Kort geleden heb ik mijn netwerkapparatuur naar een andere kamer verplaatst. Sindsdien kan ik na 12~72 uur niet meer met draadloze apparatuur (laptop, iPad etc) bij de bedrade apparatuur. Zelfs pingen lukt niet. De apparatuur individueel werkt nog prima, ik kan bijvoorbeeld wel van de Raspberri Pi een film van de NAS afspelen, en alle apparaten, bedraad of draadloos, kunnen nog surfen op het internet dus de verbinding naar de router is nog wel goed.
Hier een plaatje van het netwerk:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ndTHfV3O4yEnrmVp4sAXhwyI.png?f=user_large)
Het enige wat er met de verhuizing veranderd is aan de topologie is dat de switch (Netgear GS108) niet meer direct met een kabel in de router zit, maar dat dat via een muurplaat-cat6-patchpaneel loopt. Deze verbinding heb ik getest met een UTP tester (niet exact deze maar wel zoiets) en zou dus goed moeten zijn.
Ik los het nu op door de switch even spanningsloos te maken. Daarna kan elk apparaat elkaar weer zien.
De voor de hand liggende oorzaak is natuurlijk het veranderde stuk (muurplaat-cat6-patchpaneel), echter is dat hele stuk passief/statisch/dom, dus dat dat na 12 tot 72 uur voor problemen zorgt klinkt weer onlogisch.
Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen, of wat ik moet onderzoeken/testen om de oorzaak te vinden?
Hier een plaatje van het netwerk:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ndTHfV3O4yEnrmVp4sAXhwyI.png?f=user_large)
Het enige wat er met de verhuizing veranderd is aan de topologie is dat de switch (Netgear GS108) niet meer direct met een kabel in de router zit, maar dat dat via een muurplaat-cat6-patchpaneel loopt. Deze verbinding heb ik getest met een UTP tester (niet exact deze maar wel zoiets) en zou dus goed moeten zijn.
Ik los het nu op door de switch even spanningsloos te maken. Daarna kan elk apparaat elkaar weer zien.
De voor de hand liggende oorzaak is natuurlijk het veranderde stuk (muurplaat-cat6-patchpaneel), echter is dat hele stuk passief/statisch/dom, dus dat dat na 12 tot 72 uur voor problemen zorgt klinkt weer onlogisch.
Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen, of wat ik moet onderzoeken/testen om de oorzaak te vinden?
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.