Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-03 14:02
Hallo,

We hebben al een 20 maanden een ELRO BC3000 babyfoon in gebruik. Deze babyfoon heeft een monitor waarmee wij het beeld kunnen bekijken en er is ook een app op de telefoon waarmee wij het beeld kunnen bekijken.

De eerste 3/4 jaar hadden wij hier eigenlijk weinig problemen mee en werkte alles heel goed. Echter begon hij steeds vaker te crashen. Vorige maand crashte hij bijna om de 2 dagen. Na contact met de leverancier dachten zij dat er een fout in de camera zat en zouden zij een nieuwe camera opsturen.

Deze nieuwe camera kreeg ik niet verbonden met de wifi van onze Deco M5 setup. Nadat ik de deco's heb uitgezet en de wifi van de kpn ZTE H369A aan heb gezet heb ik het opnieuw geprobeerd en toen lukte het wel. Het wachtwoord en ssid van beide systemen is hetzelfde. Nadat ik de deco's weer aan heb gezet en het kpn wifi uit heb gezet werkte de camera dus wel.

Echter het probleem van het crashen van de camera is helaas niet verholpen. Doordat ik niet normaal kon verbinden via het deco mesh systeem heb ik nu dus een vermoeden dat er iets in de instellingen van mijn Deco/kpn setup voor storingen zorgt in de camera.

De Deco's staan in Access point modus en zenden alleen op 2.4ghz. Zijn er nog andere instellingen die voor problemen kunnen zorgen voor een dergelijk apperaat?

Voordat ik weer bij de klantenservice aan bel zou ik wel graag zeker willen weten dat het niet aan mijn netwerk ligt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De Deco's staan in Access point modus en zenden alleen op 2.4ghz. Zijn er nog andere instellingen die voor problemen kunnen zorgen voor een dergelijk apperaat?
Waarom alleen 2.4GHz? Dat is alsof je alleen een zandweggetje naast de snelweg gebruikt, traag, vies en heel snel vol.

Ik denk overigens dat je probleem weinig met de Deco's te maken heeft als het ook optreedt als je rechstreeks op de Experiabox 10 hetzelfde ervaart. Zou het niet kunnen dat je op gegeven moment een upgrade voor de camera's geinstalleerd hebt dat problemen gaf? Ik zou kijekn of er andere fw beschikbaar is en dat erop proberen te zetten...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbers92
De camera werkt alleen op 2.4GHz. Daarom heb ik als eerst getest om de 5GHz uit te zetten. Dit helpt dus niet.

Ik weet niet of het probleem zich voordoet met de experiabox, omdat die niet genoeg bereik heeft in het huis is het lastig om die te gebruiken. Dan heb ik met het thuiswerken etc. problemen.

Als ik de camera reset kan hem niet verbonden krijgen met het deco netwerk, maar wel met het kpn netwerk. Als hij eenmaal de instellingen heeft werkt hij op beide netwerken. Daar zit dus wel een verschil in.

Net googled naar andere firmware installeren op de camera, maar het lijkt niet mogelijk om oude firmware te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je ook al een scan gedaan met een app op je telefoon om te kijken welke netwerken er bij jou in de lucht hangen en op welke kanalen die zitten? Wanneer meerdere wifi-punten op hetzelfde kanaal zitten te roepen verstaan jouw apparaten elkaar niet al te best. Het kiezen van een ander kanaal kan daar een goede oplossing voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Lubbers92 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:05:

Ik weet niet of het probleem zich voordoet met de experiabox, omdat die niet genoeg bereik heeft in het huis is het lastig om die te gebruiken. Dan heb ik met het thuiswerken etc. problemen.
Ook al is dat lastig, zou ik dat toch eens testen, kan dan immers direct uitsluiten of het aan de deco's ligt of niet. Is dat het geval, dan zou je ook deco's helpdesk (of de verkoper van de deco's) kunnen bij schakelen zodat je mogelijk sneller tot een oplossing komt.

Denk bijv. aan een test in het weekend, zodat het thuiswerken mogelijk niet in gedrang komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dion_b schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:04:
[...]

Waarom alleen 2.4GHz? Dat is alsof je alleen een zandweggetje naast de snelweg gebruikt, traag, vies en heel snel vol.

