Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:32
Wellicht twee basic vragen, maar ik ben sindskort in het bezit van een EOS M50 Mark II en ben opzoek naar de optie om de datum/tijd in de bestandsnaam te krijgen. Heb de instellingen al doorgenomen en ook gezocht via Google, maar dit lijkt niet mogelijk. Klopt dat?

--

Verder ben ik benieuwd wel of jullie bepaalde programma's gebruiken om de foto's te vergelijken/selecteren welke je wilt behouden of dat je de SD kaart gewoon in je laptop/PC steekt en de standaard Windows Explorer gebruikt?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 14:37

qless

...vraag maar...

Dat staat al in de EXIF, elk fotobeheer programma kan dat laten zien / sorteren op datum.

Ik zelf doe dat met Lightroom, importeer van SD kaart naar disk en meteen sorteren.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
qless schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:58:
Dat staat al in de EXIF, elk fotobeheer programma kan dat laten zien / sorteren op datum.
Was dat maar waar. Ik ben heel tevreden over RawTherapee, maar sorteren op datum kan je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:35

breinonline

Are you afraid to be known?

Arumes schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:28:
[...]

Was dat maar waar. Ik ben heel tevreden over RawTherapee, maar sorteren op datum kan je vergeten.
Dat is wel heel triest. En het is al heel lang zo als ik het internet mag geloven. Maar men is er nu mee bezig: https://github.com/Beep6581/RawTherapee/pull/6449

Ik ken verder geen bewerkingsprogramma’s die dit niet kunnen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:12
In o.a. Capture One en Lightroom kun je tijdens het importeren de datum toevoegen aan de bestandsnaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:48
wappiewappie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 07:48:
In o.a. Capture One en Lightroom kun je tijdens het importeren de datum toevoegen aan de bestandsnaam.
En als dat niet beschikbaar is, zou er toch vast wel een programma'tje beschikbaar moeten zijn wat bestanden hernoemd op basis van metadata zoals datum? Nja, lijkt me wel een beetje iritante workaround voor wanneer je incidenteel de foto's op volgorde van datum wil sorteren. Maar als je dat toch altijd al zou willen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:30

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Gynnad ik heb je vragen even afgesplitst naar een eigen topic in workflow, dat past beter. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:53

bobcom

Dedicated dabbler

@Gynnad Grappig. Volgde dit topic met een half oog en toen meldde Shareware on Sale me dat ze een 100% off aanbieding hebben op dit programmaatje. Misschien een blikje waard?

(En nee, ik heb geen aandelen en nee, ik ga het niet gebruiken want mijn payware doet bijna alles wat ik wil)

[ Voor 10% gewijzigd door bobcom op 01-04-2022 11:20 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:32
qless schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:58:

Ik zelf doe dat met Lightroom, importeer van SD kaart naar disk en meteen sorteren.
Het probleem is ook niet dat je het niet kunt zien in de details van het bestand, het probleem is dat het niet in de file name staat. Hierdoor heb je bijv. wanneer je foto's afdrukt geen idee wat de datum van de foto is, vaak staat de naam van het bestand op de achterkant van de foto.
Arumes schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:28:
[...]
Ik ben zelf nog niet zo thuis in de tooling market voor fotografie, Lightroom, etc. ziet er allemaal goed uit maar heeft ook een prijskaartje, wat prima is als het je het veel gebruikt maar dat is bij mij (in eerste instantie) niet het geval.

Heb eens vlug een blik gewerpt op RawTherapee en dat ziet er prima uit, valt wel op dat ze al 2 jaar geen nieuwe versie hebben uitgebracht (op Github zie je echter wel wat bewegingen). Hun concurrent is volgens mij Darktable die wel wat vaker updates uitbrengen maar als ik de vergelijkingen op Google mag geloven wel wat achter lopen op RawTherapee.

Is dit iets wat nog steeds het geval is en is RawTherapee de open-source tool to-go in 2022?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Gynnad Als je de aanwezige EXIF metadata (zoals b.v. de date/timestamp) wilt verwerken in de bestandsnaam, dan zijn er toch diverse tools om dat te doen?

Het kan b.v. ook met ExifTool.
https://exiftool.org/examples.html
https://photo.stackexchan...h-their-exif-created-date
etc.

