Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meatball
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-04-2022
Hallo,

Tegen welk belastingpercentage krijg ik mijn betaalde rente terug voor een lening voor woningverbetering?
Gezamenlijk inkomen is onder die 68.000 grens. (jaar 2021)

En welk tarief was het vorig jaar? (jaar 2020)

Bij mijn zoektocht krijg ik tegenstrijdige antwoorden te zien.

Alvast bedankt,

Meatball

Beste antwoord (via Meatball op 01-04-2022 13:14)

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:56
Meatball schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:46:
@DCV191283

Bedankt voor je snelle en uitgebreide antwoord.
Ik had wellicht wat meer info kunnen geven.

Het gaat om een lening voor het vervangen van het dak in de aanbouw.
Niet om hypotheekrenteaftrek. Maar ik heb begrepen dat die twee in dezelfde categorie vallen qua rente-aftrek?

Even voor de helderheid, in mijn eigen aantekening staat dat ik 37,1 mag gebruiken voor 2021, mijn belastingadviseur geeft aan dat het 37,6% is.Op internet vind ik ook andere getallen.

Ons gezamenlijk inkomen is 66.000 (21.000 + 45.000)
Begrijp ik het nu goed uit jouw verhaal dat ik voor ons beide apart de berekening moet maken hoeveel we terugkrijgen op die lening? Dus betaalde rende delen 2 en dan voor mijn deel en dat van mijn partner de juiste percentages loslaten?
Ik dacht dat we het inkomen moesten optellen en het bijbehorende percentage moeten gebruiken?

Je antwoorden over de arbeidskorting begrijp ik niet. Enerzijds zeg je dat ik die 6% niet mee mag rekenen en anderzijds zou ik die 6% extra wel kunnen terug over die betaalde rente?
Zou je dit kunnen toelichten?

Nogmaals dank :)
Het kan dat het geen hypotheek, maar een lening en dat het gaat om een verbouwing, maar in de Inkomstenbelasting heet ook dat "hypotheekrenteaftrek", dus dat maakt niet uit.

Ook in 2021 wat het tarief 37,1%, waar die 37,6 vandaan komt weet ik niet.

Je mag de kosten aftrekken bij degene bij dat het voordeligst is, dus je telt geen inkomens op bij elkaar, maar kijkt waar het het voordeligst is. Als het voordelig is om de helft bij jou en de helft bij je partner af te trekken, dan mag dat ook. Met deze inkomensverdeling zal het zeer waarschijnlijk het handigst zijn om het bij jou af te trekken.

Ik heb die arbeidskorting hierboven meegenomen, maar uiteindelijk doet deze niet zo ter zake. De algemene heffingskorting is wel belanrijk. Daar is de afbouw ook 6%, dus 37,1 + 6% = totaal 43,1% wat je aan belasting terug zou krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCV191283
Er gebeuren eigenlijk twee dingen. Aan de ene kant heb je gewoon het tarief voor de inkomstenbelasting, dat is dit jaar 37,1%. Is je inkomen boven de € 21.000 dan wordt vervolgens ook je algemene heffingskorting minder naarmate je meer gaat verdienen. Dat is 6%. Ook je arbeidskorting wordt naarmate je meer verdient minder, dat is nog eens ongeveer 6%. In totaal betaal je boven die € 36.000 per persoon, dus ongeveer 49% belasting.

Voor de arbeidskorting geldt dat er alleen naar inkomen uit arbeid wordt gekeken. De aftrekpost voor de hypotheek heeft daar niets mee te maken, dus die 6% kan je niet meerekenen. Afhankelijk van je inkomen kan het dus zijn dat je 37,1 + 6% = 43,1% terug krijgt van de rente op je lening.

Alleen heb je natuurlijk ook een bijtelling voor de waarde van de WOZ. Dus reken je niet rijk door je rente x 43% te doen en te denken dat je dat terugkrijgt. Bij een huis van bijvoorbeeld € 300.000 aan WOZ waarde moet je 0,45% bijtellen, dat is dan € 1.350. Daarover zal je hetzelfde percentage weer moeten betalen.

Je geeft aan dat het gezamlijk inkomen onder de 68.000 is. Bedoel je het jouw verzamelinkomen (dus al jou inkomen) of bedoel je het inkomen van jou en een partner? Je moet hier namelijk per persoon naar kijken.

De tarieven over voorgaande jaren liggen ongeveer gelijk aan de tarieven over dit jaar. Als je op https://www.homefinance.n...che-belastingtarieven.asp kijkt zie je de tarieven van afgelopen jaren. Maar let op: bij die standaardtarieven wordt dus niet die 6% algemene heffingskorting genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:47
het tarief voor aftrek van hypotheekrente ligt voor 2021 op (maximaal) 43%, voor 2022 is dit 40%, voor 2023 en verder is dit 37,05%. Er is sprake van een afbouw van 3% per jaar van het tarief van de 2e schijf naar naar het tarief van de 1e schijf
voor 2020 was dit max 46%

Je hebt hier grofweg alleen mee te maken als je kwa inkomen in de 2e schijf van 49,5% valt. Dit is pas het geval bij inkomen hoger dan 68000, anders geldt het tarief van de eerste schijf a 37,05%.
voor AOW-ers is er nog een lager IB tarief voor inkomens lager dan 35000

[ Voor 36% gewijzigd door peter-rm op 31-03-2022 21:41 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meatball
@DCV191283

Niet om hypotheekrenteaftrek. Maar ik heb begrepen dat die twee in dezelfde categorie vallen qua rente-aftrek?

