Netwerk verbinding tussen bedraad en draadloos valt uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:48

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Kort geleden heb ik mijn netwerkapparatuur naar een andere kamer verplaatst. Sindsdien kan ik na 12~72 uur niet meer met draadloze apparatuur (laptop, iPad etc) bij de bedrade apparatuur. Zelfs pingen lukt niet. De apparatuur individueel werkt nog prima, ik kan bijvoorbeeld wel van de Raspberri Pi een film van de NAS afspelen, en alle apparaten, bedraad of draadloos, kunnen nog surfen op het internet dus de verbinding naar de router is nog wel goed.

Hier een plaatje van het netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDIS6aRR1-XAelzyOOTCS8-9sxA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ndTHfV3O4yEnrmVp4sAXhwyI.png?f=user_large

Het enige wat er met de verhuizing veranderd is aan de topologie is dat de switch (Netgear GS108) niet meer direct met een kabel in de router zit, maar dat dat via een muurplaat-cat6-patchpaneel loopt. Deze verbinding heb ik getest met een UTP tester (niet exact deze maar wel zoiets) en zou dus goed moeten zijn.

Ik los het nu op door de switch even spanningsloos te maken. Daarna kan elk apparaat elkaar weer zien.

De voor de hand liggende oorzaak is natuurlijk het veranderde stuk (muurplaat-cat6-patchpaneel), echter is dat hele stuk passief/statisch/dom, dus dat dat na 12 tot 72 uur voor problemen zorgt klinkt weer onlogisch.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen, of wat ik moet onderzoeken/testen om de oorzaak te vinden?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ander kabeltje?

Hier heb ik Cat7 kabel liggen.
Ook dingen verplaatst zodat ik nu een wallsocket bij de router heb (voor kabel naar boven en tuin).
Vervolgens meldt de switch 100 ipv 1000.
Bleek dat ik een "nieuwe" Cat5 kabel van router -> wallsocket had geplaatst die moeilijk doet.

Soms is het gewoon iets heel simpels.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@EMP

Zo'n netwerk tester als dat je gebruikt hebt is IMHO leuk om te kunnen controleren of je alle aders in de juiste volgorde aangesloten hebt maar zo'n ding laat helaas niets zien aangaande de kwaliteit van aansluiten óf uberhaupt de kwaliteit van de bekabeling en/of het patchpanel ansich.

Is er toevallig niet iemand in je buurt / kennissenkring die een deftige 'Fluke' ter beschikking heeft (óf eventueel een (véél) goedkopere PockEthernet)?

Ik zou overigens beginnen met de bekabeling nogmaals goed / opnieuw aan te zetten middels een goede LSA Tang, vaak lost dat het probleem al wel op.

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 01-04-2022 14:15 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
EMP schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:27:
Sindsdien kan ik na 12~72 uur niet meer met draadloze apparatuur (laptop, iPad etc)
Ik los het nu op door de switch even spanningsloos te maken. Daarna kan elk apparaat elkaar weer zien.
Ik zou in dat geval beginnen met een andere switch en kijken wat er dan gebeurd. Verder alles hetzelfde laten (als je teveel tegelijk verandert kun je slecht uitsluiten waar het probleem (niet) lijkt te zitten).

Als je geen VLANs gebruikt kun je iedere willekeurige switch gebruiken, zelfs een switch achterop een oude simpele router.

Draait de laptop macOS of een ander OS? Kun je router nog wel bereiken?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Real schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:15:
Ik zou in dat geval beginnen met een andere switch en kijken wat er dan gebeurd. Verder alles hetzelfde laten (als je teveel tegelijk verandert kun je slecht uitsluiten waar het probleem (niet) lijkt te zitten).

Als je geen VLANs gebruikt kun je iedere willekeurige switch gebruiken, zelfs een switch achterop een oude simpele router.

Draait de laptop macOS of een ander OS? Kun je router nog wel bereiken?
Dit kan ik zeker eens proberen. Ik heb nog een oude router met 100mbps switch liggen.

Ik draai Linux op de laptop en kan prima het internet op en de FRITZ!Box web interface bereiken. Ik kom alleen niet meer bij de Synology

Als ik trouwens de PC opstart als de verbinding 'er uit ligt' dan krijgt deze geen IP en kan ik niet bij de FRITZ!Box komen.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

EMP schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:33:
[...]

Dit kan ik zeker eens proberen. Ik heb nog een oude router met 100mbps switch liggen.

Ik draai Linux op de laptop en kan prima het internet op en de FRITZ!Box web interface bereiken. Ik kom alleen niet meer bij de Synology

Als ik trouwens de PC opstart als de verbinding 'er uit ligt' dan krijgt deze geen IP en kan ik niet bij de FRITZ!Box komen.
Die laptop gaat zo te zien over Wifi direct naar je Fritzbox! Of heb je nog meer Access Points áchter dat patchpanel hangen welke die draadloze route kunnen opzetten?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Will_M schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:36:
Die laptop gaat over Wifi direct naar je Fritzbox! ? Of heb je nog meer Access Points áchter dat patchpanel hangen welke die draadloze route kunnen opzetten?
Direct.

Wat op het plaatje staat is daadwerkelijk alle bedrade apparatuur die ik aangesloten heb. Alleen zitten er een zwik meer draadloze apparaten aangesloten (lees telefoons etc.)

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
EMP schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:33:
[...]
Ik heb nog een oude router met 100mbps switch liggen.
Waarschijnlijk ten overvloede, maar uiteraard niet de WAN poort gebruiken

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Update

Na een dag of vier probleemloze uptime met de oude router heb ik de switch nog eens aangesloten. Deze knipperde wat raar bij het 'opstarten', alsof hij af en toe rebootte. Omdat ik vermoedde dat de adapter misschien niet meer genoeg prik leverde heb ik de switch met een andere adapter aangesloten, en sindsdien draait hij ook al weer vier dagen probleemloos *O*

Bedankt voor het meedenken!

My anime addiction.

Pagina: 1