Ik denk overigens dat je probleem weinig met de Deco's te maken heeft als het ook optreedt als je rechstreeks op de Experiabox 10 hetzelfde ervaart. Zou het niet kunnen dat je op gegeven moment een upgrade voor de camera's geinstalleerd hebt dat problemen gaf? Ik zou kijekn of er andere fw beschikbaar is en dat erop proberen te zetten...
Ik vermoed eerder dat z'n huidige 2,4Ghz WiFi Camera's het signaal van de eerder aanwezige babyfoon aan het verstoren zijn en dat dat niet eens direct zichtbaar is op het 802.11 WiFi spectrum 8)

Je mag ook stellen dat de Babyfoon het WiFi spectrum aan het vervuilen is....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbers92
Met Wifi Analyzer zie ik geen andere zendmasten dan mijn deco's. Echter lijken ze wel 2 signalen uit te zenden. Mijn SSID zie ik staan en 2x "(HiddenSSID)" of dat is inderdaad de camera.

Ik kan 5GHz wel aanzetten om te kijken of dat het probleem verhelpt en ik kan morgen ook proberen om over te gaan op het kpn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lubbers92 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:21:
Met Wifi Analyzer zie ik geen andere zendmasten dan mijn deco's. Echter lijken ze wel 2 signalen uit te zenden. Mijn SSID zie ik staan en 2x "(HiddenSSID)" of dat is inderdaad de camera.

Ik kan 5GHz wel aanzetten om te kijken of dat het probleem verhelpt en ik kan morgen ook proberen om over te gaan op het kpn netwerk.
Op 2,4Ghz. zitten o.a. ook het RF-Spectrum / IR-Spectrum / Bleutooth / Magnetrons....... 8)

Als je apparatuur met 5Ghz. kán werken dan moet je dat ook doen. Heb je te weinig bereik op die frequentieband dan heb je eigenlijk gewoon té weinig accesspoints in dat spectrum.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Laatst online: 08:13
Wat bij mij voor problemen zorgde met oude apparaten was de 'snelle roaming'
Mijn oude tablet & thermostaat kon hier niet mee overweg, de verbinding viel weg en kon ook niet meer verbinden.

Heb nu de X60 en daar heeft geen enkel apparaat problemen met 'snelle roaming' ???

Denk dat het aan de firmware van de M5 ligt waardoor de 'snelle roaming' niet goed werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lubbers92 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:21:
De 'hidden SSID' is de mesh backhaul van de Deco's, het netwerk waarmee ze onderling verbinden als ze niet bedraad aangesloten zijn.
5GHz aanzetten gaat niets veranderen voor de camera's die alleen in de 2.4GHz kunnen werken, maar voor alles dat wel in 5GHz kan werken verhoogt het zowel snelheid als stabiliteit.
Will_M schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:16:
[...]

Ik vermoed eerder dat z'n huidige 2,4Ghz WiFi Camera's het signaal van de eerder aanwezige babyfoon aan het verstoren zijn en dat dat niet eens direct zichtbaar is op het 802.11 WiFi spectrum 8)

Je mag ook stellen dat de Babyfoon het WiFi spectrum aan het vervuilen is....
Dat is een mogelijkheid ja... als ik de handleiding van de babyfoon erbij pak blijkt het zowel FHSS als WiFi te ondersteunen (https://www.elro.eu/en/am...oad/file/576/product/211/ , zie pagina 43). Wat er echter niet in staat is hoe je schakelt tussen die modussen. FHSS en WiFi bijten elkaar. Normaliter zie je dat FHSS WiFi vrijwel onbruikbaar maakt, maar omgekeerd kan dus ook. Als je WiFi gebruikt in een ruimte (anno 2022 in woningen de norm) wil je dus nadrukkelijk geen FHSS gebruiken in dezelfde ruimte. Ik zou bij Elro proberen na te vragen hoe die camera in WiFi-only modus te zetten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbers92
dion_b schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:04:
[...]

De 'hidden SSID' is de mesh backhaul van de Deco's, het netwerk waarmee ze onderling verbinden als ze niet bedraad aangesloten zijn.
Ik heb mijn deco's allemaal bedraad aangesloten. Dit is dus wel vreemd dat dit dan aan staat.
[...]

