niet je kozijnen goed te beordelen Hr++ plaatsen in half vergaane kozijnen moet je niet willen. glas plaats je voor ~25 jaar

dus wat ik zou doen.
zonnepanelen
hr++(+) glas
afgifte aanpakken
wp
en isoleren. isoleren, isoleren.

wat ik niet zou doen

Hybride wp
dakkapel

Ik snap je twijfel over Ventilatie type D. Met wtw is wel een uitkomst, je kan buitenlucht filteren, je hebt geen roosters meer bij de ramen dus minder koude val en tocht en geen geluid van buiten.
Uiteindelijk is het veel meer dan alleen de besparing, die idd maar beperkt terug te verdienen is. Na wikken en wegen heb ik er wel voor gekozen. met name omdat je de buitenlucht kan filteren. (pollen, hout stook etc) Daarnaast heb je minder afgifte nodig en een minder grote wp. En oja, roosters zijn ook niet gratis ;)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@94Melons
dit klinkt aardig het zelfde als wat ik heb gedaan.
jaren 80 huis met ook wel de zelfde specs.

isoleer wat er te isoleren is, warmte die je niet hoeft te stoken hoef je ook niet op te wekken.
begin met zonnepanelen, flinke overproductie.
daarna heb ik een hybride warmtepomp gekocht.
(had ik niet moeten doen, meteen door pakken voor volle warmtepomp.
hybride is k... je blijft met het gevoel van een beetje gas zitten.
probeer nog een jaartje met de gasketel te blijven werken en ga meteen goed over.)

pak je ook iets van de keuken aan, check ook meteen elektrisch koken.
(dit is een stap die ik nog moet doen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:18
Houd het voor nu simpel.

- Ramen vervangen door Hr++ indien kozijnen nog in orde, moeten die ook vervangen worden dan meteen Hr+++
- Zonnepanelen op het dak
- Convectorput dicht en de vloer eruit en vloerverwarming erin.
- Mechanische ventilatie vervangen door nieuwe gelijkstroom unit
- Cv eruit en full electric warmtepomp erin.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zonnepanelen Zonnepanelen Zonnepanelen Zonnepanelen

Dakkapel voor 4e slaapkamer... tegen de tijd dat MiniMelon nummer 3 op weg is ga je daar maar over nadenken. Tot die tijd kost een dakkapel je geld, en dan jaarlijks geld op je energierekening.

Panelen zijn op het moment zo'n enorme financiële winner. Doe het zo snel mogelijk, zo veel mogelijk.
Zo kun je het snelst sparen voor de lijst van @twain4me

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:46
Per kamer verwarmen is niet iets wat je moet willen;
zet zoveel mogelijk in op een goede thermisch isolerende buitenschil en wat er tussen de verschillende ruimtes aan warmte wordt uitgewisseld is dan niet zo relevant.

HR++ is prima in bestaande kozijnen, maar wanneer je op bepaalde plekken ook kozijnen vervangt kies daar iig voor tripel.

Convectorput kun je zeker wat mee met lagetemperatuurverwarming zie dit topic: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Qua hondenhaar geen ervaring mee.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:34
Doen:

Zonnepanelen, zoveel als redelijk haalbaar.

L/L WP kan een behoorlijk deel gas kosten besparen als je de echte omschakeling (nog) niet kunt veroorloven, en airco blijft ook fijn als je dat later wel zou kunnen.

Dak isoleren, scheelt het meest. Mits nog enigszins te betalen.

Ik zou niet doen:

Balansventilatie achteraf aanleggen. Realiseer je dat je dan effectief je hele huis warm stookt. Een bestaande type C (alleen uitblaast) unit vervangen door een zuinige kost €200 ofzo dus dat zeker wel doen als er een aftands ding hangt. Kun je zelf indien 1 rechterhand aanwezig.

Verwarmen met elektrische panelen: gebruikt ~4x meer stroom dan warmtepomp (verwarmen met airco is ook een WP) en is ca. 2x duurder nog dan met gas, waar een WP juist de helft scheelt (ruwweg, met huidige prijzen zijn de verschillen soms nog groter). Wij hebben 1 IR paneel in de badkamer maar voor heel veel meer zou ik het niet aanraden. Maar ik zie dat je ook zegt, is voor het geval airco het ooit een keer niet redt. Daarvoor kan evt. een straalkacheltje of keramische heater van enkele tientjes ook volstaan. dialles suggereert verder airco als hoofdverwarming, maar dan moet je nog wel een (WP-?)boiler regelen voor SWW. Plus dat je in alle ruimtes waar je normaal verblijft dan wel airco wilt eigenlijk. Dit maakt een stuk meer geluid en tocht dan een L/W warmtepomp, maar is wel goedkoper in aanleg.

Je vriendin is duidelijk een goed eind op weg met inlezen, dus naar haar luisteren :P

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 16:45
Tip..
Als je toch je convector put eruit sloopt, heb je meteen je doorgang naar de kruipruimte.
Die dus meepakken met isoleren, put dichtmaken en vloerverwarming erin knallen 👍

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Pagina: 1