Weerstand speakers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tureluur
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-07-2022
Hoi,

Ik ben al een tijdje op zoek naar nieuwe speakers, maar weet niet zo goed waar ik op moet letten.
Nou weet ik dat de impedantie van mijn versterker 8-16 Ω is. Maar ik vroeg mij af of ik hier dan ook speakers op aan kan sluiten met een gegeven impedantie bereik van 4-8 Ω? Dit aangezien ze beiden wel de 8 in hun bereik hebben staan.
De speakers worden alleen in mijn kamer gebruikt en hoeven dus ook niet heel hard te staan, maar een beetje volume is altijd wel leuk.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt.

Beste antwoord (via Tureluur op 01-04-2022 15:04)

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:12
Je kunt dat gerust aansluiten. De 8-16 op de versterker betekent dat hij zijn max vermogen kan leveren bij 8-16Ω. Sluit je speakers aan met een hogere impedantie, dan haal je nooit het maximale verrmogen. Sluit je speakers aan met een lagere impedantie (zoals jij nu doet) dan haal je het max vermogen al bij een lagere stand van de volumenknop. Als je hem te hard zet krijg je vervorming en in het ergste geval kapotte zekeringen. Op normale volumes maakt het allemaal dus niets uit.

Regeren is vooruitschuiven

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:12
Je kunt dat gerust aansluiten. De 8-16 op de versterker betekent dat hij zijn max vermogen kan leveren bij 8-16Ω. Sluit je speakers aan met een hogere impedantie, dan haal je nooit het maximale verrmogen. Sluit je speakers aan met een lagere impedantie (zoals jij nu doet) dan haal je het max vermogen al bij een lagere stand van de volumenknop. Als je hem te hard zet krijg je vervorming en in het ergste geval kapotte zekeringen. Op normale volumes maakt het allemaal dus niets uit.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:30
Niet druk maken om weerstand en vermogen van een versterker en speakers. Bij normaal gebruik zullen je speakers nog geen 1watt vermogen vragen. Het wordt pas problematisch als je op standje gehoorschade gaat spelen. Daar zijn passieve speakers sowieso niet voor gemaakt.

Waar je nog wel naar kan kijken is de gevoeligheid van een speaker. Dat wordt weergegeven in een aantal db. Dat geeft aan hoeveel decibel een speaker produceert met 1 watt vermogen op 1 meter afstand. Hoe hoger die gevoeligheid hoe meer decibel een speaker per eenheid vermogen produceert. Gevoeligheid is ook niet zo'n punt als je nooit echt hard gaat spelen, maar het kan nooit kwaad om een speaker te kiezen met een vrij hoge gevoeligheid (rond de 90db).

Wat betreft vermogen. Elke 3db extra kost een verdubbeling van het vermogen. Het menselijk oor interpreteert 3db als 'iets luider', maar niet dubbel zo luid. Een versterker met 100w vermogen levert dus maar 3db meer geluid uit je speaker als een versterker met 50w vermogen. Overigens zul je die 50w al niet snel nodig hebben. Heb je aan 100w versterker niet genoeg, dan heb je dat aan 200 of 300w ook niet.

Kortom, in 99% van de gevallen zul je praktische elke gangbare speaker op elke gangbare versterker aan kunnen sluiten en het zal prima werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 01-04-2022 15:14 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |