Goedemiddag Tweakers,
Het technieuws volg ik al een tijd op Tweakers, maar bij deze voor het eerst een bericht op het forum!
Het wil namelijk dat ik een stukje advies nodig heb, ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen!
Casus
Mijn woning ben ik volledig aan het verbouwen, momenteel zijn er sloopwerkzaamheden bezig. Het betreft een rijtjeshuis uit de vroege jaren '60. Op de begane grond wil ik graag speakers inbouwen, aangezien de hele elektra van het huis toch onderhanden genomen wordt.
In de woonkamer komt over de lange zijde een isolatiewand met steenwol en gips, aangezien het huis nogal gehorig is. Boven de keuken komt een verlaagd plafond t.b.v de afzuiging en de afvoeren van bovenliggende badkamer. Als we binnen klaar zijn bouwen we buiten een veranda aan met houten wanden, welke ook voorzien zullen worden van steenwol. Het dak van de veranda wordt ook geïsoleerd met steenwol, en dus voorzien van een plafond. De veranda wordt afgesloten met glazen paneeldeuren.
Wensen
Graag wil ik de isolatiewand in de woonkamer en het plafond van de veranda voorzien van speakers. Mogelijk wil ik er ook een (?) plaatsen in het verlaagd plafond van de keuken.
Echter, daarbij zou ik wel graag de speakers voor een breed scala aan inputs/wensen wil kunnen gebruiken. Namelijk de volgende:
Vragen
Dan nu de vragen die ik concreet heb!
Onderstaande afbeeldingen zijn twee plattegronden van de begane grond van mijn huis, waarop ik duidelijk heb proberen te maken hoe de ruimte eruit ziet en wat voor plekken ik voor de speakers in gedachten had.
...
Ik hoop dat ik deze vraag in het juiste subforum heb geplaatst, ik heb de lokale regelementen nog nageslagen
! Mocht er aanvullende informatie nodig zijn dan hoor ik het graag. Maar vooral; alle input is welkom en bij voorbaat dank!
Het technieuws volg ik al een tijd op Tweakers, maar bij deze voor het eerst een bericht op het forum!
Het wil namelijk dat ik een stukje advies nodig heb, ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen!
Casus
Mijn woning ben ik volledig aan het verbouwen, momenteel zijn er sloopwerkzaamheden bezig. Het betreft een rijtjeshuis uit de vroege jaren '60. Op de begane grond wil ik graag speakers inbouwen, aangezien de hele elektra van het huis toch onderhanden genomen wordt.
In de woonkamer komt over de lange zijde een isolatiewand met steenwol en gips, aangezien het huis nogal gehorig is. Boven de keuken komt een verlaagd plafond t.b.v de afzuiging en de afvoeren van bovenliggende badkamer. Als we binnen klaar zijn bouwen we buiten een veranda aan met houten wanden, welke ook voorzien zullen worden van steenwol. Het dak van de veranda wordt ook geïsoleerd met steenwol, en dus voorzien van een plafond. De veranda wordt afgesloten met glazen paneeldeuren.
Wensen
Graag wil ik de isolatiewand in de woonkamer en het plafond van de veranda voorzien van speakers. Mogelijk wil ik er ook een (?) plaatsen in het verlaagd plafond van de keuken.
Echter, daarbij zou ik wel graag de speakers voor een breed scala aan inputs/wensen wil kunnen gebruiken. Namelijk de volgende:
- Surround sound bij de televisie in de woonkamer
- Aansluiting op platenspeler, waarbij de audio zowel alleen in de woonkamer/keuken, alleen in de veranda/serre of beide afgespeeld kan worden[i]
- Aansluiting TV in de veranda/serre
- Muziek luisteren van NAS en/of streamingsdiensten
- Muziek streamen vanaf los apparaat (bijv. mobiele telefoon of laptop)
Vragen
Dan nu de vragen die ik concreet heb!
- Waar kan ik de speakers het beste plaatsen?
In de wand achter de bank zouden sowieso twee speakers moeten komen voor de surround sound van de woonkamer. Maar hoe zorg ik ervoor dat de rest van de ruimte ook goed gevuld is met geluid? Plaats ik speakers in het verlaagd plafond van de keuken of zet ik er nog meer in het voorzetwandje?
Kan ik de speakers in de veranda/serre het best in de breedte of lengte plaatsen? Twee lijkt mij hier afdoende! - Wat voor versterker heb ik nodig?
Hier heb ik het minst verstand van, ook met Googlen kreeg ik maar bar weinig nuttige info gevonden. Hoe zorg ik ervoor dat ik de speakers voor al deze verschillende apparaten in kan zetten? En hoe bepaal ik waar op welk moment welk geluid klinkt? - Zijn er bijzonderheden waar op op zou moeten/kunnen letten bij de aanschaf van inbouwspeakers?
Natuurlijk stap ik naar de lokale audioboer om te luisteren. Maar graag ga ik daar goed voorbereid naartoe, zijn er misschien zaken waar ik extra rekening mee zou moeten of kunnen houden?
Onderstaande afbeeldingen zijn twee plattegronden van de begane grond van mijn huis, waarop ik duidelijk heb proberen te maken hoe de ruimte eruit ziet en wat voor plekken ik voor de speakers in gedachten had.
![]() | ![]() |
...
Ik hoop dat ik deze vraag in het juiste subforum heb geplaatst, ik heb de lokale regelementen nog nageslagen