Advies gevraagd; Portrait of dubbele schans of anders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbert225
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-06 22:59
Hallo,

Ik zoek wat advies / ideeën van ervaringsdeskundigen

Situatie:
- Plat dak 3.3x11.7m aan mijn kant, 3x11.7m eraan vast vd buurman
- lange kant aan mijn zijde op zuid-west (haaks op de hoofdbouw)
- Ochtend schaduw vd hoofdbouw
- Bij lage zon deelschaduw van bomen
- Dhz project
- APS DS3(L) omvormers
- Streefvermogen ca 4000 Wp
- dakhoogte ca. 2.5m (gebied met bebouwing en bomen)

Ik schat in dat voor ca 8.5m lengte een redelijke opbrengst te behalen is, daar het stuk dicht bij het huis wel erg veel schaduw vd hoofdbouw heeft (ook als de zon hoog staat).

Door de geringe breedte (3.3m), lijkt mij 2x 5 panelen landscape niet ideaal. Ook al omdat ik niet tot aan de erfgrens wil gaan (de buurman wilt ook panelen leggen, en die wil ik niet teveel "zijn" zon wegnemen).

Optie 1: dubbele schans met 2x5 paneel van ca 1.7m
- Slecht verkrijgbaar / weinig keuze montage systemen ("ouder" solarstell systeem)
- 5 omvormers nodig
- panelen 380-405 Wp (indicatief)

Optie 2 : 2: 8x grote panelen in portrait (panelen van 208-220 cm)
- Zijn hier montage systemen voor? (Solarstell gaat tot ca 180cm, en dan steekt het paneel al over)
- 4 omvormers nodig
- Panelen 480-500 Wp

Welke montage systemen zijn er voor beide opties?
Welke optie zou jullie voorkeur hebben?

Of toch maar 2 rijen landscape met heel weinig tussenruimte leggen? (Dat is tenminste een gangbare optie, maar ik vrees dat de opbrengst dan een stuk minder wordt en de buurman niet blij wordt).

Lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:14
Portrait O-W dakjes samen met de buurman. Kunnen er 15 elk op zonder schaduw. 9 zo, 6 nw

Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 01-04-2022 09:29 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbert225
2x voorkant / aanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6D1bCyMNBef0GegB2Q8Zi72YiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvqu7UnvwlovkhRxd6qycFWN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVgZfS8zcunPyZSWtoKpvTRpO74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FzhDtGmKLKK4V5Gp1YMOec7z.jpg?f=fotoalbum_large

Achteraanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bKGdtZsdJ-LB_-5Cn_VB4SM0hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hC7baU2eK83taM3vvrDiicp.jpg?f=fotoalbum_large

De rode markering geeft ongeveer het dakvlak aan waar ze moeten komen. Zuid-west is links:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msuX6_sYPmY1cRvJfNJOPm65T9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMsHwf4wolF981V7gTJOCYD3.jpg?f=fotoalbum_large

PS: De schotel gaat weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbert225
Ronald schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:28:
Portrait O-W dakjes samen met de buurman. Kunnen er 15 elk op zonder schaduw. 9 zo, 6 nw

Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden ;)
Helemaal gelijk, ik heb wat foto’s toegevoegd.

Kom ik met jouw voorstel niet te dicht bij de vrije dakrand? (3x 104cm: 312cm)

Bedankt voor je advies!
Mvg.
Eeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:57
ik heb mijn stellage onlangs gekocht bij sellectzonnepanelen uit Apeldoorn. Afgehaald, en er lag zo te zien voldoende voorraad om jouw setje ook te voorzien.

Willen je buren dezelfde richting op? Dan zou ik geen schans pakken ivm schaduwval. Een 2x landscape komt al uit op ong 40cm in 10graden.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbert225
maomanna schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:00:
ik heb mijn stellage onlangs gekocht bij sellectzonnepanelen uit Apeldoorn. Afgehaald, en er lag zo te zien voldoende voorraad om jouw setje ook te voorzien.

Willen je buren dezelfde richting op? Dan zou ik geen schans pakken ivm schaduwval. Een 2x landscape komt al uit op ong 40cm in 10graden.
Wat zou jij dan doen? Toch 2 rijen landscape heel kort bij elkaar? (50cm vd dakrand, 50 cm uit elkaar, dan blijf ik ca 30cm weg bij de erfgrens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:57
dat kan. ik zou in ieder geval niet dezelfde fout maken zoals ik deed.
zie hier mijn topic: Zonnepanelen, wel of geen optimizer

De landscape is beter, maar je moet wel de ruimte hebben. door mijn smalle dak van 3 meter, heb ik gekozen voor een schans van 2 rijen, 3 kolommen. Daarmee kon ik 6 panelen kwijt. De ruimte was er niet om 2x 1 rij met 3 kolommen te zetten, ivm schaduwval.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Superbert225 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:53:
[...]

Helemaal gelijk, ik heb wat foto’s toegevoegd.

Kom ik met jouw voorstel niet te dicht bij de vrije dakrand? (3x 104cm: 312cm)

Bedankt voor je advies!
Mvg.
Eeg
De enige zichtlijn waar je niet netjes mee zou zijn is naar je eigen tuin.... Ga jij klagen?

En dat is al relatief... op een laag dak als dat zie je het toch altijd.

Samen doen met de buurman... gaat hij ook niet klagen en scheelt een halve strip legmateriaal elk :D

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbert225
Ronald schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:29:
[...]

De enige zichtlijn waar je niet netjes mee zou zijn is naar je eigen tuin.... Ga jij klagen?

En dat is al relatief... op een laag dak als dat zie je het toch altijd.

Samen doen met de buurman... gaat hij ook niet klagen en scheelt een halve strip legmateriaal elk :D
Zichtlijn zit ik niet zo mee...en daar zal ik zeker niet over gaan klagen bij mezelf :+

Waar het mij om gaat is de veiligheid....er wordt aangeraden om 70cm van de dakrand weg te blijven, nou wil ik best een beetje risico nemen en wat korter bij gaan, maar niet overdrijven. De richtlijnen zullen er niet voor niks zijn ;-)

Mvg,

Eeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Mijne staan letterlijk op de dakrand... Ik heb wat extra klinkers in de ballastbakken gelegd... Geen krimp tijdens #eunice

Op deze flatteuze foto van niet mijn voeten kun je verderop nog wat sets bij de buren zien die echt heel windgevoelig liggen... en die liggen ook nog op dak.

Windgevoeligheid is groter bij dichtbij plaatsen. Zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

Zeker met zo'n laag dak hoef je je niet druk te maken over de wind. Zeker met oost/west in /\ opstelling en zijkappen moeten er wel lompe dingen gebeuren wil dat wegwaaien op die hoogte.

Als je buren ook panelen willen zou ik het gewoon in de lengte richting /\/\ samen met je buren leggen. Kan dus volledig aan elkaar, al dan niet met grotere afstand dan minimaal nodig is. Solarstell connect maakt dat iig mogelijk, andere systemen heb ik zelf geen ervaring mee.

Portrait oost/west met 3.3 m is misschien wel optimistisch met de gangbare panelen van tegenwoordig, maar je zou wel panelen van 1 m breed /\/ kunnen leggen en je buur \/\ zodat je in totaal /\/\/\ hebt liggen. Zeker in dat laatste geval is het aan te raden het samen met de buur te doen want anders geef je hem idd schaduw.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbert225
Termy schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:55:
Zeker met zo'n laag dak hoef je je niet druk te maken over de wind. Zeker met oost/west in /\ opstelling en zijkappen moeten er wel lompe dingen gebeuren wil dat wegwaaien op die hoogte.

