geleverde laptop niet nieuw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-10 10:55
Ik heb gisteren online een laptop, in de aanbieding, aangeschaft bij een van de grote elektronica winkels die Nederland kent. Nu is die laptop vandaag geleverd en blijkt het om een Outlet artikel te gaan. Ik heb even zitten zoeken naar de uptime van het apparaat en volgens de SMART data van de harde schijf blijkt deze er al 10 draaiuren op hebben staan. Die is dus niet even aangezet, maar naar mijn idee ook werkelijk gebruikt.

Ik twijfel een beetje wat te doen. Ik zag vandaag ook een ander topic langskomen over een tv met hetzelfde geval, echter gaat dit om een laptop waar toch vrij veel persoonlijk spul op komt te staan. En ik baal er ook van dat dit zonder overleg of melding door de winkelketen wordt gedaan. Laptop ziet er verder als nieuw uit.

Wat is wijsheid?

Beste antwoord (via Yorinn op 02-04-2022 18:43)

• Appelpie3000
Gisteren telefonisch contact gehad met de grote elektronica keten. Daar gaven ze aan dat ik laptop kon omruilen voor een andere indien aanwezig. Uiteindelijk naar een winkel gereden en zelfs nog een korting van een kleine 10% gekregen omdat ze het bij de winkel ook wel een vreemd verhaal vonden. Bij open maken van de nieuwe doos bleek dat de vorige doos ook niet helemaal compleet was, er miste oa een promo code (nog geen idee waar die precies goed voor is). Uiteindelijk ben ik tevreden en is het netjes opgelost door de winkel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een paar uurtjes gedraaid betekend niet dat de laptop niet zijn werk zal gaan doen.

Contact opnemen en aangeven dat het een geretourneerd product betreft. Een beetje winkelier wil je wel tegemoet komen met een beetje korting. En als ze dat niet doen kan je hem altijd nog retour doen.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voldoet het ding aan je eisen/verwachtingen?
Je hebt 'm in de aanbieding gekocht, dus dan is het waarschijnlijk sowieso al een lagere prijs als dat je 'm elders gaat vinden. Wat maakt die 10 uur dan uit? Hoeveel uur verwacht je 'm zelf te gaan gebruiken? Als dat 2 uur per dag is, dan zit je boven de 700 uur in het jaar. Is 10 uur meer dan echt een probleem?

Dit er even vanuitgaande dat hij niet beschadigt is, maar er gewoon als nieuw uitziet.

Ow, en 10 uur draaitijd, hou er rekening mee dat het ding ook een keer in de fabriek geïnstalleerd zal zijn. Nu zal dat geen 10 uur duren, maar telt ook mee. En als hij in de winkel gereset is naar de fabrieksinstellingen, dan telt dat ook bij die 10 uur. Dus grote kans dat die daadwerkelijk een uurtje is gebruikt en de rest van de tijd aan installatietijd is opgegaan. Als iemand dat ding aanzet om te herstellen, en ondertussen lekker gaat lunchen omdat het ding toch bezig is, telt ook dat mee natuurlijk.

[ Voor 36% gewijzigd door TERW_DAN op 31-03-2022 19:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Appelpie3000 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:47:
Ik heb gisteren online een laptop, in de aanbieding, aangeschaft bij een van de grote elektronica winkels die Nederland kent. Nu is die laptop vandaag geleverd en blijkt het om een Outlet artikel te gaan. Ik heb even zitten zoeken naar de uptime van het apparaat en volgens de SMART data van de harde schijf blijkt deze er al 10 draaiuren op hebben staan. Die is dus niet even aangezet, maar naar mijn idee ook werkelijk gebruikt.

Ik twijfel een beetje wat te doen. Ik zag vandaag ook een ander topic langskomen over een tv met hetzelfde geval, echter gaat dit om een laptop waar toch vrij veel persoonlijk spul op komt te staan. En ik baal er ook van dat dit zonder overleg of melding door de winkelketen wordt gedaan. Laptop ziet er verder als nieuw uit.

