Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheErciyasLar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-01 20:15
Hallo allemaal,

Ik had vorige week een topic gepost over de vraag voor wat advies over de overstap van MBO naar HBO.
Nu had ik een paar vragen die wat dieper ingaan op de kwestie autisme en begeleiding op de hogescholen.
Zelf heb ik PDD-NOS en lichtelijk DCD.
Ik heb verschillende posts gelezen op tweakers waaruit ik zag dat er een beetje verdeeldheid heerst over sommige hogescholen. Ik hoor bijvoorbeeld bij het HU dat de een het een hele goede school vindt en de ander van niet. Maar vaak zijn het wel posts van 2-5 jaar terug dus het is niet helemaal up-to-date.
Mijn vragen:
- Zit je nu op een hogeschool en heb je autisme of een andere beperking/ziekte/etc? Als je wilt zou je alsjeblieft hieronder in een reactie willen vertellen hoe je het nu ervaart? Hoe is de begeleiding, hoe zijn de docenten, etc?
- Waarom zou ik HU/Fontys/Windesheim/etc boven de ander moeten verkiezen?
- Zijn er mensen die bij een van deze hogescholen zijn gestopt vanwege slechte begeleiding?

Ik zocht onder andere ervaringen van mensen die op het HU/Fontys/Windesheim/Saxion zitten.
Ik vraag deze vragen omdat ik mij onder andere afvraag hoe groot die verschillen tegenwoordig precies zijn tussen die hogescholen, of dat het allemaal hetzelfde is.
Wat zelf voor mij een groot factor kan zijn is onder andere de afstand van deze hogescholen. Voor mij is het HU met openbaar vervoer tot zo'n 40 minuten terwijl ik bij andere hogescholen bijna 1.5u onderweg ben. Mede door die rede zit ik echt te overwegen om naar het HU te gaan maar ik wil graag een goed beeld hebben van hoe mijn ervaring daar zal zijn.

Alvast Bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martidinho
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-05-2024
Hallo,

Ik kan geen antwoord geven op je vragen helaas. Ik wil je wel adviseren om over 1 ding goed na te denken;

Vind jij de goede begeleiding waard om 50 minuten enkele reis per dag te reizen? Zo nee, ga dan naar de HU. Zoja, overweeg het dan pas. Ik kan je garanderen dat veel extra tijd in het reizen ook niet bevorderlijk is voor je leerprestaties.

Ik kan me goed voorstellen dat je met autisme het ook lastig vind om steeds veel en lang te reizen(steeds andere omgevingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 11:53
Ik ben autistisch en had geen diagnose toen ik studeerde aan de universiteit. Ik kan dus niets vertellen over autismebegeleiding. Maar ik heb wel wat andere punten waar ik nu zelf aandacht aan zou besteden.

Ten eerste: altijd langs gaan op locatie om te ervaren hoe het daar is en hoe de mensen zijn. Dit omdat prikkels heel erg vermoeiend voor mij zijn. Sfeer/sociale cultuur ben ik ook gevoelig voor en ik kan niet op basis van ervaringen van andere mensen bepalen of iets bij me past, alhoewel ik dat wel gebruik als een eerste filtering. Als andere mensen al vinden dat ergens bijvoorbeeld een gespannen sfeer heerst, dan is dat voor mij bijna zeker al te veel.
Daarnaast kan er veel officieel geregeld zijn aan begeleiding, maar als de mensen zelf daar niet voor open staan dan wordt het alsnog getouwtrek om te zorgen dat wat jij nodig hebt ook daadwerkelijk geboden wordt.
En door de reis mee te maken wordt het ook meer concreet wat voor impact het reizen zal hebben. Reistijd is er een. Zijn er moeilijke overstappen, hoe druk is het op het traject, allemaal factoren die het vermoeiender kunnen maken.

Ten tweede: is er een optie om (deels) begeleiding onafhankelijk van de school waar je heen gaat te regelen? Dat haalt wat druk af van de keuze voor een hogeschool. Sowieso is het fijn om iemand van buiten de school te hebben om situaties te bespreken op de school. Iemand waarbij je gewoon even ventileren zonder na te denken of iemand dat persoonlijk opneemt. Iemand die een ander perspectief/oplossingsrichting kan bieden.
Afhankelijk van wat je nodig hebt kan je ook denken aan begeleiding met een meer officiële rol, bv aanwezig zijn bij gesprekken over je begeleiding of juridisch/administratief dingen (helpen) regelen.
Of juist heel praktisch: hulp met plannen, samen studeren met iemand.
Dit kunnen verschillende personen zijn!

Veel succes met de studie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 00.0
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-04-2024
TheErciyasLar schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:52:
Wat zelf voor mij een groot factor kan zijn is onder andere de afstand van deze hogescholen. Voor mij is het HU met openbaar vervoer tot zo'n 40 minuten terwijl ik bij andere hogescholen bijna 1.5u onderweg ben. Mede door die rede zit ik echt te overwegen om naar het HU te gaan maar ik wil graag een goed beeld hebben van hoe mijn ervaring daar zal zijn.

