Ik wil een nieuw systeem samen stellen. Mijn huidige systeem is al een tijdje aan vervanging toe. Heb ik het door de pandemie een beetje uitgesteld, maar dit kan echt niet langer. Ik fotografeer met een D800/D850. Geen kleine bestanden om te editen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De nadruk voor dit systeem ligt op het editen van foto's (Photoshop en Lightroom) en video's (Davinci Resolve). Daarnaast zal ik er wat op programmeren, maar dit is vooral hobby (maar de projecten zijn dan over het algemeen wel groot; meer cores is fijn). Af en toe start ik wel eens een spelletje (division(2). CSGO. Dat is vooral bijzaak, ik weet vrij zeker dat de IGU nu al sneller gaat zijn dan mijn huidige pc).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1500,-. exclusief een nieuwe videokaart. (deze wil ik op een later moment kopen, ik zit te denken aan een RTX 3060 - 12G).
Het budget is wel 'flexibel' als er alternatieve componenten zijn die zeker de meerwaarde hebben.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur gaat mee (toetsenbord, muis, monitor etc).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle componenten om een nieuwe PC te bouwen. Ik neem geen componenten van mijn huidige PC mee.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een nieuw systeem dat weer een lange tijd mee kan. Kwalitatief goede componenten hebben de voorkeur boven iets wat een paar euro goedkoper is. Geen RGB.
Het systeem moet wel zo stil mogelijk zijn.
Ga je overklokken?
nee.
Na wat build voorstellen hier bekeken te hebben dacht ik zelf aan de volgende build:
De Samsung SSD wordt OS schijf. De Kioxia wil ik als scratch disk gebruiken. De HDD is vooral voor storage van bestanden die ik aan het editen ben. (Uiteindelijk wil ik dat offloaden naar een NAS en een sneller netwerk)
Wat verwacht je van ons?
Zou graag horen of dit een goede gebalanceerde build is. Zijn de gekozen componenten van goede kwaliteit.
Ik heb alleen wel mijn twijfels over de volgende componenten:
Voeding
Ik heb een wat hoger Wattage voeding genomen om alvast voorbereid te zijn op een GPU. Is dit een goede keuze of is het overkill?
Cooler
Het ik een goede cooler uitgezocht voor deze build? Voldoende om de CPU koel te houden zonder te luid te worden? (of zijn er alternatieven die beter / stiller koelen)
Moederbord
Ik heb een Moederbord met WIFI en Bluetooth genomen. Ik heb alleen de Bluetooth nodig. De PC zelf wordt toch op een netwerk aangesloten. Een alternatief kan zijn om de pricewatch: MSI PRO Z690-A DDR4 te nemen met daarbij een apart Bluetooth kaartje? (Welke zou dan geschikt zijn?)
Dank voor iedereen die feeback op mijn build geeft
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De nadruk voor dit systeem ligt op het editen van foto's (Photoshop en Lightroom) en video's (Davinci Resolve). Daarnaast zal ik er wat op programmeren, maar dit is vooral hobby (maar de projecten zijn dan over het algemeen wel groot; meer cores is fijn). Af en toe start ik wel eens een spelletje (division(2). CSGO. Dat is vooral bijzaak, ik weet vrij zeker dat de IGU nu al sneller gaat zijn dan mijn huidige pc).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1500,-. exclusief een nieuwe videokaart. (deze wil ik op een later moment kopen, ik zit te denken aan een RTX 3060 - 12G).
Het budget is wel 'flexibel' als er alternatieve componenten zijn die zeker de meerwaarde hebben.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur gaat mee (toetsenbord, muis, monitor etc).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle componenten om een nieuwe PC te bouwen. Ik neem geen componenten van mijn huidige PC mee.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een nieuw systeem dat weer een lange tijd mee kan. Kwalitatief goede componenten hebben de voorkeur boven iets wat een paar euro goedkoper is. Geen RGB.
Het systeem moet wel zo stil mogelijk zijn.
Ga je overklokken?
nee.
Na wat build voorstellen hier bekeken te hebben dacht ik zelf aan de volgende build:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-12700 Boxed | € 370,55 | € 370,55 |
| 1 | Moederborden | MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 | € 233,82 | € 233,82 |
| 1 | Interne harde schijven | WD Gold, 8TB (256MB cache) | € 231,18 | € 231,18 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-U12S Bruin | € 63,75 | € 63,75 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 134,90 | € 134,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750x (2021) Zwart | € 124,90 | € 124,90 |
| 1 | Solid state drives | Kioxia Exceria G2 1TB | € 96,95 | € 96,95 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 134,90 | € 134,90 |
| Totaal | € 1.489,95 | |||
De Samsung SSD wordt OS schijf. De Kioxia wil ik als scratch disk gebruiken. De HDD is vooral voor storage van bestanden die ik aan het editen ben. (Uiteindelijk wil ik dat offloaden naar een NAS en een sneller netwerk)
Wat verwacht je van ons?
Zou graag horen of dit een goede gebalanceerde build is. Zijn de gekozen componenten van goede kwaliteit.
Ik heb alleen wel mijn twijfels over de volgende componenten:
Voeding
Ik heb een wat hoger Wattage voeding genomen om alvast voorbereid te zijn op een GPU. Is dit een goede keuze of is het overkill?
Cooler
Het ik een goede cooler uitgezocht voor deze build? Voldoende om de CPU koel te houden zonder te luid te worden? (of zijn er alternatieven die beter / stiller koelen)
Moederbord
Ik heb een Moederbord met WIFI en Bluetooth genomen. Ik heb alleen de Bluetooth nodig. De PC zelf wordt toch op een netwerk aangesloten. Een alternatief kan zijn om de pricewatch: MSI PRO Z690-A DDR4 te nemen met daarbij een apart Bluetooth kaartje? (Welke zou dan geschikt zijn?)
Dank voor iedereen die feeback op mijn build geeft
It is amazing what you can accomplish if you do not care who gets the credit.