5GHz aanzetten gaat niets veranderen voor de camera's die alleen in de 2.4GHz kunnen werken, maar voor alles dat wel in 5GHz kan werken verhoogt het zowel snelheid als stabiliteit.

[...]

Dat is een mogelijkheid ja... als ik de handleiding van de babyfoon erbij pak blijkt het zowel FHSS als WiFi te ondersteunen (https://www.elro.eu/en/am...oad/file/576/product/211/ , zie pagina 43). Wat er echter niet in staat is hoe je schakelt tussen die modussen. FHSS en WiFi bijten elkaar. Normaliter zie je dat FHSS WiFi vrijwel onbruikbaar maakt, maar omgekeerd kan dus ook. Als je WiFi gebruikt in een ruimte (anno 2022 in woningen de norm) wil je dus nadrukkelijk geen FHSS gebruiken in dezelfde ruimte. Ik zou bij Elro proberen na te vragen hoe die camera in WiFi-only modus te zetten.
Dat FHSS is nieuw voor mij. Klinkt inderdaad niet heel tof. Zal bij de klantenservice vragen of dit uit te schakelen is.

Ik heb "snelle roaming" nu ook uitgeschakeld. De deco's staan dermate ver uit elkaar dat ik niet denk dat dit voor problemen gaat zorgen met schakelen als ik het uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lubbers92 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:28:
[...]

Ik heb mijn deco's allemaal bedraad aangesloten. Dit is dus wel vreemd dat dit dan aan staat.
Niet echt: dit is een mesh set, mesh doen is waar ze voor ontworpen zijn, ook al maak je er geen gebruik van. Gelijk ook nadeel: elk van die drie ongebruikte 2.4GHz SSIDs eet met de beacons ervan ~3% van totale airtime in het 2.4GHz-kanaal. Samen dus bijna 10%.
[...]

Dat FHSS is nieuw voor mij. Klinkt inderdaad niet heel tof. Zal bij de klantenservice vragen of dit uit te schakelen is.
Simpele test die je kunt doen: schakel de 2.4GHz uit op de Deco. Dan verlies je inderdaad verbinding met de babyfoon voor smartphone apps enzo, maar kijk naar de display van de BC3000. Als dat blijft werken, zit het op FHSS. Waarschijnlijk werkt het met 2.4GHz WiFi uit juist beter. Werkt het niet meer, dan was het alsnog WiFi.
Ik heb "snelle roaming" nu ook uitgeschakeld. De deco's staan dermate ver uit elkaar dat ik niet denk dat dit voor problemen gaat zorgen met schakelen als ik het uit zet.
Zou in het geheel niet mogen uitmaken voor stationaire apparaten als babyfoons; als je niet beweegt hoef je ook niet te roamen. 802.11r zou ondertussen op mobile devices wel stabiel moeten werken, maar feit dat je het uit kunt zetten geeft aan dat dat niet altijd het geval is. Dan nog: verschil ga je - als het er is - merken op je smartphones en laptops en andere dingen die door het huis heen bewegen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbers92
dion_b schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:41:

[...]

Simpele test die je kunt doen: schakel de 2.4GHz uit op de Deco. Dan verlies je inderdaad verbinding met de babyfoon voor smartphone apps enzo, maar kijk naar de display van de BC3000. Als dat blijft werken, zit het op FHSS. Waarschijnlijk werkt het met 2.4GHz WiFi uit juist beter. Werkt het niet meer, dan was het alsnog WiFi.
Als ik de 2.4GHz uit zet dan werkt de monitor nog wel, maar de app op m'n telefoon niet meer. Dat zit dus inderdaad op FHSS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lubbers92 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:45:
[...]