Als je buren ook panelen willen zou ik het gewoon in de lengte richting /\/\ samen met je buren leggen. Kan dus volledig aan elkaar, al dan niet met grotere afstand dan minimaal nodig is. Solarstell connect maakt dat iig mogelijk, andere systemen heb ik zelf geen ervaring mee.

Portrait oost/west met 3.3 m is misschien wel optimistisch met de gangbare panelen van tegenwoordig, maar je zou wel panelen van 1 m breed /\/ kunnen leggen en je buur \/\ zodat je in totaal /\/\/\ hebt liggen. Zeker in dat laatste geval is het aan te raden het samen met de buur te doen want anders geef je hem idd schaduw.
Dan zou ik dus 2 rijen op ZW hebben en 1 op NO. Buurman krijgt dan 2 op NO en 1 op ZW. Correct? Heeft hij dus wel veel minder opbrengst.

Verder loop ik vast kwa aansluitwaarde met zoveel (12) panelen. Ik kan met veel creativiteit de bekabeling voor 1 groep netjes weg gewerkt krijgen (zonder hak en breek werk). Dan zit ik max aan 4x DS3, toch?

Nog een vraagje over de APS DS3: Hoe heb je die geregistreerd? (Moet je toch een installer account voor hebben?). Of heeft de leverancier dat voor je geregeld?
Mvg. Eeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Zover ik begreep ligt je tuin vrijwel op het zuiden, maar als dat niet zo is dan verandert dat de zaak mogelijk wat. Een plaatje van google maps (satelliet) met het noorden boven zou wel verhelderend zijn.

Het ligt verder aan wat voor je panelen je wilt plaatsen hoe je dat moet aansluiten. Ik had in 1e instantie 12 370 Wp panelen op 3x QS1 en dat bleef binnen de specs voor 1 fase op een 3x25A aansluiting en topt niet noemenswaardig af. Als je 400ish Wp panelen pakt dan zou je wel wat aftopping zien maar ook niet schokkend. Nu zijn het dus 8 DS3-Ls voor 16x455 Wp en dat zit 3/2/3 over m'n 3 fasen verdeeld via een onderverdeelkast op zolder waar 5x2.5 heen loopt.

Ik zie dat je niet aangegeven hebt wat de elektrasituatie bij je is, dat is natuurlijk wel van wezenlijk belang :).

Oh, en ik heb idd een installateursaccount omdat ik graag alles wilde kunnen inzien (voltages en temperaturen van de omvormers en exporteren van de data, bv) maar de DIY end user account kan ook per paneel monitoren en zo. Dat ik een installateursaccount heb is wel erg handig aangezien nu 2 van m'n buren ook een systeem hebben liggen wat ik nu dus kan 'beheren' en er komen er nog 2 aan binnenkort hehe. Of het tegenwoordig nog even makkelijk is om een installateursaccount te krijgen weet ik niet. Mogelijk kan @JvS hier terugkoppelen of het gelukt is :).

[ Voor 26% gewijzigd door Termy op 01-04-2022 15:09 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbert225
Termy schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:06:
Zover ik begreep ligt je tuin vrijwel op het zuiden, maar als dat niet zo is dan verandert dat de zaak mogelijk wat. Een plaatje van google maps (satelliet) met het noorden boven zou wel verhelderend zijn.

Het ligt verder aan wat voor je panelen je wilt plaatsen hoe je dat moet aansluiten. Ik had in 1e instantie 12 370 Wp panelen op 3x QS1 en dat bleef binnen de specs voor 1 fase op een 3x25A aansluiting en topt niet noemenswaardig af. Als je 400ish Wp panelen pakt dan zou je wel wat aftopping zien maar ook niet schokkend. Nu zijn het dus 8 DS3-Ls voor 16x455 Wp en dat zit 3/2/3 over m'n 3 fasen verdeeld via een onderverdeelkast op zolder waar 5x2.5 heen loopt.