Alvast Bedankt.
Zou zeggen vraag een gesprek aan bij de HU en de andere hogescholen omdat je zo meer te weten gaat komen dan van meningen van een paar (online) mensen die je toch niet kent. Eventueel zou je een gesprek aan kunnen vragen met iemand van de studie, geen idee of daar animo voor is maar vragen kan nooit kwaad :)

Wel is het zo dat 1,5 uur reizen echt killing is en dat het enorm veel energie opzuigt, dat gaat ook op voor de meeste mensen zonder autisme, dus als je voor een hogere school kiest die verder uit de buurt is dan zou ik eraan denken om te verhuizen om je reistijd de verkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
FHICT heeft https://www.studentplusfontysict.nl/

Daar zou je eens naar kunnen kijken, zie https://www.studentplusfontysict.nl/contact/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoets
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik kan deze beamen, ik heb zelf FHICT gedaan en gebruik gemaakt van studentplus. Dit is een apart programma waar je gebruik van kunt maken als je dit wil. De begeleiding (en docenten) zijn goed zo lang je maar zelf initiatief toont. Dit gaat wel specifiek over FHICT, niet Fontys in het algemeen. Iedere Fontys locatie en faculteit is anders (vooral FHICT is erg gesplitst in mijn ervaring). Het is een goed plan om ook zelf te informeren over specifieke programmas of begeleiding is bij de school waar je naar toe wilt.

Persoonlijk heb ik een vergelijkbare diagnose als OP, reeds afgestudeerd bij het FHICT. Tip die ik wil meegeven, HBO vraagt veel meer zelfdiscipline als het MBO. Eigen initiatief nemen (ook met hulpvragen etc.) is belangrijk om er een succesvolle studie van te maken.

Zoals andere vertellen er zijn veel meer weegfactoren en methodes om met je diagnose om te gaan zoals @DeeDee855 aangeeft.

Veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sayhoun
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-04 03:29
Hoewel ik nu half jaartje DevOps Engineur ben bij ING (onbekende talent programma - arbeidsbeperking programma; in mijn geval vooral chronische ziektes) heb ik geen IT-opleiding gedaan en eerlijk gezegd heb je dat niet nodig. Wel is het handig als je een IT-opleiding hebt gedaan of ervaring/portfolio (github) hebt opgebouwd.

Ik ben Asperger, ben vorige jaar eindelijk afgestudeerd als diëtist / HBO Voeding & Diëtetiek (best pittige opleiding zelfs voor neurotypen). Heb ik daarvoor in Rotterdam een economie opleiding gedaan. En ben ik bij verschillende hogescholen minoren en stage gelopen als student-assistent bij Inholland. Over de hogescholen die je bonoemd heb ik geen ervaring, maar het zal niet al te veel verschillen. Ze zijn min of meer hetzelfde. Het hang gewoon wie je treft. Bij grote hogescholen ben je meer een nummer dan bij kleinre.

Kwa ondersteuning moet je gewoon aangeven dat je met je studieloopbaan begeleider (even via decaan regelen/een gesprek is voldoende) maandelijks of om de maand een uur (of een keer per twee weken) begeleiding wenst om te bespreken hoe het gaat, waar je tegen aanloopt en hoe je het kunt oplossen of jezelf ontplooien.

Wat ik vanuit mijn studie achtergrond kan meegeven dat je na veel oefening naar een hoger niveau van gespreksvaardigheid en bewust zijn zal brengen, is je zelf te verdiepen in "MI" motivational interviewing, stages of change model, rose van lary, AES-medel, STARR (reflectie/luisteren), SMART (doelen/boodschap zenden) en kwa relatiepsychologie: 5 lovel languages, hechtenis (lees: attached by Amir levine). Ofwel algemene basale toepasbare psychologie in verdiepen, zal je een inhaal slag kunnen maken op neurothypen in studie/werk en privé.

Kwa studie keuze, is het erg verstandig een AD-programma te volgen. Een associate degree = eerste helft van een Hbo-opleiding is vooral theorie, geen stage, grote minoren, scriptie waarbij veel student toch een jaar langer over hun HBO studie zullen doen dan men verwacht. Met zn opleiding kun je altijd doorstromen naar de gelijknamige volledige opleiding (dus na je 2 jaar direct naar jaar 3) of (wat erg handig is) naar een aanverwante opleiding of zelf meteen gaan werken het is een startkwalificatie waarmee je beter betaalde banen kunt krijgen dan met een MBO4 opleiding (en zeker in IT). Of je kunt werk met studie combineren erna om een Bachelor graad te bemachtigen 'dual-opleiding' waarmee je meteen veel meer interesanter bent voor een werkgever dan een gewone afgestudeerde Hbo'r. Als je genoegen zal nemen met een AD dan heb je uiteindelijk veel minder tijd en geld(schulden) verspilt voor een papiertje.

Als ik zo kijk is er voor IT bij meerdere hogescholen zn programma incl HU 'Software Development'.

Voor meeste werkgevers zijn je cijfers total onbelangrijk en zelf je studie richting minder belangrijk. Je cijfers zijn alleen belangrijk in onderwijs en vervolg opleidingen.

Het gaat erom dat je een bewijs hebt van een bepaald niveau te hebben behaald 'het papiertje'. Zelfs als je topstudent bent geweest zal niemand je vertrouwen met kritische taken wanneer je gaat werken. Want echt leren doe je wanneer je werkt. Bv in een Traineeship (voor mensen die 0 - 2 jaar ervaring hebben).

Als je nog een stap hoger wilt gaan, dus na een HBO opleiding, werk (enkele jaar werkervaring) kun je nog verder studeren om een MBA te behalen (letterlijk een papiertje om hogere functies te krijgen, soft skills te verbeteren en te netwerken). Een MBA is de eenvoudigste Master opleiding, die praktisch bijna iedereen kan als ze echt moeiten doen om te studeren (voor de een veel meer dan voor een ander).

De stap van MBO4 naar HBO is veel groter dan van HBO naar WO of een MBA. Daarom beperk je risico's als je gaat naar het HBO doe een AD. Had ik het liefst tegen mijn jonger zelf willen vertellen.
Pagina: 1