• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 13:35
Dag Allen,

Ik zit al enkele dagen te klooien met m'n netwerk. en kom er maar niet achter wat ik hier verkeerd doe.
Ik heb een t-mobile dsl lijn, niet veel bijzonders, maar it does the job.

Wel heb ik slechte wifi in m'n appartement (veel beton).
Dus ik heb een 2-tal repeaters gekocht (1200ax en de 6000) en alvast de 4060 van Fritz!.
Alle fritz componenten kunnen met wifi6 met elkaar.
Het is allemaal wat overkill dacht ik, maar alvast voor het nieuwe huis dat we momenteel bouwen.

Wanneer ik via wifi verbind met de modem van T-Mobile haal ik via m'n del eenvoudig 40 Mbps via speedtest.
wanneer ik echter op m'n 4060 mesh netwerk zit, is het ca 2/3Mbps. via speedtest.

Ik heb de 4060 ingesteld als master, en is met het modem verbonden via de WAN poort.

Zie ik iets over het hoofd?

Veel dank alvast.

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:03
Een Wifi Repeater herhaalt (duh) het verbinding dat de repeater zelf ontvangt. Dus plaats je de repeater op een plek waar de Wifi al matig / slecht is dan wordt die snelheid verder herhaalt. Je apparaat kan wel dan volle wifi streepjes hebben, maar de snelheid blijft laag. (Bijv: Haal je op plek A 10Mbps en je plaatst daar een Wifi Repeater dan zou deze theoretisch nooit sneller internet kunnen bieden dan 10Mbps. In de praktijk heb je nog wat minder omdat deze nog brandbreedte verliest)

Idealiter verbind je een Wifi Repeater met een kabel aan je modem zodat je juist een goed signaal verspreid. Een Wifi Repeater werkt dus alleen goed als je deze dus 1) met een kabel verbind of 2) op een plek zet waar je goede wifi ontvangst hebt (de repeater kan dan het signaal verder verspreiden.

Mesh of geen mesh staat hier los van.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik heb een AVM FRITZ!Box 6690 Cable (bijna het zelfde).
Wat mij opviel is dat het WiFi bereik best beroerd is bij AVM.

Vervolgens ook een 1200ax gekocht, maar via WiFi (draadloos) wordt het echt niet beter (omdat je router gewoon slecht WiFi bereik heeft).
Dus de 1200ax bekabeld aangesloten en dan werkt het supergoed.
rutgerdrum123 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:54:
Ik heb de 4060 ingesteld als master, en is met het modem verbonden via de WAN poort.
Je hebt hier een dubbele NAT gecreëerd.
Sluit je 4060 aan via LAN op het modem en zet de DHCP uit.
Laat je t-mobile modem/router bijna al het werk doen en je AVM alleen de WiFi.

In je nieuwe huis dan wel even opnieuw instellen.

[Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 01-04-2022 17:31]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 13:35
Dank voor de feedback!
heiyu schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:06:
Een Wifi Repeater herhaalt (duh) het verbinding dat de repeater zelf ontvangt. Dus plaats je de repeater op een plek waar de Wifi al matig / slecht is dan wordt die snelheid verder herhaalt. Je apparaat kan wel dan volle wifi streepjes hebben, maar de snelheid blijft laag. (Bijv: Haal je op plek A 10Mbps en je plaatst daar een Wifi Repeater dan zou deze theoretisch nooit sneller internet kunnen bieden dan 10Mbps. In de praktijk heb je nog wat minder omdat deze nog brandbreedte verliest)
Klopt, ik heb hier ook naar gekeken, maar zelfs als ik praktisch er naast sta met m'n laptop, blijft het zo.
Bedraad aansluiten lukt nog niet in dit huis, is een huurhuis en wil/mag niet overal gaten boren. in het nieuwe huis zal dit natuurlijk wel het geval zijn (kan niet wachten eigenlijk)
DJMaze schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:08:

Vervolgens ook een 1200ax gekocht, maar via WiFi (draadloos) wordt het echt niet beter (omdat je router gewoon slecht WiFi bereik heeft).

[...]

Dit werkte inderdaad! dank!

wel vreemd, want volgens Fritz had ik het aangesloten zoals het hoorde. en angaande het wifibereik gaf m'n app aan dat de repeaters ruim binnen het bereik vielen van de router (is soms ook echt maar 4 meter verder. Dus dat lijkt mij het probleem niet te zijn.
Met de oplossing is er dus echter geen echt mesh meer, en viel soms het wifi juist weer weg op sommige apparaten.

Na nog wat langer geklooid te hebben krijg ik betere resultaten wanneer ik de WAN poort van 2.5 Gbit omzet naar 1 Gbit/s. Dit lost het probleem ook (voorlopig) ook op. Alsof die met 2.5Gbit/s het de data toch afkneep.

het hebben van 2 NAT's levert dus een soort storing op als ik het goed begrijp?

iig veel dank voor de hulp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:52
DJMaze schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:08:

[...]

Mmm... de WAN-poort van de FB4060 fungeert als een extra LAN-poort in geval van instelling als router achter een andere router, en er is dan geen dubbele NAT. Dit gebeurt softwarematig en kan/hoeft niet apart te worden ingesteld. Ik heb hier zelf ook een tijdje mee gepuzzeld met mijn FB4060, komende van een FB7590... 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!
rutgerdrum123 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:58:
het hebben van 2 NAT's levert dus een soort storing op als ik het goed begrijp?
Geen storing, maar je moet het zien als twee netwerken die elkaar niet kunnen zien.
Je kan dan problemen ondervinden.
hkoster1 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:03:
de WAN-poort van de FB4060 fungeert als een extra LAN-poort in geval van instelling als router achter een andere router
Super, wist niet dat de FB dat ook kon.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee