Hallo,
Ik zoek wat advies / ideeën van ervaringsdeskundigen
Situatie:
- Plat dak 3.3x11.7m aan mijn kant, 3x11.7m eraan vast vd buurman
- lange kant aan mijn zijde op zuid-west (haaks op de hoofdbouw)
- Ochtend schaduw vd hoofdbouw
- Bij lage zon deelschaduw van bomen
- Dhz project
- APS DS3(L) omvormers
- Streefvermogen ca 4000 Wp
- dakhoogte ca. 2.5m (gebied met bebouwing en bomen)
Ik schat in dat voor ca 8.5m lengte een redelijke opbrengst te behalen is, daar het stuk dicht bij het huis wel erg veel schaduw vd hoofdbouw heeft (ook als de zon hoog staat).
Door de geringe breedte (3.3m), lijkt mij 2x 5 panelen landscape niet ideaal. Ook al omdat ik niet tot aan de erfgrens wil gaan (de buurman wilt ook panelen leggen, en die wil ik niet teveel "zijn" zon wegnemen).
Optie 1: dubbele schans met 2x5 paneel van ca 1.7m
- Slecht verkrijgbaar / weinig keuze montage systemen ("ouder" solarstell systeem)
- 5 omvormers nodig
- panelen 380-405 Wp (indicatief)
Optie 2 : 2: 8x grote panelen in portrait (panelen van 208-220 cm)
- Zijn hier montage systemen voor? (Solarstell gaat tot ca 180cm, en dan steekt het paneel al over)
- 4 omvormers nodig
- Panelen 480-500 Wp
Welke montage systemen zijn er voor beide opties?
Welke optie zou jullie voorkeur hebben?
Of toch maar 2 rijen landscape met heel weinig tussenruimte leggen? (Dat is tenminste een gangbare optie, maar ik vrees dat de opbrengst dan een stuk minder wordt en de buurman niet blij wordt).
Lastig!
Ik zoek wat advies / ideeën van ervaringsdeskundigen
Situatie:
- Plat dak 3.3x11.7m aan mijn kant, 3x11.7m eraan vast vd buurman
- lange kant aan mijn zijde op zuid-west (haaks op de hoofdbouw)
- Ochtend schaduw vd hoofdbouw
- Bij lage zon deelschaduw van bomen
- Dhz project
- APS DS3(L) omvormers
- Streefvermogen ca 4000 Wp
- dakhoogte ca. 2.5m (gebied met bebouwing en bomen)
Ik schat in dat voor ca 8.5m lengte een redelijke opbrengst te behalen is, daar het stuk dicht bij het huis wel erg veel schaduw vd hoofdbouw heeft (ook als de zon hoog staat).
Door de geringe breedte (3.3m), lijkt mij 2x 5 panelen landscape niet ideaal. Ook al omdat ik niet tot aan de erfgrens wil gaan (de buurman wilt ook panelen leggen, en die wil ik niet teveel "zijn" zon wegnemen).
Optie 1: dubbele schans met 2x5 paneel van ca 1.7m
- Slecht verkrijgbaar / weinig keuze montage systemen ("ouder" solarstell systeem)
- 5 omvormers nodig
- panelen 380-405 Wp (indicatief)
Optie 2 : 2: 8x grote panelen in portrait (panelen van 208-220 cm)
- Zijn hier montage systemen voor? (Solarstell gaat tot ca 180cm, en dan steekt het paneel al over)
- 4 omvormers nodig
- Panelen 480-500 Wp
Welke montage systemen zijn er voor beide opties?
Welke optie zou jullie voorkeur hebben?
Of toch maar 2 rijen landscape met heel weinig tussenruimte leggen? (Dat is tenminste een gangbare optie, maar ik vrees dat de opbrengst dan een stuk minder wordt en de buurman niet blij wordt).
Lastig!