Als ik de 2.4GHz uit zet dan werkt de monitor nog wel, maar de app op m'n telefoon niet meer. Dat zit dus inderdaad op FHSS.
Dan nomineer ik Elro bij dezen voor meest hersendode ontwerp van het jaar. Dat je anno 2020 nog dingen met FHSS verkoopt is al brak genoeg (eerste WIFi-standaard uit 1997 ondersteunde het nog, maar tegen 1999 is het om voor de hand liggende redenen deprecated - dat was 23 jaar geleden, meer dan 20 jaar voordat jij dit kocht), maar om vervolgens datzelfde FHSS apparaat ook nog met reguliere WiFi in 2.4GHz-only communiceert, waarmee het per definitie interferentie veroorzaakt voor en ontvangt van eigen FHSS is next-level dom |:(

Enfin, vraag is dan wat je eraan kunt doen. Dan komen een paar keuzes van Deco je ook nog bijten. Je kunt zelf geen kanaal kiezen, en - erger - kanaalbreedte in de 2.4GHz zit vast op 40MHz, wat maximaal verstoring geeft en ontvangt. Normaliter zou ik zeggen "negeer 2.4GHz, focus op 5GHz voor alles wat ertoe doet", maar hier is dat geen optie. Eerlijk gezegd loop ik redelijk vast - dit is een combinatie van twee apparaten/sets, waarbij ene idiote en andere gewoon onhandige keuzes gemaakt heeft en de combinatie simpelweg geen geschikte is.
Wat je nog kunt proberen: verplaats de Deco's en het Elro spullen zodat ze zo ver mogelijk uit elkaar staan. Mogelijk kan dat nog iets verbeteren. Maar ik zou er niet te optimistisch over zijn...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbers92
Is het misschien een idee om mijn experiabox een apart 2.4GHz wifi netwerk te laten uitzenden enkel en alleen voor de camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lubbers92 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:02:
Is het misschien een idee om mijn experiabox een apart 2.4GHz wifi netwerk te laten uitzenden enkel en alleen voor de camera?
Nee, dat maakt het probleem alleen maar erger.

Iedere 2.4GHz SSID vreet ~3% van zendtijd in z'n kanaal - maar FHSS respecteert geen WiFi-kanalen en gebruikt hele 2.4GHz-band. Dus nog een SSID erbij, ongeacht kanaal, gaat FHSS performance nog meer verslechteren.

Uitzondering is als de FHSS niet de hele 2.4GHz-band gebruikt, dan zou het wel zin kunnen hebben om specifieke SSID op die ene kanaal die het niet pakt te zetten. Maar dan moet je weten wat de FHSS doet. Daarvoor heb je ofwel betrouwbare info van Elro nodig (en eerlijk gezegt verwacht ik niet dat zij snappen waar ze mee bezig zijn getuige dit ontwerp), danwel iemand met spectrum analyzer (ding die kan kijken wat er fysiek gebeurt in een RF band, bijvoorbeeld de 2.4GHz ISM band die door WiFi gebruikt wordt) die het proefondervindelijk kan nagaan, maar die dingen zijn zeldzaam en duur (goedkoopste is al paar honderd EUR - ik heb prive eentje van EUR 350, op het werk heb ik speelgoed van EUR 12k...).

Enfin, je kunt het proberen. Beste kans heb je op kanaal 13, want kanalen 12 en 13 zijn in grote delen van wereld niet toegestaan, hier wel. Zou kunnen dat de FHSS dat stuk vermijdt, dan win je daar - maar dat doet niets aan verstoring van alle andere apparaten op je Deco netwerk in 2.4GHz.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPWE Hendriks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-05 21:43
Hoi allemaal,

Ik heb zelf ook de Deco M5 en ondervindt ook problemen met de Elro BC3000 welke ik dan ook retour gestuurd heb. Ik dacht dat het probleem opgelost was door de Philips SCD923/26 te bestellen. Helaas ook hier krijg ik met mijn Deco netwerk geen connectie.

Heb het 5Ghz netwerk uitgezet om te testen of het werkt, heb direct met mijn experiabox proberen te connecten, heb een gastnetwerk aangemaakt en een hotspot geprobeerd, ik krijg ze niet verbonden.

Ja ik heb veel apparaten op mijn WiFi zitten. Zo’n 8 smart elektrische verwarmingen, een airco, 2 televisies, wat smartphones en twee pc’s.

TS, heb jij al een oplossing gevonden hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbers92
Mijn oplossing was het basisstation uitzetten zodra het via internet werkt. Daarna loopt hij niet meer vast. Had dus een extra camera ontvangen en ik heb die camera en het basisstation naar m'n ouders gedaan. Die gebruiken het zonder WiFi en die hebben ook geen problemen met vastlopen. Het is dus de combinatie die voor problemen zorgt, zoals anderen in dit topic al vermoeden.
Pagina: 1