Wat is wijsheid?
Tsja, waarschijnlijk was dat ook de reden waarom de laptop afgeprijsd was.
Als die verder goed werkt, waarom niet? Anders retourneren en de volle mep betalen voor eentje nieuw in doos.

We willen altijd alles maar kunnen terugsturen maar vrijwel niemand die een open-doos wil accepteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 08:18
Plucky schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:56:
[...]

Tsja, waarschijnlijk was dat ook de reden waarom de laptop afgeprijsd was.
Als die verder goed werkt, waarom niet? Anders retourneren en de volle mep betalen voor eentje nieuw in doos.

We willen altijd alles maar kunnen terugsturen maar vrijwel niemand die een open-doos wil accepteren.
Je draait het om. Consumenten moeten de kans krijgen om te kiezen of ze een open doos willen accepteren. Als een winkel iets afprijst omdat het verkocht geweest is, mag dat best even vermeld worden.

Verder wel mee eens dat TS het eventueel kan retourneren om daarna een nieuwe te kopen voor de volle mep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
Laptop was in de aanbieding wegens een grote actie van het bedrijf met x procent korting op zeer veel producten. In de losse outletshop van het bedrijf is het mogelijk outlet artikelen te bestellen, toevallig zijn die prijzen momenteel gelijk. Ik heb dus expliciet niet een artikel bij de outletshop besteld, maar deze wel geleverd gekregen.

Zojuist trouwens ook gezien dat de garantie van het apparaat van de fabrikant uit al in november is gestart en dat er tot op heden nog minder dan 20 maanden garantie over is. Ik heb alleen geen idee of de garantie van de verkoper net zo uitgebreid is als die van de fabrikant (Lenovo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Appelpie3000 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:37:
Laptop was in de aanbieding wegens een grote actie van het bedrijf met x procent korting op zeer veel producten. In de losse outletshop van het bedrijf is het mogelijk outlet artikelen te bestellen, toevallig zijn die prijzen momenteel gelijk. Ik heb dus expliciet niet een artikel bij de outletshop besteld, maar deze wel geleverd gekregen.

Zojuist trouwens ook gezien dat de garantie van het apparaat van de fabrikant uit al in november is gestart en dat er tot op heden nog minder dan 20 maanden garantie over is. Ik heb alleen geen idee of de garantie van de verkoper net zo uitgebreid is als die van de fabrikant (Lenovo).
Bel eens met de grote rode grootgrutter en vraag om een nette oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik vind het een erg irritante eigenschap van deze grote bekende elektronica ketens. Meldt gewoon dat het ding uitgepakt, en gebruikt is geweest.

Laatst kocht ik er een overjarig model all-in-one printertje. Nog stevig aan de prijs, maar afgeprijsd. Pak je hem uit zijn de cartridges met een tapie dichtgepakt. Zitten er vette vingers op de scanner plaat enz enz.

...Sta je dan met je 'nieuwe apparaat'

En omdat de dichtstbijzijnde winkel toch een half uur rijden is ga je geen verhaal halen. En je schiet er niets mee op; kans dat een vervangend product hetzelfde lot heeft ondergaan is groot.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:04

OMD

warhamstr schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:46:
Ik vind het een erg irritante eigenschap van deze grote bekende elektronica ketens. Meldt gewoon dat het ding uitgepakt, en gebruikt is geweest.

Laatst kocht ik er een overjarig model all-in-one printertje. Nog stevig aan de prijs, maar afgeprijsd. Pak je hem uit zijn de cartridges met een tapie dichtgepakt. Zitten er vette vingers op de scanner plaat enz enz.

