Met welk materiaal deze CV af te doppen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-12 23:40
Hallo,

Zie de foto. Ik wel deze radiator verwijderen. Nu heb ik volgens mij 2 opties:

1) afdoppen bij de leiding. Welke materiaal heb ik hier voor nodig?
2) afdoppen na het aansluitblok. Kan ik hier gewoon een einddop op schroeven?

Welke optie is het beste?

Dank voor de reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcG0yIaP791dnCoC_S2X6ptjzBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECp7ZR6NHUKzGWL9veTqetTI.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-12 08:33
Ga je hem permanent verwijderen, of alleen omdat je erachter wil stucen of schilderen?

• remc1979
Kurma schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:50:
Ga je hem permanent verwijderen, of alleen omdat je erachter wil stucen of schilderen?
De radiator wordt permanent verwijderd.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
als je een verdeler hebt kan je hem (meestal) daar los koppelen en afdoppen.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
remc1979 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:59:
[...]

De radiator wordt permanent verwijderd.
Het ziet er een beetje uit als kunsstof leidingen. Dan zit er vaak ergens een centraal verdeelblok.
In dat geval: bij het verdeelblok afkoppelen en leidingen op bij de radiator op de vloer afzagen

• remc1979
twain4me schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:10:
als je een verdeler hebt kan je hem (meestal) daar los koppelen en afdoppen.
Hmm, dat is nieuw voor mij. Jullie denken dus er ergens in huis een verdeeldoos zit voor de radiatoren. Dat moet ik eens gaan onderzoeken.

Als deze er niet zit, wat is dan de beste oplossing?

• remc1979
Gevonden volgens mij.

Maar dan moet wel het hele systeem leeg om deze af te doppen. Wat is de makkelijkste manier om de juiste aansluiting op de verdeler te vinden? De betreffende radiator helemaal open zetten en de rest dicht? En dan kijken welke warm wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pvubrg5GlevcxYUaMb_UwUEyy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoGkCwmUewhFb6eKVLDonQFQ.jpg?f=fotoalbum_large

• remc1979
remc1979 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:50:
Gevonden volgens mij.

Maar dan moet wel het hele systeem leeg om deze af te doppen. Wat is de makkelijkste manier om de juiste aansluiting op de verdeler te vinden? De betreffende radiator helemaal open zetten en de rest dicht? En dan kijken welke warm wordt?

[Afbeelding]
Met welke materialen dop ik hem dan af?

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:02
die messing koppeling op de verdeler naar de kunststof buis kun je er helemaal uitdraaien een afsluitdop inzetten (met tape omwikkeld)
zoiets als dit bv: https://www.hornbach.nl/s...raad/7884887/artikel.html

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12 23:32
Ik had een zelfde situatie, om de juist aansluiting op het verdeelblok te vinden gewoon 1 iemand bij de radiator een paar keer een ruk geven aan de leiding en als het goed is zie/voel je dat bij het verdeelblok.
Vervolgens bij het verdeelblok een stop erop gedraaid en de leiding eerst goed leeg gemaakt (compressor er even door geblazen) en hem zo uit de vloer getrokken. Als het goed is zit hij in een pvc buis en is dat redelijk eenvoudig.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Het zou ook M22 draad kunnen zijn op die verdeler. Het beste kun je even langs een Warmteservice filiaal gaan en daar de foto's laten zien en vragen wat je nodig hebt.

N.B. Die pomp die ik op de foto zie is een oudje. Heb je al een pompschakelaar geplaatst?
ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 02-04-2022 08:06 ]

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:37
Heb ook een leiding van zo’n verdeler los gehaald, maar op die korte afstand zijn ze minder flex 😊en de koppeling zat vast. Wil je makkelijk werken, systeem leeg alle koppelingen los, blok even weghalen en juiste afdoppen.
Heb je op die verdieping maar 4 radiatoren? Anders kunnen ze zijn door gelust.
Juiste leiding heb ik gezocht met een bouw stofzuiger op de leiding, compressor spettert zo als de leiding niet leeg is 😉

• remc1979
ThinkPad schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 08:06:
Het zou ook M22 draad kunnen zijn op die verdeler. Het beste kun je even langs een Warmteservice filiaal gaan en daar de foto's laten zien en vragen wat je nodig hebt.

N.B. Die pomp die ik op de foto zie is een oudje. Heb je al een pompschakelaar geplaatst?
ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft
Dank voor de reactie. Is niet mijn woning, maar ik zal de tip doorgeven.

Zal ook even langs de warmteservice rijden.

• remc1979
_NvS_ schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 08:12:
Heb ook een leiding van zo’n verdeler los gehaald, maar op die korte afstand zijn ze minder flex 😊en de koppeling zat vast. Wil je makkelijk werken, systeem leeg alle koppelingen los, blok even weghalen en juiste afdoppen.
Heb je op die verdieping maar 4 radiatoren? Anders kunnen ze zijn door gelust.
Juiste leiding heb ik gezocht met een bouw stofzuiger op de leiding, compressor spettert zo als de leiding niet leeg is 😉
Er zijn idd maar 4 radiatoren op de begane grond

• remc1979
emielbf schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 07:27:
die messing koppeling op de verdeler naar de kunststof buis kun je er helemaal uitdraaien een afsluitdop inzetten (met tape omwikkeld)
zoiets als dit bv: https://www.hornbach.nl/s...raad/7884887/artikel.html
Dank je! Dit is idd ook een mogelijkheid
Pagina: 1