Maar ook menig file import tool, al dan niet meegeleverd door de camerafabrikant, heeft ook vaak dit soort opties.
Zo weet ik dat b.v. Nikon's Transfer 2 dit soort taken prima kan uitvoeren. Je steekt je geheugenkaartje in een cardreader en afhankelijk van hoe je e.e.a. geconfigureerd hebt, worden de bestanden vanaf je geheugenkaartje gekopieerd met de gewenste bestandsnaam in een specifiek date-time formaat/naampje.

Maar ook een tool als IrfanView (in batch mode) kan hiervoor gebruikt worden.
't Is maar net wat je makkelijk(er) vindt c.q. ervaring mee hebt.

BTW: naast RawTherapee en darktable heb je ook nog b.v. ART of digiKam.
Of kijk hier eens:
https://discuss.pixls.us/c/software/9

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 01-04-2022 14:44 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:35

breinonline

Are you afraid to be known?

Gynnad schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:43:
[...]

Het probleem is ook niet dat je het niet kunt zien in de details van het bestand, het probleem is dat het niet in de file name staat. Hierdoor heb je bijv. wanneer je foto's afdrukt geen idee wat de datum van de foto is, vaak staat de naam van het bestand op de achterkant van de foto.

[...]

Ik ben zelf nog niet zo thuis in de tooling market voor fotografie, Lightroom, etc. ziet er allemaal goed uit maar heeft ook een prijskaartje, wat prima is als het je het veel gebruikt maar dat is bij mij (in eerste instantie) niet het geval.

Heb eens vlug een blik gewerpt op RawTherapee en dat ziet er prima uit, valt wel op dat ze al 2 jaar geen nieuwe versie hebben uitgebracht (op Github zie je echter wel wat bewegingen). Hun concurrent is volgens mij Darktable die wel wat vaker updates uitbrengen maar als ik de vergelijkingen op Google mag geloven wel wat achter lopen op RawTherapee.

Is dit iets wat nog steeds het geval is en is RawTherapee de open-source tool to-go in 2022?
Darktable komt het dichtste in de buurt van Lightroom, als je dat prettig vind werken. Lightroom classic vind ik nog steeds het mooiste maar veel te duur als je het niet minimaal wekelijks gebruikt.

@Gynnad : Canon DPP kan ook gewoon renamen. Heb je daar al naar gekeken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1kK1b2qhSCaqhsd68pdQH0ipmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hxRXJq2RSs1uGfZCUZG0JgNo.png?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:53

bobcom

Dedicated dabbler

.....
....
Het maakt niet zoveel uit met welk tooltje je files hernoemt, veel meer welke structuur je aanhoudt. Niet gehinderd door enige kennis van database-zaken hernoem ik mijn foto's al jaren volgens het schemaatje [Datum][_[Tijd]_[Naam]. Op die manier komen ze altijd chronologisch in hun folders te staan. Ongetwijfeld is er iemand gepromoveerd op dit onderwerp, maar deze quick-and-dirty methode is goed genoeg voor mij (e.v.a.?)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
[...]Is dit iets wat nog steeds het geval is en is RawTherapee de open-source tool to-go in 2022?
Zoals altijd is dat natuurlijk sterk afhankelijk van jouw smaak, het besturingssysteem, en zelfs van de camera. Ik zit op Linux. Was met m'n Canon SLR's heel blij met Aftershot Pro, maar de kleuren van Olympus camera's waren verschrikkelijk (in ieder geval in die tijd). Dat deed RawTherapee wel goed, dus vandaar mijn keuze.

En tsja, geen updates... RT is intussen zo compleet dat ik GIMP vrijwel niet meer gebruik. Op een gegeven moment is een softwarepakket volwassen, en neemt het updatetempo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Ik sorteer/importeer/organiseer met Digikam en bewerk met Darktable - met verschillende programma's dus en ik ga niet met de explorer importeren.

Belangrijke eigenschappen bij Digikam: Hij laat mij importeren waar ik wil, en zal ook bestaande directories meenemen als ik die aanwijs, zonder iets te verplaatsen.
Sommige programma's dwingen hun eigen directorystructuur af, deze dus niet. Je kunt hem dus makkelijk op een bestaande structuur loslaten zonder dat hij meteen alles door elkaar gooit.

Verder kan Digikam best goed taggen, en ook zoeken. Hij zoekt op de Exif-data en er zit onder andere een tijdlijn-functie in.
Pagina: 1