En omdat de dichtstbijzijnde winkel toch een half uur rijden is ga je geen verhaal halen. En je schiet er niets mee op; kans dat een vervangend product hetzelfde lot heeft ondergaan is groot.
En daarom doen de webwinkels dat dus. Mensen komen toch niet terug en komen er dus mee weg.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Appelpie3000 Indien je niet tevreden bent met het gekochte goed, kun je gebruik maken van 'retour binnen wettelijke bedenktijd´' van tenminste 14 dagen. Vaak zijn dit soort acties opruiming van zgn showroom modellen, en het kan zijn dat dit in de voorwaarden van de actie is verteld.

Wettelijke garantie(conformiteit) haal je bij de verkoper, die gaat in vanaf de dag van ontvangst. Fabrieksgarantie heb je nagenoeg nooit mee te maken, want je hebt geen overeenkomt met de fabrikant. Alleen bij faillissement of als verkoper geen dealer meer is.

Maar nogmaals, als je niet tevreden bent stuur je het terug.(onder geldende voorwaarden)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hackus schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:21:
@Appelpie3000 Indien je niet tevreden bent met het gekochte goed, kun je gebruik maken van 'retour binnen wettelijke bedenktijd´' van tenminste 14 dagen. Vaak zijn dit soort acties opruiming van zgn showroom modellen, en het kan zijn dat dit in de voorwaarden van de actie is verteld.

Wettelijke garantie(conformiteit) haal je bij de verkoper, die gaat in vanaf de dag van ontvangst. Fabrieksgarantie heb je nagenoeg nooit mee te maken, want je hebt geen overeenkomt met de fabrikant. Alleen bij faillissement of als verkoper geen dealer meer is.

Maar nogmaals, als je niet tevreden bent stuur je het terug.(onder geldende voorwaarden)
Je statement over garantie klopt, maar als consument is het soms toch fijn de keuze te hebben. Als de fabrikant stelt dat de garantie al in november is gestart en je minder tijd over hebt, moet je dus de keuze maken hoe belangrijk dat voor je is.

A. is de prijs van het product dusdanig goed, dan neem je dit voor lief.
B. Je kunt dit altijd aangeven bij de verkoper en misschien dat ze je nog extra tegemoet willen komen zodat je weer bij punt A terecht komt.
C. Je retourneert het product en bestelt elders dezelfde of vergelijkbare laptop.

Als C moeilijk is, dan is A waarschijnlijk mede oorzaak daarvan. Als er genoeg vergelijkbare producten op de markt zijn, meteen inpakken en terug als je er mee zit.

Die 10 uur doen echt niets op je SSD. Voor kwaliteitscontrole staat hardware ook aan en die uren worden ook geregistreerd. En uiteindelijk is er ook een OS geinstalleerd. (Dat duurt niet lang, want dat gaat uiteraard niet handmatig, maar zorgt ook voor tijd op de SSD.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hann1BaL schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:28:
[...]

Je statement over garantie klopt, maar als consument is het soms toch fijn de keuze te hebben. Als de fabrikant stelt dat de garantie al in november is gestart en je minder tijd over hebt, moet je dus de keuze maken hoe belangrijk dat voor je is.

A. is de prijs van het product dusdanig goed, dan neem je dit voor lief.
B. Je kunt dit altijd aangeven bij de verkoper en misschien dat ze je nog extra tegemoet willen komen zodat je weer bij punt A terecht komt.
C. Je retourneert het product en bestelt elders dezelfde of vergelijkbare laptop.

Als C moeilijk is, dan is A waarschijnlijk mede oorzaak daarvan. Als er genoeg vergelijkbare producten op de markt zijn, meteen inpakken en terug als je er mee zit.

Die 10 uur doen echt niets op je SSD. Voor kwaliteitscontrole staat hardware ook aan en die uren worden ook geregistreerd. En uiteindelijk is er ook een OS geinstalleerd. (Dat duurt niet lang, want dat gaat uiteraard niet handmatig, maar zorgt ook voor tijd op de SSD.)
Daar wordt mijn bericht niet anders van ;)

Alles hangt of valt aan wat er is overeengekomen, en anders retour.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hackus schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:31:
[...]