Ik zie dat je niet aangegeven hebt wat de elektrasituatie bij je is, dat is natuurlijk wel van wezenlijk belang :).

Oh, en ik heb idd een installateursaccount omdat ik graag alles wilde kunnen inzien (voltages en temperaturen van de omvormers en exporteren van de data, bv) maar de DIY end user account kan ook per paneel monitoren en zo. Dat ik een installateursaccount heb is wel erg handig aangezien nu 2 van m'n buren ook een systeem hebben liggen wat ik nu dus kan 'beheren' en er komen er nog 2 aan binnenkort hehe. Of het tegenwoordig nog even makkelijk is om een installateursaccount te krijgen weet ik niet. Mogelijk kan @JvS hier terugkoppelen of het gelukt is :).
Elektra: 3x 25A
De bedrading voor meer dan 1 groep kan ik alleen in voorzien door de oprit open te breken (wil ik nu niet aan beginnen).

APS DS3:
Dus ik krijg die dingen geregistreerd en werkend met een eindgebruikers account? Dan is het goed!

Mijn tuin ligt op NW, de pijl op de foto wijst naar Noord. De rode rechthoek geeft het gezamenlijke dak aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ohMdI8wzC15CCRNkFdk5j7MggQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8QrKKIWbnQBIaPN0g1oaXxIU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Termy schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:06:
Dat ik een installateursaccount heb is wel erg handig aangezien nu 2 van m'n buren ook een systeem hebben liggen wat ik nu dus kan 'beheren' en er komen er nog 2 aan binnenkort hehe. Of het tegenwoordig nog even makkelijk is om een installateursaccount te krijgen weet ik niet. Mogelijk kan @JvS hier terugkoppelen of het gelukt is :).
Ik heb het niet nog een keer geprobeerd.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Superbert225 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:31:
Elektra: 3x 25A
De bedrading voor meer dan 1 groep kan ik alleen in voorzien door de oprit open te breken (wil ik nu niet aan beginnen).

APS DS3:
Dus ik krijg die dingen geregistreerd en werkend met een eindgebruikers account? Dan is het goed!

Mijn tuin ligt op NW, de pijl op de foto wijst naar Noord. De rode rechthoek geeft het gezamenlijke dak aan.
[Afbeelding]
De monitoring aan de praat krijgen als DHZer kan idd sowieso. De documentatie daarvoor wordt vooralsnog altijd bijgeleverd bij de omvormers maar is natuurlijk ook makkelijk online te vinden. Belangrijk puntje is dat er 2 stickers op de omvormer staan met hetzelfde UID (direct onder elkaar). Die moet je uiteindelijk scannen wanneer je het op zet dus het is sterk aan te raden om een schemaatje te maken van hoe het ligt met 1 van die stickers in het schema geplakt waar de omvormer ligt en welk paneel op welk kanaal zit. Dan is het triviaal om achteraf de layout te maken en de monitoring op te zetten. Duurt wel een halve dag of zo voor er data binnen komt.

Wat je ligging betreft: voor dakjes in de lengterichting is het idd gunstiger voor jou dan voor je buur met een oneven aantal rijen. Wederom is dit dan een kwestie van doorrekenen hoe de opbrengst hiervan zich verhoudt tot los van elkaar iets doen. Je zou zelfs kunnen voorstellen om achteraf naar rato van opwekking de kosten te delen.
Alternatief is om de dakjes in de breedte te leggen, dan zijn jullie gelijk. Of dus gewoon geen oneven aantal rijen en van de rand en de erfgrens wegblijven.

Weet je zeker dat je geen 5x2.5 kunt trekken door de huidige buis? Ik heb ik dat recent ook gedaan door een 16 mm flexibele buis. Onderverdeler op zolder en 3 afzonderlijke 3x2,5 YMVK het dak op.

@JvS ah, ok, jammer.

Pagina: 1