Even voor de helderheid, in mijn eigen aantekening staat dat ik 37,1 mag gebruiken voor 2021, mijn belastingadviseur geeft aan dat het 37,6% is.Op internet vind ik ook andere getallen.

Begrijp ik het nu goed uit jouw verhaal dat ik voor ons beide apart de berekening moet maken hoeveel we terugkrijgen op die lening? Dus betaalde rende delen 2 en dan voor mijn deel en dat van mijn partner de juiste percentages loslaten?
Ik dacht dat we het inkomen moesten optellen en het bijbehorende percentage moeten gebruiken?

Je antwoorden over de arbeidskorting begrijp ik niet. Enerzijds zeg je dat ik die 6% niet mee mag rekenen en anderzijds zou ik die 6% extra wel kunnen terug over die betaalde rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meatball
@peter-rm

Bedankt voor je antwoord :)

Ons inkomen gezamenlijk is 66.000 (21.000+45.000).
Lees ik het goed dat het percentage daarvoor 37,05% moet zijn en niet die 37,1%?

Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou gewoon een voorlopige aangifte voor 2022 gaan invullen op de website van de belastingdienst (zonder in te dienen). Een keer voor de huidige situatie, één keer met je nieuwe leningdeel erbij.

Dan heb je het verschil in teruggave zo nauwkeurig mogelijk te pakken. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
Meatball schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:46:
@DCV191283

Het kan dat het geen hypotheek, maar een lening en dat het gaat om een verbouwing, maar in de Inkomstenbelasting heet ook dat "hypotheekrenteaftrek", dus dat maakt niet uit.

Ook in 2021 wat het tarief 37,1%, waar die 37,6 vandaan komt weet ik niet.

Je mag de kosten aftrekken bij degene bij dat het voordeligst is, dus je telt geen inkomens op bij elkaar, maar kijkt waar het het voordeligst is. Als het voordelig is om de helft bij jou en de helft bij je partner af te trekken, dan mag dat ook. Met deze inkomensverdeling zal het zeer waarschijnlijk het handigst zijn om het bij jou af te trekken.

Ik heb die arbeidskorting hierboven meegenomen, maar uiteindelijk doet deze niet zo ter zake. De algemene heffingskorting is wel belanrijk. Daar is de afbouw ook 6%, dus 37,1 + 6% = totaal 43,1% wat je aan belasting terug zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meatball
@Question Mark

Dat is een goeie voor volgend jaar!

Helaas is de aangifte al weg. Ik ben nu gewoon geïnteresseerd in welk deel vanuit die rente komt. In de kopie van de aangifte kan ik dat zo snel niet terug lezen.

Zeker omdat ik verschillende tarieven lees/hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meatball
@DCV191283

Helder!

Hoeveel denk je dat het gaat schelen om het deels bij of bij mijn partner onder te brengen?
Vallen wij beide niet onder die 37,1%? Of maakt die 6% het verschil tussen onze inkomens?

Groetjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
Meatball schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:51:
@DCV191283

Helder!

Hoeveel denk je dat het gaat schelen om het deels bij of bij mijn partner onder te brengen?
Vallen wij beide niet onder die 37,1%? Of maakt die 6% het verschil tussen onze inkomens?

Groetjes!
Juist ergens rondom de inkomensgrens van € 21.000 begint de afbouw van de algemene heffingskorting, dus daarom vermoed ik dat het voordeliger is om het bij jou te doen. Maar dat is volgens jaar bij de aangifte gewoon even spelen met de verdeling. Want één beetje vreemde inhouding op je salaris bij het vakantiegeld of bij overwerk kan zomaar een verschil maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:47
Meatball schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:49:
@Question Mark

Dat is een goeie voor volgend jaar!

Helaas is de aangifte al weg. Ik ben nu gewoon geïnteresseerd in welk deel vanuit die rente komt. In de kopie van de aangifte kan ik dat zo snel niet terug lezen.

Zeker omdat ik verschillende tarieven lees/hoor.
Je kunt altijd een al verzonden aangifte aanpassen en opnieuw verzenden. Dit kan tot 5 jaar terug.

handig als je er achter komt dat je wat vergeten was, of de verdeling met fiscale partner (nog) niet optimaal is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En daarnaast kun je hem altijd aanpassen, en op het einde besluiten om hem niet verzenden...

[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 01-04-2022 14:45 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meatball
@DCV191283
@peter-rm
@Question Mark

Heel erg bedankt voor jullie gulle kennisdeling!
Ik ben geholpen :)
Pagina: 1