Fans GPU draaien niet continu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-04-2022
Ik heb een Asus Nvidia Geforce GTX1050 TI videokaart en heb gemerkt dat de koeling fans op de videokaart alleen maar werken als ik het hulp programma van ASUS GPU Tweak gebruik.
Ik heb er nooit bij stil gestaan dat die eigenlijk nooit gewerkt hebben toen ik hem enkele jaren geleden kocht. Tot ik ( uit verveling :P ) het programma Open Hardware Monitor eens installeerde. Toen zag ik daar dat mijn koeling fans van mijn videokaart niet draaiden.
Ik heb toen maar eens het GPU Tweak programma van ASUS er op gezet en zag toen tot mijn verbazing dat mijn fans ineens begonnen te draaien :? :?

Kan dit aan mijn moederbord liggen? Ik heb reeds in de bios na gekeken en vind daar niets voor mijn videokaart.

Ik werk nog met een oude moederbord van Gigabyte
GA-990FXA-UD3 R5
AMD FX 8350 processor
Windows 10

...

...

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 08:54
Wat veel belangrijker is om te weten:

Wat zijn de idle temperaturen en wat zijn de temperaturen onder load?

Heb je bijvoorbeeld al eens gekeken wat de temperaturen van de videokaart zijn als je bijvoorbeeld een programma als 3DMark draait of mogelijk zelfs de standaard render test in GPU-Z.

Met GPU-z kan je tijdens het renderen ook zaken als: temperatuur en fan speed uitlezen.

Niet actieve koeling kan namelijk er ook op wijzen dat de kaart simpelweg niet heet genoeg word om actief gekoeld te worden. Ik heb namelijk de fans op mijn videokaarten (bijv. een Nvidia 1660 Super) stil zien staan omdat de idle temperatuur laag genoeg was.

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wat @richardboer ook al zegt, maar nog wat simpler: als je je videokaart bekijkt/uitleest om te zien of je ventilator stilstaat, is dat dan idle of onder load?

Zeker bij kaarten van het kaliber GTX1050 TI is semi-passieve koeling doodnormaal. Asus heeft ongeveer tweemiljoen uitvoeringen van de GTX 1050 Ti in de pricewatch staan, ik zie zowel actieve als semi-passieve varianten, dus misschien dat je die laatste hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door bwerg op 01-04-2022 09:36 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:08

br00ky

Moderator Harde Waren
Even een topic van een inhoudelijke titel voorzien. Verder eens met hierboven. Dikke kans dat het gewoon een semipassieve versie is. It's not a bug, it's a feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

Tazzios

..

Waarom zou je willen dat hij draait?

Uitgaande dat het deze is: https://www.asus.com/Moth.../Phoenix/PH-GTX1050TI-4G/
tdp75 watt

is het beetje hetzelfde verhaal als dit topic:
Tazzios in "GPU fan draait na een tijd"

[ Voor 2% gewijzigd door Tazzios op 02-04-2022 11:12 . Reden: typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-03 16:00
Veel Videokaarten hebben die feature,
vaak boven de 50 a 60 graden beginnen de fans te draaien, ik werk zelf veel met RTX kaarten. en bij die Gigabyte kaarten is het heel normaal dat de fans niet draaien als de kaart niet zwaar belast wordt.

bij de RTX 30 series is het namelijk ook dat geval dat de fans bij 60 graden pas actief worden.
ik zou me er niet al te druk om maken in iedergeval. tenzij je GPU abnormaal heet wordt ofc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Jasy schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:19:
bij de RTX 30 series is het namelijk ook dat geval dat de fans bij 60 graden pas actief worden.
Of de koeling van een kaart actief of semi-passief is ligt aan het ontwerp van de kaart zelf, niet aan de GPU-chip of GPU-serie. Als fabrikant A hogere kloksnelheden hanteert of een slechter koelblok heeft dan fabrikant B kan de ene koeling actief zijn en de andere semi-passief, met dezelfde chip.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1