Daar wordt mijn bericht niet anders van ;)

Alles hangt of valt aan wat er is overeengekomen, en anders retour.
Je doet nu net alsof ik dat stel: Dat jouw bericht inaccuraat is.
Jouw perspectief is wat zwart-wit gezegd: je hebt niets te maken met fabrieksgarantie. Ik draai even de "point of view" wat om daar een iets andere kijk aan toe te voegen, met als extra toevoeging de 3 simpele opties die de TS kan afwegen, die nog met elkaar gelinkt zijn ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 20:17
Een nieuwe auto krijg je ook niet met 0 op de teller. Testje op de rollerbank. De fabriek uit, boot op, boot af, transport naar dealer etc.

Zo ook met een HDD in een laptop.
In de HDD fabriek wordt hij getest.
Bij de laptop fabrikant wellicht een format, installatie. Daarna nog een test na installatie in de complete laptop.
Wellicht lag de laptop lang op de plank, krijgt hij een nieuwe image. etc.

10 uur zit je snel aan.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:56
Dekaasboer schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:49:
Een nieuwe auto krijg je ook niet met 0 op de teller. Testje op de rollerbank. De fabriek uit, boot op, boot af, transport naar dealer etc.

Zo ook met een HDD in een laptop.
In de HDD fabriek wordt hij getest.
Bij de laptop fabrikant wellicht een format, installatie. Daarna nog een test na installatie in de complete laptop.
Wellicht lag de laptop lang op de plank, krijgt hij een nieuwe image. etc.

10 uur zit je snel aan.
Transport auto van fabriek naar dealer is max 100m. Die wordt op een trailer gebracht namelijk. Al mijn nieuwe auto's hadden tussen de 10 en 15km op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:07
Appelpie3000 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:37:
Voor zover ik dat hier in het forum heb begrepen: wat ze ook adverteren aan garantie: de verkoper dient minstens zo veel aan garantie te bieden als de fabrikant.

Wat de fabrikant adverteert als garantie voor z'n produkt kan je zien als een produkteigenschap - en daar hoort het produkt dus aan te voldoen als je dat koopt. De fabrikant zegt bijvoorbeeld '5 jaar garantie' - ofwel, een eigenschap van het produkt is dat het vijf jaar probleemloos mee gaat. Dan mag je de verkoper er op aanspreken als 'ie na 4,5 jaar kapot gaat, want dat hoef je van het produkt niet te verwachten op basis van wat de fabrikant adverteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s2sw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-10 17:40
10 uur is normaal voor een nieuwe laptop, komt mij niet zo raar over.

Wij upgraden veel nieuwe laptops met meer geheugen en grotere en 90% van de heeft rond de 10 uur gedraaid als we ze vervangen, een kleine aantal zelfs 50~100 uur. Dit zijn dan systemen die zo nieuw uit de doos van de fabrikant komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

daveytje schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:01:
[...]

Transport auto van fabriek naar dealer is max 100m. Die wordt op een trailer gebracht namelijk. Al mijn nieuwe auto's hadden tussen de 10 en 15km op de teller.
toen ik nog bij een dealer werkte hadden auto;'s een reset functie die ik geloof 1x gebruikt kon worden om de km stand weer op nul, of bijna nul te zetten als die onder een max km zit. Je moest eens weten hoe veel autos bij het transport van fabriek naar de dealer beschadigt raken. Die worden dan netjes hersteld en dan wordt de teller even gereset. Bij aflevering heeft een auto dan bijvoorbeeld al 300km gereden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Even voor de goede orde, was de doos wel helemaal dicht en gesealed? Zo ja dan lijkt me dat er niets aan de hand is, en dat dit gewoon op de productielijn is gebeurd met het installeren van het OS.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Gadgeteer schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:17:
[...]

Je draait het om. Consumenten moeten de kans krijgen om te kiezen of ze een open doos willen accepteren. Als een winkel iets afprijst omdat het verkocht geweest is, mag dat best even vermeld worden.

Verder wel mee eens dat TS het eventueel kan retourneren om daarna een nieuwe te kopen voor de volle mep.
Als jij wil dat je die keuze krijgt dan heeft dat ook een gevolg.
Dat is namelijk dat je m.i. ook moet accepteren dat je een stukje waardevermindering voor je kiezen krijgt als je het product nieuw ontvangt, maar gebruikt terugstuurt.
Anders jagen we die afvalberg alleen maar verder de hoogte in. Want als niemand een open doos wil, wat doen we dan met die producten. Precies, op de grote hoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-10 22:37
Half off-topic, maar:
Garantie bij Lenovo start op het moment dat zij hem leveren. Dan kan de winkelier vervolgens een verkoopdatum opgeven en Lenovo past de fabrieksgarantie daarop aan.

Heeft de winkelier dat niet gedaan, dan kun je dat als consument ook aan laten passen. Ga naar de pagina waar je garantieduur staat weergegeven. Daar zie je ergens een link om aan te geven dat de begindatum niet klopt. Dan moet je een factuur opsturen en corrigeren ze het binnen een dag of twee.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• Appelpie3000
Gisteren telefonisch contact gehad met de grote elektronica keten. Daar gaven ze aan dat ik laptop kon omruilen voor een andere indien aanwezig. Uiteindelijk naar een winkel gereden en zelfs nog een korting van een kleine 10% gekregen omdat ze het bij de winkel ook wel een vreemd verhaal vonden. Bij open maken van de nieuwe doos bleek dat de vorige doos ook niet helemaal compleet was, er miste oa een promo code (nog geen idee waar die precies goed voor is). Uiteindelijk ben ik tevreden en is het netjes opgelost door de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
daveytje schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:01:
[...]

Het schip waar ze op moeten rijden is al langer dan 100 meter, parkeerplekken zijn een aantal hectare.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 11:18
warhamstr schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:46:

Als de winkel op slechts een half uur rijden is, zou ik juist terug gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:15:
[...]

toen ik nog bij een dealer werkte hadden auto;'s een reset functie die ik geloof 1x gebruikt kon worden om de km stand weer op nul, of bijna nul te zetten als die onder een max km zit. Je moest eens weten hoe veel autos bij het transport van fabriek naar de dealer beschadigt raken. Die worden dan netjes hersteld en dan wordt de teller even gereset. Bij aflevering heeft een auto dan bijvoorbeeld al 300km gereden
En krijg je ook nog een herstelde schade auto.... 8)7

Onder een nieuw motorvoertuig moet worden verstaan dat het na de vervaardiging ervan, niet of nauwelijks in gebruik is geweest. In de praktijk tot ~80km. Kom je daarboven is een korting vaak bespreekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Plucky schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:16:
[...]

Als jij wil dat je die keuze krijgt dan heeft dat ook een gevolg.
Dat is namelijk dat je m.i. ook moet accepteren dat je een stukje waardevermindering voor je kiezen krijgt als je het product nieuw ontvangt, maar gebruikt terugstuurt.
Anders jagen we die afvalberg alleen maar verder de hoogte in. Want als niemand een open doos wil, wat doen we dan met die producten. Precies, op de grote hoop...
Wat een gelul. Een ondernemer kent de regels en heeft zich eraan te houden. Dat een artikel retour kan komen is gewoon risico van het vak. Vele winkels hebben zich daarop aangepast en verkopen zo'n product als tweedekans met wat korting (verlies beperking) en andere nemen het risico dat ze hun goede naam kwijt zijn en het product uiteindelijk op de afvalbult beland.

Jou optie vervuilt meer lijkt me.
Pagina: 1